سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
دوست داشتن اولیای خداوند متعال، واجب است . همچنین، دشمنی با دشمنان خدا و بیزاری از آنان وپیشوایانشان، واجب است . [امام رضا علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175516
بازدید امروز :55
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سوم بهمن ماه

- صدور نامه روحانیون مبارز ایران خطاب به کمیسیون حقوق بشر ( 1356 ش )

 - تشکیل کمیته استقبال از حضرت امام خمینی ( 1357 ش )

 - درگیری نظامیان طرفدار انقلاب اسلامی و عاملان شاه در بعضی پادگان ها و پایگاههای هوایی ( 1357 ش )

 - تصرف شهر قم توسط مردم انقلابی در آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی ( 1357 ش )

- بستری شدن امام خمینی ( ره ) در بیمارستان قلب تهران

 

1 – حضرت امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به وعده ای که داده بودند در اسفند 1357 ش راهی قم شده و در آنجا اقامت گزیدند امام در اثر ابتلا به بیماری قلبی در سوم بهمن 1358 مجددا به تهران مراجعت کرده و پس از 39 روز مداوا در بیمارستان قلب تهران ابتدا در منطقه دربند تهران و پس از آن در 27 اردیبهشت 1359 در خانه کوچکی در جماران مستقر شدند .

 

2 – مردم مسلمان ایران که بی صبرانه منتظر ورود حضرت امام به ایران بودند تدارکات لازم را جهت بزرگترین استقبال تاریخ از رهبر انقلاب اسلامی فراهم آوردند . به همین مناسبت ستادی مرکب از روحانیون و نمایندگان اقشار مختلف مردم تهران تشکیل شد تا مراسم استقبال را هر چه باشکوه تر برگزار کند در این ستاد 50000 جوان عاشق امام مسئولیت حفاظت از جان امام و انتظامات مراسم را به عهده گرفتند . بسیاری از مردم نیز از شهرها و روستاهای مختلف به تهران سرازیر شدند تا در مراسم استقبال شرکت جویند . از سوی دیگر پس از تظارهات گسترده مردم چهار هزار افسر نیروی هوایی نیز به پشتیبانی از مردم مبارز ایران دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار اخراج مستشاران آمریکایی از ایران شدند .

 

3 – در حالی که دو هفته از سرکوب قیام 19 دی ماه 1356 در قم گذشته بود و رژیم پهلوی قصد داشت با ایجاد اختناق از گسترش نهضت جلوگیری نماید جمعی از روحانیون مبارز نامه ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد تنظیم کردند و از اوضاع حام بر کشور به شدت انتقاد نمودند . در بخشی از این نامه با اشاره به شرایط جاری در ایران با دیدار کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا با شاه آمده است : در شرایطی که ملل مستضعف جهان یکی پس از دیگری آزادی و استقلال خویش را بازمی یابند و بندها و زنجیرهای اسارت و بردگی را یکی پس از دیگری پاره می کنند حقوق ملت شریف ایران پایمال اغراض شوم دودمان پهلوی شده و هر روز زنجیز اسارت را بر دست و پای ملت ما محکم تر ساختند  با کمال تاسف تاثر کارتر که خود را مرد صلح می داند و از انسان دوستی سخن می گوید 35 میلیون جمعیت باشرف و مسلمان را فدای شاه خائن و مزدور و نوکر بی قید و شرط خود می کند و دیگر اینکه آیا در برابر همه آدم کشی ها و بیداد گری ها عکس العملی نشان داده است . روحانیون مبارز در پایان نامه خود خواستهای ملت ایران را در 14 بند بیان کردند از جمله بازگشت سریع امام خمینی ، آزادی دانش جویانی که در جریانهای تهران و شهرستانها دستگیر شدند ، بازگشت کلیه تبعید شدگان و آزادی اجتماعات و بیان قلم و رفع منع از منابر وعاظ محترم .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/3:: 12:8 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دوم بهمن ماه

    - درگذشت ابوالقاسم عارف قزوینی شاعر بزرگ ایرانی در همدان ( 1312 ش )

     - تاسیس بانک بازرگانی اولین بانک خصوصی ایران ( 1328 ش )

     - تحریم فراندوم فرمایشی رژیم محمد رضا پهلوی توسط امام خمینی ره ( 1341 ش )

     

     1- ابوالقاسم قزوینی مشهور به عارف در حدود سال 1262 ش ( 1300 ق ) در قزوین به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود فرا گرفت . وی به دو هنر خط و موسیقی اهتمام بیشتری ورزید و در هنرها به شهرت دست یافت . وی همچنین به سرودن اشعار پرداخت و آثاری را پدید آورد . با آنکه شعر عارف قزوینی از لحاظ ادبی و فنون شعری دارای تقایصی بود اما آنچه او را به شهرت محبوبیت رساند ، به کار بردن زبان مردم در شعر خود در راه مردم گام برداشتن و در خدمت صاحبان زر و زور نرفتن بود . سرودن اشعار وطنی و هنر تصنیف سازی در نهضت مشروطه ویژگی شعر عارف قزوینی بود و از این رهگذر شوری در آزادی خواهان و مشروطه طلبان افکند از این رو شهرت و حیثیت ملی وی برای تصنیف های وطنی اوست که در مواقع حساس سروده و با ملت ایران همدلی کرده است کار بزرگ عارف تحول عظیمی بود که در ترانه سرایی پدید آورد دیگر از امتیازات های بزرگ تصنیف هایش آن است که خود هم شاعر و موسیقی دان و هم آوازه خوان بود و تصنیف را با مهارت ملی به کار می برد . زندگی عارف قزوینی همواره با فقر و تنگدستی سپری گردید تا آن که در پنجاه سالگی در گذشت و در همدان در کنار مقبره ابن سینا مدفون شد .

    2- پس از اعلام لوایح شش گانه شاه به عنوان انقلاب سفید و تعیین روز ششم بهمن 1341 جهت برگزاری رفراندوم عمومی حضرت امام خمینی در پاسخ به استفتاء گروهی از مردم مسلمان ایران با انجام این همه پرسی مخالفت و آن را خلاف شرع اسلام و قانون اساسی ایران اعلام کردند . شاه در روز نوزدهم دی ماه 41 لوایحی رابرای اصلاحات ارضی ملی کردن جنگل ها ، فروش سهام کارخانجات دولتی ، سهیم کردن کاگران در منافع کارگاه های تولیدی و صنعتی ، اصلاح قانون انتخابات و ایجاد سپاه دانش اعلام کرده و خواستار برگزاری همه پرسی در این زمینه شده بود . اما حضرت امام با توجه به پیش بینی نشدن همه پرسی در قانون اساسی مهم بودن لوایح و بی اطلاعی مردم از محتوای آنها و نیز نبودن آزادی و توسل ماموران رژیم به تهدید و تطمیع مردم همه پرسی درباره لوایح شش گانه شاه را خلاف شرع و قانون اساسی اعلام نمودند . در دوم بهمن 41 پس از انتشار اعلامیه امام درباره تحریم همه پرسی شاه مردم تهران با تعطیل کردن بازار در خیابانها به تظاهرات پرداختند . در اوج تظاهرات سخنان تند انتقاد آمیزی علیه دولت توسط حجت الاسلام شیخ محمد تقی فلسفی ایراد گردید که به حضور پلیس و درگیری با مردم انجامید در قم نیز بازار تعطیل شد و روحانیان و مردم مسلمان این شهر بر ضد لوایح شش گانه شاه به تظاهرات پرداختند .

    3- در 26 فروردین 1348 ش معاون وزارت خارجه عراق با احضار سفیر ایران در بغداد به او اطلاع داد که دولت عراق اروندرود را بخشی از خاک خود می شمارد و تمام کشتی های ایرانی که در این آبراه تردد می کنند باید پرچم ایران را به صورت نیمه افراشته به اهتزاز در آوردند و دولت عراق حضور افراد نیروی دریایی ایران بر روی کشتی های یاد شده را نقض حاکمیت خود تلقی خواهد کرد . این ادعای عراق واکنش رسمی ایران را به دنبال داشت و قائم مقام وزارت خارجه ایران در 30 فروردین 1348 عنوان نمود که به دلیل اخذ یک جانبه عوارض توسط دولت عراق و صرف آن برای اهدافی غیر از نگهداری مشترک تسهیلات رودخانه نظیر لایروبی ایران دیگر معاهده صلح 1316 ش را معتبر نمی شمارد . این درگیری ها به شکایت طرفین از هم به رییس شورای امنیت و بسته شدن کنسولگری ها در دو کشور منجر شد تا این که تشدید سیاسی ایران و عراق سرانجام طرفین را به انعقاد قرار داد 1975 م ( 1353 ش ) الجزایر سوق داد با این حال دولت بعث عراق به این قرار داد نیز احترام نداشت و چند سال بعد با دلایلی واهی به خاک جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/2:: 12:7 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز اول بهمن ماه

     - رحلت محدث کبیر شیعه حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان ( 1319 ش )

     - لنگر گرفتن کشتی نفتکش ایرانی در بند ماهشهر ( 1337 ش )

     - ارایه نظریه ولایت فقیه توسط حضرت امام خمینی در نجف اشرف ( 1348 ش )

     - آزادی زندانیان سیاسی از زندان های طاغوت ( 1357 ش )

     - انحلال شورای سلطنت به دنبال استعفای رییس آن در پاریس ( 1357 ش )

     - درگذشت موسیقی دان خطاط و ادیب معاصر استاد ابراهیم بوذری ( 1365 ش )

     - رحلت فقیه جلیل و عالم خدمتگزار آیت الله مهدی حائری تهرانی ( 1379 ش )

     - اعدام انقلابی حسنعلی منصور توسط بخارایی عضو هیات موتلفه اسلامی ( 1343 ش )

     - حمله مزدوران رژیم طاغوت به دانشگاه ( 1340 ش )

     

     1- آیت الله حاج شیخ عباس قمی در سال 1256 ش ( 1294 ق ) در شهر قم به دنیا آمد . در ابتدا از محضر آیت الله محمد ارباب قمی فیض برد و سپس در 21 سالگی راهی نجف اشرف گردید . وی در نجف از محضر فقیهان بزرگی همچون علامه سید محمد کاظم یزدی ، میرزا محمد تقی شیرازی ، شیخ الشریعه اصفهانی و سید حسن صدر کاظمی بهره برد و اجازات متعدد اجتهاد دریافت کرد . شیخ عباس قمی به علت علاقه بسیار به احادیث و اخبار ، ملازم خاتم المحدثین ، علامه میرزا حسین نوری گشت و بیشتر اوقات خود را در این مسیر صرف نمود و اجازه روایت نیز گرفت . ایشان در حدود 1392 ش ساکن مشهد شد و در آنجا به مدت 22 سال به تصنیف و تالیف و تدریس پرداخت . ایشان پس از تاسیس حوزه علمیه قم ، به دعوت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی راهی این شهر شد و مدتی در آنجا اقامت نمود . مجموعه آثار او متجاوز از 80 اثر است که در علوم مختلف به نگارش در آمده اند . آثار و نگاشته های شیخ عباس قمی در این علوم نشان از روح تلاشگر و عظمت علمی وی دارد . کلمات لطیفه ، علم الیقین ، نفس المهموم ، منازل الاخره و ... از جمله سی کتاب تالیف شده ایشان می باشد . همچنین مفاتیح الجنان مهم ترین و معروفترین اثر آن عالم ربانی است . سرانجام وی در اواخر عمر راهی نجف شد تا اینکه در 1 بهمن 1319 ش ( 23 ذی حجه 1359 ق ) در 63 سالگی رحلت کرد و در نجف اشرف در جوار قبر استاد خود میرزای نوری مدفون گردید .

     

     2- اول بهمن 1348 ش سرآغاز سلسله درس های زیربنایی ولایت فقیه یا حکومت اسلامی بود که حضرت امام خمینی ره همزمان با رهبری حرکت سرنوشت ساز بسیج نیروهای جوان و دانشگاهی و تشویق آنان به مطالعه و بررسی قواین همه جانبه اسلام در حالی که چند سالی از تبعید شان در نجف اشرف می گذشت ، در طی دوازده جلسه در مسجد شیخ انصاری ارائه نمودند . این بحث علمی نه تنها حوزه های علمیه و محافل علمی را با بیانی نستدل و فقهی به اصل تفکیک ناپذیری دین از سیاست متوجه می نمود بلکه محیط های دانشگاهی را نیز با نظام سیاسی آشنا می کرد و روح خود کم بینی و خود باختگی را از این محافل آشنا با فرهنگ غرب می زدود . سخنان حضرت امام خمینی در این جلسات پس از مدتی تبدیل به کتابی با همین عنوان گردید و علی رغم ممنوعیت و تدبیر شدید ساواک ایران به طرق گوناگون و مخفیانه به دست مبارزان داخل کشور می رسید . هر چند این کتاب در ابتدا جز در میان پیروان امام خمینی بازتاب گسترده و مهمی نیافت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار شد .

     

     3- اولین اقدامی که پس از روی کار آمدن علی امینی به نخسست وزیری صورت گرفت اعلام طرح اصلاحات ارضی و محدود کردن مالکیت بود . وی سعی داشت تا با انجام یک سلسله نمایش ها و فریب کاری ها ایران را مدتی از انفجار دورر داشته و خود را به خود دلسوز مردم و علاقه مند به روحانیت مطرح سازد . امینی خود را خدمتگزار ملت مسلمان و همگام با روحانیت نشان می داد برای جلب افکار عمومی به دیدن علما و مراجع قم رفت . وی در اول دی ماه 1340 ش توانست به بیت امام خمینی ره نیز راه پیدا کند ولی با شنیدن مطالبی که امام در زمینه دیکتاتوری و دودمان پهلوی و سلطه آمریکا بیان نمود از فریب روحانیت ناامید شد . از آن طرف تصمیم دولت بر اجرای اصلاخات ارضی و تحدید مالکیت در بین بعضی از طبقات از جمله مالکین با حسن قبول تلقی نشد و تدریجا در اطراف آن سرو صدا بلند شد و با اتحاد برخی گروه ها علیه دولت امینی از هر طرف مورد حمله قرار گرفت . در روز اول بهمن 1340 از طرف دانش آموزان تظاهراتی صورت گرفت . دانشجویان دانشگاه نیز به حمایت از دانش آموزان دست به تظاهرات زده و در نتیجه بین آنها و پلیس زد و خورد شدیدی در گرفت . در این حادثه در حدود 200 نفر پلیس و دانشجو زخمی شدند و به تاسیسات و آزمایش گاه های دانشگاه تهران صدمات زیادی وارد آمد . پس از این حادثه به دستور دولت دانشگاه تا اطلاع ثانوی که 74 روز طول کشید تعطیل شد .

     

     4- حسنعلی منصور فرزند علی منصور در سال 1302 در تهران به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به استخدام وزارت امور خارجه در آمد . وی طی سالهای دهه 1320 مدارج ترقی را پیمود تا این که پس از پس از ورود به مجلس شورای ملی و سنا در شهریور 1342 و تاسیس حزب ایران نوین راه برای صدارت او باز شد . حسنعلی منصور از اسفند 42 تا بهمن 43 به مدت کمتر از یک سال نخست وزیر بود تصویب کاپیتولاسیون افزایش قیمت بنزین و تبعید حضرت امام خمینی ره به عنوان نخستین گام اجرای روش او در اداره کشور محسوب می شد . در ساعت 10 صبح روز اول بهمن 1343 هنگامی که حسنعلی منصور با غرور تمام قصد پیاده شدن از اتومبیل در جلوی درب ورودی مجلس شورای ملی را داشت هدف گلوله شهید محمد بخارایی از اعضای شاخه اجرایی هیات معتلفه اسلامی قرار گرفت و چند روز بعد به هلاکت رسید . فتوای قتل منصور از جانب آیت الله سید محمد هادی میلانی در مشهد صادر شده بود . می گویند وقتی در دادگاه از محمد بخارایی سوال می کنند که با دو گلوله اول منصور زنده نمی ماند ولی چرا سومین گلوله را به گلوی او شلیک کردی آن جوان رشید در پاسخ گفت : حنجره ای که از آن به روحانیت اهانتشده باید دریده شود .

     

     5- با متزلزل شدن پایه های حکومت رژیم پهلوی در مقابل فشارهای مردمی و امواج خروشان انقلاب اسلامی بختیار در صدد بود با اقداماتی که در جهت کم کردن خشم مردم و فروکش نمودن انقلاب انجام می دهد بتواند نظر امام خمینی ره را به خود جلب کند وی در این راستا دستور آزادی 162 زندانی سیاسی را داد و این زندانیان در میان ابراز احساسات شدید مردم آزاد شدند . بعد از ظهر همان روز ، تعداد زیادی از همافران و افسران نیروی هوایی دست به راهپیمایی زدند و همبستگی خود را با ملت مسلمان ایران اعلام نمودند . همچنین مطبوعات ایران با عنوان بزرگ نوشتند : امام خمینی تا چند روز دیگر به ایران باز خواهند گشت .

     

     6- سید جلال الدین تهرانی رییس شورای سلطنت دو روز پس از خروج شاه از ایران به توصیه اعضای شورای سلطنت به ویژه شاپور بختیار برای ملاقات و مذاکره با امام خمینی عازم پاریس شد ولی پیام امام مبنی بر غیر قانونی بودن شورای سلطنت این ملاقات را غیر ممکن ساخت همچنین امام شرط ملاقات را استعفای کتبی با اعلام این نکته که شورای سلطنت غیر قانونی است عنوان نمود . سید جلال الدین تهرانی در این شرایط در روز اول بهمن ماه 1357 استعفای خود را از ریاست و عضویت این شورا اعلام کرد و آن را غیر قانونی خواند . با استعفای تهرانی عمر یک هفته ای این شورا به پایان رسید و به دنبال آن جمع کثیری از نمایندگان مجلس نیز استعفا نمودند .

     

     7 – استاد ابراهیم بوذری در سال 1274 ش در طالقان به دنیا آمد وی پس از فراگرفتن علوم مرسوم زمان مانند ادبیات فارسی و عربی و فقه و اصول به مطالعه رشته قضا پرداخت و از محضر حضرات آیات میرزا خلیل کمره ای ، سید ابوالقاسم کاشانی و علی شوشتری استفاده کرد . ایشان همچنین از ایت الله شوشتری اجازه در امور حسبیه گرفت . استاد پس از مدتی وارد عرصه خوشنویسی گردید و مدتی بعد از استاد عماد طاهری استفاده برد و در محضراستاد عبدالحمید ملک کلامی مشهور به امیر الکتاب به تلمذ پرداخت . استاد علاوه بر سالها تدریس خوشنویسی جزء نخستین کسانی بود که بنیان کلاس های آزاد و رایگان خوشنویسی را به وجود آورد و به کمک دیگر استادان انجمن خوشنویسی ایران را پایه گذاری کرد از استاد بوذری که دارای شیوه خاص خطی خود بود آثار کتابت گوناگونی به جای مانده که منتخب دیوان سعد سلمان ، دیوان حافظ ، ملخص مثنوی و کتیبه های آرامگاه شیخ سعدی و کتیبه دروازه قرآن شیراز از آن جمله اند این هنرمند فرهیخته سرانجام در 91 سالگی بدرود حیات گفت .

     

     8 – آیت الله شیخ مهدی فرزند شیخ عباس حائری تهرانی در سال 1304 ش در بیت علم و فقاهت در کربلا به دنیا آمد . وی در کودکی به همراه پدر راهی تهران شد و علی رغم رحلت پدر در فراگیری علم و دانش کوشش و تلاش فراوانی از خود نشان داد به طوری که به همراه علوم حوزوی تحصیلات دانشگاهی را ادامه داد . آیت الله حائری در 23 سالگی دروس خارج فقه و اصول و فلسفه را در محضر حضرات آیات سید حسین بروجردی ، علامه طباطبایی ، محمد علی اراکی و حضرت امام خمینی فراگرفت تا به مدارج والای علمی دست یافت . ایشان همچنین پس از هفت سال اقامت در قم راهی حوزه نجف شد و در شمار شاگردان استادان نامدار همچون سید جمال الدین گلپایگانی ، سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خوئی قرار گرفت . سپس به قم بازگشت و به خدمات علمی و دینی پرداخت . وی در قم و سپس در تهران به ایجاد کتابخانه ها ، مدارس ، نوسازی اماکن مذهبی و عام المنفعه قدیمی و فراهم نمودن امکانات آموزشی و رفاهی برای طلاب همت ورزید و همزمان دروس دانشگاهی خویش را تا اخذ درجه دکترا در دانشکده الهیات دانشگاه تهران پیگیری کرد . از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که تقریرات درس فلسفه علامه طباطبایی ، سیر قرآن و تفسیر روش تبلیغات اسلامی و پندهای معصومین از آن جمله اند سرانجام آن عالم خدمتگذار پس از 75 سال زندگی پر برکت در اول بهمن ماه 1379 ش برابر با 24 شوال 1322 ق در تهران چشم از جهان فرو بست و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/1:: 1:20 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز سی ام دی ماه  

    - درگذشت نظام وفا کاشانی شاعر ایرانی در تهران ( 1343 ش )

    - انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران ( 1357 ش )

    - درگذشت مهندس مهدی بازرگان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران ( 1373 ش )

    - آتش زدن مرکز فرهنگی ایران در لاهور پاکستان توسط گروهک صحابه ( 1375 ش )

    1- نظام وفا کاشانی در حدود سال 1266 ش ( 1305 ق ) از پدر و مادری شاعر و اهل ادب در بیدگل کاشان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در علوم ادبی، عربی، فارسی و فلسفه را در زادگاه خود و قم و سپس نجف سپری کرد و در تهران زبان فرانسه را آموخت. نظام وفا در جریان نهضت مشروطه وارد فعالیتهای سیاسی شد و پس از تحمل زندان به کار تدریس و تعلیم و تربیت در مدرسه سن لویی تهران پرداخت. این نویسنده و شاعر معاصر در سال 1302 ش ماهنامه وفا را با همکاری دوستانش منتشر کرد و آثاری از جمله حدیث دل، گذشته ها و دیوان در نظم ستاره و فروغ و فروز و فرزانه در نثر از خود به یادگار گذاشت. نظام وفا سرانجام سرانجام در 77 سالگی بر اثر سکته مغزی در تهران درگذشت.

    2- انتشار خبر بازگشت امام خمینی به میهن اسلامی شادی و شعف فراوانی در میان مردم ایران به وجود آورد. گفتگو درباره مراجعت امام و کیفیت استقبال از ایشان در میان مردم و اجتماعات کوچک و بزرگ شور و هیجان غیر قابل وصفی ایجاد کرد. از طرف دیگر اعلام تصمیم قطعی امام برای بازگشت به ایران عوامل شاه را دچار بحران و اضطراب شدیدی کرد. آنها با تلاش بی وقفه سعی داشتند راهی برای نجات خود بیابند و بسیاری ناچار به استعفا و فرار از ایران شدند. بعضی از نظامیان وابسته رژیم نیز با حمله به مردم بی دفاع آخرین تلاشهای خود را نه تنها نتوانست خللی در اراده آهنین مردم ایران وارد کند بلکه آنها را در ادامه راهشان تا حصول پیروزی نهایی مصمم تر کرد.

    3- مهندس مهدی بازرگان در سال 1286 ش در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را در رشته دکترای مهندسی ماشین در فرانسه به پایان رساند. وی در ابتدا در مدارس و سپس از 1320 در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. مهندس بازرگان در جریان ملی شدن صنعت نفت وارد مبارزات سیاسی گردید و پس از کودتای 28 مرداد 32 دستگیر و تبعید شد. بازرگان پس از آزادی از زندان جمعیت نهضت آزادی را به اتفاق آیت الله طالقانی و دکتر ید الله سحابی بنیان نهاد که در واقع جناح مذهبی ملی به شمار می رفت. رهبران نهضت آزادی در سال 1334 به بعد به دلیل فعالیت علیه رژیم شاه توسط این رژیم دستگیر شدند و بازرگان نیز به زندان محکوم گردید. مهدی بازرگان کمی قبل از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب در آمد و با پیشنهاد این شورا مأمور تشکیل دولت موقت گردید. هر چند در حکم نخست وزیری مهندس بازرگان حضرت امام خمینی وی را از گرایشهای حزبی و انتخاب وزرای ملی گرا منع کرده بودند ولی وی اکثریت کابینه را از اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی برگزید. عمر این دولت بیش از 9 ماه نپایید دولت مهندس بازرگان پس ازز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در آبان ماه 1358 دست به استعفای دسته جمعی زد که با پذیرش امام مواجه گردید و از آن پس دوران افول سیاسی مهندس بازرگان و هم حزبی هایش فرا رسید. بازرگان پس از مدتی از ایران خارج شد و سرانجام در آخر دی ماه 1373 بر اثر ابتلا به بیماری قلبی در 87 سالگی در سوییس درگذشت.

    4- کتابخانه علامه اقبال لاهوری و مرکز فرهنگی ایران به دنبال بی تفاوتی پلیس پاکستان در حراست از آن از سوی گروهک صحابه، عوامل مزدور وهابیون در پاکستان به آتش کشیده شد و حدود دوازده هزار جلد کتاب شامل قرآن، کتابهای مذهبی و آثار نفیس و ارزشمند علمی، وسایل آموزش قرآن و زبان و رایانه ها در آتش حقد و کینه ضد فرهنگیان سوخت. کتابخانه علامه اقبال لاهوری به عنوان بزرگترین کتابخانه و مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان دارای سابقه ای چهل ساله و روزانه پذیرای خیل عظیمی از مسلمانان تشنه علم و فرهنگ و مشتاقان زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی بود اقدام عوامل تروریست در آتش زدن این مرکز فرهنگی نشان داد که آمریکا و اسرائیل در این حرکت ضد اسلامی دست داشته اند و می خواستند با دامن زدن به فرقه گرایی، مراسم روز جهانی قدس آن سال را تحت الشعاع این حادثه قرار دهند.

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/30:: 12:24 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و نهم دی ماه

    - شکایت ایران از دخالت شوروی در شئون ایران به سازمان ملل متحد ( 1324 ش)

     - رحلت فقیه و مرجع بزرگوار آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای ( 1331 ش )

     - تظاهرات میلیونی مردم انقلابی ایران در روز اربعین حسینی علیه دولت بختیار ( 1357 ش )

     - رحلت مرجع و عالم بزرگ آیت الله سید احمد خوانساری ( 1363 ش )

     

     1- غائله آذربایجان یکی از مسائلی بود که با پایان جنگ جهانی دوم در ایران صورت عمل به خود گرفت اما بازتاب بین المللی یافت. شکل گیری فرقه دموکرات به رهبری جعفر پیشه وری و حمایت دولت شوروی از خود مختاری آذربایجان باعث عکس العمل ارتش شد. در این حال نیروهای نظامی ایران قصد ورود به منطقه را داشتند. اما سربازان شوروی که از زمان جنگ جهانی دوم در منطقه مستقر بودند از ورود آنان به منطقه جلوگیری کردند. در شهریور 1324 ش دولت ایران از دولتهای نیروهای مستقر در کشور درخواست کرد افراد خود را از ایران خارج کنند که آمریکا و انگلستان در راستای مقابله با شوروی این امر را عملی کردند. اما ارتش شوروی بر خلاف قراردادهای قبلی از این اقدام سر باز زد. از این رو در روز 29 دی ماه 1324 ش نماینده ایران در سازمان ملل از این سازمان درخواست رسیدگی نمود که پس از صدور قطعنانه و پیگیری امر قرار شد که نیروهای شوروی تا خرداد 1325 ایران را ترک کنند. شش ماه پس از خروج ارتش سرخ نیروهای نظامی ایران با ورود به آذربایجان به غائله حزب دموکرات پایان بخشیدند. 2- آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای در سال 1271 ش ( 1310 ق ) در تبریز به دنیا آمد. پدر ایشان آیت الله سید علی از مراجع معروف و معاصر شیخ مرتضی انصاری بود. ایشان پس از تحصیل مقدمات در تبریز راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام سید محمد کاظم یزدی، میرزا حبیب الله رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، میرزا نایینی و آقا ضیاء الدین عراقی استفاده نمود. ایشان سپس راهی قم گردید و از درس آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد و مورد توجه و لطف استاد قرار گرفت، به طوری که وی را به عنوان یکی از دو وصی شرعی خود انتخاب نمود. آیت الله حجت در فن رجال و درایه تخصص فراوانی داشت و از علمای بزرگ اجازه روایت اخذ کرده بود. ایشان پس از درگذشت آیت الله حائری زعامت اجرایی و علمی حوزه را با همکاری دو تن از بزرگان معاصرش به دوش کشید و به تألیف و تدریس خود ادامه داد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1331 ش در 60 سالگی رحلت کرد و در مدرسه حجتیه مدفون گشت.

     

     3- به دعوت امام خمینی (ره) مردم ایران با اتحاد در یک راهپیمایی علیه آخرین بازمانده رژیم شاه شرکت کردند. در این تظاهرات که از بزرگترین اجتماعات دوران انقلاب بود همزمان با روز اربعین سال 1399 ق برگزار شد، شرکت کنندگان خواستار اعلام غیر قانونی سلطنت و خلع رژیم شاه و تأسیس جمهوری اسلامی شدند. غیر از تهران در غالب شهرها راهپیمایی انجام گرفت و لیکن در نجف آباد، کرمانشاه، نهاوند، ارومیه و مسجد سلیمان به شدیدترین وضع به خاک و خون کشیده شد و صدها تن از مردم کشته و زخمی شدند. در همین روز حضرت امام، در پیامی خطاب به ملت ایران فرمودند: "اینجانب ان شاء الله به زودی به شما می پیوندم تا در خدمت شما باشم و با همت شجاعانه شما به رفع مشکلات بپردازیم و با هم صدا و هم قدم شدن همه ملت در راه استقلال و آزادی ایران بکوشیم."

     

     4- آیت الله سید احمد موسوی خوانساری در سال 1269 ش ( 1309 ق ) در خوانسار به دنیا آمد. وی در کودکی پدر را از دست داد و از آن پس تحت سرپرستی برادر بزرگش قرار گرفت. ایشان پس از طی مقدمات در زادگاه خود راهی اصفهان و نجف اشرف گردید و از محضر استادان نامداری همچون: آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی، میرزای نایینی و آقا ضیاء الدین عراقی استفاده کرد. ایشان همچنین در اراک نیز از آیت الله حائری یزدی کسب فیض نمود. آیت الله خوانساری از آن پس به تدریس همت گماشت و مدتی بعد درس خارج فقه و اصول خود را دایر ساخت. وی در سال 1329 ش به درخواست مردم تهران به آن شهر عزیمت نمود و در مسجد حاج سید عزیز الله بازار تهران به اقامه جماعت مشغول گردید. آیت الله خواساری از عالمانی است که همزمان با خروش مقدس امام خمینی علیه رژیم طاغوت همواره از آن حضرت پشتیبانی می کرد و از هر اقدامی برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نمی کرد. حضور ایشان در پایتخت علاوه بر روحیه داده به انقلابیون باعث برخورد محتاطانه تر رژیم، با مردم گردید. شرح مختصر نافع، حاشیه بر عروه الوثقی، العقاید حقه و ... از آثار او می باشد. ایشان از صدقات جاریه به ساخت مساجد و مدارس و حسینیه ها و درمانگاهها همت گماشت و منشأ خدمات خیر گردید. آیت الله خوانساری سرانجام در 29 دی 1363 ش در 94 سالگی رحلت کرد و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/29:: 12:14 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و هشتم دی ماه

    - اعلام دستگیری اعضای حزب ملل اسلامی توسط رژیم پهلوی ( 1344 ش )

    - پیشنهاد بختیار به حضرت امام خمینی (ره) درباره تشکیل شورای حکومت ملی ( 1357 ش )

    - درگذشت دکتر مهدی برکشلی موسیقی دان ( 1366 ش )

    - درگذشت شیخ اسماعیل روحانی شاعر و محقق معروف به بابا مردوخ ( 1367 ش )

    - افتتاح مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان ( 1371 ش )

     

     1- حزب ملل اسلامی متشکل از عده ای از جوانان مذهبی بود که در سال 1343 ش با هدف زمینه سازی برای برانگیختن مردم بر ضد سلطنت محمدرضا پهلوی تشکیل شد. قرار بود که خط مشی حزب در ابتدای تنها فکری و ایدئولوژیکی باشد و در مراحل بعد عملیات نظامی صورت گیرد. این حزب با آرمان بلند و طبقه بندی مراحل و زمانبندی در سه مرحله رشد و توسعه و پیروزی در آغاز کار سازماندهی بود که کشف شد و از هم پاشید. آن چه در این میان حایز اهمیت است این که جو اختناق و سرکوب در نیمه اول سال 1344 همچنان ادامه داشت که ناگهان کشف تعقیب و دستگیری اعضایی حزب 55 نفره ملل اسلامی که در تاریخ بیست و جهارم مهر ماه انجام و خبر آن در 28 دی ماه آن سال رسماً در جراید اعلام شد. پرده از پوشالی بودن ادعاهای رژیم مبنی بر تسلط داشتن بر اوضاع و این که ایران در میان گرداب منطقه جزیره ثبات است برداشته شد و جنبش مسلحانه در نهضت اسلامی ایران یک بار دیگر خواب راحت را از چشمان سردمداران رژیم ربود.                                           

     2- شاپور بختیار نخست وزیر رژیم پهلوی در نامه ای به امام خمینی پیشنهاد کرد تا برای تغییر حکومت به یک رژیم جمهوری شورای سلطنت وقت به شورای حکومت ملی تغییر نام دهد و سپس این شورا اختیارات خود را به شورای اسلامی منتخب امام منتقل نماید. اما به سبب این که پذیرش طرح بختیار موجب به رسمیت شناختن شورای سلطنت بود، امام خمینی آن را نپذیرفت. همچنین حضرت امام در پیامی خطاب به ملت انقلابی ایران درباره توطئه دشمنان برای ایجاد نفاق و تفرقه در بین مردم هشدار دادند.                                                                                                     

     3- استاد مهدی برکشلی در سال 1291 ش در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ لیسانس فیزیک و شیمی به تدریس پرداخت. در آن سالها فرصتی پیش آمد که به همراه معلمینی که برای آشنایی با روشهای جدید تعلیم و تربیت به خارج از کشور اعزام می شدند به فرانسه برود. در پاریس علاوه بر مطالعات تعلیم و تربیت موفق به دریافت درجه دکترای علوم شده و سپس دکترای تخصصی را اخذ نمود. او همچنین تحت نظر استادانی همچون علی نقی وزیری و ابوالحسن صبا، موفق به اخذ دیپلم عالی مدرسه عالی موسیقی در رشته موسیقی گردید. به سبب ارتباط مستقیم رشته موسیقی و فیزیک، دکتر برکشلی برای شناخت خصوصیات موسیقی سنتی ایران و تاریخ آن، تحقیقاتی را در این زمینه انجام داد که در مجله های داخلی و خارجی و نیز به صورت کتاب، چاپ شد. دکتر برکشلی بعدها در دانشکده علوم دانشگاه تهران مشغول تدریس شد و همچنین گروه موسیقی و تئاتر دانشکده هنرهای زیبا، مؤسسه تحقیقاتی موسیقی شناسی در فرهنگستان ادب و هنر و کمیته ملی موسیقی شناسی در فرهنگستان ادب و هنر و کمیته ملی موسیقی یونسکو را تأسیس کرد. بحث و اثبات اینکه فارابی، دانشمند شهیر و مسلمان ایران کاشف گام دوازده نیم پرده مساوی بوده است که پایه و اساس موسیقی بین المللی است نه باخ، از نوآوریهای این موسیقیدان معاصر ایران می باشد. گامها و دستگاههای موسیقی ایران و موسیقی دوره ساسانی و نیز موسیقی فارابی و ... از آثار اوست. دکتر برکشلی همچنین در تدوین کتابهای درس فیزیک و شیمی دوره دبیرستان و دانشگاه نیز فعالیت داشته است. استاد مهدی برکشلی سرانجام در شب 29 دی ماه 1366 ش در 75 سالگی درگذشت.                                                                                       

     

     4- شیخ اسماعیل روحانی مشهور به بابا مردوخ متخلص به شیوا در سال 1299 ش در قریه کاشتر سنندج به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیل علوم قدیم به خدمت آموزش و پرورش در آمد و به تعلیم و تدریس در دبیرستانهای سنندج پرداخت. او همچنین از دانشکده الهیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. بابا مردوخ در ادبیات فارسی و عربی تبحر داشت و در هر دو زبان در شعر دارای طبعی روان بود. از وی آثاری در زمینه های فقه، تفسیر، ریاضی، منطق، عروض، قافیه تاریخ مشاهیر کرد و شیوه مسلمانی به جای مانده است. شیخ اسماعیل روحانی، همچنین دوره کامل تعلیمات دینی مخصوص اهل تسنن را برای تمام کلاسهای دبستان و دبیرستان با نثری ساده تألیف و تحریر نموده است که سالهاست در مناطق سنی نشین ایران تدریس می شود. استاد بابا مردوخ سالهای آخر عمر را در تهران گذرانید و سرانجام به علت ابتلا به سرطان در 28 دی ماه 1367 ش در 68 سالگی در تهران درگذشت و در سنندج به خاک سپرده شد.                                                                                                              

     5- در روز 28 دی ماه 1371 ش مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان افتتاح شد با راه اندازی این طرح سیزده هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شدند. با راه اندازی این مجتمع که از سال 1368 ش زیر نظر وزارت نفت احداث و تجهیز شد کل واردات روغن موتور کشور قطع گردیده و ایران از این پس از واردات این محصول بی نیاز خواهد شد. مجتمع پتروشیمی اصفهان که از واحدهای زیر بنایی کشور محسوب می شود، قادر است سالانه در ظرفیت کامل 75 هزار تن بنزین و 86 هزار تن مشتقات آن را تولید نماید.                       

  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/28:: 2:11 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و هفتم دی ماه

     

    - شهادت سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام و یارانش ( 1334 ش )

     

    - پیام امام خمینی به مناسبت فرار محمد رضا شاه پهلوی از ایران ( 1357 ش )

     

    - دریافت 60 فروند میراژ (اف یک) ساخت فرانسه از جانب عراق در اوایل جنگ تحمیلی ( 1359 ش )

     

    - شهادت آیت الله سید مهدی حکیم در کشور سودان توسط مزدوران بعثی عراق ( 1366 ش )

     

    1- شهید سید مجتبی نواب صفوی در سال 1303 ش در خانی آباد تهران به دنیا آمد و پس از اتمام دروس ابتدایی به آبادان سفر کرد. سید مجتبی سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آنجا از محضر مدرسین حوزه علمیه نجف اشرف بهره مند گردید. وی پس از 4 سال اقامت در نجف به دستور آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی جهت مبارزه با بدخواهان و بداندیشان پرداخت. ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم آرا و حسین علاء از جمله فعالیتهای سیاسی این جمعیت می باشد. شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدق دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. سرانجام این مجاهد خستگی ناپذیر به همراه سه تن از همرزمانش به نامهای خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سید محمد واحدی در بیدادگاه رژیم پهلوی محکوم و در صبحگاه 27 دی 1334 ش تیر باران شده و به خیل شهدا پیوستند بدین ترتیب پرونده 10 سال فعالیت سیاسی و اجتماعی جمعیت فدائیان اسلام بسته شد و جنایت دیگری در پرونده سیاه خاندان پهلوی ثبت گردید.

     

    2- حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت فرار شاه از کشور در پیامی خطاب به ملت ایران فرمودند: فرار محمد رضا پهلوی را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می کنم. امام بار دیگر از قوای نظامی و انتظامی خواستند که به ملت بپیوند. از سوی دیگر با فرار شاه از ایران مردم مجسمه های شاه فراری را در شهرهای مختلف پایین کشیدند. در شهرهای آمل، نهاوند، الیگودرز و ایلام نیز، مأموران رژیم شاه به مردم حمله و شماری از آنان را شهید و مجروح کردند.

     

    3- فرانسویها در مقایسه با سایر کشورهای غربی، بیشترین تسلیحات مورد نیاز عراق را به این کشور واگذار کردند. میراژ اف یک و 2000 موشکهای هوا به هوای ماژیک 1 موشکهای اگزوسه 39 – آ. ام و پس از آن هواپیمای سوپر اتاندارد از جمله تسلیحاتی بودند که از جانب فرانسه به رژیم بعثی ارسال گردید. در اوایل جنگ عراق با ایران فروش تسلیحات نظامی فرانسه به عراق از مرز 10 میلیارد دلار گذشت که هفت میلیارد دلار از این معاملات به صورت وام و اعتبارات بود. افزون بر این فرانسه در ساخت راکتورهای اتمی و فراههم کردن زمینه دستیابی عراق به سلاح اتمی نیز نقش برجسته ای داشت.

     

    4- آیت الله سید مهدی حکیم فرزند آیت الله سید محسن حکیم و عضو بر جسته مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در سال 1313 ش در خاندان اهل علم و تقوا در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح به درس خارج آیت الله شهید سید محمد باقر صدر حاضر شد و به جرگه مخالفان سر سخت رژیم صدام رییس جمهور بعث عراق پیوست. از جمله فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی وی می توان به ایجاد جماعت علمای بغداد و کاظمین و نیز تأسیس مراکز علمی و آموزشی برای طلاب علوم دینی اشاره کرد. ایشان در سال 1348 ش ( 1969 م ) از طرف حکومت جور به تلاش برای سرنگونی رژیم بعث متهم شد و در همان سال مخفیانه از عراق مهاجرت کرد. شهید آیت الله حکیم از آن پس به کشورهای پاکستان، امارات، سوریه و لبنان سفر نمود و سرانجام در لندن استقرار یافت. وی در آن جا سرپرستی انجمن اهل بیت را بر عهده گرفت و به فعالیتهای ضد رژیم بعث ادامه داد. او که از پییشگامان انقلاب اسلامی عراق و از چهره های فعال آن به شمار می رفت چندین بار به جمهوری اسلامی ایران مسافرت کرده و با حضرت امام خمینی دیدار داشته است. این عالم مجاهد همچنین در کنفرانس بررسی جنایات صدام و کنفرانس نیروهای مبارز عراقی و کنفرانس همیاری ملت عراق شرکت نمود و نقش فعالی در سازمان دهی مبارزات مجاهدین مسلمان علیه رژیم صدام داشت. این فعالیتها بر رژیم خونخوار عراق گران آمد تا این که این مبارز والامقام در چنین روزی توسط دو تن از مزدوران بعثی در شهر خارطوم پایتخت سودان ترور شد و شربت شهادت نوشید. این ترور با محکومیتهای گسترده ای همراه بود و رسوایی رژیم بعث را بیشتر از قبل آشکار ساخت. پیکر پاک آیت الله سید مهدی حکیم پس از تشییعی باشکوه در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد.

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/27:: 12:29 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و ششم دی ماه

     

    - رحلت عالم خطیب و واعظ بزرگوار آیت الله علی محدث زاده قمی ( 1354 ش )

     - فرار شاه خائن محمد رضا پهلوی از کشور در پی گسترش نهضت اسلامی ملت ایران ( 1357 ش )

    - پیام 9 ماده ای حضرت امام خمینی (ره) برای ملت ایران ( 1357 ش )

     - تصرف منطقه نوسود توسط اشغالگران بعثی در اوایل جنگ تحمیلی ( 1359ش   - حمله نیروهای چند ملیتی به کشور عراق در پی اشغال کویت توسط رژیم بعث( 1369 ش )

     

     1- آیت الله علی محدث زاده قمی فرزند محدث بزرگ حاج شیخ عباس قمی در سال 1298 ش ( 1338 ق ) در خاندان علم و تقوا در قم به دنیا آمد و در مشهد نشو و نما یافت. وی پس از آنکه مقدمات و ادبیات را در مشهد آموخت به همراه پدر رهسپار نجف اشرف گردید و پس از در 19 سالگی از شیخ آقا بزرگ تهرانی و یک سال بعد از پدرش اجازه روایت گرفت. آیت الله محدث زاده در سال 1320 ش راهی قم شد و از محضر حضرات آیات شیخ ابوالحسن مشکینی و سید صدر الدین جزایری بهره برد. اما بیشتر همت خود را بنا بر توصیه پدرش مصروف اخبار و احادیث نمود. ایشان پس از 7 سال به تهران رفت و به شیوه پدرش رشته وعظ و خطابه و تصحیح و تألیف کتب را برگزید. این محدث گرانقدر همچنین تعداد زیادی از کتابهای چاپ نشده پدر را تصحیح، تحشیه، مقابله و منتشر کرد. وی پس از واقعه خونین 15 خرداد 42 در حمایت از امام خمینی (ره) علیه رژیم اعتراض نمود که به همراه 50 عالم و روحانی دیگر بازداشت شد و به زندان افتاد از این نویسنده و عالم دینی آثار متعددی بر جای مانده که امام صادق ( ع ) در 4 جلد از آن جمله اند. آیت الله محدث زاده قمی سرانجام در 26 دی ماه 1354 ش برابر با 12 محرم 1396 ق در 56 سالگی در تهران در گذشت و پس از تشییعی با شکوه در تهران و قم در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

     

     2- با فراگیر شدن جرقه های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیامهای مردمی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و پس از وقایع خونین کشتار 17 شهریور و 13 آبان 57 و برگزاری مراسم چهلم های مختلف در شهرهای کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت و از همه مهمتر چاپ اعلامیه توهین آمیز روزنامه اطلاعات، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و موجب گردید که در مدت زمان کوتاهی، پایه های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شخص اول مملکت گردد. در آن تاریخ همه ناظران سیاسی معتقد بودند که حل بحران با ادامه حضور شاه امکان پذیر نیست و رهبر انقلاب اسلامی به هیچ عنوان حضور شاه و رژیم سلطنتی را تحمل نخواهد کرد. شاه نیز به این موضوع واقف بود. در این زمان وی تنها خروج از کشور را به نفع خود می دانست. سرانجام محمد رضا پهلوی سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می گریست. آنها سوار بر هواپیما اختصاصی ( شهباز ) شده و در حالی که یک جت بوئینگ 707 و ده ها هلی کوپتر آن را همراهی می کردند از کشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از کشور جشن و شادمانی سراسر میهن را فرا گرفت، مجسمه های شاه پایین کشیده شد و ارکان رژیم شاهنشاهی متزلزل تر گردید.

     

     3- همزمان با فرار محمد رضا پهلوی از ایران امام خمینی (ره) پیامی در 9 ماده برای ملت ایران فرستادند که اهم آن عبارتند بود از: به کسانی که در شورای سلطنتی غیر قانونی به عنوان عضویت داخل شده اند اخطار می کنم که بی درنگ از این شورا کناره گیری کنند و در صورت تخلف مسؤول پیشامدها هستند. به وکلای غیر قانونی مجلسین اخطار می شود که از رفتن به مجلس احتراز کنند و در صورت تخلف مورد مؤاخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت. در همین پیام آمده بود کشاورزان نسبت به کشف گندم دیم اقدام نمایند. بانکها از پرداخت سپرده های وابستگان رژیم و دزدان و غارتگران اموال بیت المال خودداری نمایند. دانشگاهیان باید به مبارز خود علیه دولت غاصب و شاه و شورای غیر قانونی سلطنت ادامه دهند و استادانی را که با دستگاه ظلم رابطه دارند نپذیرند. همچنین امام در این پیام بر پایی راهپیمایی روز اربعین را به مردم توصیه کردند.

     

     4- در یازدهم مرداد 1369 ش با حمله نظامی عراق به کویت با این بهانه که کویت متعلق به عراق است، این کشور کوچک ظرف چند ساعت به اشغال نیروهای مهاجم در آمد. به دنبال این تجاوز آشکار دولتهای غربی به خصوص آمریکا تلاش وسیعی را برای محکومیت عراق و بیرون راندان آنها از خاک کویت آغاز کردند. با تلاش کشورهای غربی به رهبری آمریکا فعالیتهای سیاسی جهت تصویب قطعنانه شورای امنیت علیه عراق با هدف همسویی کشورهای غربی برای حمله به رژیم عراق شدت گرفت. در نهایت پس از اولتیماتوم آمریکا برای خروج عراق از کویت و عدم توجه عراق به این تهدید نیروهای چند ملیتی از بامداد 26 دی ماه 1369 حمله گسترده خود را با عنوان طوفان صحرا آغاز کردند. که پس از چند روز با شکست و عقب نشینی نیروهای عراقی قوای متحد در منطقه مستقر شدند. این جنگ باعث حضور دایمی نیروهای چند ملیتی به ویژه آمریکا گردید تا این که پس از بهانه جوییهای زیاد مبنی بر وجود داشتن سلاحهای کشتار جمعی در عراق و پس از وقایع شهریور 1380 و حمله به برجهای دو قلوی نیویورک نیروهای آمریکا و انگلیس با حمله مشترکی به عراق این کشور را به تصرف خود در آورده و نظام صدام را سرنگون ساختند. از آن پس خود در این کشور حاکم شده و منابع نفتی آن را غارت کردند.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/26:: 12:6 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و پنجم دی ماه

     

     

    - تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی ( 1324 ش )

    - اختراع قلم و کتاب گویا توسط زردشت صبری ( 1344 ش )

    - پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم مسلمان و مبارز ایران ( 1357 ش )

    - درگذشت آیت الله سید جلال الدین روضاتی ( 1360 ش )

    - آغاز عملیات بزرگ بیت المقدس 2 ( 1366 ش )

    - رحلت آیت الله محمد علی حقی سرایی از افاضل و مدرسین حوزه علمیه قم ( 1377 ش )

     

    1- پایه لغت نامه دهخدا ظاهراً در دوران جنگ جهانی اول پی ریزی گردید. تهیه مواد این لغت نامه در مدت چهل سال عظیم ترین کاری بود که علامه دهخدا آن را به انجام رسانید. با این حال نخستین گام برای چاپ این اثر کم نظیر با پیشنهاد وزیر دارایی وقت برداشته شد. چند سال بعد در بهمن 1314 قراردادی بین وزارت معارف و دهخدا به امضا رسید که بر اساس آن قرار بر این شد که این لغت نامه در 9 جلد 700 صفحه ای طی 5 سال به چاپ برسد. در ادامه اقدامات عملی برای چاپ و نشر این اثر در دی ماه 1324 طرحی از طرف حدود 25 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی با قید دو فوریت تقدیم شد که در آن ضمن اشاره به تحمل زحمات فوق العاده و بذل عمر گرانمایه علی اکبر دهخدا در تألیف این دایرةالمعارف فارسی از هیأت رئیسه مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آورد تا چاپخانه مجلس شورای ملی به سرعت اقدام به چاپ دایرة المعارف دهخدا بکند. در تبصره این ماده واحده آمده بود: "وزارت فرهنگ مکلف است افراد لازم در اختیار آقای دهخدا برای جمع آوری دایرة المعارف ایشان بگذارد." دو فوریت فوق در جلسه 25 دی ماه 1324 ش به تصویب رسید. 10 سال بعد و در اواخر عمر دهخدا کلیه فیشها، کتابها و لوازم کار به ساختمان بهارستان منتقل شد و دو سال پس از آن لغت نامه دهخدا و متعلقات آن به دانشگاه تهران واگذار گردید. لغت نامه دهخدا در چاپ جدید خود دارای 23911 صفحه و 71733 ستون در 15 جلد متن و یک جلد مقدمه دریایی از اطلاعات در چارچوب ادبیات فارسی را به اهل علم و خرد ارایه می دهد

     

    2- پس از راهپیماییهای مکرر مردم علیه رژیم دیکتاتوری شاه درگیریهای وسیعی بین نظامیان و مردم به وقوع پیوست. در این حال برخی از نظامیان که به حقیقت مبارزات مردم پی برده بودند. در پی فرمان امام خمینی (ره) پادگانها را ترک کرده به مردم پیوستند. پیوستن نظامیان به نیروهای مردمی نوید بخش تحولات اساسی در روحیه و ساختار بدنه ارتش رژیم بود. در این راستا حضرت امام نیز طی پیامهای متعددی ارتش را به پیوستن به مردم ترغیب و به آنها توصیه کردند که برای دفاع از اسلام و حفظ احکام رهایی بخش آن، به مردم بپیوندند و میهن خود را از دست اجانب نجات دهند.

     

    3- عملیات بیت المقدس 2 از تاریخ 25 دی ماه 1366 با رمز یا زهرا (س) با هدف آزاد سازی ارتفاعات غرب ماووت عراق در سه مرحله در جبهه شمالی و منطقه عمومی ماووت در وسعت تقریبی 130 کیلومتر مربع آغاز شد و تا دوم اسفند به طول انجامید. نتایج عملیات بیت المقدس 2: تلفات نیروی انسانی دشمن 900 نفر اسیر 5000 نفر کشته و زخمی. سایر نتایج: فتح شدن مناطق ماووت شامل ارتفاعات تانک و نفربر، دهها دستگاه انهدامی و 15 دستگاه اغتنامی، خمپاره انداز 76 قبضه اغتنامی، موشک سهند 9 قبضه اغتنامی، دستگاه مهندسی 1 دستگاه اغتنامی خودرو، تعداد زیاد انهدامی و 75 دستگاه اغتنامی.

     

    4- آیت الله حاج شیخ محمد علی حقی سرایی در حدود سال 1307 ش ( 1348 ق ) در بیت علم و تقوا در شهرستان سراب در آذربایجان شرقی به دنیا آمد. وی مقدمات علوم اسلامی و سطوح عالیه را در تبریز و قم فراگرفت و سپس در نجف در درس آیات عظام سید محمود شاهرودی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت جست. آیت الله حقی پس از مدتی توقف در سراب راهی قم گردید و در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات سید حسین بروجردی و امام خمینی حاضر شد و بهره های فراوان علمی کسب نمود. ایشان که از استادانی همچون سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی و سید محمد حجت کوه کمره ای اجازه اجتهاد داشت، در قم به تدریس و تألیف پرداخت و از آن پس در یکی از مساجد معروف تهران، به فعالیتهای دینی خود ادامه داد. آیت الله حقی که در جوار مسجد امام حسین (ع) تهران حوزه علمیه را بنیاد نهاده بود در سالهای قبل از پیروزی انقلاب خود و مسجدش را یکسره وقف پیشبرد اهداف نهضت اسلامی کرد و بسیاری از حرکتهای ضد رژیم را رهبری می نمود. وی پس از پیروزی انقلاب به ریاست یکی از شعبه های دیوان عالی کشور نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سراب و خبرگان رهبری از آذربایجان شرقی برگزیده شد و در خدمت نظام اسلامی بود برخی از آثار این روحانی مجاهد شامل رساله فی العداله، رساله فی اعجاز القرآن، شرح دعای افتتاح و تفسیر برخی سوره های قرآن در 4 جلد می باشند. این عالم ربانی سرانجام در شب 25 دی ماه 1377 ش برابر با 27 رمضان 1419 ق در 70 سالگی سالگی در قم به جوار دوست شتافت و در قبرستان شیخان این شهر به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/25:: 12:15 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و چهارم دی ماه

     - رحلت حکیم و فقیه بزرگوار آیت الله سید ابواحسن رفیعی قزوینی ( 1353 ش )

     - انتصاب آیت الله سید علی خامنه ای به امامت جمعه تهران توسط امام خمینی (ره) ( 1358 ش )

     - استقبال بی سابقه مردم پاکستان از آیت الله خامنه ای رییس جمهور وقت ایران ( 1364 ش )

     - درگذشت عبدالوهاب وصال شیرازی محقق و شاعر ( 1373 ش )

     - درگذشت دکتر احمد تفضلی ایران شناس معاصر ( 1375 ش )

     - درگذشت مترجم شهیر معاصر استاد محمد قاضی ( 1376 ش )

     

     1- آیت الله ابوالحسن رفیعی قزوینی در سال 1270 ش ( 1310 ق ) در قزوین به دنیا آمد و دروس حوزوی را در قزوین و تهران گذراند. وی در تهران از محضر عالمان نامداری همچون میرزا عبدالنبی نوری، میرزا حسن کرمانشاهی و محمد علی آبادی استفاده کرد و در علوم معقول و منقول به مدارج والایی دست یافت. پس از ورود آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم ایشان نیز به این شهر عزیمت کرد و به تدریس و تألیف پرداخت. میرزای قزوینی پس از سالیانی راهی قزوین گردید و حوزه آن دیار را رونقی دوباره بخشید. در حلقه درس این حکیم الهی شاگردان برجسته ای پرورش یافتند که حضرات آیات: حسن زاده آملی، محمد امامی کاشانی و امام خمینی از آن جمله اند. آیت الله رفیعی از افراد نادری است که علوم عقلی و نقلی را به خوبی فرا گرفته و مدارج عالی کمال را پیمود. از سید ابوالحسن رفیعی قزوینی آثار متعددی بر جای مانده که مسأله رجعت کتاب حج و خمس استدلالی از آن جمله اند وی سرانجام در 24 دی ماه 1353 ش برابر با اول محرم 1395 ق در 83 سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

     

     2- آیت الله سید علی خامنه ای رییس جمهور وقت اسلامی ایران در اولین مرحله از سفر دوره ای خود به چند کشور آسیایی و آفریقایی وارد پاکستان شد و مورد استقبال وسیع و گسترده مردم مسلمان این کشور همسایه قرار گرفتند. استقبال پر شور مردم از رییس جمهور ایران که به عنوان مهمان رسمی دولت پاکستان وارد این کشور شده بودند نشاندهنده علاقه مردم مسلمان پاکستان به انقلاب و نظام اسلامی حاکم بر آن به شمار می رود. در این سفر سه روزه رؤسای جمهور دو کشور خواستار گسترش روابط دو جانبه تجاری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و نفتی شدند.

     

     3- عبدالوهاب وصال شیرازی متخلص به نورانی، از نوادگان شاعر معروف دوره قاجار است. وصال شیرازی در سال 1302 ش در شیراز به دنیا آمد. وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی در شیراز به تهران رفت و دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت. نورانی از آن پس در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به تدریس پرداخت و از همین مرکز علمی با درجه استادی بازنشسته شد. از جمله کارهای ادبی وصال تصحیح و تحشیه بر متون کلاسیک است که تصحیح مصیبت نامه عطار، هزار مزار و نواید السلوک از آن جمله است. وصال شیرازی بیش از 30 سال عضو پیوسته انجمن ادب فارسی بود و در جلسات کانون دانش پارس شرکت مستمر داشت. وی سرانجام در 71 سالگی درگذشت.

     

     4- استاد احمد تفضلی در سال 1316 ش در اصفهان به دنیا آمد. وی در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و سپس در رشته فرهنگ و زبانهایی باستانی ایران در دانشگاه لندن به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در همین رشته کسب نمود. او استاد برجسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در حوزه زبانهای باستانی، دارای شهرت جهانی بود. وی به پاس ترجمه کتاب نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه ای ایران به دریافت جایزه کتاب سال 1369 جمهوری اسلامی ایران نائل شد. دکتر تفضلی همچنین به پاس تصحیح انتقادی گزیده های زادسپرم و ترجمه آن به فرانسه به اخذ جایزه ببن المللی کتاب در سال 1374 نائل آمد. ایشان همچنین به جهت خدمات به ادبیات فارسی به عنوان زبان علمی جهانی به عنوان نخستین استاد از قاره آسیا موفق به دریافت دکترای افتخاری از شورای علمی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ فدراسیون روسیه شد. سرانجام این دانشمند برجسته ایرانی در 24 دی ماه 1375 ش در 59 سالگی دار فانی را وداع گفت و رخ در نقاب خاک کشید.

     

     5- استاد محمد امامی قاضی که بعدها به محمد قاضی تخفیف شهرت داد، در مرداد ماه 1292 ش در مهاباد به دنیا آمد. وی پس از اخذ لیسانس به کارهای متنوع اداری و دولتی روی آورد و به دلیل تسلط به زبان فرانسه، به ترجمه آثار بر جسته ادبی و تاریخی جهان پرداخت که بی شک آشنایی نسل کنونی با حجم عظیمی از رمانهای مشهور غرب، مرهون تلاش و ذوق ورزیهای محمد قاضی است. نثر ترجمه های او چنان شیوا و رسا و بدون تعقید و گره است که آثارش را به واقع سر مشقی برای دیگر مترجمان ساخته است. قاضی به جز ترجمه آثاری از قبیل: دن کیشوت، سپید دندان، جزیره پنگوئنها، تاریک ترین زندان و مهاتما گاندی و ... که جزو برترین آثارر ادبی جهان محسوب می شوند، چند داستان و نیز کتابی درباره سرگذشت ترجمه هایش و کتابی با عنوان خاطرات یک مترجم دارد که در آن با بیانی بسیار جذاب از دورران کودکی و زندگی خود سخن گفته است. محمد قاضی گرچه بیش از 30 سال از آخر عمر خود را تنها با عینک می دید و با سمعک می شنید و با صوتک سخن می گفت، اما تا واپسین روزهای عمر، از کار و خلاقیت باز نایستاد و بر گنجینه نفیس آفرینشهای ادبی خویش گوهری دیگر می افزود. این استاد مترجم سرانجام پس از تحمل سالها بیماری در 24 دی ماه 1376 ش در 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکرش بنا بر وصیت او در زادگاهش مدفون گردید.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/24:: 1:0 صبح | نظرات دیگران ()

    <   <<   6   7   8   9   10      >