سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
هرگاه خدا بنده ای را دوست بدارد، او را ازدنیا می پرهیزاند، همان گونه که یکی از شما بیمار خود را ازآب می پرهیزاند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174807
بازدید امروز :59
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست وسوم بهمن ماه

 - رحلت عالم ربانی « آخوند ملا محمد حسین فشارکی » ( 1313 ش )

- آغاز اولین برنامه مذهبی در رادیو تهران ( 1320 ش )

- آغاز به کار رسمی دولت موقت انقلاب ( 1357 ش )

- تشکیل کمیته انقلاب اسلامی ایران به فرمان امام ( 1357 ش )

- افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس ( 1362 ش )

- حمله موشکی مقابله به مثل ایران علیه شهرهای عراق ( 1362 ش )

- سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف 154 ایران در حوالی خرم آباد ( 1380 ش )

 

1 – آخوند ملا محمد حسین بن محمد جعفر فشارکی در سال 1228 ش ( 1266 ق ) در اصفهان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در آن شهر پشت سر گذاشت . وی سپس برای تکمیل تحصیلات خود عازم نجف اشرف گردید و در محضر استادان نامداری چون : میرزا حبیب الله رشتی ، شیخ زین العابدین مازندرانی و میرزا محمد حسن شیرازی زانوی ادب زد . آخوند ملا محمد حسین فشارکی پس از کسب مدارج عالی و اجتهاد به اصفهان بازگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت . این عالم ربانی در فقه و اصول تبحر داشت و محضرش ، مرکز فضلا و اهل دانش بود . همچنین تقوا و زهد ایشان شهره خاص و عام بود و مردم اصفهان مسائل خود را از ایشان استفتا می کردند تا این که در اواخر عمر به مرجعیت تامه دست یافت . از ایشان تالیفاتی بر جای مانده که حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ انصاری از آن جمله اند . آخوند فشارکی سرانجام در 23 بهمن 1313 ش برابر با 8 ذی قعده 1353 ق در 85 سالگی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان مدفون شد .

 

 2 – با وجود سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، نیروهای مردمی همچنان درگیر نبرد برای درهم شکستن مقاومت آخرین بقایای این رژیم وابسته بودند . همچنین گروهی دیگر از مردم پاسداری و حفاظت از مراکز مهم و حساس را در شهرها به عهده گرفتند . از این رو وجود سازمانی منظم و متشکل برای به عهده گرفتن این مسئولیت و نیز مبارزه با عناصر وابسته به رژیم شاه ، ضروری به نظر می رسید به همین جهت یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی کمیته انقلاب اسلامی برای کنترل اوضاع و برقراری نظم و امنیت تشکیل شد . از آن پس این نهاد انقلابی به اداره و انتظام امور و حراست از انقلاب اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم کمر بست . همچنین به فرمان حضرت امام سلاح هایی که در دست مردم بود توسط این نهاد جمع آوری شد . از اهم وظایف کمیته انقلاب اسلامی می توان به مقابله توطئه های بیگانگان ، دستگیری وابستگان رژیم پهلوی ؛ جلوگیری از قاچاق اسلحه ، توقیف اموال مفسدان و فراریان رژیم پهلوی ، انتظامات و حفظ امنیت شهرها ، روستاها و مرزها ؛ مبارزه با فسا د و بی بند و باری ؛ حراست از اماکن مهم ؛ مقابله با منافقان و خرابکاران و ... اشاره کرد . سرانجام در سال 1369 بنا به ضرورت های تشخیص داده شده و با تصویب مجلس شورای اسلامی ، این نهاد انقلابی با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد و نیروی انتظامی واحدی با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت .

 

3 – پالایشگاه گاز خانگیران خراسان به عنوان یکی از کم نظیرترین پالایشگاههای گاز ، در نوع خود از بزرگترین و مدرن ترین پالایشگاههای مشابه در جهان است که در آستانه ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رئیس جمهور وقت آیت الله سید علی خامنه ای و تعدادی از مسئولان افتتاح شد . این پالایشگاه با نام شهید هاشمی نژاد با ظرفیت 15 میلیون متر مکعب گاز می تواند به مدت هشتاد سال گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور را تامین کند . تاسیسات عمده پالایشگاه گاز خانگیران که در 35 کیلومتری غرب شهر مرزی سرخس و تحت مدیریت و نظارت مستقیم مسئولان ایرانی شرکت ملی گاز ایران انجام گرفته است شامل واحدهای تصفیه گاز ، بازیافت گوگرد ، واحد برق ، بخار ، واحد آب و ... می باشد . این مجتمع به صورت یکی از مراکز عمده و قطب فعال صنعتی کشور به شمار می آید .

 

4 – با گذشت نزدیک به چهل ماه از آغاز جنگ تحمیلی و در حالی که مردم و مسئولان کشور خود را برای برپایی مراسم سالگرد یوم الله 22 بهمن آماده می کردند رژیم بعث عراق با بهانه تراشی ، زمینه را برای بمباران و موشک باران شهرهای مرزی عراق از سوی ایران ، هفت شهر ایران مورد حمله موشکی و هوایی قرار خواهند گرفت . با حملات موشکی عراق به شهرهای ایران دولت جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به مردم شهرهای بصره ، خانقین و مندلی اعلام داشت که ایران در صدد مقابله به مثل است و اهالی این مناطق هر چه زودتر آنجا را تخلیه کنند . در 23 بهمن ماه 1362 ، اولین حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به 118 حمله موشکی و هوایی به شهرهای ایران ، با گشوده شدن آتش توپخانه های ایران به روی شهرهای یاد شده انجام گرفت .

5 – در 23 بهمن 1380 ، هواپیمای مسافربری توپولوف 154 که از تهران عازم خرم آّباد بود ، با ارتفاعات سفید کوه در نزدیکی خرم آباد برخورد کرده و تمام 119 سرنشین آن کشته شدند . اجساد قربانیان این حادثه در روزهای بعد ، از شیارها و حفره های کوه جمع آوری شدند .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/23:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و دوم بهمن ماه

     - قتل « گریبایدوف » سفیر کبیر روسیه تزاری در ایران به دست مردم معترض تهران ( 1207 ش )

    - آغاز دوره سوم مشروطه با دیکتاتوری رضا خان سردار سپه ( 1303 ش )

    - انتشار روزنامه رسمی کشور ( 1323 ش )

    - رحلت فقیه جلیل آیت الله « حسین نجفی اهری » ( 1345 ش )

    - پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سقوط رژِیم 2500 ساله شاهنشاهی ( 1357 ش )

    - پخش صدای انقلاب از صدا و سیما ( 1357 ش )

    - تشکیل تیپ محمد رسول الله ( ص ) ( 1360 ش )

    - عملیات کوچک فتح 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ( 1365 ش )

     

    1 - پس از شکست ایران در دوره دوم جنگ با روس ، معاهده ترکمنچای به امضا رسید که همانند معاهده گلستان ، ضرر ایران بود . پس از مدتی گریبایدوف به عنوان سفیر کبیر روسیه ، برای نظارت بر اجرای مفاد آن به ایران آمد . او می خواست با زور و خشونت مردم مسلمان ایران را به قبول و اجرای این قرارداد خفت بار وادار کند . یکی از موارد قرارداد ترکمنچای ، بازگشت مردم سرزمین های جدا شده از ایران به آن مناطق بود . در همین حال شماری از زنان گرجی که در ایران مسلمان شده و ازدواج کرده بودند حاضر به رها کردن خانواده های خود و بازگشت به گرجستان نبودند . گریبایدوف نیز قصد داشت به زور ، آنان را به سفارت روسیه برده و به گرجستان منتقل نمایند . اما میرزا مسیح مجتهد از روحانیون برجسته تهران مردم را به اجتماع ، مقاومت و دفاع از نوامیس مسلمانان فرا خواند . مردم مسلمان تهران نیز با تظاهراتی اعتراض آمیز به نزدیکی سفارت روسیه رفتند . با تیر اندازی ماموران سفارت و کشته شدن سه نفر از مردم بی دفاع خشم و انزجار عمومی برانگیخته شد و مردم به سفارت روسیه حمله کردند . در این حمله گریبایدوف و شماری از همراهان او به قتل رسیدند . این حادثه واکنش طبیعی مردم مسلمان ایران در برابر ستمگری ، تجاوز گری و افزون خواهی دولت روسیه تزاری و بی کفایتی حکومت فتحعلی شاه قاجار بود . اما شاه از این حادثه بسیار ترسید و برای جلوگیری از بروز جنگی دیگر هیئتی را برای عذر خواهی به روسیه فرستاد . در انزمان چون روسیه در حال جنگ با عثمانی بود ، عذر فتحعلی شاه را پذیرفت و دولت ایران هم میرزا مسیح مجتهد را به عتبات عالیات در عراق تبعید نمود .

    2 – در حالی که رضاخان با به دست گرفتن نخست وزیری قدرت بدون عنانی در کشور به دست آورده بود ، انتخابات زود هنگام مجلس پنجم در شرایط تبلیغات توام با زد و بند و اتهامات و اعمال فشار و اختناق آغاز شد و این انتخابات در بیشتر مراکز به دست امرای لشکر و دست نشانده های وزارت جنگ و گروههای متنفذ انجام گرفت . با افتتاح مجلس پنجم در تاریخ 22 بهمن 1302 ، اکثریت نمایندگان مجلس که مرعوب قدرت رضا خان شده بودند نمی توانستند کاری از پیش ببرند ، در چنین جوی آیت الله سید حسن مدرس رهبری اقلیت مجلس را که از طرح عوامفریبانه و منافقانه نهضت جمهوری خواهی سردار سپه حمایت می کردند ، ایستاد . به این ترتیب دوره سوم مشروطه با توطئه ای حساب شده آغاز گردید و در حقیقت تنها نشانه مشروطه که وجود مجلس شورای ملی بود ، بدین وسیله از میان رفت و دیکتاتوری ، جای همه اندیشه های آزادی خواهان و مشروطه طلبان و آرمان های اسلامی که روزی در مشروطیت متجلی شده بود گرفت . این دوره شوم و سیاه مشروطه تا سال 1320 ش که رضاخان به دست همان قدرت های بیگانه ای که بر اریکه سلطنت رسیده بود با خواری از کشور بیرون رفت – به مدت بیش از شانزده سال ادامه یافت . در این مدت با توجه به اختناق و بریده شدن نفس ها و حکومت رعب و وحشت ناشی از قتل ها و شکنجه های رضاخانی ، عمر مجلس های شورای ملی تا دوره دوازدهم به آرامش مرگباری گذشت و سیاست اسلام زدایی ، عمده ترین خط مشی سیاسی ای بود که اسلام ستیزان در کشور به اجرای آن همت گماشتند .

     

    3 – تاریخ نویسان برای مطبوعات ایران ، هشت دوره را بر شمرده اند که دوره نخست آن از ابتدای چاپ روزنامه تا زمان مشروطه را در بر می گیرد و این دوره ها ادامه یافته و دوره هشتم ، از استقرار نظام جمهوری اسلامی به بعد را شامل می شود . بر این اساس از سقوط رضا خان در شهریور 1320 تا پایان سال 1326 که آغاز نهضت ملی صنعت نفت قلمداد می شود . دوره چهارم مطبوعات به حساب می آید . در این دوره ملت ایران پس از رهایی از استبداد رضاخانی و نیز هرج و مرج ناشی از جنگ جهانی دوم ، از آزادی عمل نسبی برخوردار شدند به طوری که بیش از پانصد روزنامه و مجله منتشر می شد . در این میان روزنامه ها و مجلاتی انتشار یافت که به عنوان جراید رسمی محسوب می گردیدند . روزنامه رسمی کشور عنوان جریده ای بود که از طرف مجلس شورای ملی چاپ می شد و مجموعه مذاکرات مجلس و قوانین مصوبه مجلس را منتشر می کرد .

     

    4 – آیت الله شیخ حسن نجفی اهری در سال 1244 ش ( 1282 ق ) در شهرستان اهر به دنیا آمد و پس از فراگیری قرآن و مقدمات علوم حوزوی ، راهی تبریز شد . وی پس از اقامت نه ساله در تبریز رهسپار نجف اشرف گردید و مدت 35 سال از محضر آیات عظام : سید محمد کاظم یزدی و ... به کسب علم مشغول بود . ایشان درجریان نهضت اسلامی ایران و پس از دستگیری امام خمینی ( ره ) پس از وقایع 15 خرداد 1342 به همراه دیگر علمای تهران و شهرستانها راهی شهر ری گردید و خواهان آزادی آن حضرت شد . از این فقیه بزرگوار کتب متعددی بر جای مانده است که شرح رسائل ، شرح مکاسب ، شجرة طوبی و کتابی در رد بهایی گری از آن جمله اند . همچنین ایشان در سالهای اقامت در نجف اشرف کتاب حدیقة الاحباب را به نگارش در آورد که مورد تایید مرجع تقلید وقت ، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی قرار گرفت . آیت الله نجفی اهری سرانجام در 22 بهمن 1345 ش برابر با اول ذی قعده 1386 ق درصد و یک سالگی بدرود حیات گفت و پس از انتقال پیکرش به قم در این شهر به خاک سپرده شد .

     

    5 – از هفدهم تا 22 بهمن 57 ایران یکی از دوران های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید . در این ایام ، دو دولت در یک مرکز و بدون هیچ گونه مرز بندی مواجه بودند . دولتی که پشتوانه و عامل مشروعیت خود را از دست داده و از قدرت نظامی محروم گشته و با انقلابی عظیم روبرو بود . و دولتی دیگر متکی به رهبری انقلاب توده های میلیونی مردم که به جای قدرت نظامی ، تنها به ارتش مردم وابستگی داشت . با وسعت یافتن دامنه های انقلاب قرار بر این شد که سران ارتش رژیم پهلوی دست به کودتا زده و با به دست گرفتن قدرت ، انقلاب مردمی را سرکوب سازند . از این رو از ساعت چهار بعد از ظهر روز 21 بهمن 57 حکومت نظامی اعلام شد . پس از اعلان حکومت نظامی حضرت امام خمینی ( ره ) اعلام کرد که مردم به حکومت نظامی اعتنایی نکنند . مردم نیز همچنان به یورش خود به مراکز دولتی و نظامی و انتظامی ادامه دادند و تقریبا تمام این مراکز با اندک درگیری و مقاومت تسخیر شد و به دست مردم افتاد . این درگیریها در روز بعد نیز به شدت ادامه یافت و در این روز هزاران زن و مرد و پیر و جوان ، هر یک به اندازه توان خود برای سرنگونی نهایی رژِیم ظلم و جور ، کوشش کردند . آنها با سنگربندی در خیابانها ، سینه سپر کردن در برابر تانکها و با فداکاری و جانفشانی ، انقلاب را به پیروزی رساندند . نه فقط در تهران ، بلکه در تمامی شهرهای ایران ، درگیری مردم با بقایای رژیم شاه جریان داشت . هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه مانع حرکت آنها به سمت تهران شدند . برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیریها به دست مردم کشته شدند تا سرانجام ارتش بی طرفی خود را اعلام کرد . سرانجام روز سرنوشت فرا رسید و در 22 بهمن 1357 ، نظام پوسیده ستمشاهی فرو ریخت و ریشه های فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی ، کنده شد . مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) به ثمر رسید و با سرگونی نظام 2500 شاهنشاهی ، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید .

     

    6 – یکی از مهمترین پایگاههای رژِیم شاه ، رادیو و تلویزیون بود که با پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی طاغوت ، از اشغال نظامیان خارج و به دست مردم تسخیر شد . لحظاتی بعد گوینده رادیو تهران ، خبر پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم وابسته شاه را این چنین اعلام کرد : توجه بفرمایید این صدای انقلاب است . این خبر در واقع نوید دهنده سقوط کاخ ظلم و جور 2500 ساله شاهان ستمگر و غلبه حق بر باطل و زمینه ساز بنیانگذاری نظام شکوهمند جمهوری اسلامی توسط امام خمینی ( ره ) بود .

     

    7 – مرحله اول عملیات پارتیزانی فتح 4 ر بامداد بیست و دوم بهمن 1365 با رمز مبارک «یا الله » آغاز شد . در این عملیات نیروهای ویژه سپاه پاسداران به همراه تعدادی از کردهای مخالف رژیم بعث پس از ده ها کیلومتر پیاده روی و عبور از کوهستانهای صعب العبور ، خود را به منطقه عملیاتی اربیل عراق رسانده و تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق را در این منطقه کوبیدند . رزمندگان اسلام در ادامه این عملیات علاوه بر انهدام تاسیسات چند شهر اطراف و یک گردان دشمن ، موفق شدند خود را به پادگان رواندوز رسانده و آنرا با تمام امکانات موجودش به آتش کشانند . در مرحله دوم عملیات فتح 4 نیروهای اسلام پس از عبور از کوهستانهای مرتفع در عمق 70 کیلومتری خاک عراق ، با شلیک بی امان موشک های آرپی جی تعداد زیادی از تانکها و نفربرهای دشمن را به آتش کشیدند . در نهایت این عملیات با انهدام چندین واحد نظامی ، اقتصادی ، دولتی ، امنیتی و موتوری دشمن و کشته و زخمی شدن بیش از 1100 نفر از نیروهای بعث پایان یافت .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/22:: 7:5 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

     

    مناسبتهای روز بیست و یکم بهمن ماه

     - شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان امام خمینی توسط مردم انقلابی ایران ( 1357 ش )

    - تصویب لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزیران توسط مجلس شورای ملی ( 1357 ش )

    - خنثی شدن توطئه کودتای بزرگ نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

    - عملیات کوچک محدود در منطقه دهلاویه ( 1359 ش )

    - عملیات تحریر القدس در منطقه دربندیخان توسط سپاه ( 1362 ش )

    1 – در آخرین ساعات عمر رژیم پهلوی ژنرالهای رژیم شاه برای به کنترل در آوردن اوضاع تصمیم گرفتند تا مدت حکومت نظامی را در تهران افزایش دهند . آنها با این اقدام قصد داشتند ضمن جلوگیری از اجتماع مردم در صورت امکان حضرت امام خمینی و جمعی از افراد موثر در انقلاب را دستگیر نمایند و یا به قتل برسانند . اما رهبر کبیر انقلاب اسلامی با تیز بینی و موقع شناسی از مردم خواستند که مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند . مردم انقلابی نیز با آگاه شدن از فرمان حضرت امام به خیابانها ریختند و دامنه درگیری ها گسترده تر شد و به سایر مراکز نظامی رژیم پوسیده شاه در تهران و دیگر شهرها تعمیم یافت . این در حالی بود که اغلب نظامیان نیز حاضر به رودررویی با مردم نبودند و بسیاری از آنها به انقلاب پیوستند .

     

    2 – در واپسین روزهای عمر رژیم پهلوی ، بختیار آخرین تلاش های خود را برای بقای رژیم و دولت غیر قانونی خود انجام داد و در 4 بهمن 57 با ارایه لایحه هایی به مجلس سنا برای انحلال سازمان امنیتی مخوف شاه به نام ساواک و محاکمه وزیران غارتگر بیت المال تلویحا به وجود حکومت ترس و وحشت و فساد گسترده در رژیم شاه ، اعتراف کرد . هدف بختیار از طرح و ارایه این لایحه ، کاستن از خشم مردم نسبت به رژِیم در این زمان و عوام فریبی بود که ناکام ماند . این لایحه سرانجام در 21 بهمن به تصویب رسید و به عمر سیاه ساواک در ساعات پایانی حیات رژِیم پهلوی پایان داد . این سازمان مخوف در طول حدود 22 سال فعالیت خود ، هزاران زندانی سیاسی را تحت شکنجه های وحشتناک قرار داد و ده ها هزار نفر را روانه بازداشت گاه ها و تبعید گاه ها نمود. ساواک به عنوان بازوی امنیتی رژیم پهلوی ، نقش مهمی در گسترش حق اختناق حاکم بر جامعه داشت و کوچکترین حرکت ضد رژیم را سرکوب می کرد .

     

    3 – در ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی ، سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران ، طی دستورالعملی به یگان های تابعه خود ، از آنها خواست تا کلیه رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند . به همراه این دستورالعمل اسامی 300 الی 400 نفر که باید بازداشت یا ترور شوند آماده بود که نام حضرت امام خمینی ، آیت الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان در راس آن به چشم می خورد . همچنین تصرف برخی از پادگان های مستقر در تهران نیز در این دستور العمل عنوان گردید . اما سنگر بندی خیابان ها توسط مردم انقلابی حرکت تانکها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست مواجه گردید . بعدها فاش شد که دراین توطئه سران ارتش شاه با همکاری بختیار ، قصد داشتند تهران را به توپ ببندند و چهار میلیون نفر را قتل عام نمایند .

     

    4 – عملیات تحریر القدس در 21 بهمن ماه 1362 با رمز لبیک یا خمینی در جنوب غربی مریوان و مناطق کوهستانی دربندیخان عراق و به منظور انهدام ماشین جنگی ارتش عراق ، پاسخ قاطع به حملات موشکی دشمن به شهر مظلوم و بی دفاع دزفول ، گمراه کردن عراقی ها از عملیات خیبر و آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه شاخ شمیران به اجرا درآمد . نبرد تحریر القدس در حالی انجام شد که دشمن جنگ شهرها را شدت بخشیده بود . این نبرد برای اولین بار به عنوان عملیات مقابله به مثل از سوی جمهوری اسلامی ایران ، جواب کوبنده ای تلقی شد که با انجام آن ، اوضاع جدیدی بر مناطق عملیاتی حاکم گردید . در این عملیات علاوه بر تسلط رزمندگان اسلام به ارتفاعات منطقه ، حدود 110 کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف ایران درآمد و مقادیر زیادی سلاح سبک و وسایل مخابراتی به غنیمت سپاه اسلام افتاد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/21:: 12:7 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیستم بهمن ماه

     - شهادت آیت الله سید مصطفی موسوی پدر امام خمینی ( ره ) به دست اشرار منطقه ( 1281 ش )

    - واگذاری امتیاز خط آهن بندر محمره ( خرمشهر ) خرم آباد به انگلستان ( 1291 ش )

    - حمله گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی در پی بیعت همافران با حضرت امام ( 1357 ش )

    - درگذشت استاد ابوالفتح عرب زاده پدر فرش نو ایران ( 1357 ش )

    - آغاز عملیات بزرگ والفجر 8 در فاو ( 1364 ش )

     1 – آیت الله سید مصطفی خمینی پدر بزرگوار امام خمینی ( ره ) در حدود سال 1238 ش ( 1277 ق ) در خمین به دنیا آمد . ایشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی ، برای تحصیل مدارج عالی راهی نجف اشرف گردید و پس از اخذ اجتهاد ، در خمین اقامت گزید . این عالم ربانی در دوران اقامت در خمین در قطعه زمینی متعلق به خود کشاورزی می نمود و در عین حال به هدایت و ارشاد مردم اشتغال داشت و ملجا و پناهگاه آنان بود . از این رو در مقابل زورگویی خوانین دست نشانده حکومت وقت به مقاومت برمی خواست . سرانجام طاغوتیان ندای حق طلبی او را با گلوله پاسخ دادند و در مسیر خمین به اراک وی را در 42 سالگی به شهادت رساندند . به هنگام شهادت ایشان بیش از 5 ماه از تولد امام نگذشته بود و از آن پس تحت تکفل مادر و عمه خویش قرار گرفتند .

    2 – دولت انگلستان که به راههای ارتباطی مطمئن و امن در جنوب ایران نیاز ضروری داشت تا به وسیله آن ، تجارت بازرگانان انگلیسی و منافع حیاتی آن کشور را تضمین و حفظ کند در این تاریخ موفق به اخذ امتیاز احداث راه آهن محمره ( خرمشهر ) – خرم آباد و بروجرد شد . این امتیاز سه روز پس از امتیاز مشابهی بود که از جانب دولت ایران به روسیه واگذار گردیده بود .

    3 – در پی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی ایران و بیعت با حضرت امام مزدوران گارد شاهنشاهی در شاهمگاه 20 بهمن به یکی از پادگان های نیروی هوایی در تهران حمله ور شدند . به محض انتشار این خبر مردم مسلمان از تمام نقاط تهران برای یاری رساندن به پرسنل نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند ، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند . مردم انقلابی که سلاح های ناچیز و ابتدایی در اختیار داشتند با رشادت های خود ، حمله مزدوران رژیم شاه را با شکست مواجه کردند و به این ترتیب مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد .

    4 – عملیات بزرگ والفجر 8 با رمز یا زهرا ( س ) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 کیلومتر مربع از بیستم بهمن ماه 1364 آغاز شد . در این عملیات هزاران تن از نیروهای ایرانی از رودخانه خروشان اروند رود گذشتند و در اولین روز عملیات شهر مهم فاو را در جنوب شرقی عراق فتح کردند . این عملیات به قدری غیر منتظره و از لحاظ نظامی پیچیده و موفقیت آمیز بود که باعث اعجاب کارشناسان نظامی و سیاسی جهان و غافلگیری رژِیم عراق شد . این عملیات با هدف فشار بر رژِیم صدام برای پایان دادن به اشغال خاک ایران و تن دادن به جبران خسارت های وارد شده بر ایران انجام شد و برتری نظامی ایران بر عراق را در دفع تجاوز نظامی این کشور ثابت کرد . نتایج این عملیات عبارتند از : تلفات نیروی انسانی دشمن 3000 نفر اسیر ، قریب به 000 / 50 نفر کشته و زخمی ؛ سایر نتایج : آزاد سازی : آزاد سازی حدود 800 کیلومتر مربع و تصرف شهر و تاسیسات نفتی فاو و کارخانه نمک ؛ تجهیزات و امکانات : تانک و نفربر : 600 دستگاه انهدامی ، 120 دستگاه اغتنامی ، هواپیما 45 فروند انهدامی ، هلیکوپتر : 10 فروند انهدامی ، خودرو : 500 دستگاه انهدامی ، 250 دستگاه اغتنامی ، توپ 150 قبضه انهدامی ، 20 قبضه اغتنامی و دستگاه مهندسی : 34 دستگاه اغتنامی . نبرد سرنوشت ساز فاو ، به عنوان برجسته ترین و پیچیده ترین عملیات جنگی جمهوری اسلامی ایران ، سرانجام پس از هفتاد و پنج شبانه روز درگیری ، که در طول جنگ بی سابقه بود ، با پیروزی کامل رزمندگان اسلام پایان یافت . از نظر سیاسی ، تبعات ناشی از فتح فاو به منزله تغییر در ماهیت سیاسی جنگ بود ، به این معنا که اتخاذ استراتژی دفاع متحرک از سوی عراق ، پس از فتح خرمشهر ، با این هدف بود که جنگ در روند فرمایشی ، سرانجام منتهی به پذیرش صلح از سوی ایران شود . اما فتح فاو و ارتقای موقعیت سیاسی و نظامی ایران در شمال خلیج فارس عملا منجر به پیدایش شرایط جدیدی شد که هیچ گونه مطابقتی با مشخصه های جنگ فرمایشی نداشت .

    5 – استاد ابوالفتح عرب زاده مشهور به رسام در سال 1293 در تبریز به دنیا آمد . ایشان که به او لقب پدر فرش نو ایران را داده اند از کودکی با طرح ها و رنگ ها آشنا شد و این هنر را از پدر فراگرفت . وی در تبریز ، نقاشی و طراحی روی فرش و در تهران نقاشی و طراحی بر روی کاشی را دنبال کرد . او علاوه بر این به هنرهای دیگری چون موسیقی ، نمایشنامه ، مجسمه سازی ، خطاطی ، نقاشی رنگ و روغن و ... علاقه داشت . رسام عرب زاده در 1373 با اهدای 66 قطعنامه فرش نفیس از مجموعه دست بافته های خود ، پایه های اولیه تشکیل نهادی تحت عنوان بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب زاده را با همکاری شهرداری تهران ایجاد کرد . قفس رنگ ها ، خم معرفت ، ساحل خیال و فتح سومنات از آثار طراحی فرش اوست . وی در آخرین روز از ماه رمضان ، بر اثر ایست قلبی در گذشت و در بهشت زهرا مدفون گردید .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/20:: 10:57 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز نوزدهم بهمن ماه

    - اعلام همبستگی هما فران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمینی ( ره ) ( 1357 ش )

    - راهپیمایی عظیم مردم در تایید دولت موقت به فرمان امام خمینی ( 1357 ش )

    - فرار « جعفر شریف امامی » نخست وزیر رژیم پهلوی در پی فراگیر شدن نهضت اسلامی ( 1357 ش )

    - روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی

     

     1 – به دنبال آغاز به کار دولت موقت امام خمینی از مردم خواست از طریق تظاهرات آرام ، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمایند . پس از این درخواست جامعه روحانیت مبارز تهران مردم را به یک راهپیمایی بزرگ و همگانی در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود . در اعلامیه ای که به همین منظور صادر شد خاطر نشان گردید « پس از 75 سال ، این نخستین بار است که ملت ایران ، تشکیل دولتی را به راستی جشن می گیرند » در این حال و در شرایطی که آمریکا همچنان از بختیار پشتیبانی می کرد و زمینه های کودتا را در ایران فراهم می نمود و مردم توسط بازمانده های رژیم به آتش سوزی و قتل تهدید می شدند ، این راهپیمایی خط بطلانی بر تمامی پندارهای سلطنت طلبان کشید و خوابهای پریشان آنها را بی تعبیر گذاشت . در این زمان امام خمینی ادامه نهضت را به عنوان یک تکلیف الهی اعلام نمود و راهپیمایی ملیونی مردم به عنوان پشتیبانی از دولت موقت منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران ، تهران و شهرستانها را غرق در تظاهرات نمود . در پایان این راهپیمایی عظیم قطعنامه هفت ماده ای قرائت شد و نخست وزیری بازرگان مورد تایید قرار گرفت .

     

     2 - شریف امامی در دوران دوم نخست وزیری خود ، برای آرام کردن اوضاع ، دست به یک سلسله کارهای نمایشی و غیر عادی از نظر رژیم زد . اولین کار او این بود که گفت با حزب رستاخیز ، تنها حزب سیاسی کشور که پارلمان را در اختیار داشت ، کاری ندارد و به این ترتیب عملا موجبات انحلال این حزب را فراهم ساخت . وی همچنین تاریخ موهوم و مجعول شاهنشاهی را لغو کرد و مجددا تاریخ هجری شمسی را برقرار نمود . او همچنان قمار خانه ها و مراکز فساد را بست ولی هیچ کدام از این اقدامات عوام فریبانه و تسکینی محبوبیت برای او نزد مردم به وجود نیاورد . اقدامات شریف امامی و آزادی عملی که به مخالفان داده شد بر دامنه تظاهرات و اغتشاشات ضد رژیم افزود به طوری که در چندین شهر بزرگ کشور ، حکومت نظامی اعلام شد و فجایع خونینی از قبیل جمعه سیاه تهران در 17 شهریور 1357 و کشتار دانش آموزان تهران در 13 آّبان 1357 به وجود آمد . جعفر شریف امامی نخست وزیر سر سپرده محمد رضا پهلوی ، پس از آنکه نتوانست اوضاع دگرگون مملکت را به نفع رژیم تغییر دهد ، پس از 57 روز نخست وزیری ، از این سمت استعفا داد و به جمع و جور کردن ثروت خود درایران پرداخت . وی به سرعت اموال خود را به خارج منتقل کرد و در نهایت سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، در نوزدهم بهمن 1357 ، بدون کوچکترین مانع راه آمریکا را پیش گرفت و دور از غوغا و سرو صدا به زندگی ننگین خود ادامه داد .

     

    3 – از شکننده ترین ضربات بر پیکر رژیم شاهنشاهی ، حرکت شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود که به حق می توان آن روز را ایام الله خواند . در این روز به دنبال گسترش انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور و دعوت حضرت امام خمینی ( ره ) از نظامیان برای پیوستن به ملت ، جمع کثیری از همافران و پرسنل نیروی هوایی ارتش به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل آن حضرت و دیدار تاریخی خود با امام همبستگی خود را با انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی اعلام نمودند . از آن پس روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، گرامی داشته می شود .

     

    4 – در روز نوزدهم بهمن 1357 ، نظامیان متعهد نیروی هوایی با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با آن حضرت ، سندی از افتخار ، حماسه ، رشادت و ایمان را در برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند . نقش ارزنده همبستگی باشکوه ارتش و خصوصا نیروی هوایی در اضمحلال و شکست رژیم ، نشان دهنده شعور ایمانی و انقلابی این عزیزان فداکار و عشق ورزیدن به آرمان های مقدس و آزادی خواهانه ملت در این سرزمین بود که موجب شد تا علارغم فشارها و اختناق شدید آن روز این عزیزان گام در میدان مبارزه با ظلم و جور نظام پهلوی برداشته و یک صدا با ملت دلاور در 19 بهمن 1357 ، حماسه پرشکوه این بیعت را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ثبت نمایند . عظمت رویداد با شکوه 19 بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب ، بلکه در اذهان نسلهای آتی این کشور نیز ، همیشه به عنوان یک حماسه جاویدان متجلی و منور خواهد ماند . همچنین نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب و در طول دوران جنگ با همان روحیه والا ظاهر شد و به عنوان نیروی پیشتاز در تمامی صحنه ها از دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری نموده است .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/19:: 12:9 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز هجدهم بهمن ماه

    - شهادت سید یوسف کابلی فرمانده تیپ ذوالفقار ( 1365 ش )

    - رحلت فقیه بزرگوار آیت الله سید هبة الدین حائری حسینی شهرستانی عالم بزرگ عراق ( 1345 ش )

    - عملیات کوچک محدود در سوسنگرد توسط سپاه ( 1359 ش )

    - آغاز عملیات بزرگ والفجر مقدماتی در فکه به فرماندهی سپاه ( 1361 ش )

    - قتل ارتشبد غلامعلی اویسی عامل کشتار مردم در جریان انقلاب اسلامی ( 1362 ش )

    - افتتاح خانه هنرمندان ( 1378 ش )

    - درگذشت حسین حزین بروجردی شاعر ( 1374 ش )

    - افتتاح 1122 ایستگاه فرستنده تلویزیونی در کشور ( 1376 ش )

    - تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران ( 1286 ش )

     

     

    1 – سید محمد بن حسین ملقب به هبة الدین معروف به حائری حسینی شهرستانی در سال 1262 ش در سامرا متولد گردید . چون آخوند خراسانی ، سید کاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی کسب فیض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد . آیت الله شهرستانی پس از استقلال عراق از سلطه انگلیس به وزارت معارف منصوب شد و به اصلاحات امور دینی و مذهبی و مراقبت در حفظ دیانت محصلین پرداخت و مدتی نیز ریاست دیوان عالی آن کشور را به عهده داشت . ایشان مدتی عضو مجلس شورای ملی عراق بود و پس از آن تمامی وقت خود را به تالیف کتاب و دفاع از اسلام در مقابل حملات قلمی معاندین مصروف داشت . آیت الله شهرستانی جهت بیداری مسلمانان با اندیشمندان جهان اسلام ارتباط برقرار میکرد و در پرورش روح اتحاد و بیداری مسلمین تلاش فراوانی از خود نشان میداد . از ایشان آثار ارزنده ای بر جای مانده است که فیض الباری ، الشریعه الطبیعه و الدلایل و المسائل از آن جمله اند . ایشان سرانجام در 18 بهمن 1345 ش برابر با 26 شوال 1386 ق در 83 سالگی وفات یافت و در حرم مطهر کاظمین ( ع ) به خاک سپرده شد .

     

     2 – عملیات والفجر مقدماتی با هدف دستیابی به شهر العماره عراق ، از 18 بهمن سال 1361 آغاز شد و به مدت چهارماه به طول انجامید . عملیات والفجر مقدماتی را باید جنگ موانع نامید . زیرا دشمن بعثی بعد از دریافت ضربات متعدد در عملیات گذشته و وحشت از حملات گسترده ایران به ایجاد 15 مانع در مقابل مواضع خود پرداخت . با این حال علارغم دژهای مستحکم رزمندگان اسلام موفق شدند تعداد زیادی از جنگ افزارهای بعثیان را منهدم و چند پاسگاه عراقی و ایرانی را آزاد سازند . نتایج این عملیات : 120 نفر اسیر ، 4500 نفر کشته و زخمی ، تامین بخشی از مرز جمهوری اسلامی ایران در شمال چزابه و انهدام 80 دستگاه تانک و نفر بر ، 5 فروند هواپیما و 120 دستگاه خودرو .

     

    3 – ارتشبد غلامعلی اویسی عامل کشتار مردم تهران در دو فاجعه بزرگ 15 خرداد 42 و 17 شهریور 57 ، در سال 1297 به دنیا آمد . وی پس از پایان دوره دانشکده افسری در 1317 ش در مشاغل گوناگون نظامی به خدمت پرداخت و پس از کودتای 28 مرداد 1332 به تدریج ترقی وی در هرم دیوان سالاری نظای آغاز گردید . اویسی پس از طی دوره دانشگاه جنگ در تهران دوره ستاد و فرماندهی در آمریکا در 1339 ش به ریاست ستاد گارد و در 1341 به فرماندهی لشگر یک گارد رسید . در همین سمت بود که به عنوان فرماندار نظامی تهران به قتل عام قیام کنندگان 15 خرداد 1342 دست زد . اویسی در 1348 فرماندهی ژاندارمری کل کشور و در 1351 فرمانده نیروی زمینی ارتش گردید . او در جریان انقلاب اسلامی بار دیگر عهده دار سمت فرماندار نظامی تهران شد و کشتار خونین 17 شهریور 1357 تهران را به راه انداخت . اویسی در دی ماه 1357 به بهانه معالجه از ایران خارج شد و تقاضای بازنشسگی نمود . او در زمره نخستین افسران عالی رتبه متواری رژیم پهلوی بود که با سرمایه سرویس های اطلاعاتی غرب فعالیت تروریستی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را از خاک عراق و ترکیه اغاز کرد. این نظامی جنایتکار سرانجام در هجدهم اسفند 1362 ش توسط افراد ناشناسی در پاریس به قتل رسید .

     

    4 – حسین حزین بروجردی در سال 1287 ش در بروجرد به دنیا آمد . وی به دفعات با پای پیاده به زیارت آستان امیرالمومنین و حضرت عبا عبدالله الحسین رفت . استاد حزین بارها اشعارش را که در مدح ائمه اطهار سروده بود در محضر آیت الله العظمی بروجردی قرائت کرد و مورد تشویق معظم له قرار گرفت . از مهمترین اقداماتی که حزین در فن تاریخ نویسی در طول حیات خویش انجام داد جمع آوری زندگانی بسیاری از بزرگان و شعرای بروجرد بود . سوز و گداز ، دیوان غزلیات ، ساقی نامه یا آیینه عبرت و ... از آثار این شاعر مسلمان است . استاد حزین بروجردی به هنگام فوت 87 سال داشت .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/18:: 12:6 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز هفدهم بهمن ماه

    - اعطای امتیاز ایجاد راه آهن جلفا – تبریز به بانک استقراضی روس ( 1291 ش )

     - رحلت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی قمی از مدرسین حوزه علمیه نجف و قم ( 1325 ش )  - فرار ژنرال هایزر مستشار آمریکایی از ایران ( 1357 ش )

     - راهپیمایی عظیم مردمی در حمایت از دولت موقت ( 1357 ش )

    - تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به امر امام خمینی ره ( 1366 ش )

    - درگذشت استاد محقق ابراهیم میر فخرایی ( 1366 ش )

     - عقب نشینی مفتضحانه نیروهای نظامی آمریکا از خلیج فارس در جریان جنگ تحمیلی ( 1366 ش )

     - روز خانواده

    1- به دست آوردن امتیاز معادنی که ضمیمه راه آهن محسوب می شد از اعمال مشترک کشورهای غربی به ویژه انگلیس و نیز روسیه قبل از آغاز جنگ جهانی اول بود کمپانی های روسی تنها فصد کشیدن راه آهن را نداشتند بلکه می خواستند حق استخراج معادن را در کنار امتیاز راه آهن به دست آورند . این خطوط راه آهن در زمان جنگ سهم عمده ای در انتقال نبرو در درون کشور ایفا کردند و به نیاز های مردم توجهی نداشتند بانک استقراضی روس که با کمک های دولت روسیه و بانک دولتی روس نفوذ فراوانی در میان بازرگانان و مالکان یافته بود در آستانه جنگ بین المللی اول دایره غعالیت خویش را از اعطای وام در مقابل دریافت وثیقه فراتر نهاد و به فعالیت های گوناگونی چون به دست گرفتن راه های شوسه ، راه آهن و استخراج معادن ، روی آورد . به دنبال این سیاست در این روز برابر با ششم فوریه 1913 م بانک استقراضی روس با دولت ایران قراردادی امضا کرد که به موجب این قرار داد آن بانک راه آهن جلفا به تبریز و خط فرعی آن را تا ارومیه ایجاد می کرد . مدت قرارداد 75 سال و بانک از پرداخت مالیات معاف بود نیمی از درآمد به شرکتی تعلق می گرفت که بانک تشکیل می داد . پس از انعقاد قرار داد بین دولت ایران و روسیه دولت انگلیس که همواره در کسب امتیازهای گوناگون از کشورهای ضعیف با روسیه رقابت داشت از این امر نگران شد و این امتیاز را تبعضی علیه خود عنوان کرد . دولت علاءالسلطنه نیز که ریاست کابینه وقت را بر عهده داشت برای حفظ به اصطلاح تعادل بیو دو دولت روس و انگلیس سه روز بعد یعنی در روزز بیستم بهمن آن سال حق احداث خط آهن ازز محمره ( خرمشهر ) به خرم آباد را به سندیکای انگلیس واگذار کرد و سود سرشار نصیب بیگانگان و ضرر بی پایان و ذلت نصیب مردم ایران نمود .

     2- آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی در سال 1243 ش ( 28 رجب سال 1282 ق ) در شهر قم دیده به جهان گشود ایشان تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مکتب خانه های قم شروع کرد و پس از آن درس های مقدماتی از قبیل صرف و نحو و منطق را فرا گرفت . پس از آن راهی تهران شد و از محضر استادانی همچون میرزا ابوالحسن جلوه ، شیخ فضل الله نوری ، میرزا محمد حسن آشتیانی ، شیخ علی مدرس یزدی و میرزا محمود قمی بهره برد وی همچنین تهذیب اخلاق را در محضر علامه سید مرتضی کشمیری و علم حدیث را در محضر علامه میرزا حسین نوری فراگرفت . آیت الله قمی پس از نزدیک به بیست سال اقامت در نجف به مشهد بازگشت و حوزه درس خود را تشکیل داد و مرجعیت مردم را نیز عهده دار شد وی در واقعه خونین مسجد گوهر شاد مشهد در اعتراض به کشف حجاب اعتراض خود را مطرح ساخت که به تبعید ایشان به عراق انجامید ایشان از مراجع وارسته ای بود که در مقاطع مختلف به خصوص در دوران خفقان رضا خانی به پا خاست و شجاعانه به ستیز با دشمن پرداخت که به حق می توان او را قامت قیام نامید . آیت الله قمی ار مشایخ حدیث و اجتهاد زمان خود بود که بعد از شیخ الشریعه اصفهانی ، ریاست و زعامت شیعه به او منتهی شد . از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که حاشیه بر عروه الوثقی ، حاشیه بر رساله ارث و نفقات مختصر الاحکام ، طریق النجاه ، مناسک حج و ... از آن جمله اند . این فقیه عالی مقام و عالم نستوه سرانجام در 17 بهمن 1325 ش برابر با 14 ربیع الاول 1366 ق در 82 سالگی رحلت کرد و پس از تشییعی باشکوه در صحن امام علی ( ع ) دفن گردید .

     

     3- ژنرال هایزر فرستاده ویژه آمریکا در 14 دی ماه 1357 به منظور کمک به بقای رژیم پهلوی و اعلام حمایت آمریکا از فرماندهان ارتش شاه و زمینه سازی کودتا علیه انقلاب اسلامی به تهران آمده بود . وی در سفرش به ایران ارتش را به تحت کنترل گرفتن ایران تشویق نمود و ار ارتش خواست تا از دولت بختیار حمایت کرده نظم را مستقر کند . هایزر معتقد بود که ارتش قدرت مهار تشنجات را دارد اما در صورتی که نیروهای مذهبی طرفدار امام خمینی قصد سرنگونی دولت را داشتند او کودتا را به اجرا می گذاشت . اما ژنرال هایزر پس از یک ماه تلاش بیهوده و شکست در ماموریت خود به کشورش بازگشت .

     

    4- در پی اعلام تشکیل دولت موقت انقلابی راهپیمایی های وسیعی از سوی میلیونها نفر از مردم مسلمان و انقلابی ایران برای پشتیبانی و تایید این تصمیم حضرت امام در شهرهای مختلف بر پا شد . در این روز مردم مسلمان ایران با اجتماع در خیابان ها همه یک صدا خواستار برکناری دولت سرسپرده بختیار شدند . در این راهپیمایی تمام طبقات از جمله روحانیان اصناف ، کارگران ، دانشجویان و زنان مشارکت داشتند و شعارهایی در تایید اقدام امام داده شد و در پایان طی قطعنامه ای به دولت غیر قانونی بختیار هشدار داده شد که هر چه زودتر از رودررویی ملت کنار بروند .

     

     5- پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مواردی به وجود آمد که این دو نهاد با هم اختلاف نظر پیدا می کردند و در هر بار نظر حضرت امام را اعمال می نمودند سرانجام در اواسط بهمن 1366 از سوی رییس جمهور ، رییس مجلس ، رییس دیوان عالی کشور ، نخست وزیر و حاج احمد خمینی نامه ای خطاب به امام نگاشته و از ایشان درخواست شد که برای حل عملی مسائل ، مرجعی را تعیین کرده که باعث حل اختلاف مجلس با شورای نگهبان گردد . حضرت امام نیز در 17 بهمن آن سال فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام مرکب از اعضای شورای نگهبان ، روسای سه قوه و ... را صادر کردند . مشروعیت و قانونی بودن تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام تا قبل از بازنگری قانون اساسی در سال 1368 با توجه به اختیارات ولایت مطلقه فقیه که قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته ، قابل توجیه بود . ولی پس از بازنگری قانون اساسی این مجمع برای تشخیص در مواردی که مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان بر خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی تشخیص داده شود و از آن سو مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند و همچنین مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می دهد و سایر وظایفی که در قانون ذکر شده است به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می شود اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام معظم رهبری تعیین می نمایند .

     

     6- استاد ابراهیم میر فخرایی در شهرستان رشت به دنیا آمد . وی در 16 سالگی برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در اوج نهضت جنگل علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی به زادگاهش بازگشت او با میرزا کوچک خان جنگلی آشنا شد و تصدی تحریرات میرزا کوچک خان را به عهده گرفت . میرفخرایی در جریان نهضت جنگل همراه و یار میرزا کوچک خان بود . کتب تاریخ ایران سردار جنگل و گیلان در جنبش مشروطیت از جمله آثار این محقق معاصر ایرانی است.

     

    7- دولت ریگان به دنبال رسوایی ایران گیت به منظور باز یافتن اعتبار خود در میان کشورهای عرب با درخواست حکام منطقه جهت اعزام نیرو به خلیج فارس به بهانه حفاظت از کشتیرانی آزاد موافقت نمود . این اقدام همچنین به خیال تحریک و تحت فشار قراردادن ایران و منحرف ساختن تمرکز و توجه ایران بر ادامه جنگ تا پیروزی نهایی طرح ریزی گردید . علی رغم مخالفت های وسیع اغلب اعضای کنگره و سایر محافل سیاسی آمریکا با اقدام جنگ طلبانه این کشور در خلیج فارس دولت ریگان با سماجت و تلاش های گسترده سیاسی – تبلیغاتی و برخورداری از حمایت و همکاری صهیونیست ها و عواملشان در آمریکا پس از مدتی توانست تا حدود زیادی منتقدان را خاموش سازد . رسانه های آمریکایی نیز تا مدتی اغلب حملات به کشتیرانی منطقه را نادیده گرفته و بیشتر به موفقیت عملیات اسکورت آمریکا و عدم وقوع حمله علیه کشتی های آمریکایی پرداختند . این رسانه ها غالبا آن چه را که حملات قایق های توپ دار ایران به تانکرهای متعلق به عربستان و کویت و تانکرهایی که عازم این منطقه هستند می خوانند با آب و تاب خاص و با هدف معرفی ایران به عنوان یک نیروی تندرو و تهدید کننده جریان آزاد کشتیرانی در خلیج فارس منعکس می کرد و به ندرت از حملات وسیع عراق علیه تانکرهای نفتی بین المللی یاد می کردند نیروهای نظامی آمریکا مانعی بر افزایش حملات به نفت کش ها نشد به طوری که رسانه های آمریکا نیز به آن اعتراف کردند در نهایت وحشت نیروهای آمریکا از حملات انتحاری ایرانیان و مخارج سنگین حضور آنان در خلییج فارس باعث عقب نشینی مفتضحانه آن ها در این روز گردید .

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/17:: 11:48 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز شانزدهم بهمن ماه

    - افتتاح نمایشگاه آثار تاریخی سه هزار ساله ایران کشف شده در چراغعلی تپه ( 1340 ش )

    - انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

    - اعلان رسانه های گروهی آمریکا بر قطع حمایت از دولت بختیار ( 1357 ش ) - عزیمت هشت هزار یهودی از ایران به اسرائیل در پی فراگیری نهضت اسلامی ایران ( 1357 ش)

    - آغاز ریاست جمهوری بنی صدر ( 1358 ش ) - درگذشت استاد علی اکبر کسمایی مترجم و نویسنده بنام ایران ( 1372 ش )

    - رحلت عالم خدمتگزار حجت الاسلام و المسلمین جلیل هنرور خویی ( 1376 ش )

    - افتتاح بزرگ ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی در استان خوزستان ( 1380 ش )

     

    1- مهم ترین واقعه پس از ورود امام خمینی ره به ایران انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت بود در پی جلسه اعضای شورای انقلاب به پیشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام مهندس بازرگان رهبر ملی گرایان و نهضت آزادی ، به ریاست دولت موقت انقلاب اسلامی انتخاب شد و مامور تشکیل کابینه گردید . امام در حکم انتصاب مهندس بازرگان تصریح نمودند که اعضای دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی و بر اساس صلاحیت و کفایت و توانایی برای اداره امور انقلاب انتخاب شوند ولی باززرگان بر خلاف تاکید امام همه وزرای کابینه را از میان لیبرال ها و ملی گرایان برگزید و جملگی از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی بودند . سیاست هیئت دولت موقت در طول نه ماه کار خود در چندین مساله از قبیل تاکید بر کلمه جمهوری اسلامی ، مجلس خبرگان قانون اساسی ، پاک سازی عناصر فاسد و طاغوتی و جایگزینی افراد صالح و نیز برخورد با ضد انقلاب ، سلطنت طلب و تجزیه طلب ها و برخی موارد سیاست خارجی ، با رهنمود های امام خمینی منافات داشت تا این که دولت موقت در 15 آبان 1358 پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به صورت دسته جمعی استعفا دادند و زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری مهیا گردید . حضرت امام مدتها پس از استعفای بازرگان چندین بار در سخنرانی های خود گفتند : انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلبا راضی به این امر نبودم .

     

    2- مسئوولین سازمان سیا اعتراف کردند : این سازمان در رابطه با پیش بینی مسائل ایران ناکام بوده است . چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیر مرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند .

     

    3- پس از استعفای جمعی کابینه بازرگان به علت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان مسلمان ابوالحسن بنی صدر با عوام فریبی و جا دادن خود در مسیر انقلاب و خط رهبری و ایراد سخنرانی های پر شور توانست تمایل مردم را به خود جلب کند و به عنوان اولین رییس جمهور اسلامی ایران انتخاب شود . ولی به خاطر همکاری او با منافقین و دامن زدن به تشنجات و درگیری ها در کشور و کوتاهی او در دفاع از مرزهای ایران عدم ممانعت از تجاوز بعثی های عراق به درون مرزهای ایران عدم کفایت سیاسی او در خرداد 1360 در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد . در نتیجه پس عزل از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری مخفی شد تا این که در هفتم مرداد 1360 با چهره مبدل به پاریس گریخت .

     

    4- استاد علی اکبر کسمایی در دی ماه 1299 ش در تهران متولد شد و پس از اخذ لیسانس در رشته معقول و منقول برای ادامه تحصیل در روزنامه نگاری به مصر رفت . این سفر فرصتی بود تا هم با استادان نامدار مصری مثل طه حسین ، توفیق الحکیم و عباس عقاد آشنا شود و هم در زبان و ادب عرب تبحر و مهارت یابد . کسمایی پس از بازگشت به ایران در زمینه های روز نامه نگاری و روابط عمومی به کار پرداخت و مدتی سردبیر برخی مجلات شد . او به همکاری با روزنامه اطلاعات پرداخت و 50 سال با این روزنامه همکاری کرد . کسمایی به زبان های فرانسوی ، انگلیسی و عربی تسلط داشت و علاوه بر کتابهایی که تالیف کرده است چند کتاب از این زبانها به فارسی ترجمه کرده است که تالیف عشق بزرگان ، علل شکست آلمان و جاسوس انگلیسی ، ترجمه گل های وحشی و احوال و آثار فرانکلین از آن جمله اند . وی سرانجام در 16 بهمن 1372 ش در 73 سالگی درگذشت .

     

    5- حجت الاسلام حاج شیخ جلیل هنرورر خویی در سال 1305 ش ( 1345 ق ) در شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دنیا آمد و در نوجوانی به فراگیری علوم دینی اشتغال ورزید . وی در مدت چهارده سال ادبیات و سطوح عالی فقه و اصول را به خوبی آموخت و از سال 1337 ش مدیریت یکی از مدارس علمیه شهر را به مدت بیست سال بر عهده گرفت . وی در این مدت و تا پایان عمر به تدریس علوم دینی پرداخت و ده ها نفر از فضلا و طلاب را تربیت نمود وی از بان تا شام را یکسره به تدریس معارف اهل بیت گره گشایی از کار مردمان پاسخگویی به مشکلات دینی مردم و اداره مساجد و مدارس می گذراند و اوقات بیکاری را مصروف مطالعه کتابهای مختلف می نمود . از این رهگذر بر تفسیر ، تاریخ ، حدیث و ادبیات عرب و عجم تسلطی فراوان داشت و همه مطالب را به حافظه خود سپرده بود . از حجت الاسلام هنرور خویی که از برخی علمای قم و نجف اجازات متعدد داشت کتاب توضیح الاسماء در بیان وجه تسمیه پیامبران و امامان و علمای شیعه و سنی و نیز شرح حال یکی از علمای بزرگ بر جای مانده است وی سرانجام در 16 بهمن 1376 ش برابر با 7 شوال 1418 ق در 71 سالگی رحلت کرد و در خوی به خاک سپرده شد .           



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/17:: 10:54 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز پانزدهم بهمن ماه

    - گذاشتن سنگ بنای دانشگاه تهران ( 1313 ش )

     - ترور ناکام محمد رضا پهلوی در جریان مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه تهران ( 1327 ش )

      - رحلت عالم فقیه و ادیب بزرگوار آیت الله ملا محمد جواد صافی گلپایگانی ( 1337 ش )

     - پیام امام خمینی ره مبنی بر ادامه مبارزه و اعتصاب تا پیروزی نهایی ( 1357 ش )

    - راه اندازی پالایشگاه بید بلند ( 1362 ش )

    - مخالفت بختیار با تشکیل دولت موقت انقلاب ( 1357 ش )

     - شروع مجدد حملات هوایی عراق به جزایر و لوله های نفتی و کشتی های نفتکش ( 1364 ش )

     

     1- طرح تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 ش به صورت لایحه قانونی به مجلس شورای ملی ارائه شد و پس از تصویب به مرحله اجرا در آمد . دانشگاه تهران از مدارس عالی آن زمان مانند مدرسه عالی طب و مدرسه حقوق و علوم تشکیل در بدو تاسیس شامل شش دانشکده به نام های علوم طبی ، انسانی ،تربیتی ، سیاسی ، اقتصادی و فنی بود و ریاست آن را از سال تاسیس تا سال 1317 ش دکتر عیسی صدیق با همکاری دکتر علی اصغر حکمت به عهده داشتند . استقلال دانشگاه تهران از نظر اداری و فنی در زمان وزارت دکتر علی اکبر سیاسی در 1321 ش عملی شد و نخستین بار بر طبق مقررات قانون استقلال دانشگاه ، رئیسان دانشکده ها از میان استادان و با موافقت نظر و رای آنان برگزیده شدند . همچنین رییس داشنگاه نیز از میان رییس داشنکده ها به رای شورای دانشگاه انتخاب گردید .

     

     2- در روز 15 بهمن 1327 ش طبق معول سالهایی گذشته محمد رضا پهلوی در مراسم جشن سالگرد تاسیس دانشگاه تهران شرکت کرد که با سوء قصد یکی از عکاسان مواجه گردید ولی آسیبی به وی وارد نشد . پس از این حادثه حکومت نظامی در شهر اعلام گردید و تحقیقات درباره ضارب آغاز شد و نتیجه تحقیقات به این منجر شد که ضارب از اعضای حزب توده ایران بوده است از این رو حزب توده نیز غیر قانونی اعلام شد و فعالان آن به زندان افتادند . این ترور زمینه تاسیس مجلس موسسان را برای افزایش اختیارات شاه پدید آورد که در آن شاه حق انحلال مجلس شورای ملی را به دست آورد این مجلس در هنایت دو ماه و نیم در اول اردیبهشت 1328 ش گشایش یافت .

     

    3- آیت الله ملا محمد جواد صافی گلپایگانی در سال 1294 ش ( 1287 ق ) در بیت علم و تقوا در گلپایگان به دنیا آمد . وی به اقتضای شوق فطری و سیرره خانوادگی از همان آغاز نوجوانی به تحصیل علوم دینی روی آورد و پس از اتمام مقدمات و سطح در محضر حضرات آیات : سید محمد باقر درچه ای ، میرزا جهانگیر خان قشقایی ، حاج نورالله اصفهانی ، آقا محمد تقی نجفی اصفهانی ، میرزا هاشم چهار سوقی خوانساری و شیخ محمد علی ثقه الاسلام به مدارج بالا علمی دست یافت . از جمله اقدامات ایشان می توان مبارزه بی امان با انحرافات و مفاسد دینی مانند بهائیت و تصوف دروغین ، مخالفت با خان ها و فئودال ها ، رویارویی با کشف حجاب و مفاسد دوران پهلوی و احیاء شعائر دینی و بزرگداشت های مذهبی نام برد . همچنین از آیت الله صافی تالیفات گوناگون بر جای مانده که رساله های متعدد فقهی ، مصباح الفلاح در 2 جلد در اخلاق ، گنجینه گهر در حدیث و دیوان اشعار از آن جمله است سرانجام آن بزرگوار در شب 15 بهمن 1337 ش برابر با 25 رجب 1378 ق در 88 سالگی در گلپایگان بدرود حیات گفت و پس از تشییع با شکوه در زادگاهش و نیز قم و نماز آیت الله بروجردی در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه ( س ) مدفون گردید .

     

    4- در حالی که پس از ورود امام به ایران مبارزات مردم با رژیم شاه با سرعت بیشتری به هدف خود نزدیک می شد شاپور بختیار آخرین نخست وزیر این رژیم در مصاحبه ای تلاش کرد تا مردم را آرام کند . وی که با تظاهر به دموکراسی و آزادی خواهی می کوشید مردم را از ادامه انقلاب منصرف کند در این مصاحبه اعلام کرد که به امام خمینی اجازه نمی دهد دولت موقت تشکیل دهد . این در حالی بود که به خاطر تشدید تظاهرات و اعتصاب های مردم در شهرهای مختلف تمرد و فرار نظامیان از پادگان ها و همچنین استعفای پی در پی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس کنترل کشور عملا از دست حکومت خارج شده بود .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/15:: 12:29 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز چهاردهم بهمن ماه

     - امضای قرارداد نفتی گس گلشاییان بین ایران و انگلستان ( 1327 ش )

    - تشریح مواضع آینده نظام اسلامی توسط حضرت امام خمینی ره ( 1357 ش )

    - درگذشت استاد سید حسن سادات ناصری ( 1368 ش )

    - رحلت عالم نستوه آیت الله شیخ عبدالرسول قائمی ( 1372 ش )

    - اوج گرفتن تظاهرات مردم علیه بختیار در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران ( 1357 ش )

     1- محیطی که پس از سرکوبی مخالفان دولت محمد ساعد نخست وزیر محمد رضا پهلوی در کشور فراهم شده بود به نظر عوامل انگلیس برای حل مساله نفت و تحکیم نیروی استعماری آن دولت مناسب بود زیررا اکثریت مجلس از نظر دولت وقت حمایت می کردند مردم آیت الله کاشانی در تبعید بود بنابراین مجلس پانزدهم در صدد بود که خدمت خود را در جهت تثبیت غارتگری انگلیس انجام دهد . به همین مناسبت هیئت نمایندگی شرکت نفت انگلیس و ایران به ریاست گس وارد تهران شد و قرار داد الحاقی گس – گلشاییان با مذاکراتی تنظیم گردید که ادامه حضور انگلستان را توجیه می کرد . این لایحه با شتابزدگی تمام در حالی که بیش از چند روز از عمر مجلس پانزدهم باقی نمانده بود ، به امید این که هیچ نیروی مخالفی وجود نخواهد داشت با قید دوفوریت تقدیم مجلس گردید . اما با وجود اصرار دربار و دولت اقلیت مجلس را گرفتند و مانع تصویب آن شدند . این قرارداد در جریان دولت های بعد محل اختلاف بود تا این که در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 ش ملغی گردید .

     

     2- در حالی جشن و سرور مردم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی ره به ایران همچنان در سراسر کشور ادامه داشت ، آن حضرت در یک مصاحبه مطبوعاتی که نزدیک به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکای لاتین ، آفریقا ، اروپا و کشورهای عربی و آسیا حضور داشتند ، به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی ایران پرداختند و اعلام کردند که به زودی دولت موقت انقلاب را تشکیل خواهند داد . ایشان اظهار داشتند که دولت موقت موظف است مقدمات همه پرسی را فراهم کند تا پس از تدوین قانون اساسی آن را به همه پرسی بگذارد . امام خمینی همچنین به دولت بختیار ، نخست وزیر دست نشانده شاه هشدار دادند که در صورت ادامه سرکوب مردم ایشان حکم جهاد خواهند داد . امام همچنین از ارتش خواست تا به مردم بپیوندند . از طرف دیگر اعلام شد که تا آن زمان 35 هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده اند و ده هزار نفر دیگر نیز به زودی از ایران خارج می شوند .

     

    3- استاد دکتر سید حسن سادات ناصری یکی از چهره های نامدار زبان و ادبیات پارسی است که عمر خود را وقف تدریس و تعلیم زبان فارسی که عمر خود را وقف تدریس و تعلیم زبان فارسی کرد و تالیفات ارزنده ای در زمینه های فرهنگی ادبی و دینی از خود به یادگار گذاشت که از آن جمله می توان به کتاب سرآمدان فرهنگ و هنر ایران و تصحیح دیوان صائب تبریزی اشاره کرد دکتر سادات ناصری استاد برجسته زبان و ادب فارسی ایران در جریان یک ماموریت علمی در افغانستان درگذشت .

     

    4- آیت الله شیخ عبدالرسول قائمی در سال 1275 ش ( 1316 ق ) در یکی از روستاهای توابع اصفهان دیده به جهان گشود . پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی و نوجوانی به عشق تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه اصفهان شتافت و پس از سالیانی راهی حوزه نجف شد . آیت الله قائمی در نجف از محضر آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی استفاده برد و پس از چند سال به حکم ایشان برای مقابله با تبلیغات ضد کمونیستی و بهایی ها به آبادان رفت وی در این راه تا پایان زندگی خویش از هیچ کوششی دریغ ننمود و به تاسیس حوزه علمیه آبادان پرورشگاه ایتام بنای چند مسجد و نیز کانون فرهنگی دینی دختران گماشت . ایشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقطه اتکای مبارزان و مجاهدان بود و بسیاری از کسانی که تحت تعقیب رژیم ستمشاهی بودند توسط وی از کشور خارج می شدند . آیت الله قائمی که از ناحیه مراجع بزرگی همچون سید ابوالحسن اصفهانی ، سید حسین بروجردی ، سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی ، سید محمد رضا گلپایگانی و حضرت امام خمینی دارای نمایندگی تام الاختیار بود در سال 1360 ش به اصفهان کوچید و به ارشاد و هدایت مردم پرداخت . این عالم بزرگوار سرانجام پس از عمری سرشار از توفیق و خدمات بزرگ دینی در 14 بهمن 1372 برابر با 21 شعبان 1414 ق در 97 سالگی چشم از جهان فروبست و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/14:: 12:10 صبح | نظرات دیگران ()

    <      1   2   3   4   5   >>   >