سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
نیامده را مپرس که چیست ، که آنچه رخ داده براى مشغول ساختن تو کافى است . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175577
بازدید امروز :12
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سی ام دی ماه  

- درگذشت نظام وفا کاشانی شاعر ایرانی در تهران ( 1343 ش )

- انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران ( 1357 ش )

- درگذشت مهندس مهدی بازرگان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران ( 1373 ش )

- آتش زدن مرکز فرهنگی ایران در لاهور پاکستان توسط گروهک صحابه ( 1375 ش )

1- نظام وفا کاشانی در حدود سال 1266 ش ( 1305 ق ) از پدر و مادری شاعر و اهل ادب در بیدگل کاشان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در علوم ادبی، عربی، فارسی و فلسفه را در زادگاه خود و قم و سپس نجف سپری کرد و در تهران زبان فرانسه را آموخت. نظام وفا در جریان نهضت مشروطه وارد فعالیتهای سیاسی شد و پس از تحمل زندان به کار تدریس و تعلیم و تربیت در مدرسه سن لویی تهران پرداخت. این نویسنده و شاعر معاصر در سال 1302 ش ماهنامه وفا را با همکاری دوستانش منتشر کرد و آثاری از جمله حدیث دل، گذشته ها و دیوان در نظم ستاره و فروغ و فروز و فرزانه در نثر از خود به یادگار گذاشت. نظام وفا سرانجام سرانجام در 77 سالگی بر اثر سکته مغزی در تهران درگذشت.

2- انتشار خبر بازگشت امام خمینی به میهن اسلامی شادی و شعف فراوانی در میان مردم ایران به وجود آورد. گفتگو درباره مراجعت امام و کیفیت استقبال از ایشان در میان مردم و اجتماعات کوچک و بزرگ شور و هیجان غیر قابل وصفی ایجاد کرد. از طرف دیگر اعلام تصمیم قطعی امام برای بازگشت به ایران عوامل شاه را دچار بحران و اضطراب شدیدی کرد. آنها با تلاش بی وقفه سعی داشتند راهی برای نجات خود بیابند و بسیاری ناچار به استعفا و فرار از ایران شدند. بعضی از نظامیان وابسته رژیم نیز با حمله به مردم بی دفاع آخرین تلاشهای خود را نه تنها نتوانست خللی در اراده آهنین مردم ایران وارد کند بلکه آنها را در ادامه راهشان تا حصول پیروزی نهایی مصمم تر کرد.

3- مهندس مهدی بازرگان در سال 1286 ش در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را در رشته دکترای مهندسی ماشین در فرانسه به پایان رساند. وی در ابتدا در مدارس و سپس از 1320 در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. مهندس بازرگان در جریان ملی شدن صنعت نفت وارد مبارزات سیاسی گردید و پس از کودتای 28 مرداد 32 دستگیر و تبعید شد. بازرگان پس از آزادی از زندان جمعیت نهضت آزادی را به اتفاق آیت الله طالقانی و دکتر ید الله سحابی بنیان نهاد که در واقع جناح مذهبی ملی به شمار می رفت. رهبران نهضت آزادی در سال 1334 به بعد به دلیل فعالیت علیه رژیم شاه توسط این رژیم دستگیر شدند و بازرگان نیز به زندان محکوم گردید. مهدی بازرگان کمی قبل از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب در آمد و با پیشنهاد این شورا مأمور تشکیل دولت موقت گردید. هر چند در حکم نخست وزیری مهندس بازرگان حضرت امام خمینی وی را از گرایشهای حزبی و انتخاب وزرای ملی گرا منع کرده بودند ولی وی اکثریت کابینه را از اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی برگزید. عمر این دولت بیش از 9 ماه نپایید دولت مهندس بازرگان پس ازز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در آبان ماه 1358 دست به استعفای دسته جمعی زد که با پذیرش امام مواجه گردید و از آن پس دوران افول سیاسی مهندس بازرگان و هم حزبی هایش فرا رسید. بازرگان پس از مدتی از ایران خارج شد و سرانجام در آخر دی ماه 1373 بر اثر ابتلا به بیماری قلبی در 87 سالگی در سوییس درگذشت.

4- کتابخانه علامه اقبال لاهوری و مرکز فرهنگی ایران به دنبال بی تفاوتی پلیس پاکستان در حراست از آن از سوی گروهک صحابه، عوامل مزدور وهابیون در پاکستان به آتش کشیده شد و حدود دوازده هزار جلد کتاب شامل قرآن، کتابهای مذهبی و آثار نفیس و ارزشمند علمی، وسایل آموزش قرآن و زبان و رایانه ها در آتش حقد و کینه ضد فرهنگیان سوخت. کتابخانه علامه اقبال لاهوری به عنوان بزرگترین کتابخانه و مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان دارای سابقه ای چهل ساله و روزانه پذیرای خیل عظیمی از مسلمانان تشنه علم و فرهنگ و مشتاقان زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی بود اقدام عوامل تروریست در آتش زدن این مرکز فرهنگی نشان داد که آمریکا و اسرائیل در این حرکت ضد اسلامی دست داشته اند و می خواستند با دامن زدن به فرقه گرایی، مراسم روز جهانی قدس آن سال را تحت الشعاع این حادثه قرار دهند.

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/30:: 12:24 صبح | نظرات دیگران ()