سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
بدترینِ برادران، کسی است که به هنگام آسایش [با دوست خود] رفت و آمد می کند و به هنگام سختی و بلا [از او] می بُرد . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175381
بازدید امروز :24
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سیزدهم بهمن ماه

- رحلت فقیه کبیر و عالم مجاهد حاج میرزا جواد مجتهد تبریزی ( 1274 ش )

- اقامت حضرت امام خمینی ره در مدرسه علوی ( 1357 ش )

- واکنش های داخلی در قبال سخنان حضرت امام خمینی در بهشت زهرا ( 1357 ش )

- رحلت عارف زاهد آیت الله مجد الدین قاضی امام جمعه موقت دزفول ( 1364 ش )

- درگذشت عالم ربانی آیت الله حاج محمد روحانی کرمانی ( 1373 ش )

- رحلت دانشمند و محقق بزرگوار میرزا محمد حسین فاضل تونی دانشمند مسلمان ( 1339 ش )

1- حاج میرزا جواد بن احمد مجتهد تبریزی در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری در تبریز به دنیا آمد . وی پس از طی دروس مقدماتی و سطوح در محضر درس عالمانی همچون سید حسین کوه کمره ای و ملا محمد فاضل ایروانی حاضر شد و به مدارج عالی علمی و فقهی دست یافت . میرزا جواد مجتهد تبریزی از آن پس به امور دینی و وظایف مذهبی مشغول گردید و پس از سالیانی ریاسست مطلقه علمیه را که توام با نفووذ و اقتدار فراوان بوده به دست گرفت وی سالیان دراز با نفوذ تمام ریاست تامه را بر عهده گرفت و کارهای مهم بسیاری را با کمال شهامت و موفقیت به انجام رساند ایشان در میان مردم و امرا و حکام وقت نیز دارای وجهه ای کم نظیر بوده به طوری که حاکمان زمان اوامر و احکام او را قبول و اجرا می کردند . در جریان نهضت تحریم تنباکو وقتی که دربار قصد مقاومت در برابر این فتوا را داشت ، میرزا جواد مجتهد خود به ناصرالدین شاه تلگراف زد که اگر امر میرزای شیرازی در مورد دخانیات اجرا نشوود ما خودمان ادقام خواهیم کرد . ایشان در کنار فعالیت های سیاسی و اجتماعی به عنوان یکی از برجستگان حوزه علمیه تبریز به شمار می رفت . حوزه ای که ده ها مجتهد مسلم و تعداد زیادی صاحب رساله را در خود جای داده بود . میرزا جواد مجتهد تبریزی سرانجام در 13 بهمن 1274 ش درگذشت و در نجف به خاک سپرده شد . 2- میرزا محمد حسین فاضل تونی دانشمند و عالم بزرگ مسلمان در سال 1257 ش در شهرستان فردوس در استان خراسان متولد شد . او در دوران تحصیل از محضر عالمان برجسته ای همچون ادیب نیشابوری کسب فیض کرد و به مدارج عالی علمی و معنوی دست یافت . فاضل تونی در فقه ، اصول فقه ، حکمت ، عرفان ، ریاضی ، نجوم و ادبیات عرب از معلومات وسیعی برخودار بود . بعدها به سمت استادی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزیده شد و تدریس زبان و ادبیات عرب و فلسفه قدیم به او واگذار شد . فاضل با اینکه در سال 1339 به علت کهولت سن بازنشسته شد از تدریس نیاسود و به کار خود ادامه داد . از میرزا کتب ارزشمندی چون حکمت قدیم ، الهیات و حواشی بر اسفار به یادگار مانده است . این استاد بزرگوار سرانجام در 13 بهمن 1339 در 82 سالگی در تهران درگذشت و به جوار رحمت حق تعالی شتافت .

3- وزارت امور خارجه دولت امریکا که از حامیان اصلی رژیم شاه بود پس از سخنان پر شور امام خمینی در روز 12 بهمن 57 در بهشت زهرا و مواضع صریح معظم له در مقابل سیاست مداخله جویانه آمریکا در ایران این سخنان را ضد آمریکایی خواند . رژیم صهیونیستی نیز از بازگشت حضرت امام به ایران ابراز نگرانی کرد ، زیرا به خوبی می دانست که امام و مردم انقلابی ایران از مخالفان سرسخت این رژیم غاصب و اشغالگر هستند . تاس خبرگزاری رسمی دولت شوروی نیز در واکنش به بازگشت امام به کشور اعلام کرد که بازگشت آیت الله خمینی به ایران سیر مبارزات را در آن کشور وارد مرحله سرنوشت سازی کرده است . از طرف دیگر در این روز مردم مشتاق دیدار امام عازم اقمتگاه ایشان در مدرسه علوی تهران شدند . ایشان طی سخنانی برای مردم رژیم را مخالف عقل و حقوق بشر خواندند و تاکید کردند که هر ملتی حق دارد سرنوشت خود را شخصا تعیین کند .

4- آیت الله سید مجد الدین قاضی در سال 1279 ش ( 1318 ق ) در یک خانواده روحانیی در دزفول متولد شد وی پس از کسب معارف دینی از محضر علمای بزرگ ضمن پرداختن به تربیت طلاب و هدایت مردم مبارزه با طاغوت را نیز پیوسته پی گیری می کرد و در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ره یکی از روحانیون پیشتاز و پیشاهنگ محسوب می شد . آیت الله قاضی همچنین در راه کسب پیروزی سپاهیان اسلام و نبرد با کفار بعثی عراق تلاش های بلیغی به عمل آورد ایشان پس از انقلاب به عنوان امام جمعه موقت دزفول برگزیده شد و تا پایان عمر در این سنگر مشغول به خدمت بود . آیت الله قاضی سرانجام در 13 بهمن 1364 ش برابر با 21 جمادی الاول 1406 ق در 85 سالگی درگذشت .

5- آیت الله حاج شیخ محمد روحانی کرمانی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در کرمان به دنیا آمد . علی رغم داشتن مشکلات مالی شوق و علاقه وافر ایشان به تحصیل دانش باعث گرایش به کسب معارف اسلامی و طی مدارج علمی در وی گردید . پس از طی مقدمات و سطوح در کرمان مدتی در درس خارج مراجع عظام شرکت کرده و سپس در مدت هفت سال اقامت در نجف اشرف از محضر آیات عظام سید محسن حکیم ، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی مراحل بالای فقه و اصول را طی نمود و به درجه اجتهاد رسید آیت الله روحانی همچنین در درس حضرات آیات : سید حسین بروجردی ، علامه طباطبایی و امام خمینی در قم بهره جست و در سال 1334 ش در حوزه علمیه کرمان به تدریس پرداخت همچنین ایشان سالها امامت مسجد طباطبایی و خواجه خضر ( ع ) کرمان را عهده دار بود . سرانجام این عالم ربانی در 13 بهمن 1373 ش در 69 سالگی درگذشت .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/13:: 12:57 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دوازدهم بهمن ماه

    - ملی شدن شیلات دریای خزر ( 1331 ش )

    - بازگشت پیروزمندانه امام خمینی ره به میهن اسلامی پس از سالها تبعید و دوری از وطن ( 1357 ش )

    - آغاز دهه مبارک فجر

    - شهادت حجت الاسلام عبدالله میثمی نماینده امام در قرار گاه خاتم الانبیاء ( 1365 ش )

    - آغاز بهره برداری از بزرگترین ایستگاه رادیویی پر قدرت موج متوسط کشور ( 1376 ش)

    - آغاز نخستین جشنواره فیلم و تائتر فجر در تهران ( 1361 ش )

     

     

     1- تا قبل از سال 1272 ش صیادان محلی سواحل دریای خزر در مقابل پرداخت مبلغی مالیات اجازه صید ماهی می گرفتند در این سال امتیاز صید از طرف دولت ایران به یکی از سرمایه داران روسی به نام لیانازوف واگذار شد و این امتیاز تا زمان انقلاب روسیه ادامه یافت . از آن پس دولت شوروی با پرداخت مبلغ پانصد هزار ریال در سال به دولت ایران از شیلات بهره برداری می کرد . پس از چند سال اداره شیلات دریای خزر به شرکتی مختلط که دو دولت در سرمایه گذاری و اداره آن سهیم بودند به مدت بیست و پنج سال واگذار گردید . با پایان یافتن مدت قرار داد همه اموال منقول و غیر منقول شرکت مختلط بین دو طرف تقسیم شد و شرکت مزبور در دوازدهم بهمن سال 1331 ش ملی گردید از آن پس ، امور ماهی گیری و بهره برداری در کرانه های شمالی ایران به دولت ایران واگذار و سازمانی به نام شرکت سهامی شیلات ایران مامور صید و بهره برداری ماهی شد . در حال حاضر شیلات دارای دو بخش با سامان جداگانه است . یکی شیلات شمال که مربوط به دریای خزر است ودیگر شیلات جنوب که خلیج فارس و دریای عمان را در اداره خود دارد .

     

    2- در 12 بهمن 1357 حضرت امام خمینی ره پس از نزدیک به 15 سال دوری و تبعید از وطن در میان استقبال پر شور وردم قدم به خاک ایران اسلامی گذاشت و بزرگترین استقبال تاریخ در تهران شکل گرفت . استقبال گسترده مردم آگاه و بیدار ایران از امام چنان بی نظیر بود که می توان گفت در هیچ دوره ای از تاریخ معاصر مردم از یک شخصیت محبوب خود این چنین استقبال نکرده اند امام پس از سخنرانی کوتاه تشکر آمیز در فرودگاه برای ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی به مرقد آنها در بهشت زهرا رفتند . در مسیر بهشت زهرا دریایی از انسانها موج می زد و اتومبیل با کندی می توانست حرکت کند . ساعت ها طول کشید تا این فاصله طی شد صدها خبرنگار و عکاس از این مراسم عکس می گرفتند تا هر چه زودتر این حادثه تاریخی را مخابره نمایند جمعیت استقبال کننده در طول 34 کیلومتر از فرودگاه مهر آباد تا بهشت زهرا را بین 5 تا 8 میلیون نفر یعنی بیش از جمعیت آن روز تهران تخمین زدند صدها هزار نفر از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده بوودند تا در مراسم با شکوه شرکت نمایند ورود اتومبیل حامل امام با آن جمعیت انبوه امکان پذیر نبود لذا از هلی کوپتر استفاده شد . امام در بهشت زهرا در جایی که هزاران شهید گلگون کفن انقلاب آرمیده بودند و در میان انبوه جمعیت سخنان مهمی ایراد فرمودند ایشان در این سخنرانی که یکی از پر جمعیت ترین اجتماعات تاریخ بود غیر قانونی بودن رژیم سلطنت پهلوی را با استدلال مطرح و خطوط آینده انقلاب و دولت اسلامی را ترسیم نمودند .

     

     

    3- در آستانه چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب در سال 1361 نخستین فستیوال سراسری تئاتر فجر در تهران برگزار شد . در این جشنواره که مهمانان خارجی و جمعی از هنرمندان کارگردانان سینما و تلویزیون حضور داشتند برخی از آخرین ساخته های فیلم سازان ایرانی و خارجی به نمایش در آمد در این جشنواره تبلور مجدد شعارهای مردم در قالب نمایش فیلم و آثار هنری و طرح مسائل مبرم و حیاتی مسلمانان و مستضعفین جهان طرح شد که می توان در حرکت هنر و هنرمند در راستای مکتب و عقیده اسلامی موثر باشد . همچنین در این جشنواره به ایجاد به ایجاد امکانات و اتخاذ شیوه ای که به رشد خلاقیت های هنری در میان اقشار مختلف به ویژه جوانان بیانجامد تاکید گردید .

     

    4- حجت الاسلام عبدالله میثمی در اصفهان دیده به جهان گشود وی در نوجوانی جلسات تعلیم مسائل مذهبی و دینی برای کودکان تشکیل می داد و جوانان را به ورود حوزه علمیه قم تشویق و ترغیب می کرد . وی خود نیز پس از ورود به حوزه در مدرسه حقانی ادامه تحصیل داد تبعیت شهید میثمی از احکام اسلام از بارزترین صفات او بود شهید میثمی دارای اخلاق نیکویی بود و در اعطای وام قرض الحسنه برای نیازمندان و دستگیری از مستمندان تلاش می کرد . این شهید بزرگوار در طول جنگ رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی بیشتر وقت خود را در جبهه سپری نمود و به عنوان نماینده حضرت امام در قرارگاه خاتم الانبیاء فعالیت می کرد حجت الاسلام عبداله میثمی سرانجام در عملیات کربلای 5 به خیل شهیدان انقلاب اسلامی پیوست و به لقاء الله پیوست



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/12:: 12:15 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز یازدهم بهمن ماه

    - خروج اتباع کشورهای خارجی از کشور در جریان فراگیری انقلاب اسلامی ایران ( 1357 ش )

    - پشتیبانی دولت لیبی از انقلاب اسلامی ایران ( 1357 ش )

    - رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم پهلوی برای ارعاب مردم ( 1357 ش )

    - پیام امام خمینی ره مبنی بر کنار گذاشتن تشریفات از سوی مردم در جریان استقبال از ایشان ( 1357 ش )

    - شهادت سردار اسلام برادر غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری ( 1361 ش )

    - شهادت سردار رشید اسللام برادر مجید بقایی فرمانده قرار گاه کربلا ( 1361 ش )

    - درگذشت آیت الله احمد آذری قمی ( 1377 ش )

    - خنثی شدن توطئه ربودن هواپیمای حامل حضرت امام خمینی از سوی ایادی پهلوی (1357ش )

    - حضور آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران ( 1357 ش )

     

    1- به دنبال بروز حوادث ضد آمریکایی و ترس از احتمال بروز آشوب به هنگام ورود امام خمینی به ایران دولت آمریکا به کلیه مقامات دولتی این کشور که حضورشان در ایران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از سایر آمریکاییان نیز خواست کشور را ترک کنند . همچنین علاوه بر ناامنی کمبود سوخت منازل بد شدن شرایط زندگی و متوقف شدن تقریبا همه فعالیت های تجاری از جمله علل ترک ایران توسط آمریکاییان به شمار می رفت . اکثر خارج شدگان را اتباع کشورهای آمریکایی و اروپایی تشکیل می دادند با چندین هواپیمای نظامی ایران را ترک کردند . در ادامه این روند تا روز 14 بهمن 35 هزار نفر از آمریکاییان مقیم ایران به کشورشان بازگشتند .

     

    2- آخرین رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم شاه به منظور مرعوب کردن مردم مسلمان ایران در خیابانهای تهران انجام شد در جریان این رژه بسیاری از نظامیان بدنه ارتش با ملت مسلمان و انقلابی ایران دست اتحاد و همبستگی دادند و به جریان مبارزه با رژیم رو به زوال شاه پیوستند . از سوی دیگر خبرگزاری ها اعلام کردند که حضرت امام خمینی ره ساعت 30/3 دقیقه بامداد به وقت تهران از پاریس به سوی ایران پرواز خواهد کرد و در ساعت 30/9 دقیقه صبح دوازدهم بهمن به تهران خواهد رسید . با اعلام این خبر مردم مسلمان ایران برای استقبال از رهبر محبوب خود به خیابان ها ریختند .

     

    3- غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری در 25 اسفند 1334 ش در تهران به دنیا آمد . این شهید گرانقدر در نوجوانی در کلاس های مذهبی که زیر نظر آیت الله دکتر بهشتی برگزار می شد شرکت می کرد و شدیدا تحت تاثیر وی قرار گرفت ایشان پس از گذراندن دروس ابتدایی و دبیرستان وارد دانشگاه ارومیه شد ولی به دلیل فعالیت های سیاسی پس از دو سال از دانشگاه اخراج شد . از آن پس به سربازی رفت و در لبیک به فرمان امام خمینی ره از پادگان گریخت . شهید افشردی در جریان انقلاب در تصرف یک کلانتری و نیز پادگان عشرت آباد تهران مشارکت نمود و با پیروزی انقلاب به کمیته انقلاب اسلامی پیوست . وی همچنین مدتی به روزنامه نگاری پرداخت و در سال 58 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد . او با شروع جنگ تحمیلی به سوی جبهه های جنوب شتافت و به سرعت استعدادهایش شکفته شد و در مناصب فرماندهی نظامی سپاه و بسیج رشد کرد تا جایی که فرماندهی چندین عملیات نظامی و موفق از جمله ثامن الحجج ، طریق القدس ، فتح المبین ، بیت المقدس ، رمضان و محرم را در برخی محورهای مهم بر عهده گرفت . شهید افشردی همچنین در آزاد سازی شلمچه و خرمشهر نقش مهمی داشت . وی سرانجام در حالی که به عنوان جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه در حین یک عملیات اکتشافی و اطلاعاتی در جبهه فکه حضور داشت بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن در 27 سالگی شربت شهادت نوشید .

     

    4- آیت الله احمد بیگدلی آذری قمی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در قم به دنیا آمد و از نوجوانی به تحصیل علوم حوزوی روی آورد . وی سپس در محضر درس خارج علمای قم و نجف نظیر حضرات آیات میرزا هاشم آملی ، سید ابوالقاسم خویی ، سید حسین بروجردی ، سید محمد محقق داماد ، علامه طباطبایی و امام خمینی حاضر شد و به اجتهاد دست یافت . وی در سال 1337 ش با همکاری عده ای از دوستان فاضل خود نهادی را در حوزه قم پی ریزی کردند که به عنوان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور شد وی در ادامه مبارزات ضد شاهنشاهی خود بار ها به زندان افتاد و رنج تبعید و شکنجه را به جان خرید . این روحانی مجاهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مشاغل مختلفی به خدمت پرداخت که دادستانی انقلاب اسلامی ، نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی از قم ، نمایندگی دو دوره مجلس خبرگان رهبری از تهران و دبیری جامعه مدرسین و .. از آن جمله اند همچنین مالکیت در اسلام ، خط امام و رهبری ، جنگ و صلح ، ولایت فقیه از دیدگاه اسلام و سیمای زن در نظام اسلامی از آثار اوست . آیت الله آذری همچنین با زبانهای عربی ، فرانسوی و انگلیسی آشنایی کامل داشته و مدت ها درس خارج فقه و اصول ارایه می داد . ایشان سرانجام در 11 بهمن 1377 ش برابر با 13شوال 1419 ق در 73 سالگی به دیدار معبود شتافت و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/11:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دهم بهمن ماه

     - رحلت محقق نامی علوم اسلامی آیت الله سید ضیاء الدین علامه اصفهانی ( 1377 ش )

    - موافقت آمریکا با اعطای وام 47 میلیون دلاری به عراق در اوج جنگ با جمهوری اسلامی ایران ( 1363 ش )

    - فروش تانک از سوی چین به عراق در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران ( 1361 ش )

    - واکنش شدید مسئولان جمهوری اسلامی علیه تهدیدات گستاخانه رییس جمهور آمریکا ( 1381 ش )

     

     1- آمریکا در طول جنگ بارها با حمایت تبلیغاتی و تسلیحاتی خود از عراق سعی در روحیه بخشی به رژیم بعث بود . اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به موازات افزایش پیش روی نیروی ایران در مواضع عراقی ها با هدف جلوگیری از پیروزی ایران و شکست عراق تشدید شده و گسترش می یافت . آمریکا در طول جنگ بارها اطلاعات فوق العاده محرمانه ای را که از مراکز استراتژیک ایران توسط ابزارهای جاسوسی به دست می آورد در اختیار عراق قرار می داد و رژیم بعث را به حمله به تاسیسات اقتصادی و حیاتی ایران تشویق می نمود . آمریکا طی سالهای 1361 تا 1366 معادل یک و نیم میلیارد دلار تجهیزات الکترنیکی انواع ماشین آلات ، دستگاه های حساس و رایانه های فوق العاده قوی در زمینه تولید سلاح های شیمیایی موشکی و هسته ای را به دولت عراق فروخت . در طول جنگ ، شرکت های آمریکا به طور قانونی و غیر قانونی نوعی فن آوری را در اختیار دولت عراق قرار داده بودند که این کشور را قادر می ساخت تا برنامه های ساخت پیشرفته ترین جنگ افزارهای نظامی را ادامه دهد .

     

     2- آیت الله سید ضیاء الدین علامه اصفهانی در حدود سال 1290 ش ( 1330 ق ) در اصفهان و در خاندانی عالم به دنیا آمد . وی در نوجوانی بر اثر عشق وافر به تحصیل به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و پس از آن به غعالیت های سیاسی و اجتماعی دست زد . فعالیت های ایشان از قبیل : انتشار هفته نامه ندای دین در اصفهان در دوران دکتر مصدق ، مبارزه با بهائیان ، پیوستن به جرگه فداییان اسلام و نیز سخنرانی های آتشین علیه دستگاه علیه حاکم و انتقاد از اوضاع زمان از جمله فعایت های آیت الله علامه اصفهانی در این دوران بود . این فعالیت ها عکس العمل رژیم را به دنبال آورد و با فشارهایی که به ایشان وارد گردید وی در 37 سالگی مجبور به مهاجرت به عتبات عالیات شد . علامه اصفهانی در نجف از دروس خارج آیات عظام : سید عبدالهادی شیرازی ، سید محسن حکیم ، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی و دیگران استفاده برد و از آنان اجازه اجتهاد و روایت گرفت . وی در نجف بر اثر ملازمت و تماس دائم با محقق فرزانه ، آقا بزرگ تهرانی و استفاده از محضر او در فنون کتابشناسی و رجال موفق به نوشتن آثار ارزشمندی گردید استاد علامه پس از 10 سال توقف در نجف به اصفهان بازگشت و به انجام امور دینی و حل مشکلات مردم همت گماشت . از آیت الله علامه اصفهانی آثار متعددی بر جای مانده که برخی از آن ها از این قرارند: تفسیر ضیاء ، تحقیق کتاب الوافی در شانزده جلد و تحقیق مجمع الرجال در هفت جلد . استاد علامه اصفهانی سرانجام در 10 بهمن 1377 ش برابر با 14 شوال 1419 ق بر اثر شدت بیماری در 87 سالگی چشم از جهان فروبست و پس از تشییعی با شکوه در جوار مزار علامه مجلسی به خاک سپرده شد .

     

    3- پس از آن که جرج بوش پسر رییس جمهور وقت آمریکا پس از بارها اظهارات مداخله جویانه طی سخنان ررسمی تصویری ستیزه گر و نظامی گرا از رفتار آتی این کشور در عرصه فعالیت های بین المللی ترسیم کرد به طور گستاخانه ای جمهوری اسلامی ایران را تهدید نمود . وی جمهوری اسلامی را در زمره کشورهای محور شرارت توصیف نمود و ایران ، عراق و کره شمالی را به حمله نظامی تهدید کرد . بوش اضافه کرد که این کشورها یک محور شرارت را تشکیل داده اند که صلح جهانی را تهدید می کند بوش و مقامات کاخ سفید با ادعاهای گوناگون تلاش می کردند تا نقش جمهوری اسلامی ایران را در تحولات افغانستان مخرب جلوه داده و از این طریق زمینه و ذهنیت منفی را در ادعاهایی حساس منطقه برای جهانیان به وجود آوردند . این ادعاهای پوچ رییس جمهور آمریکا با واکنش شدید مسئولان عالی رتبه نظام اسلامی مواجه گردید و با رد سخنان بوش اظهارات او را بی اساس خواندند .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/10:: 12:16 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز نهم بهمن ماه

     - افزایش اعتراضات مردم نسبت به بختیار ( 1357 ش )

    - بازگشایی فرودگاه های کشور به دستور بختیار در نتیجه فشار مردم انقلابی ( 1357 ش )

    - درگذشت سالک الی الله حاج اسماعیل دولابی ( 1381 ش )

    - رحلت استاد اخلاق و عارف کبیر آیت الله میرزا علی آقا قاضی طباطبایی ( 1325ش )

    - امضای پیمان تحمیلی سه جانبه بین انگلستان ، شوروی و ایران در مجلس شورای ملی ( 1320 ش )

     

    1- پس از تجاوز نیروهای شوروی و انگلستان به ایران در شهریور 1320 و نقض بی طرفی ایران ، انگلستان و شوروی به امضا رسید . براساس این پیمان تحمیلی دولت وقت ایران به نخست وزیری محمد علی فروغی به ناچار پذیرفت که راه ها و وسایل ارتباط زمینی ، هوایی و دریایی خود را در اختیار متفقین قرار دهد تا آنان با ارسال تجهیزات از طریق ایران جبهه شوروی را در برابر آلمان نازی تقویت کنند . در برابر دولت های شوروی و انگلستان تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که حداکثر شش ماه پس از پایان جنگ خاک ایران را ترک کنند . انگلستان و شوروی با اشغال ایران نه تنها خساراتی جبران ناپذیر به کشور وارد کردند ، بلکه پس از پایان جنگ نیز بر خلاف پیمان 9 بهمن 1320 ارتش شوروی تلاش کرد با تاسیس دولتی دست نشانده در شمال غربی ایران زمینه های تجزیه این بخش از خاک ایران را فراهم کند اما این توطئه با مقاومت مردم مسلمان ایران به ویژه مبارزان و آزادی خواهان آذربایجان شکست خورد و ارتش شوروی در نهایت مجبور به ترک خاک ایران شد .

     

     2- آیت الله سید علی قاضی طباطبایی در سال 1248 ش ( 13 ذیحجه 1285 ق ) در تبریز ئ در خانواده ای اهل علم و ادب و تقوی زاده شد . وی در تبریز ار برخی فضلا و نیز پدر استفاده های علمی برد و در جوانی برای ادامه تحصیلات راهی نجف اشرف گردید . آیت الله قاضی در نجف از محضر درس استادان نامداری همچون محمد فاضل شربیانی ، محمد حسن مامقانی ، شیخ الشریعه اصفهانی ، آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی بهره های فراوان برگرفت و در درس عارف کامل سید احمد کربلایی و نیز شیخ محمد بهاری شرکت کرد . این شخصیت والامقام پس از سالیانی توقف در نجف در فقه ، اصول ، حدیث و تفسیر متخصص و ماهر شد و از رجال اخلاق و عرفان گردید . سرانجام این عارف کامل در 9 بهمن 1325 ش برابر با 6 ربیع الاول 1366 ق در 77 سالگی به دیار قدس پر کشید و در وادی السلام نجف اشرف نزدیک مقام حضرت مهدی ( عج ) به خاک سپرده شد .

     

    3- روز نهم بهمن 1357 تهران یک بار دیگر شاهد یک جنگ خونین شش ساعته بود و طی این درگیری ها در نقاط مختلف شهر صدها نفر شهید و زخمی شدند . در این حال صدای رگبار مسلسل ها از بالای بام ستاد ژاندارمری و میادین تهران ساعت ها به گوش می رسید و مردم در تهران و شهرستانها با همبستگی کم نظیری دست به تشکیل گروه های امداد زده و خیابانها را سنگربندی کرده بودند . همچنین در این روز آیت الله سید محمود طالقانی به جمع متحصنین روحانیان مبارز و انقلابی در مسجد دانشگاه تهران پیوست و استادان و طلاب حوزه علمیه قم نیز در مسجد اعظم این شهر متحصن شدند . طبق اظهارات مطبوعات روز دو میلیون شهرستانی برای استقبال از حضرت امام خمینی در تهران بست نشستند و از طرف اهالی تهران در مساجد و خانه های شخصی مورد پذیرایی قرار گرفتند . در این شرایط خبرگزاری ها با تفسیر و گزارش از تشکیلات عظیم اسلامی مردم سخن می گفتند و کمیته برگزاری مراسم استقبال در مدرسه رفاه تهران با تعیین مقررات استقبال مردم را برای نمایش قدرت بی سابقه ملی بسیج می نمودند .

     

    4- با گسترده تر شدن مخالفت ها و اعتراضات مردمی و پس از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه نیز با اعلام همبستگی به جمع آنان پیوستند . در حالی که تعداد متحصنین هر لحظه بیشتر می شد و فشار افکار عمومی در اعتراض به بسته بودن فرودگاه ها جهت جلوگیری از ورود حضرت امام به کشور شدت می گرفت دولت به ناچار در 9 بهمن 57 دستور بازگشایی فرودگاه ها را صادر کرد و اعلام شد که به مناسبت فرود هواپیمای حامل حضرت امام فرودگاه ره فرودگاه برای سایر پروازها بسته است پس ازآن کمیته استقبال از امام اعلام کرد که معظم له ساعت 9 صبح روز دوازدهم بهمن ماه وارد تهران خواهند شد . این کمیته همچنین از مردم خواست تا در مسیر حرکت دیگر با باز شدن فرودگاه مهرآباد تهران هواپیمای نظامی آمریکا شروع به خارج کردن آمریکایی ها از ایران کردند



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/9:: 10:41 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

     

    مناسبتهای روز هشتم بهمن ماه

     - آغاز هفته هلال احمر

    - برگزاری نخستین مجمع عمومی جهانی اهل بیت در تهران ( 1372 ش )

    - وفات ادیب و دانشمند گرانمایه استاد محمد فراهتی ( 1358 ش )

    - کشتار مردم تهران به دستور بختیار در آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی ( 1357 ش )

    - تحصن روحانیون انقلابی در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه های کشور( 1357 ش )

    - درگذشت سید حسن تقی زاده آخرین فرد از رجال دوران مشروطیت ( 1348 ش )

    - تصرف آذربایجان توسط قوای روس در جریان جنگ جهانی اول ( 1293 ش )

     

    1- پس از شروع جنگ جهانی اول و تجاوز نیروهای عثمانی به آذربایجان ایران دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان بین قوای روس و عثمانی جنگ شدیدی در گرفت . در این نبرد سهمگین عده زیادی از مردم آذربایجان کشته و زخمی شدند و اموال آنان به غارت رفت تا این که قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز گشت و عثمانی ها عقب نشینی کردند . قوای قزاق روس در حالی به ایران هجوم آورده و در شهر ها به تجاوزگری مشغول بودند که ایران از همان آغاز بی طرفی خود را اعلام کرده بود . روس ها در این میان شهرهای آذربایجان را آتش زده و مغازه ها را غارت کردند . این واقعه در حالی صورت می گرفت که دولت تزاری روسیه از سوی لنین سرنگون شده و دولت جدیدی با مرام کمونیستی قدرت را در دست گرفته بود . البته قوای قزاق روس که این زمان در ایران بودند ارتباطی با دولت جدید نداشته و هنوز به دولت تزار وفادار بودند .

     

     2- سید حسن تقی زاده در شهریور 1256 ش در تبریز به دنیا آمد . پس از پایان تحصیل در دارالفنون تهران با عضویت در تشکیلات فراماسونری و با توجه به نفوذ گسترده آن در بین روشنفکران ایرانی به ویژه مشروطه خواهان در جنبش مشروطه شرکت فعالی داشت و پس از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار به سفارت انگلیس پناهنده شد . تقی زاده پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان در از بین بردن مخالفان خود تلاش زیادی به کاربرد به طوری که او از عوامل موثر در دستگیری محاکمه و شهادت شیخ فضل الله نوری و نیز بانی اصلی در ترور و شهادت آیت الله سید عبدالله بهبهانی به شمار می رود . او که در اکثر دوره های اولیه مجلس شورای ملی به نمایندگی انتخاب شده بود پس از انقراض قاجار نیز به سمت های گوناگونی نیز دست یافت . تقی زاده در 1310 ش وزیر دارایی گردید و در این سمت با امضای معاهده تمدید قرار داد دارسی در خرداد 1312 سلطه بریتانیا را بر منابع نفتی و سرمایه های ایران استمرار بخشید . در دوران محمد رضا نیز به عنوان سفیر راهی لندن شد و در 1328 به ریاست مجلس سنا رسید . سید حسن تقی زاده از بانیان اولیه و اصلی وابستگی ایران به سیاست های انگلیس طی نهضت مشروطه ایران و یک قرن بعد از آن بود . او همچنین از عوامل توفیق نقشه های سیاسی بریتانیا و نفوذ آن کشور در ایران به شمار می رفت . تقی زاده در اواخر عمر به دلیل افشا شدن اسامی و اسرار فراماسون های ایرانی توسط ساواک که برای تضعیف نفوذ انگلستان و تقویت نفوذ آمریکا صورت گرفت ، به بهانه کهولت سن فعالیت سیاسی را کنار نهاد و خانه نشین شد . از پرویز یا چنگیز ، تاریخ انقلاب ایران ، مانی و دین او و بیست مقاله از جمله آثار اوست . سید حسن تقی زاده سرانجام در 8 بهمن 1348 ش پس از 70 سال فعالیت سیاسی و به عنوان آخرین فرد از رجال سیاسی دوران مشروطه در 92 سالگی درگذشت .

     

     3- در این روز در تظاهرات و برخورد های خونین در سراسر کشور ده ها تن شهید یا مجروح شدند . مردم تهران نیز در حالی که برای پیوستن به روحانیون متحصن در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشگاه در حرکت بودند از طبقات بالای ساختمان ژاندارمری مورد هجوم نیروهای انتظامی قرار گرفته و چهره شهر تهران به صورت یک شهر جنگ زده در آمد . این حرکت انعکاس جهانی یافت و برخی از خبرگزاری ها آن را مشابه کشتار 17 شهریور دانستند . نکته قابل توجه در این روز همیاری مردم بود چرا که تنها یک ساعت پس از آغاز کشتار راهروهای بیمارستان ها مملو از لوازم بیمارستانی اهدایی از سوی مردم گردید .

     

    4- در اعتراض به جلوگیری دولت بختیار از ورود امام خمینی ره به کشور حدود چهل نفر از روحانیون مبارز و انقلابی در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند و شرط پایان این تحصن را بازگشت حضرت امام عنوان نمودند . حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی ، مرتضی مطهری ، عطاء الله اشرفی اصفهانی ، سید محمود طالقانی ، محمد جواد باهنر ، سید علی خامنه ای ، اکبر هاشمی رفسنجانی ، محمد امامی کاشانی ، و ... از جمله متحصنین بودند . این تحصن مورد حمایت و استقبال شدید مردم و مراجع تقلید واقع شد و در نهایت شرایطی را به وجود آورد که بالاخزه دولت بختیار را مجبور ساخت به بستن فرودگاه پایان بخشید و اجبارا قدمی دیگر به عقب رود .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/9:: 10:39 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز هفتم بهمن ماه

    - رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت الله سید محمد باقر حجتی بارفروشی ( 1311 ش )

    - الحاق ایران به قرارداد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو ( 1344 ش )

    - رحلت دانشمند فرزانه آیت الله سید عبد العزیز طباطبایی یزدی ( 1374 ش )

    - درگذشت نویسنده محقق و مترجم شهیر ایرانی استاد مجتبی مینوی ( 1355 ش )

     

     1- آیت الله سید باقر بار فروشی معروف به حجتی در حدود سال 1248 ش در توابع بابل در استان مازندران در حالی که پدرش قبل از تولد وی از دنیا رفته بود چشم به جهان گشود . وی پس از کسب علوم مقدمات وسطح راهی نجف اشرف گردید و از محفل درس استادان نامداری همچون آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، علامه سید محمد کاظم یزدی و ملا عبد الله مازندرانی استفاده برد تا ببه اجتهاد نائل آمد . آیت الله حجتی سپس به زادگاه خود بازگشت و به تالیف تحقیق تدریس و ارشاد مردم و مبارزه علیه انحرافات مذهبی همت گماشت . ایشان از عالمان برجسته مازندران در عصر خود بود و در مسائل اجتماعی و سیاسی زمان خود فعالیت داشت آیت الله حجتی به ویژه در مبارزه با بابی ها و بهایی ها زبانزد مردم بود و به همین دلیل شایع است که در نهایت یک پزشک بهایی با تزریق آمپول ایشان را در 7 بهمن 1311 ش در 63 سالگی از بین برده است . برخی از آثار این عالم بزرگوار عبارتند از تقریرات درس اصول آخوند خراسانیی تقریرات درس فقه علامه یزدی در 2 جلد و حاشیه بر عروةالوثقی .

     

     2- استاد مجتبی مینوی در سال 1282 ش در تهران به دنیا آمد و در کودکی به همراه پدر به سامرا رفت . تحصیلات ابتدایی را در سامرا و سپس در تهران و تحصیلات عالی را در دارالفنون دار المعلمین مرکزی تهران کالج سلطنتی و مدرسه مطالعات آسیایی و آفریقایی لندن گذارند . او در حدود سال 1305 ش در مجلس شورای ملی سمت تندنویسی داشت و از آن پس به ریاست کتابخانه ملی رسید مینوی پس از مدتی راهی پاریس شد و همراه با سید حسن تقی زاده سیاستمدار دوران مشروطه به لندن رفت . او در انگلستان به کار تالیف تدریس و تعلیم پرداخت و به مدت 10 سال برای شبکه بی بی سی گفتار فرهنگی تهیه می کرد . مینوی پس از بازگشت به ایران در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه تهران تدریس می کرد و پس از مدتی بر اثر پافشاری برای عکس برداری از کتابهای کتابخانه های ترکیه به عنوان رایزن فذهنگی ایران در ترکیه منصوب شد . استاد مینوی بیشتر عمر خود را به تحقیق در متون قدیم ادبی و تاریخ زبان فارسی گذراند و در اواخر عمر سرپرستی بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت . از این استاد برجسته زبان و ادب فارسی نزدیک به چهل کتاب از تالیف و ترجمه و تصحیح و حدود یکصد و شصت مقاله ادبی و انتقادی در مجلات ایرانی و خارجی منتشر شده است . پانزده گفتار ، شیر و خورشید ، داستان هزار داستان و شاهنشاهی ساسانیان از جمله تالیفات و ترجمه های استاد مینوی می باشند . استاد مجتبی مینوی در 73 سالگی درگذشت .

     

    3- آیت الله سید عبد العزیز طباطبایی یزدی در سال 1308 ش ( 1348 ق ) در نجف اشرف در خاندان علامه محمد کاظم یزدی صاحب کتاب عروة الوثقی به دنیا آمد . در اوان جوانی پدر عالم خود را از دست داد اما به طلب علم روی آورد و نزد اساتید آن شهر به تحصیل دانش پرداخت . از جمله اساتید وی حضرات آیات سید عبدالهادی شیرازی ، سید عبدالاعلی موسوی ، شیخ صدرا بادکوبه ای و سید ابوالقاسم خویی بودند آیت الله طباطبایی همچنین در خدمت شیخ آقا بزرگ تهرانی ، صاحب الذریعه و علامه امینی مولف الغدیر تلمذ کرد و اجازه روایت گرفت . وی در سال 1354 ش نجف را به قصد ایران ترک کرد و در قم به تالیف و تحقیق ادامه داد . ایشان یکی از خبرگان سرشناس شیعه در کتابشناسی ، نسخه شناسی ، تاریخ ، تراجم ، حدیث و رجال بود و در تهیه فهرست های گوناگون برای کتابخانه آستان قدس رضوی ، فهرست نویسی کتابهای خطی کتابخانه امیرالمومنین در نجف و نیز همکاری در تالیف متاب عظیم الذریعه اثر شیخ آقا بزرگ تهرانی همکاری موثری داشت . ایشان در کنار این فعالیت ها خود به ایجاد آثار ارزشمند همت گماشت که اضواء علی الذریعه ، المهدی فی السنه النبویه ، تعلیقات علی طبقات اعلام الشیعه و ده ها اثر دیگر از آن جمله اند . آیت الله طباطبایی پس از 66 سال عمر با برکت در 7 بهمن سال 1374 ش برابر با 7 رمضان 1416 ق به سبب مشکل قلبی و ریوی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه دفن شد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/9:: 10:37 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز ششم بهمن ماه

    - آغاز نخست وزیری امیر عباس هویدا مهره مطیع دستگاه طاغوتی شاه ( 1343 ش)  

    - برگزاری رفراندوم فرمایشی رژیم محمد رضا پهلوی تحت عنوان انقلاب سفید ( 1341 ش )

     - اجتماع بزرگ مردم تهران برای ملی شدن نفت ایران به دعوت آیت الله کاشانی ( 1329 ش )

     - برخورد شدید نظامیان مزدور رژیم پهلوی با مردم تظاهر کننده در شهر های مختلف ( 1357 ش )

     - تهاجم گروهک ضد انقلاب مسلح اتحادیه کمونیست ها به شهر هزار سنگر آمل ( 1360 ش )

     

    1- ضد انقلابیون مسلچ در قالب اتحادیه کمونیست ها با جمع آوری تمام امکانات خود در شب ششم بهمن 1360 به شهر هزار سنگر آمل حمله آورده تا به تصور خویش آن را مرکز حمله های بعدی در خطه شمال ایران قرار بدهند ولی نیروهای رزمنده و مردم انقلابی این شهر در انددک زمانیی تهاجم ضد انقلاب را دفع نمودند گر چه تعدادی از اهالی این شهر در این هجوم وحشیانه ضد انقلابیون به شهادت رسیدند ولی تعداد بسیاری از مهاجمان به هلاکت رسیده تعدادی اسیر شده و مابقی در جنگل های اطراف پراکنده گشتند .

     

    2- پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر رژیم پهلوی توسط محمد بخارایی از اعضای هیئت موتلفه اسلامی دست اندرکاران دستگاه طاغوت تا چند روز حال وی را رضایت بخش اعلام می کردند .ولی در ایین روز این تلاش ناکام ماند ومرگ نخست وزیر سرسپرده را اعلام نمودند . پس از منصور امیر عباس هویدا که در کابینه منصور وزیر دارایی بود مامور تشکیل کابینه گردید . هویدا تا سال 1356 در حدود 13 سال در این پست باقی ماند . دوران صداررت طولانی هویدا که با طول وزارت 25 نخست وزیر برابر بود دوران آرامش و ثبات سلطنت محمد رضا پهلوی به شمار می رود . کابینه هویدا مطلوب شاه بود و همه چیز و همه کس بر وفق و نیت شاه در سنگر خود جای گرفته بودند . هویدا پس از اتمام دوران صدارت به مشاغلی دیگر گمارده شد تا این که در آبان 1357 در اقدامی عوم فریبانه توسط دولت نظامی ازهاری بازداشت شد . امام این بازداشت با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و سرانجام چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حکم دادگاه انقلاب تیرباران شد .

     

    3- پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت دولت اسد الله علم تصمیم گرفت تا این اصول را به رفراندوم بگذارد . همزمان با اقدامات دولت جهت برگزاری مراسم رفراندوم حوزه علمیه قم و سایر روحانیون و علمای بزرگ ضمن مخالفت با جنبه های خلاف شرع قانون اصلاحات ارضی و حضور زنان و مخاللفت با تقسیم و اجاره دادن املاک موقوفه دست به مبارزه زدند و از طریق ایراد سخنرانی و تلگراف و غیره دولت را تحت فشار قرار دادند . در نهایت علی رغم تحریم رفراندوم توسط علما و مراجع و ناکامی شاه در سفر به قم و جلب نظر حوزه و نیز با وجود تمام مخالفت ها ، اعتصاب و تظاهراتی که در شهرهای مختلف به ویژه در مراکز مذهبی صورت گرفت ، رفراندوم شاه انجام شد . در این میان بلندگوهای وابستگان دستگاه پهلوی با شعار جاوید شاه سعی داشتند به مردم از جمله کارگران ، کارمندان و مستخدمان شرکت ها فشار وارد آوردند تا رای مثبت بدهند . با این وجود محل رای گیری صندوق ها خلوت بود . ولی سرانجام دستگاه تبلیغاتی رژیم اعلام داشت که اصول پیشنهادی شاهنشاه با استقبال پر شور و بی نظیر مردم روبرو گردید و اکثریت مردم به انقلاب سفید شاه آری گفته اند .

     

    4- از آغاز اکتشاف و استخراج نفت در ایران شرکت های نفتی بیگانه همواره دست اندر کار امور نفت بوده و ثروت هنگفتی از این راه به جیب می زدند ، ولی در این میان سود اندکی عاید ایران می گردید . از این رو کمیسیون نفت مجلس شورای ملی در نظر گرفت تا قرار دادهای خارجی را لغو و نفت را مای اعلام نماید اما در این مسیر سپهبد رزم آرا نخست وزیر پهلوی با حمایت انگلستان درصدد انعقاد قراردادهایی به نفع انگلیس و به ضرر کشور بود . در این میان اختلاف مجلس و مردم با نخست وزیر شدت گرفت تا این که آیت الله کاشانی رهبر مذهبی و روحانی سرشناس وقت برای آگاهی مردم و نیز در خواست جهت ملی شدن نفت اجتماع بزرگی را در ششم بهمن 1329 در مدرسه شاه برگزار کرد . در نهایت رزم آرا که تصمیم جدی برای تصویب لایحه الحاقی نفت داشت توسط خلیل طهماسبی از یاران فداییان اسلام ترور شد و در پایان اسفند 1329 مجلس ملی شدن صنعت نفت را به تصویب رساند .

     

    5- با آغاز جنگ جهانی اول و علی رغم اعلام بی طرفی ایران در این جنگ سپاه عثمانی در اوایل دی ماه 1293 ش به آذربایجان ایران یورش برد و آن را به تصرف خود در آورد . پس از تجاوز عثمانی دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایرات نمود و بر سر تصرف شهرهای ایران نبرد سختی بین دو طرف در خاک ایران صورت گرفت . این جنگ با شکست عثمانی در 8 دی ماه 1293 به پایان رسید و تا چند سال سپاه روسیه در شمال و غرب ایران به انواع جنایت و غارتگری ادامه داد . در این زمان دولت ایران نهایت ضعف خود را می گذارند و کمترین مقاومتی در برابر متجاوزان که شمال و جنوب کشور را به اشغال خود در آورده بودند از خود نشان نمی داد .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/6:: 1:9 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز پنجم بهمن ماه

    - رحلت فقیه و زاهد بزرگوار، آیت الله «میرزا جمال الدین کرباسی» (1310ش) - ادامه اجتماعات مردمی ضد رژیم طاغوت (1357ش)

     - برگزاری انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (1358 ش)

     - ارتحال عالم ربانی آیت الله «ملاعبدالله مدرس گرجی» (1363 ش)

     

      1 – آیت الله میرزا جمال الدین کرباسی (کلباسی) فرزند آیت الله میرزا ابوالمعالی کلباسی در خاندان علم و تقوا در اصفهان به دنیا آمد. وی در ابتدا مقدمات و سطح را نزد پدر فاضلش به اتمام رساند و سپس برای ادامه تحصیل عازم نجف اشرف گردید. میرزا جمال الدین در نجف از محضر عالمان نامداری همچون آخوند خراسانی بهره برد و پس از سالیان دراز اقامت در آن حوزه و کسب مدارج عالی علمی، به اصفهان بازگشت. ایشان سپس حلقه درس خود را تشکیل داد و محضرش، مرکز اجتماع فضلا و ارباب فضل و دانش گردید. زندگی آیت الله کرباسی در کمال قناعت و سادگی و زهد سپری شد و به تعلقات دنیوی اسیر نگردید. از ایشان آثاری بر جای مانده که تلخیص الهیئه در علم نجوم و کتابی در اصول فقه از آن جمله است. میرزا جمال الدین کلباسی سرانجام در پنجم بهمن 1310 ش برابر با 17 رمضان 1350 ق در اصفهان وفات یافت و در تخت فولاد مدفون شد.

     

     2 – با وجود این که عوامل رژیم شاه، اجتماعی بیش از دو نفر را در اکثر شهرهای ایران منع کرده بودند، قشرهای مختلف مردم، بدون اعتنا به هشدارهای حکومت نظامی ، به راه پیمایی و تظاهرات علیه رژیم ادامه دادند و مزدوران شاه، علی رغم توسل به شدیدترین شیوه های سرکوب، موفق به کنترل مردم نشدند. در این میان برخوردهای خشونت آمیز مأموران حکومتی با مردم، منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم در شهرهای مختلف کشور شد.

     

     3 – به دنبال استعفای دولت موقت به دلیل تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، شورای انقلاب به دستور حضرت امام خمینی(ره) ، مدیریت اجرایی کشور را بر عهده گرفت و پس از چندی اولین انتخابات ریاست جمهوری در پنجم بهمن 1358 ش برگزار گردید. در این انتخابات ابوالحسن بنی صدر که پس از اقامت پانزده ساله در فرانسه به ایران بازگشته و با تظاهر به وفاداری به انقلاب، نظام، مردم و رهبری توانسته بود به پست های حساسی دست یابد با کسب 76 درصد آرا به ریاست جمهوری برگزیده شد. عناوین اولین رئیس جمهور ایران و فرمانده کل نیروهای مسلح و ... سبب شد که به زودی هویت اصلی خود را نشان داده و با تکیه بر قدرتی که از مردم برای خدمت به آنان به دست آورده بود، خود را محور نظام نامیده و به سرکوبی و وارد آوردن اتهام به مخالفانش مشغول گردد. این روند، مخالفت نیروهای انقلابی و ارزشی نظام را برانگیخت و پس از مدتی و علی رغم آغاز جنگ تحمیلی، این کشمکشها حتی با وساطت حضرت امام نیز پایان نیافت. طرفداران بنی صدر در این مدت بارها جو اغتشاش و ناامنی را در کشور به راه انداخته و سعی در خارج کردن مخالفان از صحنه و کسب قدرت بیشتر بودند. همسویی و همکاری بنی صدر با گروه منافقین موسوم به سازمان مجاهدین خلق، دامن زدن به تشنجات و درگیریها در کشور، کوتاهی در دفاع از مرزهای ایران و عدم ممانعت از تجاوز رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی، در نهایت باعث شد تا طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفته و به تصویب رسد. این در حالی بود که حضرت امام، در بیستم خرداد 1360، وی را از فرماندهی کل قوا که از جانب ولی فقیه به رئیس جمهور تفویض شده بود، خلع نمودند. سرانجام با رأی عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس، حضرت امام،این عنصر توطئه گر و فریب کار را در اول تیرماه 1360 از ریاست جمهوری عزل کردند. از این زمان اتحاد بیشتر بنی صدر و گروه منافقین باعث به شهادت رساندن تعداد زیادی از مسؤولان عالی رتبه نظام گردید، تا این که وی به همراه سرکرده و مجاهدین خلق در هفتم مرداد 1360 با چهره ای مبدل و زنانه از کشور گریخت و مقیم فرانسه شد. پس از فرار مفتضحانه بنی صدر، مردم انقلابی و مسلمان ایران با حضور در پای صندوق های رأی ، برادر محمدعلی رجایی را با آراء قاطع خود به ریاست جمهوری انتخاب کرده و بر حضور خود فروختگان و خودباختگان در مسئولیتهای بالای نظام خاتمه دادند.

     

     4 – آیت الله ملاعبدالله مدرس گرجی در سال 1274 ش در کردستان به دنیا آمد. پس از اتمام مقدمات در زادگاه خود از محضر ملاعبدالعظیم مجتهد و چند تن از علمای کردستان استفاده کرد و اجازه اجتهاد گرفت. او تا پایان عمر مرتباً به تدریس و تحشیه، تألیف، مطالعه و یادداشت نکات علمی و ادبی و نیز ارشاد و امامت مردم سنندج مشغول بود. ملاعبدالله مدرس در تمام رشته های علمی و ادبی و دینی از قبیل صرف، نحو، منطق،کلام، تفسیر و حدیث متبحر بود و آنها را تدریس می کرد. کشف الغوایه، حساب و جبر، تحقیق النسخ و ... از تألیفات ایشان است. این عالم ربانی سرانجام در 89 سالگی در سنندج درگذشت.  

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/5:: 12:30 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز چهارم بهمن ماه

     - ورود سپاه روسیه به ایران در جریان جنگ جهانی اول ( 1293 ش )

    - مسافرت محمد رضا پهلوی به قم در آستانه رفراندوم انقلاب سفید ( 1341 ش )

    - بستن فرودگاه مهرآباد به دستور بختیار برای جلوگیری از ورود امام به ایران ( 1357 ش )

     - ارایه لایحه عوام فریبانه انحلال ساواک توسط بختیار به مجلس در اوج انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

     - درگذشت استاد حسن هریسی خوشنویس معاصر ( 1362 ش )

    - افتتاح پخش رادیو پیام و رادیو تهران در میدان ارک ( 1375 ش )

     

     1 – هنوز مدتی از تاجگذاری احمد شاه قاجار نگذشته بود که جنگ جهانی اول آغاز شد . در این جنگ ، دولتهای روسیه ، انگلستان وفرانسه با دولت های آلمان ، اتریش ، مجارستان و ایتالیا به نبرد برخاستند و پس از مدتی حکومت عثمانی نیز اتحاد خویش را با آلمان اعلام کرد و عملا وارد جنگ گردید . طرفین جنگ تلاش زیادی به عمل آوردند تا در دولت ایران نفوذ کرده و آن را به نفع خویش وارد کارزار نمایند و از منطقه سوق الجیشی ایران ضربه سهمگینی به دشمن خود وارد کنند . در این زمان مستوفی الممالک ریاست دولت را در اختیار داشت . وی گرچه بی طرفی ایران را در جنگ اعلام نمود ، اما هیچ کدام از طرفین جنگ اعتنایی به این امر نکرده و وارد خاک ایران شدند . انگلستان از جنوب و روسیه از شمال کشور متجاوزانه وازد ایران شدند و منطقه وسیعی را در اشغال خویش قرار دادند . روسیه پس از هجوم به ایران به جنگ با نیروهای عثمانی که در آذربایجان به خاک ایران تجاوز کرده بودند پرداخت و هر دو اشغالگر به جان هم افتادند تا این که نیروهای امپراتوری عثمانی شکست خوردند . حاکمیت ایران در این زمان به ضعیف ترین درجه رسید و اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور به شدت پریشان و بحران زده بود . اشغال قسمت شمالی ایران از سوی دولت تزار روسیه به مدت سه سال طول کشید . در نهایت در سال 1296 ش ( 1917 م ) انقلاب کمونیستی روسیه به وقوع پیوست و نیروهای روسی به دلیل لوضاع پریشان داخلی روسیه شمال ایران را تخلیه کردند .

     

     2- پس از ارتحال آیت الله بروجردی محمد رضا پهلوی درصدد انجام برنامه های به اصطلاح اصلاحات بر آمد یکی از این برنامه ها اصول ششگانه شاه و ملت بود که با تبلیغات و سر و صدای فراوانی عنوان گردید و قرار شد در ششم بهمن 1341 ش به رفراندوم گذاشته شوند از این رو شاه ظاهرا برای تقسیم املاک قم و باطنا برای قدرت نمایی تصمیم به مسافرت به این شهر گرفت . بامداد روز سوم بهمن شهر قم به یک پایگاه نظامی و امنیتی تبدیل گردید و عده ای از شهر تهران برای استقبال ظاهری از شاه به قم آمده بودند . محمد رضا شاه که می خواست تکلیف خود را با روحانیون روشن ساززد و به اصطلاح نفوذ و قدرت خود را در شهر مذهبی به رخ حوزه علمیه بکشد در 4 بهمن سال 1341 به قم رفت ولی چون حضور در مراسم استقبال از شاه توسط علما تحریم شده بود به جز عده ای که از تهران آماده بودند و تعداد اندکی از مردم قم کسی در سخنرانی شاه حاضر نشد شاه از شدت خشم حتی وارد حرم نشد و در سخنان خود روحانست را ارتجاع سیاه خواند و آنان را خائن تر از حزب توده و کمونیست ها شمرد او به زعم خود خواست به جامعه روحانیت پاسخ دهد و آنان را تهدید و ارعاب نماید این سخنان صفوف رژیم را فشرده تر کرد و اختلاف شاه و روحانیون را آشتی ناپذیر گردانید .

     

    3- وقتی که خبر بازگشت حضرت امام خمینی ره به کشور قوت گرفت دولت بختیار برای جلوگیری از ورود امام به کلیه شرکت های هواپیمایی بین المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند علاوه بر این به دستور بختیارتعداد زیادی تانک و زره پوش در فرودگاه تهران مستقر شدند تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری نمایند . همچنین کلیه فرودگاه های کشور برای سه روز بسته لعلام شد و در نتیجه نزدیکان امام اعلام کردند به مناسبت بسته بودن فرودگاه سفر امام به تهران دو روز به تعویق افتاد . عکس العمل مردم در برابر این بختیار به حدی شدید بود که دستور بختیار در ظرف چند روز لغو شد .

     

    4- استاد حسن هریسی در سال 1282 ش در تبریز به دنیا آمد . از دوازده سالگی به مدرسه طالبیه آن شهر رفت و پس از فراگیری قرآن ، گلستان سعدی ، صرف ، نحو ، منطق و فقه و اصول به خوشنویسی روی آورد و خط نستعلیق و نسخ را در محضر استادان شهر آموخت . استاد هریسی از 25 سالگی خدمات فرهنگی خود را به عنوان معلم خوشنویسی در مدارس تبریز آغاز کرد و از 1347 در خانه فرهنگ تبریز به آموزش خوشنویسی پرداخت . علاوه بر کتابخانه ها و جزوات رسم الخط ، از استاد هریسی کتابت سه نسخه قرآن سه نسخه مفاتیح الجنان ، منتهی الامال ، معراج السعاده ، صحیفه سجادیه و خوشنویسی طراحی سر فصل کتابها را نیز انجام می داد که صفحات اول کتابت قرآن از آن نمونه است . استاد هریسی سرانجام در 80 سالگی بر اثر سکته مغزی در تبریز درگذشت .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/4:: 12:42 صبح | نظرات دیگران ()

    <   <<   6   7   8   9   10      >