سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
روا نشدن حاجت ، آسانتر ، تا آن را از نا اهل خواستن . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174756
بازدید امروز :8
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و هشتم دی ماه

- اعلام دستگیری اعضای حزب ملل اسلامی توسط رژیم پهلوی ( 1344 ش )

- پیشنهاد بختیار به حضرت امام خمینی (ره) درباره تشکیل شورای حکومت ملی ( 1357 ش )

- درگذشت دکتر مهدی برکشلی موسیقی دان ( 1366 ش )

- درگذشت شیخ اسماعیل روحانی شاعر و محقق معروف به بابا مردوخ ( 1367 ش )

- افتتاح مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان ( 1371 ش )

 

 1- حزب ملل اسلامی متشکل از عده ای از جوانان مذهبی بود که در سال 1343 ش با هدف زمینه سازی برای برانگیختن مردم بر ضد سلطنت محمدرضا پهلوی تشکیل شد. قرار بود که خط مشی حزب در ابتدای تنها فکری و ایدئولوژیکی باشد و در مراحل بعد عملیات نظامی صورت گیرد. این حزب با آرمان بلند و طبقه بندی مراحل و زمانبندی در سه مرحله رشد و توسعه و پیروزی در آغاز کار سازماندهی بود که کشف شد و از هم پاشید. آن چه در این میان حایز اهمیت است این که جو اختناق و سرکوب در نیمه اول سال 1344 همچنان ادامه داشت که ناگهان کشف تعقیب و دستگیری اعضایی حزب 55 نفره ملل اسلامی که در تاریخ بیست و جهارم مهر ماه انجام و خبر آن در 28 دی ماه آن سال رسماً در جراید اعلام شد. پرده از پوشالی بودن ادعاهای رژیم مبنی بر تسلط داشتن بر اوضاع و این که ایران در میان گرداب منطقه جزیره ثبات است برداشته شد و جنبش مسلحانه در نهضت اسلامی ایران یک بار دیگر خواب راحت را از چشمان سردمداران رژیم ربود.                                           

 2- شاپور بختیار نخست وزیر رژیم پهلوی در نامه ای به امام خمینی پیشنهاد کرد تا برای تغییر حکومت به یک رژیم جمهوری شورای سلطنت وقت به شورای حکومت ملی تغییر نام دهد و سپس این شورا اختیارات خود را به شورای اسلامی منتخب امام منتقل نماید. اما به سبب این که پذیرش طرح بختیار موجب به رسمیت شناختن شورای سلطنت بود، امام خمینی آن را نپذیرفت. همچنین حضرت امام در پیامی خطاب به ملت انقلابی ایران درباره توطئه دشمنان برای ایجاد نفاق و تفرقه در بین مردم هشدار دادند.                                                                                                     

 3- استاد مهدی برکشلی در سال 1291 ش در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ لیسانس فیزیک و شیمی به تدریس پرداخت. در آن سالها فرصتی پیش آمد که به همراه معلمینی که برای آشنایی با روشهای جدید تعلیم و تربیت به خارج از کشور اعزام می شدند به فرانسه برود. در پاریس علاوه بر مطالعات تعلیم و تربیت موفق به دریافت درجه دکترای علوم شده و سپس دکترای تخصصی را اخذ نمود. او همچنین تحت نظر استادانی همچون علی نقی وزیری و ابوالحسن صبا، موفق به اخذ دیپلم عالی مدرسه عالی موسیقی در رشته موسیقی گردید. به سبب ارتباط مستقیم رشته موسیقی و فیزیک، دکتر برکشلی برای شناخت خصوصیات موسیقی سنتی ایران و تاریخ آن، تحقیقاتی را در این زمینه انجام داد که در مجله های داخلی و خارجی و نیز به صورت کتاب، چاپ شد. دکتر برکشلی بعدها در دانشکده علوم دانشگاه تهران مشغول تدریس شد و همچنین گروه موسیقی و تئاتر دانشکده هنرهای زیبا، مؤسسه تحقیقاتی موسیقی شناسی در فرهنگستان ادب و هنر و کمیته ملی موسیقی شناسی در فرهنگستان ادب و هنر و کمیته ملی موسیقی یونسکو را تأسیس کرد. بحث و اثبات اینکه فارابی، دانشمند شهیر و مسلمان ایران کاشف گام دوازده نیم پرده مساوی بوده است که پایه و اساس موسیقی بین المللی است نه باخ، از نوآوریهای این موسیقیدان معاصر ایران می باشد. گامها و دستگاههای موسیقی ایران و موسیقی دوره ساسانی و نیز موسیقی فارابی و ... از آثار اوست. دکتر برکشلی همچنین در تدوین کتابهای درس فیزیک و شیمی دوره دبیرستان و دانشگاه نیز فعالیت داشته است. استاد مهدی برکشلی سرانجام در شب 29 دی ماه 1366 ش در 75 سالگی درگذشت.                                                                                       

 

 4- شیخ اسماعیل روحانی مشهور به بابا مردوخ متخلص به شیوا در سال 1299 ش در قریه کاشتر سنندج به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیل علوم قدیم به خدمت آموزش و پرورش در آمد و به تعلیم و تدریس در دبیرستانهای سنندج پرداخت. او همچنین از دانشکده الهیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. بابا مردوخ در ادبیات فارسی و عربی تبحر داشت و در هر دو زبان در شعر دارای طبعی روان بود. از وی آثاری در زمینه های فقه، تفسیر، ریاضی، منطق، عروض، قافیه تاریخ مشاهیر کرد و شیوه مسلمانی به جای مانده است. شیخ اسماعیل روحانی، همچنین دوره کامل تعلیمات دینی مخصوص اهل تسنن را برای تمام کلاسهای دبستان و دبیرستان با نثری ساده تألیف و تحریر نموده است که سالهاست در مناطق سنی نشین ایران تدریس می شود. استاد بابا مردوخ سالهای آخر عمر را در تهران گذرانید و سرانجام به علت ابتلا به سرطان در 28 دی ماه 1367 ش در 68 سالگی در تهران درگذشت و در سنندج به خاک سپرده شد.                                                                                                              

 5- در روز 28 دی ماه 1371 ش مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان افتتاح شد با راه اندازی این طرح سیزده هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شدند. با راه اندازی این مجتمع که از سال 1368 ش زیر نظر وزارت نفت احداث و تجهیز شد کل واردات روغن موتور کشور قطع گردیده و ایران از این پس از واردات این محصول بی نیاز خواهد شد. مجتمع پتروشیمی اصفهان که از واحدهای زیر بنایی کشور محسوب می شود، قادر است سالانه در ظرفیت کامل 75 هزار تن بنزین و 86 هزار تن مشتقات آن را تولید نماید.                       

  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/28:: 2:11 صبح | نظرات دیگران ()