سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
از دل ها درباره دوستی ها بپرسید، که گواهانی رشوه ناپذیرند . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175491
بازدید امروز :30
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز اول بهمن ماه

 - رحلت محدث کبیر شیعه حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان ( 1319 ش )

 - لنگر گرفتن کشتی نفتکش ایرانی در بند ماهشهر ( 1337 ش )

 - ارایه نظریه ولایت فقیه توسط حضرت امام خمینی در نجف اشرف ( 1348 ش )

 - آزادی زندانیان سیاسی از زندان های طاغوت ( 1357 ش )

 - انحلال شورای سلطنت به دنبال استعفای رییس آن در پاریس ( 1357 ش )

 - درگذشت موسیقی دان خطاط و ادیب معاصر استاد ابراهیم بوذری ( 1365 ش )

 - رحلت فقیه جلیل و عالم خدمتگزار آیت الله مهدی حائری تهرانی ( 1379 ش )

 - اعدام انقلابی حسنعلی منصور توسط بخارایی عضو هیات موتلفه اسلامی ( 1343 ش )

 - حمله مزدوران رژیم طاغوت به دانشگاه ( 1340 ش )

 

 1- آیت الله حاج شیخ عباس قمی در سال 1256 ش ( 1294 ق ) در شهر قم به دنیا آمد . در ابتدا از محضر آیت الله محمد ارباب قمی فیض برد و سپس در 21 سالگی راهی نجف اشرف گردید . وی در نجف از محضر فقیهان بزرگی همچون علامه سید محمد کاظم یزدی ، میرزا محمد تقی شیرازی ، شیخ الشریعه اصفهانی و سید حسن صدر کاظمی بهره برد و اجازات متعدد اجتهاد دریافت کرد . شیخ عباس قمی به علت علاقه بسیار به احادیث و اخبار ، ملازم خاتم المحدثین ، علامه میرزا حسین نوری گشت و بیشتر اوقات خود را در این مسیر صرف نمود و اجازه روایت نیز گرفت . ایشان در حدود 1392 ش ساکن مشهد شد و در آنجا به مدت 22 سال به تصنیف و تالیف و تدریس پرداخت . ایشان پس از تاسیس حوزه علمیه قم ، به دعوت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی راهی این شهر شد و مدتی در آنجا اقامت نمود . مجموعه آثار او متجاوز از 80 اثر است که در علوم مختلف به نگارش در آمده اند . آثار و نگاشته های شیخ عباس قمی در این علوم نشان از روح تلاشگر و عظمت علمی وی دارد . کلمات لطیفه ، علم الیقین ، نفس المهموم ، منازل الاخره و ... از جمله سی کتاب تالیف شده ایشان می باشد . همچنین مفاتیح الجنان مهم ترین و معروفترین اثر آن عالم ربانی است . سرانجام وی در اواخر عمر راهی نجف شد تا اینکه در 1 بهمن 1319 ش ( 23 ذی حجه 1359 ق ) در 63 سالگی رحلت کرد و در نجف اشرف در جوار قبر استاد خود میرزای نوری مدفون گردید .

 

 2- اول بهمن 1348 ش سرآغاز سلسله درس های زیربنایی ولایت فقیه یا حکومت اسلامی بود که حضرت امام خمینی ره همزمان با رهبری حرکت سرنوشت ساز بسیج نیروهای جوان و دانشگاهی و تشویق آنان به مطالعه و بررسی قواین همه جانبه اسلام در حالی که چند سالی از تبعید شان در نجف اشرف می گذشت ، در طی دوازده جلسه در مسجد شیخ انصاری ارائه نمودند . این بحث علمی نه تنها حوزه های علمیه و محافل علمی را با بیانی نستدل و فقهی به اصل تفکیک ناپذیری دین از سیاست متوجه می نمود بلکه محیط های دانشگاهی را نیز با نظام سیاسی آشنا می کرد و روح خود کم بینی و خود باختگی را از این محافل آشنا با فرهنگ غرب می زدود . سخنان حضرت امام خمینی در این جلسات پس از مدتی تبدیل به کتابی با همین عنوان گردید و علی رغم ممنوعیت و تدبیر شدید ساواک ایران به طرق گوناگون و مخفیانه به دست مبارزان داخل کشور می رسید . هر چند این کتاب در ابتدا جز در میان پیروان امام خمینی بازتاب گسترده و مهمی نیافت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار شد .

 

 3- اولین اقدامی که پس از روی کار آمدن علی امینی به نخسست وزیری صورت گرفت اعلام طرح اصلاحات ارضی و محدود کردن مالکیت بود . وی سعی داشت تا با انجام یک سلسله نمایش ها و فریب کاری ها ایران را مدتی از انفجار دورر داشته و خود را به خود دلسوز مردم و علاقه مند به روحانیت مطرح سازد . امینی خود را خدمتگزار ملت مسلمان و همگام با روحانیت نشان می داد برای جلب افکار عمومی به دیدن علما و مراجع قم رفت . وی در اول دی ماه 1340 ش توانست به بیت امام خمینی ره نیز راه پیدا کند ولی با شنیدن مطالبی که امام در زمینه دیکتاتوری و دودمان پهلوی و سلطه آمریکا بیان نمود از فریب روحانیت ناامید شد . از آن طرف تصمیم دولت بر اجرای اصلاخات ارضی و تحدید مالکیت در بین بعضی از طبقات از جمله مالکین با حسن قبول تلقی نشد و تدریجا در اطراف آن سرو صدا بلند شد و با اتحاد برخی گروه ها علیه دولت امینی از هر طرف مورد حمله قرار گرفت . در روز اول بهمن 1340 از طرف دانش آموزان تظاهراتی صورت گرفت . دانشجویان دانشگاه نیز به حمایت از دانش آموزان دست به تظاهرات زده و در نتیجه بین آنها و پلیس زد و خورد شدیدی در گرفت . در این حادثه در حدود 200 نفر پلیس و دانشجو زخمی شدند و به تاسیسات و آزمایش گاه های دانشگاه تهران صدمات زیادی وارد آمد . پس از این حادثه به دستور دولت دانشگاه تا اطلاع ثانوی که 74 روز طول کشید تعطیل شد .

 

 4- حسنعلی منصور فرزند علی منصور در سال 1302 در تهران به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به استخدام وزارت امور خارجه در آمد . وی طی سالهای دهه 1320 مدارج ترقی را پیمود تا این که پس از پس از ورود به مجلس شورای ملی و سنا در شهریور 1342 و تاسیس حزب ایران نوین راه برای صدارت او باز شد . حسنعلی منصور از اسفند 42 تا بهمن 43 به مدت کمتر از یک سال نخست وزیر بود تصویب کاپیتولاسیون افزایش قیمت بنزین و تبعید حضرت امام خمینی ره به عنوان نخستین گام اجرای روش او در اداره کشور محسوب می شد . در ساعت 10 صبح روز اول بهمن 1343 هنگامی که حسنعلی منصور با غرور تمام قصد پیاده شدن از اتومبیل در جلوی درب ورودی مجلس شورای ملی را داشت هدف گلوله شهید محمد بخارایی از اعضای شاخه اجرایی هیات معتلفه اسلامی قرار گرفت و چند روز بعد به هلاکت رسید . فتوای قتل منصور از جانب آیت الله سید محمد هادی میلانی در مشهد صادر شده بود . می گویند وقتی در دادگاه از محمد بخارایی سوال می کنند که با دو گلوله اول منصور زنده نمی ماند ولی چرا سومین گلوله را به گلوی او شلیک کردی آن جوان رشید در پاسخ گفت : حنجره ای که از آن به روحانیت اهانتشده باید دریده شود .

 

 5- با متزلزل شدن پایه های حکومت رژیم پهلوی در مقابل فشارهای مردمی و امواج خروشان انقلاب اسلامی بختیار در صدد بود با اقداماتی که در جهت کم کردن خشم مردم و فروکش نمودن انقلاب انجام می دهد بتواند نظر امام خمینی ره را به خود جلب کند وی در این راستا دستور آزادی 162 زندانی سیاسی را داد و این زندانیان در میان ابراز احساسات شدید مردم آزاد شدند . بعد از ظهر همان روز ، تعداد زیادی از همافران و افسران نیروی هوایی دست به راهپیمایی زدند و همبستگی خود را با ملت مسلمان ایران اعلام نمودند . همچنین مطبوعات ایران با عنوان بزرگ نوشتند : امام خمینی تا چند روز دیگر به ایران باز خواهند گشت .

 

 6- سید جلال الدین تهرانی رییس شورای سلطنت دو روز پس از خروج شاه از ایران به توصیه اعضای شورای سلطنت به ویژه شاپور بختیار برای ملاقات و مذاکره با امام خمینی عازم پاریس شد ولی پیام امام مبنی بر غیر قانونی بودن شورای سلطنت این ملاقات را غیر ممکن ساخت همچنین امام شرط ملاقات را استعفای کتبی با اعلام این نکته که شورای سلطنت غیر قانونی است عنوان نمود . سید جلال الدین تهرانی در این شرایط در روز اول بهمن ماه 1357 استعفای خود را از ریاست و عضویت این شورا اعلام کرد و آن را غیر قانونی خواند . با استعفای تهرانی عمر یک هفته ای این شورا به پایان رسید و به دنبال آن جمع کثیری از نمایندگان مجلس نیز استعفا نمودند .

 

 7 – استاد ابراهیم بوذری در سال 1274 ش در طالقان به دنیا آمد وی پس از فراگرفتن علوم مرسوم زمان مانند ادبیات فارسی و عربی و فقه و اصول به مطالعه رشته قضا پرداخت و از محضر حضرات آیات میرزا خلیل کمره ای ، سید ابوالقاسم کاشانی و علی شوشتری استفاده کرد . ایشان همچنین از ایت الله شوشتری اجازه در امور حسبیه گرفت . استاد پس از مدتی وارد عرصه خوشنویسی گردید و مدتی بعد از استاد عماد طاهری استفاده برد و در محضراستاد عبدالحمید ملک کلامی مشهور به امیر الکتاب به تلمذ پرداخت . استاد علاوه بر سالها تدریس خوشنویسی جزء نخستین کسانی بود که بنیان کلاس های آزاد و رایگان خوشنویسی را به وجود آورد و به کمک دیگر استادان انجمن خوشنویسی ایران را پایه گذاری کرد از استاد بوذری که دارای شیوه خاص خطی خود بود آثار کتابت گوناگونی به جای مانده که منتخب دیوان سعد سلمان ، دیوان حافظ ، ملخص مثنوی و کتیبه های آرامگاه شیخ سعدی و کتیبه دروازه قرآن شیراز از آن جمله اند این هنرمند فرهیخته سرانجام در 91 سالگی بدرود حیات گفت .

 

 8 – آیت الله شیخ مهدی فرزند شیخ عباس حائری تهرانی در سال 1304 ش در بیت علم و فقاهت در کربلا به دنیا آمد . وی در کودکی به همراه پدر راهی تهران شد و علی رغم رحلت پدر در فراگیری علم و دانش کوشش و تلاش فراوانی از خود نشان داد به طوری که به همراه علوم حوزوی تحصیلات دانشگاهی را ادامه داد . آیت الله حائری در 23 سالگی دروس خارج فقه و اصول و فلسفه را در محضر حضرات آیات سید حسین بروجردی ، علامه طباطبایی ، محمد علی اراکی و حضرت امام خمینی فراگرفت تا به مدارج والای علمی دست یافت . ایشان همچنین پس از هفت سال اقامت در قم راهی حوزه نجف شد و در شمار شاگردان استادان نامدار همچون سید جمال الدین گلپایگانی ، سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خوئی قرار گرفت . سپس به قم بازگشت و به خدمات علمی و دینی پرداخت . وی در قم و سپس در تهران به ایجاد کتابخانه ها ، مدارس ، نوسازی اماکن مذهبی و عام المنفعه قدیمی و فراهم نمودن امکانات آموزشی و رفاهی برای طلاب همت ورزید و همزمان دروس دانشگاهی خویش را تا اخذ درجه دکترا در دانشکده الهیات دانشگاه تهران پیگیری کرد . از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که تقریرات درس فلسفه علامه طباطبایی ، سیر قرآن و تفسیر روش تبلیغات اسلامی و پندهای معصومین از آن جمله اند سرانجام آن عالم خدمتگذار پس از 75 سال زندگی پر برکت در اول بهمن ماه 1379 ش برابر با 24 شوال 1322 ق در تهران چشم از جهان فرو بست و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/1:: 1:20 صبح | نظرات دیگران ()