سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
بسا یک خوردن که مانع شود لذّت از خوردنیها را بردن . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174799
بازدید امروز :51
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و پنجم دی ماه

 

 

- تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی ( 1324 ش )

- اختراع قلم و کتاب گویا توسط زردشت صبری ( 1344 ش )

- پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم مسلمان و مبارز ایران ( 1357 ش )

- درگذشت آیت الله سید جلال الدین روضاتی ( 1360 ش )

- آغاز عملیات بزرگ بیت المقدس 2 ( 1366 ش )

- رحلت آیت الله محمد علی حقی سرایی از افاضل و مدرسین حوزه علمیه قم ( 1377 ش )

 

1- پایه لغت نامه دهخدا ظاهراً در دوران جنگ جهانی اول پی ریزی گردید. تهیه مواد این لغت نامه در مدت چهل سال عظیم ترین کاری بود که علامه دهخدا آن را به انجام رسانید. با این حال نخستین گام برای چاپ این اثر کم نظیر با پیشنهاد وزیر دارایی وقت برداشته شد. چند سال بعد در بهمن 1314 قراردادی بین وزارت معارف و دهخدا به امضا رسید که بر اساس آن قرار بر این شد که این لغت نامه در 9 جلد 700 صفحه ای طی 5 سال به چاپ برسد. در ادامه اقدامات عملی برای چاپ و نشر این اثر در دی ماه 1324 طرحی از طرف حدود 25 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی با قید دو فوریت تقدیم شد که در آن ضمن اشاره به تحمل زحمات فوق العاده و بذل عمر گرانمایه علی اکبر دهخدا در تألیف این دایرةالمعارف فارسی از هیأت رئیسه مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آورد تا چاپخانه مجلس شورای ملی به سرعت اقدام به چاپ دایرة المعارف دهخدا بکند. در تبصره این ماده واحده آمده بود: "وزارت فرهنگ مکلف است افراد لازم در اختیار آقای دهخدا برای جمع آوری دایرة المعارف ایشان بگذارد." دو فوریت فوق در جلسه 25 دی ماه 1324 ش به تصویب رسید. 10 سال بعد و در اواخر عمر دهخدا کلیه فیشها، کتابها و لوازم کار به ساختمان بهارستان منتقل شد و دو سال پس از آن لغت نامه دهخدا و متعلقات آن به دانشگاه تهران واگذار گردید. لغت نامه دهخدا در چاپ جدید خود دارای 23911 صفحه و 71733 ستون در 15 جلد متن و یک جلد مقدمه دریایی از اطلاعات در چارچوب ادبیات فارسی را به اهل علم و خرد ارایه می دهد

 

2- پس از راهپیماییهای مکرر مردم علیه رژیم دیکتاتوری شاه درگیریهای وسیعی بین نظامیان و مردم به وقوع پیوست. در این حال برخی از نظامیان که به حقیقت مبارزات مردم پی برده بودند. در پی فرمان امام خمینی (ره) پادگانها را ترک کرده به مردم پیوستند. پیوستن نظامیان به نیروهای مردمی نوید بخش تحولات اساسی در روحیه و ساختار بدنه ارتش رژیم بود. در این راستا حضرت امام نیز طی پیامهای متعددی ارتش را به پیوستن به مردم ترغیب و به آنها توصیه کردند که برای دفاع از اسلام و حفظ احکام رهایی بخش آن، به مردم بپیوندند و میهن خود را از دست اجانب نجات دهند.

 

3- عملیات بیت المقدس 2 از تاریخ 25 دی ماه 1366 با رمز یا زهرا (س) با هدف آزاد سازی ارتفاعات غرب ماووت عراق در سه مرحله در جبهه شمالی و منطقه عمومی ماووت در وسعت تقریبی 130 کیلومتر مربع آغاز شد و تا دوم اسفند به طول انجامید. نتایج عملیات بیت المقدس 2: تلفات نیروی انسانی دشمن 900 نفر اسیر 5000 نفر کشته و زخمی. سایر نتایج: فتح شدن مناطق ماووت شامل ارتفاعات تانک و نفربر، دهها دستگاه انهدامی و 15 دستگاه اغتنامی، خمپاره انداز 76 قبضه اغتنامی، موشک سهند 9 قبضه اغتنامی، دستگاه مهندسی 1 دستگاه اغتنامی خودرو، تعداد زیاد انهدامی و 75 دستگاه اغتنامی.

 

4- آیت الله حاج شیخ محمد علی حقی سرایی در حدود سال 1307 ش ( 1348 ق ) در بیت علم و تقوا در شهرستان سراب در آذربایجان شرقی به دنیا آمد. وی مقدمات علوم اسلامی و سطوح عالیه را در تبریز و قم فراگرفت و سپس در نجف در درس آیات عظام سید محمود شاهرودی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت جست. آیت الله حقی پس از مدتی توقف در سراب راهی قم گردید و در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات سید حسین بروجردی و امام خمینی حاضر شد و بهره های فراوان علمی کسب نمود. ایشان که از استادانی همچون سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی و سید محمد حجت کوه کمره ای اجازه اجتهاد داشت، در قم به تدریس و تألیف پرداخت و از آن پس در یکی از مساجد معروف تهران، به فعالیتهای دینی خود ادامه داد. آیت الله حقی که در جوار مسجد امام حسین (ع) تهران حوزه علمیه را بنیاد نهاده بود در سالهای قبل از پیروزی انقلاب خود و مسجدش را یکسره وقف پیشبرد اهداف نهضت اسلامی کرد و بسیاری از حرکتهای ضد رژیم را رهبری می نمود. وی پس از پیروزی انقلاب به ریاست یکی از شعبه های دیوان عالی کشور نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سراب و خبرگان رهبری از آذربایجان شرقی برگزیده شد و در خدمت نظام اسلامی بود برخی از آثار این روحانی مجاهد شامل رساله فی العداله، رساله فی اعجاز القرآن، شرح دعای افتتاح و تفسیر برخی سوره های قرآن در 4 جلد می باشند. این عالم ربانی سرانجام در شب 25 دی ماه 1377 ش برابر با 27 رمضان 1419 ق در 70 سالگی سالگی در قم به جوار دوست شتافت و در قبرستان شیخان این شهر به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/25:: 12:15 صبح | نظرات دیگران ()