سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
شایسته است که دانش مرد بر گفتارش افزون و خردش بر زبانش چیره باشد . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175515
بازدید امروز :54
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز سوم اسفند ماه

- روز تجلیل از اسرا و مفقودین

- کودتای انگلیسی «رضاخان» (1299 ش.)

- شهادت سردار« حمید باکری» قائم مقام لشکر 31 عاشورا در جزیره مجنون (1362 ش.)

- آغاز عملیات بزرگ خیبر در منطقه هورالهویزه و شمال بصره (1362 ش.)

- درگذشت نویسنده و شاعر بزرگ «ادیب الممالک فراهانی» (1296ش.)

 

1 – میرزا محمد صادق حکیم، ملقب به ادیب الممالک فراهانی در سال 1239 (1277 ق.) در تهران به دنیا آمد. وی علوم ادبی زمان، را نزد استادان فن، فرا گرفت و پس از چندی در شاعری از اکثر سخنوران عصر خویش پیش افتاد. وی، سرودن شعر را با مدیحه گویی آغاز کرد و لقب ادیب الممالک، از طرف مظفرالدین شاه قاجار به وی اعطا شد. او در سرودن انواع شعر به ویژه قصیده، تبحر داشت و از سبک استادان قدیم، پیروی می کرد. بیشتر سروده های این شاعر برجسته، بیان کننده اوضاع زندگی اجتماعی و مبارزات سیاسی دوران اوست. ادیب الممالک با انتشار روزنامه ادب، در بیداری افکار عمومی ملت ایران و افشای ظلم و فساد حاکمان قاجار، نقشی سازنده ایفا کرد. وی پس از صدور فرمان مشروطه، به سردبیری روزنامه مجلس برگزیده شد و از این راه، خدماتی به ملک و ملت نمود. او با شروع استبداد صغیر، از تهران بیرون رفت و سپس با مجاهدات نهضت مشروطه به پایتخت بازگشت. ادیب الممالک فراهانی را می توان یکی از بنیانگذاران و یا دست کم، از پیشروان شعر متعهد سیاسی در ادبیات فارسی معاصر نامید که در اشعار خود، مشکلات کشور و مردم را منعکس ساخته است. وی همچنین علاوه بر تبحر در ادبیات فارسی و عربی، در حوزه حکمت و فلسلفه و ریاضی و نجوم و ... تخصص داشت و با زبانهای روسی، ترکی، پهلوی و فرانسوی و انگلیسی آشنایی داشت. از ادیب الممالک فراهانی دیوان اشعاری شامل قصاید، غزلیات، رباعیات و ... به جای مانده است. ادیب الممالک فراهانی سرانجام به سوم اسفند 1296 (1336 ق.) در 57 سالگی درگذشت و در حرم عبدالعظیم مدفون شد.

 

2 – انگلیسیها پس از جنگ جهانی اول، به این نتیجه رسیدند که جهت دستیابی بیشتر به منابع ایران، به ناچار باید کودتایی در ایران انجام دهند تا حکومت سرسپرده ای را بر سر کار آورند. در این راستا، آنان دو مهره وابسته سیاسی و نظامی نیاز داشتند که از این میان، سید ضیاء الدین طباطبایی را به عنوان چهره سیاسی و رضاخان پهلوی را به عنوان چهره نظامی برگزیدند. قبل از کودتا، رضاخان توافق کرد که پس از فتح تهران توسط نیروهای قزاق، مقام نخست وزیری، به سید ضیاء الدین سپرده شود. سرانجام در اوایل اسفند 1299 ش، قوای قزاق به فرماندهی رضاخان از قزوین به سوی تهران حرکت کردند و بدون هیچگونه مشکل جدی، در سوم اسفند، تهران را تصرف نمودند. احمد شاه قاجار از روی ترس و ناچاری، بدون هیچ واکنش جدی، رضا را به عنوان فرمانده کل قوا و همدست وی، سید ضیاء الدین طباطبایی را به سمت نخست وزیری منصوب کرد. در این میان رضاخان به دلیل فرمانبرداری از دولت انگلیس و نیز سرکوب جنبشهای آزادی خواهانه مردم ایران، به عنوان عاملی جهت تمرکز قدرت در کشور و حفظ منافع نامشروع انگلیس، مورد حمایت شدید این کشور بود. چهار سال بعد، رضاخان به پادشاهی ایران رسید و تا سال 1320 ش، مستبدانه از منافع انگلیس در ایران حمایت و حراست کرد. اما در جریان جنگ جهانی دوم، به دلیل گرایش رضاخان به آلمان، انگلیس وی را از پادشاهی خلع و تبعید کرد.

3 – عملیات بزرگ خیبر با رمز یا رسول الله در جبهه جنوب، هورالهویزه و شمال بصره در وسعت تقریبی 200 کیلومتر مربع با هدف تصرف و تأمین جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه از سوم اسفند 62 آغاز شد و تا بیست و دوم اسفند به طول انجامید. در این عملیات، رزمندگان اسلام، در ابتدا با ورود به جزایر مجنون، از اصل غافلگیری و سرعت، بهره گرفته و تعدادی از یگانهای مستقر در جزیره را به هلاکت رساندند. در ادامه، با فشار بی امان سپاه توحید، دشمن بعثی، کیلومترها به عقب رانده شد و نیروهای اسلام با یک حرکت حماسی و باور نکردنی برای دشمن، رودخانه دجله را پشت سر گذاشتند. در روزهای بعد، رزمندگان اسلام در حالی که دشمن به شدت از گلوله شیمیایی استفاده می کرد، با وارد ساختن ضربات سنگین، موفق به پیشروی شده و بعثیان را به عقب راندند. با گذشت دو هفته از شروع عملیات، رزمندگان اسلام موفق شدند تا موقعیت مناطق آزاد شده، از جمله جزایر مجنون را تثبیت کنند و ابتکار عمل را به دست گیرند. این عملیات سرانجام پس از 19 روز نبرد سنگین، با نتایج زیر پایان یافت: تلفات نیروی انسانی دشمن:1140 نفر اسیر و 15000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: به تصرف درآمدن منطقه ای به وسعت بیش از 1180 کیلومترمربع، از جمله جزایر مجنون، تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 330 دستگاه انهدامی، 42 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 6 فروند انهدامی، دستگاه مهندسی: 60 دستگاه اغتنامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی، عملیات بزرگ خیبر با دستاوردهای ارزشمند، از جمله عملیاتهای موفق رزمندگان اسلام محسوب می شود، به نحوی که عراق را مجبور به استفاده گسترده از سلاحهای ممنوعه شیمیایی کرد. با تصرف جزیره مجنون، یکی از حوزه های مهم نفتی در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت و دشمن را در باز پس گیری آن ناکام گذاشت.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/3:: 10:54 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دوم اسفند ماه

    - رحلت فقیه و محقق بزرگ، آیت الله «ملا حبیب الله کاشانی» (1300 ش.)

    - عملیات کوچک والفجر 6 در جنوب دهلران توسط سپاه (1362 ش.)

    - درگذشت «مجدالعلی بوستان» محقق و روزنامه نگار ایرانی (1363 ش.)

    - درگذشت «عبدالرحمن شرفکندی» ادیب و محقق کُرد (1296 ش.)

    - بهره برداری از نخستین خط مترو در تهران (1378 ش.)

     

    1 – میرزا حبیب الله شریف کاشانی در حدود 1225 ش. (1262 ق.) در کاشان به دنیا آمد. در کودکی، پدر را از دست داد و زیر نظر آیت الله سید حسین کاشانی به تحصیل علوم حوزوی همت گماشت. در پرتو این تلاش پیگیر، در 16 سالگی گواهی نقل روایت و در 18 سالگی گواهی اجتهاد دریافت نمود. میرزا حبیب الله در سالهای بعد به تهران رفت و در محضر درس شیخ محمد اصفهانی، ملاهادی مدرس تهرانی، ملاعبدالهادی تهرانی و حاج میرزا ابوالقاسم تهرانی کلانتر استفاده وافر برد. در 19 سالگی جهت حضور در درس شیخ مرتضی انصاری راهی عراق شد، اما ورود او به کربلا با رحلت آن استاد یگانه همزمان گردید. پس از چند سال توقف در عتبات، به کاشان بازگشت و به تألیف، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت. او از اغلب استادان خویش صاحب اجازه بود و در علوم روز، تبحر داشت.میرزای کاشانی در کنار مرجعیت، به ارشاد و هدایت مردم مشغول بود. از ویژگیهای برجسته میرزای کاشانی، تنوع تألیفات و فزونی آنهاست. آثار وی را تا سیصد جلد کتاب و رساله نوشته اند، که حدود 200 جلد آنها شناخته شده است. "منتقد المنافع فی شرح المختصر النافع" به عنوان دایرة المعارف فقه شیعه، منظومه فی الفقه و دهها اثر دیگر از اوست. وی سرانجام در 2 اسفند 1300 ش. (23 جمادی الثانی 1340 ق.) در 78 سالگی رحلت نمود و در کاشان به خاک سپرده شد.

     

     2 – عملیات والفجر 6 در دوم اسفند 1362 با رمز مقدس یا زهرا در منطقه عملیاتی چزابه با هدف انهدام نیروهای دشمن و گمراه کردن آنها از عملیات آتی، انجام گرفت. قوای اسلام با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسکونی عراق را آزاد کرده و بزرگراه العماره – بغداد را در تیررس خود گرفتند. در این حال، دشمن بعثی برای بازپس گیری مناطق از کف داده، اقدام به پاتک نمود که با چند ضد پاتک از سوی قوای اسلام مواجه گردید و در اقدام خود ناکام ماند. در این عملیات، دشمن با به جای گذاشتن صدها کشته و زخمی، مجبور به عقب نشینی گردید. عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر در 3 اسفند 1362، پایان پذیرفت.

     

    3 – مجدالعلی بوستان در سال 1278 ش. در مشهد به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته های زبان و ادبیات فارسی، عربی و فرانسوی آغاز کرد. در 1303 به تهران رفت و در محضر آیت الله میرزا مهدی آشتیانی و شیخ ضیاء الدین دُرّی اصفهانی به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. وی مدتی به کار معلمی پرداخت و سپس در دادگستری مشغول شد و مستشار دیوان عالی کشور گردید. وی در موضوعات مختلف اجتماعی و ادبی در روزنامه های گوناگون مقاله می نوشت. بوستان، از 1307 ش. در انجمن ادبی ایران و انجمن ادبی حکیم نظامی حضور یافت. مجدالعلی بوستان در خراسان از هواداران کلنل محمدتقی خان پسیان بود و زمانی که رئیس دادگستری سمنان بود به سبب همکاری با تبعید شدگان مخالف حکومت رضاشاه تحت تعقیب قرار گرفت و زندانی شد. دستور شرق، رساله خرافات و پندنامه منظوم از جمله آثار اوست. مجدالعلی بوستان سرانجام در 3 اسفند 1263 ش. در 85 سالگی درگذشت.

     

    4 – عبدالرحمن شرفکندی مشهور به متخلص به «هژار» در سال 1300 ش. در روستای شرفکند در نزدیکی مهاباد به دنیا آمد. پدر وی از علمای دوره خود بود و عبدالرحمن در خدمت پدر به تحصیل علوم دینی پرداخت. در 17 سالگی پدر خود را از دست داد و مجبور شد تا برای امرار معاش خانواده به کشاورزی روی آورد. وی بعدها وارد عرصه مطبوعات گردید و مقالات او در برخی جراید تهران نیز چاپ شد و در 24 سالگی به لقب شاعر ملی کرد مفتخر گردید. وی پس از تسلط قوای حکومت وقت بر منطقه مهاباد، آواره شد و سختی بسیار دید. بعدها به بغداد رفت و به عکاسی و روزنامه نگاری پرداخت. شرفکندی سفرهای متعددی به سوریه، لبنان، روسیه و عراق داشت و مبارزاتی با رژیم بعث عراق به انجام رساند. بعدها به ایران آمد و در کرج، سکنی گزید و مرکز نشر فرهنگ و ادب کُرد را تأسیس نمود. از عبدالرحمن شرفکندی آثار متعددی به جا مانده که ترجمه مجموعه قانون در طب ابوعلی (7جلد)/ پنج انگشت، یک مشت است/ دیوان اشعار و فرهنگ فارسی به کُردی/ از آن جمله اند. سرانجام در 69 سالگی رحلت کرد و در مهاباد به خاک سپرده شد.

     

    5 – پس از آنکه در آذرماه 1369 صادق گنجی مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان به دست گروهک تروریستی سپاه صحابه پاکستان به شهادت رسید، سید محمد علی رحیمی از اوایل سال 1374، به این سِمَت منصوب و مشغول فعالیت شد. وی قبل از مأموریت خود در پاکستان، به مدت ده سال در دهلی نو به فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی اشتغال داشت. تا اینکه در این روز، آدم کشان او را به شهادت رساندند. در پی شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور، دولت ایران ضمن اعتراض به دولت پاکستان، خواستار مجازات عاملان این جنایت شد. پیکر شهید رحیمی پس از تشییعی مردمی، در بهشت زهرای تهران مدفون گردید.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/2:: 12:18 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز اول اسفند ماه

    - امضای عهدنامه ترکمنچای بین «فتحعلی شاه قاجار» و «پاسکویچ» روسی (1206 ش.) - تأسیس مدرسه عالی تلویزیون و سینما (1348 ش.)

    - اعدام تعداد دیگری از جنایتکاران رژیم سفاک پهلوی به حکم دادگاه انقلاب (1357 ش.)

    - انتخاب اولین گروه از فقهای شورای نگهبان توسط حضرت امام خمینی (ره) (1358 ش.)

    - عملیات کوچک امام علی (ع)، در تنگه چزابه، به طور مشترک (13650ش.)

    - شهادت حجت الاسلام شیخ «فضل الله محلاتی» در حمله جنگنده عراقی به هواپیمای حامل ایشان (1364 ش.)

    - درگذشت عالم و نویسنده توانا حجت الاسلام «مصطفی زمانی» (1369 ش.)

    - گشایش دومین دوره مجلس خبرگان رهبری (1369ش.)

    - روز روحانیات و دفاع مقدس

     

     1 – در زمان فتحعلی شاه، دو دوره جنگ بین ایران و روسیه درگرفت، که هر دو جنگ با شکست ایران به پایان رسید. پس از شکست دوم، اول سفند 1206 ش. (5 شعبان 1243 ق. 21 فوریه 1828 م.) عهدنامه ای بین ایران و روس در قریه ترکمانچای به امضا رسید که به مراتب از قرارداد گلستان، شوم تر بود. به موجب این معاهده، ولایات ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد و مرزها معین گردید. علاوه بر غرامتی که ایران پرداخت کرد، حق کشتیرانی در دریای خزر، مجدداً برای روسها تأیید شد. به علاوه، اتباع روسیه در ایران از حقوق کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی برخوردار شدند. این امر، حق اجرای مجازات، نسبت به اتباع روس را هم که در ایران مرتکب جرم می شدند از دولت ایران گرفت و بعدها کم کم به جایی رسید که تقریباً اختیار محاکمه از دست دولت ایران سلب شد و استقلال قضایی کشور محدود گردید. دولت روسیه در برابر آن همه منافع، تنها ولیعهدی عباس میرزا و رساندن او را به تخت سلطنت تأیید کرد.

     

    2 – وظیفه اصلی شورای نگهبان، بررسی عدم مغایرت مصوبات مجلس با احکام اسلام و قانون اساسی است. اعضای این شورا مرکب از دو گروه شش نفری از فقها و حقوقدانان می باشد. فقها را رهبر انقلاب تعیین می کند و حقوقدانها توسط رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی و سپس به آرای نمایندگان، انتخاب می شوند. همچنین بر اساس قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مختلف همچون انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس اسلامی و هرگونه همه پرسی بر عهده شورای نگهبان است.

     

    3 – حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی در سال 1309 ش. در محلات، به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی، از محضر استادانی همچون آیات عظام: محمد تقی خوانساری، علامه طباطبایی از سال 1326 فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی خود را بر ضد رژیم شاه آغاز کرد و پس از کودتای 28 مرداد 1332 دستگیر و تبعید شد. وی با آغاز نهضت اسلامی، فعالیتهای خود را افزایش داد و تا پیروزی انقلاب در این مسیر، ثابت قدم بود. پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی از مردم محلات و دلیجان به اولین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت و در همان زمان به عنوان نماینده امام در سپاه پاسداران منصوب گردید. وی سرانجام در اول اسفند 1364، در حالی که به همراه جمعی از فرماندهان نظامی جنگ، مسؤولان کشوری و نیز تعدادی از نمایندگان مجلس از تهران عازم اهواز بود، هواپیمای حامل آنها مورد تهاجم دو جنگنده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز، سقوط کرد. پیکر پاک شهید محلاتی، پس از تشییعی با شکوه در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

     

    4 – استاد زمانی نوری در سال 1313 ش. در نجف آباد اصفهان متولد شد و در خانواده ای اهل فضل و تقوا، پرورش یافت. وی در 17 سالگی در زادگاه خود دروس ابتدایی را همراه با کسب و کار، آموخت و پس از آن، برای ادامه تحصیل، راهی قم گردید. وی پس از طی سطوح عالی حوزوی، در درس خارج فقه و اصول آیت الله بروجردی و امام خمینی و فلسفه و تفسیر علامه طباطبایی شرکت کرد و خود را برای مبارزه ای علمی و عملی آماده ساخت و با سلاح قلم، دست به فعالیتهای فرهنگی زد. وی پس از چندی با همکاری تعدادی از فضلای حوزه، فعالیتهای خود را پیرامون هدایت فرهنگی و سیاسی نسل جوان قرار داد. استاد زمانی، در طی سالهای مبارزه فرهنگی خویش، برای ترویج اندیشه های بلند حضرت امام، تلاش می کرد که در این راه، متحمل یک سال حبس نیز شد. ایشان با احساس مسؤولیت بالایی که نسبت به جوانان احساس می کرد، توانست کتب بسیاری را به ویژه برای نسل جوان منتشر کند و ارتباطات مکاتبه ای و حضوری زیادی با جوانان برقرار نماید. آثار این نویسنده سترگ در شش بخش داستانهای اسلامی و معارف دین، امام علی (ع) و نهج البلاغه، جهان اسلام، مسائل نوجوانان و جوانان، مسائل زناشویی و ازدواج و کتب علمی قرار می گیرند که در حدود نود جلد را تشکیل می دهند. این عالم ربانی سرانجام در اول اسفند 1369 ش. (5 شعبان 1411 ق.) در 58 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

     

    5 – در اول اسفند 1364، حجت الاسلام محلاتی نماینده امام در سپاه، همراه هشت تن از نمایندگان مجلس و مسؤولین دیگر، عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز، سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن که نزدیک به 50 نفر بودند به شهادت رسیدند. از آنجا که این گروه، عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند و در جمع آنان، تعداد زیادی از علما و روحانیون مبارز به درجه رفیع شهادت نایل آمدند، این روز به روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری گردید تا همه ساله از مجاهدت این پاسداران اسلام و انقلاب، قدردانی شود.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/1:: 12:3 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز سی ام بهمن ماه

    - رحلت فقیه بزرگ و عالم مجاهد آیت الله « میر سید علی آیت نجف آبادی » ( 1321 ش ) - گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسراییل در تهران پس از پیروزی انقلاب ( 1357 ش )

    - درگذشت خطیب شهیر ، حجت الاسلام و المسلمین « حسن کافی » ( 1379 ش )

    - سقوط هواپیمای نظامی ایران در حوالی کرمان و شهادت 276 نفر از نیروهای سپاه پاسداران ( 1381 ش ) 

     1 – عالم مجاهد آیت الله میر سید علی آیت نجف آبادی در سال 1247 ش ( 1287 ق ) در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد . ایشان بعد از سن بیست سالگی در اثر حادثه ای ، به علم و دانش علاقه مند شد و وارد حوزه علمیه اصفهان گردید . وی در اصفهان از محضر استادانی همچون سید محمد فشارکی ، سید ابوالحسن جلوه و سید مهدی نحوی استفاده برد و پس از آن رهسپار نجف اشرف گردید . آیت الله در نجف از محضر استادان نامداری همچون سید اسماعیل صدر ، میرزا محمد تقی شیرازی ، حاج آقا رضا همدانی ، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی کسب فیض کرد و در طی مدت کوتاهی با طی مراحل رشد در فقه ، اصول ، فلسفه و عرفان و اخلاق به مقام تبحر و استادی رسید . وی از آن پس عازم اصفهان گردید و حلقه درس خود را تشکیل داد . ایشان یکی از مشهورترین استادان حوزه اصفهان در دوره سرکوب این پایگاه دینی توسط رضا خان بود . ایشان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت خاصی میداد و با حاکمان مستبد محلی و خوانین زورگو مبارزه می کرد . همچنین در مقطعی که ایران توسط بیگانگان اشغال شد آیت الله با خود کامگی روس ها مجاهده و مبارزه زیادی کرد . در نتیجه خانه اش توسط اوباش تحریک شده و مزدوران و مامورانش غارت شد و خودش نیز در کنسولگری شوروی در اصفهان زندانی گردید . در ان ایام که در اثر حضور متفقین در ایران قحطی و گرانی بیداد می کرد . ایشان و عالم دیگر اصفهان ، میر سید حسین چهار سوقی ابتکاری به خرج داده و مشترکا طی اعلامیه ای از مردم مسلمان و بازاریان متمکن خواستند در نقاط مختلف شهر انجمن های خیریه تشکیل داده و از بینوایان و گرسنگان حمایت برنامه ریزی شده کنند . این اقدام در بین مردم بسیار موثر واقع شد به طوری که انجمن های فعلی اصفهان از بقایای همان انجمن است . از جمله شاگردان آیت الله حضرات آیات ابوالقاسم رفیعی مهر آبادی ، شیخ احمد فیاض ، حیدر علی صلواتی ، سید روح الله خاتمی ، سید علی علامه فانی و سید مرتضی پسندیده از آن جمله اند . ایشان سرانجام در 30 بهمن 1321 ش برابر سیزدهم صفر 1362 ق در 74 سالگی در اصفهان وفات یافت و پس از تشییعی باشکوه در قبرستان تخت فولاد مدفون گشت . این عالم فرزانه و سترگ جد مادری شهید دکتر حسن آیت ، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره اول و عضو حزب جمهوری اسلامی است که در چهاردهم مرداد 1360 ش توسط منافقین کوردل به شهادت رسید .

     

     2 – حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن کافی خراسانی در سال 1307 ش ( 1347 ق ) به دنیا آمد . وی پس از طی دوران کودکی ، ادبیات و سطوح عالیه را از محضر استادان مشهد همچون : شیخ هاشم قزوینی و محمد تقی ادیب نیشابوری آموخت . ایشان پس از چندی رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد و دروس عالی فقه و اصول را از عالمان آن دیار فرا گرفت . ایشان سپس به مشهد بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت . وی در جریان ملی شدن صنعت نفت و مبارزات ضد استعماری مردم ایران به نمایندگی از آیت الله کاشانی به افشای حقایق و روشنگری مردم همت گماشت . او در سالهای 1340 ش به بعد در مشهد بر سخنرانی های روشنگرانه خود افزود و چون به دلیل فشار ساواک امکان حضور در مشهد را نداشت به تهران مهاجرت کرد . وی در تهران به حمایت امام خمینی و مبارزه با رژیم ستم شاهی پرداخت و در این زمینه بارها زندانی و شکنجه شد . و به دلیل پشتیبانی از انقلاب مورد کینه منافقین کوردل قرار گرفت و توسط آنان ترور شد که از این سوء قصد جان سالم به در برد و مجروح گردید . از این خطیب مبارز آثاری بر جای مانده که تعالیم امام حسن مجتبی ، تعالیم امام هفتم در دعا و حدیث ، امام رضا ( ع ) اسوه صراط مستقیم و تعالیم پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص ) از آن جمله اند . آن عالم خدمتگذار سرانجام در سی ام بهمن 1379 ش برابر با بیست و چهارم ذی قعده 1421 ق در هفتاد و دو سالگی درگذشت و به لقای معبود رسید .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/30:: 12:4 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و نهم بهمن ماه

     - قیام مردم مسلمان تبریز به مناسبت چهلمین روز شهدای 19 دی قم ( 1356 ش )

    - اتصال راه آهن شمال به جنوب ایران ( 1315 ش )

    - تاسیس حزب جمهوری اسلامی ( 1357 ش )

    - برگزاری مرحله اول انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی ( 1378 ش )

     

    1 - مردم مسلمان تبریز به منظور بزرگداشت یاد شهدای 19 دی ماه مردم قم به دعوت آیت الله قاضی طباطبایی و دیگر علمای تبریز در یکی از مساجد بزرگ شهر اجتماع کردند . اجتماع مردم بر اثر رفتار خشونت بار ماموران رژیم شاه به شورشی عمومی در سراسر شهر تبدیل شد . پس از آن هنگامی که قیام بزرگ مردم به تبریز به اوج خود رسیده بود نیروهای نظامی با تانک ها و نفر بر نظامی به مردم حمله بردند . و در آن روز تبریز به شهری جنگ زده تبدیل شد . در این حرکت مردمی حداقل 13 تن شهید ، بیش از 125 نفر زخمی و بیش از 550 نفر دستگیر شدند . در این قیام 3 تانک ، دو سینما ، 22 مغازه ، یک هتل ، 37 اتومبیل و چندین مرکز فساد از جمله حزب رستاخیز و کاخ جوانان را مورد حمله قرار دادند و به آتش کشیدند . گستردگی قیام تبریز به حدی بود که رژیم شاه به دروغ متوسل شده و مردم تبریز را عوامل بیگانگان معرفی کردند . این قیام سراسر کشور را در غم و ماتم قرار داد و عید را عزای عمومی اعلام نمودند و اجتماعات را به بزرگداشت شهدای قم و تبریز اختصاص دادند .

     

     2 – یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 29 بهمن 1357 ش ، شماری از برجسته ترین شخصیت های علمی مذهبی و سیاسی ایران که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و از یاران نزدیک حضرت امام خمینی محسوب می شدند حزب جمهوری اسلامی را تاسیس کردند . پس از اعلام تاسیس پرسشنامه و برگه درخواست عضویت به همراه طرح اساسنامه و مرامنامه حزب در سطح وسیع و از طریق گوناگون پخش شد و حزب شروع به عضو گیری کرد . به گفته رهبران حزب در روز اول ثبت نام بیش از هشتاد هزار نفر برای عضویت به مراکز حزب در سراسر کشور مراجعه کردند . دکتر باهنر صد روز پس از تاسیس حزب ، مواضع آن را در مسائل سیاسی ، اعتقادی ، اقتصادی و فرهنگی بیان داشت و تعداد اعضای حزب را تا آن روز دو میلیون نفر ذکر کرد . هدف این حزب ایجاد همکاری هر چه بیشتر نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی ، سامان بخشیدن به حکومت اسلامی و پایه گذاری دولت جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی بود . در بین موسسان حزب جمهوری اسلامی حضرات آیات : شهید سید محمد حسین بهشتی ، سید علی خامنه ای ، اکبر هاشمی رفسنجانی ، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و محمد جواد باهنر حضور داشتند . این حزب در 11 خرداد سال 1366 ش به درخواست اعضای شورای مرکزی آن و موافقت امام خمینی ( ره ) فعالیتهای خود را رسما تعطیل کرد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/29:: 11:17 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و هشتم بهمن ماه

     - رحلت فقیه متکلم و واعظ بزرگوار ، آیت الله « میرزا علی اکبر نوقانی » ( 1329 ش )

    - آغاز مذاکرات سه جانبه صلح ایران و عراق در نیویورک ( 1367 ش )

    - شهادت حجت الاسلام « سید عباس موسوی » دبیر کل حزب الله لبنان توسط صهیونیست ها ( 1370 ش )

    - درگذشت استاد « محمد دیهیم تبریزی » ادیب و مورخ آذربایجانی ( 1378 ش )

     

    1– آیت الله میرزا علی اکبر فرزند موسی نوقانی در سال 1261 ش ( 1300 ق ) در محله نوقان مشهد به دنیا آمد . وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی ، ادبیات را در محضر استاد میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری معروف به ادیب نیشابوری اول و فقه و اصول را نزد شیخ حسنعلی تهرانی و آیت الله سید عباس شاهرودی فرا گرفت . آیت الله نوقانی در 26 سالگی برای تکمیل تحصیلات خود رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف گردید و از محضر استادان بزرگی چون آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی استفاده نمود . وی پس از رحلت آخوند خراسانی از عالم بزرگ میرزا عبدالله مازندرانی و آیت الله میرزا عبدالله مازندرانی و آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی به دریافت اجازه اجتهاد نائل آمد و به مدارج بالای علمی دست یافت . آیت الله نوقانی در سال 1291 ش به مشهد مقدس بازگشت و به تدریس و انجام امور دینی پرداخت . وی از جانب آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی ، عهده دار تولیت مدرسه نواب ، از مدارس مهم مشهد گردید . او دارای ذوق شعری نیز بود و در شعر به فقیر تخلص می نمود . ایشان همچنین در خطوط نسخ و نستعلیق تبحر داشت . کتبی از قبیل تعلیقاتی بر شرح نهج البلاغه و سه مقاله نوقانی و دو مقاله نوقانی در اصول عقاید و رد عقاید مادیون ، از آثار ایشان است . ایشان سرانجام در 28 بهمن 1329 ش ( 10 جمادی الاول 1370 ق ) در 68 سالگی درگذشت و در حرم رضوی ( ع ) به خاک سپرده شد .

     

    2– در شرایطی که مذاکرات پس از جنگ در شهریور و آبان 1367 ، نتیجه ملموسی به دست نداده بود و حتی امکان شکست مذاکرات نیز وجود داشت جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را به جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و به ویژه شخص دبیر کل ثابت کرده و از اعتمادی که به دبیر کل ابراز داشته بود نتیجه مثبت و مطلوبی گرفت که حاصل دیگر این امر تغییر جو بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود . با توجه به توقف پیش آمده در مذاکرات دبیر کل مشورت هایی با شورای امنیت داشت و از شورا درخواست کرد برای خروج مذاکرات از بن بست ، اختیارات بیشتری به وی داده شود که شورای امنیت با این درخواست موافقت کرد . در این راستا در 28 بهمن 68 مذاکرات سه جانبه مقامات ایران و عراق با حضور دبیر کل سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت . در این مذاکرات که به خاطر اکراه عراقی ها برای ادامه مذاکرات در نیویورک به رغم پیشنهاد صریح دبیر کل و تاکید او این بار نیز مذاکرات بسیار دقیق و کوتاه مدت صورت گرفت و نتیجه مطلوب اخذ شد . بن بست در جریان مذاکرات بین ایران و عراق ، تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل و پس از استقرار آتش بس بین دو کشور ، نشان دهنده تعلل عراق در اجرای مفاد قطعنامه 598 به رغم فشارهای بین المللی بود .

     

    3– حجت الاسلام سید عباس موسوی دبیر کل جنبش انقلابی حزب الله لبنان و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت ، در بازگشت از مراسم سالگرد شهادت شیخ راغب حرب ، از روحانیون مبارز جنوب لبنان در جریان حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس در جنوب لبنان به شهادت رسید . در این عملیات تروریستی تعدادی از همراهان سید عباس موسوی از جمله همسر ، فرزند و سه تن از یارانش نیز شهید شدند . این عمل موجی از خشم را علیه رژیم صهیونیستی برانگیخت ولی مدعیان غربی حقوق بشر نه تنها این عمل را محکوم نکردند بلکه با تبلیغات دروغین سعی داشتند این عمل وحشیانه را توجیه کنند . اگر چه تل آویو با ترور دبیر کل حزب الله لبنان قصد اختلال در مبارزه این مجاهدان را داشت اما با انتخاب سید حسن نصر الله به جانشینی شهید عباس موسوی ، مبارزه با اشغالگران با شدت بیشتری ادامه یافت تا آنکه در خرداد سال 1378 ، نظامیان

    این رژیم را با خواری از جنوب لبنان بیرون راندند .

     

    4– استاد محمد دیهیم تبریزی در سال 1286 ش ( 1325 ق ) در تبریز به دنیا آمد . وی بر اثر راهنمایی های پدر ، به تحصیل روی آورد و رشته های ادبی و ریاضی را به خوبی فرا گرفت . استاد پس از آن ضمن فعالیتهای فرهنگی به روزنامه نگاری اشتغال پیدا کرد و از سال 1311 ش خدمات مطبوعاتی در صحنه های مهم سیاسی روز نیز حضور داشت و در سال 1325 ش در بیرون راندن فرقه دموکرات از آذربایجان کوشش زیادی مبذول نمود . وی سرانجام تهران را برای فعالیتهای مهم خود برگزید و در سال 1335 ش به آن سامان رهسپار شد . از اقدمات فرهنگی او می توان به تاسیس انجمن های ادبی مولوی ، صائب و آذربادگان اشاره نمود . ضمن اینکه در کار سازماندهی بیش از پانزده مورد انجمن ادبی در تهران مشارکت داشت . از وی آثار متعددی بر جای مانده که جبر ، شرعیات ، هندسه ، دستور زبان فارسی ، تعلیمات مدنی و حساب نو هر کدام در دو جلد و نیز تاریخ در 3 جلد و تذکره شعرای آذربایجان در 5 جلد از آن جمله اند . ایشان سرانجام در اواخر بهمن 1378 ش برابر با اوایل ذی قعده 1420 ق در 92 سالگی در تهران درگذشت و به سرای جاوید شتافت .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/29:: 11:16 عصر | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و هفتم بهمن ماه

    - محاکمه و صدور حکم تعدادی از جنایتکاران رژیم پهلوی در دادگاه انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

    - تصویب اولین برنامه هفت ساله ایران توسط مجلس شورای ملی ( 1327 ش )

    - رحلت فقیه و فیلسوف بزرگ آیت الله « شیخ عبدالحسین رشتی » ( 1332 ش )

    - تیر باران ارتشبد « نعمت الله نصیری » رییس سابق ساواک ( 1357 ش )

    - آغاز عملیات والفجر 5 ( 1362 ش )

     

    1 – آیت الله شیخ عبدالحسین بن عیسی رشتی در سال 1253 ش ( 1292 ق ) در کربلا به دنیا آمد . وی در کودکی به همراه پدر به رشت رفت و مقدمات و سطوح را در این شهر خواند . ایشان در بیست سالگی راهی تهران گردید و از محضر عالم بزرگ شیخ محمد حسن آشتیانی در اصول و فقه بهره برد . وی همچنین حکمت و کلام را نزد شیخ علی نوری ، سید شهاب الدین تبریزی شیرازی و میرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت . ایشان همزمان در مدرسه صدر تهران به تدریس ادبیات و سطوح ادبی نیز اشتغال داشت . آیت الله رشتی پس از اقامت ده ساله در تهران رهسپار نجف اشرف گردید و در محضر درس فقیهان زمان همچون حضرات آیات : آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، شیخ الشریعه اصفهانی و سید محمد کاظم یزدی فقه ، اصول ، حدیث ، رجال ، فلسفه و اخلاق را به نهایت رسانید تا اینکه به دریافت اجازه اجتهاد از استادان خود مفتخر شد . وی از آن پس حلقه درس خارج خود را تشکیل داد و بسیاری از افاضل را از محضر خویش بهره مند ساخت . ایشان همچنین آثار گوناگونی به رشته تحریر در آورد که شرح کفایة الاصول ، الثمرات ، حاشیه الاسفار و حاشیه بر جواهر الکلام و مکاسب از آن جمله اند . این عالم دینی و فقیه و فیلسوف عالی مقام سرانجام در بیست و هفتم بهمن 1332 ش برابر با دوازدهم جمادی الثانی 1373 ق در هفتاد و نه سالگی بدرود حیات گفت و در وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد .

     

    2- در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ، دادگاه فوق العاده انقلابی تشکیل جلسه داد و گروهی از سردمداران رژیم پهلوی را به محاکمه کشاند . اینان از جنایتکاران نظام طاغوتی بودند که در سرکوبی مردم انقلابی ایران نقش بسزایی داشتند و دستشان به خون انسان های بیگناه بیشماری آلوده بود . در جریان محاکمه این افراد به جرم شکنجه و کشتن مردم و خیانت به کشور مفسد فی الارض شناخته شدند و تیر باران شدند . برخی افراد عبارت بودند از : ارتشبد نعمت الله نصیری ( رییس ساواک ) سرلشکر رضا ناجی ( اولین فرماندار نظامی در جریان مبارزات مردم ) سرلشکر منوچهر خسرو داد ( فرمانده هوا نیروز ) و سپهبد مهدی رحیمی ( فرماندار نظامی تهران و عامل کشتار مردم بی دفاع تهران پس از فرار شاه )

     

    3 – ارتشبد نعمت الله نصیری در مرداد 1289 ش در سمنان به دنیا آمد . پس از گذراندن دوره دانشکده افسری ، در 1313 به درجه افسری نائل شد و از آن پس مدارج نظامی را طی کرد . بعدها به فرماندهی گارد شاهنشاهی رسید و در 1337 به درجه سرلشکری نائل آمد . نصیری در 1339 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد و در مرداد 1341 درجه سپهبدی گرفت . وی در جریان خونین قیام 15 خرداد 42 که رئیس کل شهربانی بود ، فرمانداری نظامی تهران نیز به او محول شد و در نهایت شدت و خشونت با روحانیون و اصناف عمل کرد . نصیری سرانجام در بهمن 1343 در دولت جدیدالتاسیس هویدا به سمت معاونت نخست وزیری و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور دست یافت و این سمت را تا نزدیکی پیروزی انقلاب به مدت 13 سال حفظ کرد . با اوج گیری انقلاب نصیری به علت نفرت شدید مردم از وی در اقدامی عوام فریبانه ، توسط محمد رضا پهلوی در تیرماه 1357 از ریاست ساواک برکنار و به عنوان سفیر به پاکستان اعزام گردید . رژیم پهلوی دوباره او را به تهران فراخواند و در 16 آبان 1357 او را محترمانه بازداشت کرد . این جنایتکار سفاک سرانجام همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 توسط مردم اسیر شد و پنج روز بعد به حکم دادگاه انقلاب اسلامی تیرباران گردید .

     

    4 – عملیات والفجر 5 با رمز مقدس یا زهرا در منطقه عملیاتی چنگوله حد فاصل مهران و دهلران با هدف آزاد سازی ارتفاعات منطقه و پاسخ به حملات دشمن به مناطق مسکونی آغاز شد . این عملیات که در دو مرحله انجام شد به نتایج زیر دست یافت : آزاد سازی برخی مانطق مرزی به وسعت 110 کیلومتر مربع ؛ انهدام و غنیمت گرفتن ده ها دستگاه تانک ، نفر بر ، خودرو نظامی و نیز 3600 کشته و زخمی و 170 اسیر .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/27:: 12:12 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و ششم بهمن ماه

    - رحلت عالم مجاهد و فقیه بزرگوار آیت الله « سید عباس مهری » ( 1366 ش )

    - درگذشت سید علی نصر بنیانگذار تاتر ایران ( 1340 ش )

    - درگذشت شاعره معاصر سپیده کاشانی ( 1371 ش )

     

    1 – سید علی نصر فرزند سید احمد نصر الاصباء در سال 1270 ش در تهران به دنیا آمد . وی پس از اتمام تحصیلات و فراگیری زبان فرانسه به تدریس زبان فرانسوی و ریاضیات پرداخت . سید علی نصر بعدها وارد کارهای دولتی گردید و وزیر پست و تلگراف سفیر کبیر ایران در چین و هند و نیز نماینده ایران در سازمان ملل متحد شد . وی در آغاز مشروطیت به کار نمایش و تاتر روی آورد و اقدام به تاسیس تاتر ملی کرد . نصر برای آموختن فن تاتر به اروپا رفت و پس از بازگشت کمدی ایران را به سبک تاتر اروپایی تاسیس نمود . او در راستای گسترش این فن هنرستان هنرپیشگی را بنا نهاد و خود به تدریس تاریخ هنر پرداخت . سید علی نصر را به سبب تلاش های فراوانی که در عرصه تاتر و نمایش به انجام رسانده است به عنوان پدر تاتر ایران می دانند . علم الاشیاء در شش جلد ، تاریخ ایران و دنیا ، تاریخ عمومی وتاریخ مختصر ایران از جمله تالیفات سیروس و اشتباه لپی از نمایشنامه ها و تاریخ یونان و انقلاب فرانسه از جمله ترجمه های اوست . ایشان سرانجام در 70 سالگی در تهران درگذشت و در امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد .

     

     2 – آیت الله سید عباس مهری در سال 1294 ش ( 1333 ق ) در شهر مهر واقع در استان فارس به دنیا آمد و پس از طی دروس مقدمات در زادگاهش راهی نجف اشرف شد . وی در نجف از محضر عالمانی همچون سید محمود شاهرودی ، سید محمد باقر محلاتی و سید محمد تقی بحر العلوم استفاده کرد و بنا به اصرار جمعی از مومنان برای تبلیغ دین و ارشاد مردم به کویت رفت . ایشان در طول سالیان اقامت در کویت و در جریان نهضت اسلامی مردم به رهبری امام خمینی با برپایی مجالس سخنرانی به مناسبت های گوناگون و با ارسال نامه و تلگراف به محضر علما و مراجع و با پخش اعلامیه پیام و نوار سخنان حضرت امام و دیگر بزرگان لحظه ای از فعالیت بازنایستاد و علیه جور شورید . در این میان سفارت ایران در کویت فعالیت گسترده ای علیه ایشان شروع کرد و مردم را با تهدید و تطمیع و با پخش شایعه های گوناگون وادار به دوری جستن از او و مسجد و مجلسش می نمودند این در حالی بود که بارها ایشان را تهدید به ترور می کردند . ایشان اولین موید امام از علمای خارج از کشور بود که پس از قیام 15 خرداد 42 ، تلگراف تند و آتشینی به محمد رضا پهلوی فرستاد که با این عمل ، وی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، ممنوع الورود به ایران شد . منزل وی در کویت علاوه بر این که به عنوان کانون تبادل نظر در باره شیوه های مبارزه با رژیم ستمشاهی بود به عنوان واسطه ای بین امام در نجف اشرف و پیروان ایشان در ایران ، اروپا و سایر نقاط عمل میکرد . وی از زمان آشنایی با امام تا واپسین دم حیات دم از امام و راه او برنداشت و پیرو ایشان بود . پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام آیت الله را به امامت جمعه کویت منصوب کردند که با تبعید آیت الله مهری نماز جمعه برگزار نگردید . این عالم بزرگوار سرانجام پس از عمری مجاهده در راه اسلام در 26 بهمن 1366 ش برابر با 26 جمادی الثانی 1408 ق در 72 سالگی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه ( س ) مدفون شد .

     

     3 – بانو سرور اعظم باکوچی مشهور به سپیده کاشانی در سال 1315 ش در کاشان و در خانواده ای که به مبانی اسلامی و مذهبی سخت پایبند بود به دنیا آمد . در شانزده سالگی به تهران مهاجرت کرد و در مسیر ادبیات و سرودن شعر فعالیت نمود . پروانه های شب اولین مجموعه شهر سپیده بود که در سال 1352 به چاپ رسید . وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های ادبی خود را وسعت بخشید و با مطبوعات و رادیو و تلویزیون همکاری نزدیک داشت و سروده های انقلابی زیادی را فراهم ساخت به طوری که در سالهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، مرتب از صدا و سیما پخش می شد . وی همچنین از سال 1360 ، عضو رسمی شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدتی مسئول صفحات ادبی مجله زن روز ، عضو حوزه اندیشه و هنر اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی و عضو شورای عالی شعر و ادب صدا و سیما بود . خانم سپیده کاشانی شاعری خوش قریحه و نیکو پرداز بود و شعرش از لطافت و ظرافت خاصی برخوردار است و به سبک کلاسیک و نو شعر سروده است . سپیده کاشانی از یک بیماری کبدی رنج می برد و سرانجام هنگامی که برای مداوا در یکی از بیمارستان های لندن بستری شده بود . در 56 سالگی به سرای جاوید شتافت و سپس در بهشت زهرا به خاک سپرده شد . سخن آشنا و هزار دامن گل سرخ ، دو مجموعه شعری از اوست که بعد از فوتش به چاپ رسید . 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/26:: 12:9 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و پنجم بهمن ماه

     - صدور حکم تاریخی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی ( 1367 ش )

    - درگذشت شکرالله صنیع زاده استاد مینا کار ( 1362 ش )

    - حمله هوایی رژِیم بعث به شهرهای بهبهان و مسجد سلیمان در جریان جنگ تحمیلی ( 1362 ش )

    - درگیری خونین ساواکی ها و عناصر ضد انقلاب با نیروهای انقلابی در تبریز ( 1357 ش )

    - افتتاح دانشگاه ملی ایران ( 1339 ش )

    - عزل احمد شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و واگذاری آن به رضا خان با تصمیم مجلس ( 1303 ش )

     

    1 – رضا خان سردار سپه پس از گسرش قدرت و نفوذ خود در سراسر کشور ، تنها از یک چیز بیم داشت و آن برکناری وی از سوی احمد شاه بود . همانطور که پیشتر در حادثه جمهوری چنین شد . به همین علت کوشید تا فرماندهی کل قوا را که به موجب قانون اساسی در اختیار شاه بود از آن خود سازد اما مخالفت مدرس و هوادار اقلیت او مانعی جدی در نیل به این هدف بود . از این رو سردار سپه به مدرس چنین وانمود کرد که تسلیم او شده و از این پس هر چه مدرس بگوید پذیرفته می شود . در اواسط بهمن ماه سردار سپه به منزل مدرس رفت و در این ملاقات و ملاقاتهای بعدی از توطئه های دربار بر ضد خود گله کرد و خواستار اعطای فرماندهی کل قوا گردید . مدرس نیز که قصد داشت با حمایت از رضا خان مانع از انجام کارهای غیر قانونی وی شود همکاری با او را پذیرفت به همین علت فراکسیون های مختلف مجلس با مشورت یکدیگر طرحی برای این منظور تهیه کردند که در 25 بهمن 1303 به تصویب نمایندگان رسید . بدین ترتیب رضاخان به فرماندهی کل قوای ایران دست یافت و احمد شاه قاجار با از دست دادن مهمترین اهرم قدرت سلطنت خویش قدرت خود را از کف داد و زمینه برای برانداختن قاجار بیش از بیش فراهم شد . در حقیقت باید از این تاریخ سلطنت احمد شاه را پادشاه مخلوع ایران دانست و رضا خان پهلوی را پادشاه جدید ایران خواند .

     

     2 – عناصر ضد انقلاب و ساواک در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته بودند با تیراندازی های گسترده عده زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیدند . نیروهای وفادار به انقلاب در صدد دفع تهاجمات دشمنان بر آمدند و با کشتن تعدادی و با دستگیری 150 تن و فرار سایر مزدوران این واقعه به پایان رسید .

     

     3 – شکرالله صنیع زاده در سال 1285 در اصفهان متولد شد پس از گذراندن دوران ابتدایی نزد پدر بزرگ مادری اش شروع به آموختن مینا سازی و مینیاتور نمود . وی همچنین در فنون تذهیب ، تشعیر ، مینیاتور ، نقاشی طبیعت ، صورت سازی و بوته پردازی ، آشنایی و تبحر یافت . استاد صنیع زاده بعدها نگارستانی در اصفهان دایر کرد که به عنوان نمایشگاه و فروشگاه دایمی کارهای استاد صنیع زاده بود . وی در نمایشگاه بین المللی بروکسل شرکت کرد و دیپلم افتخار و مدال برنز را به ارمغان آورد . استاد همچنین تقدیر نامه ای از حضرت آیت الله سید محسن حکیم دریافت کرده است . از این استاد آثار گوناگونی باقی مانده که در قالب تابلوهای بزرگ و برجسته مینایی ، تقویم ، ساعت گلدان ، جعبه قرآن و تمثال مبارک امام علی ( ع ) می باشد . یکی از برجسته ترین آثار وی تمثالی از کودکی حضرت عیسی ( ع ) در آغوش حضرت مریم است که از نظر نوع نقاشی و کیفیت مینا سازی از بی نظیرترین آثار مینایی جهان محسوب می شود . استاد صنیع زاده در 82 سالگی درگذشت .

     

     4 – سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی االاصل انگلیسی در رمان خود با نام آیات شیطانی ، به اسلام ، قرآن و پیامبر اکرم ( ص ) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرده است . تالیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده که با نظر مثبت و مساعد دولت های غربی انجام شد حاکی از توطه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان تحت پوشش آزادی بود اما فتوای صریح امام خمینی علیه نویسنده این کتاب باعث بیداری مردم جهان به ویژه مسلمانان شد و در واقع از تکرار چنین اهانت هایی به اسلام جلوگیر کرد پس از صدور این فتوا اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاد اندیشان از آن حمایت کردند . این در حالی بود که دولت های غربی به بهانه آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند . حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب نیروی عظیم نیروهای مسلمان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده های میلیاردی مسلمانان در مصاف با کفر پدید آورد . رشدی مرتد نیز از لحظه صدور حکم مخفی شد و پلیس اسکاتلند یارد ، حفاظت از وی را با صرف هزینه های کلان بر عهده گرفت . رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در این باره فرمودند حکمی را که امام امت بیان فرمودند حکمی است که هر یک از فقهای اسلامی اگر بخواهند بر طبق حکم اسلامی عمل کنند همین حکم را باید بدهند و این فتوا قطعی است . 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/25:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و چهارم بهمن ماه

     - رحلت عالم بزرگ و فقیه جلیل آیت الله « میرزا عبدالرحیم سامت قزوینی ( 1378 ش )

    - ارتحال عالم مجاهد آیت الله شیخ سلمان خاقانی ( 1366 ش )

    - درگذشت « عباس اقبال آشتیانی » استاد دانشگاه مورخ و ادیب معاصر ( 1334 ش )

     

    1 – عباس اقبال آشتیانی یکی از استادان بزرگ و چهره های علمی دانشگاه تهران بود که در سال 1277 شمسی در آشتیان به دنیا آمد . پس از تحصیل علوم ابتدایی به تهران آمد و دروس جدید را در دارالفنون آموخت و به مقام استادی رسید . اقبال چون تحت نظر استادش ، محمد علی فروغی بود ، به معلمی در دارا لمعلمین انتخاب شد . وی همچنین به دعوت وزارت فرهنگ در تالیف کتابهای درسی تاریخ و جغرافیای اقتصادی ایران برای دبیرستانها و رشته های علوم انسانی مدارس عالی شرکت کرد و بعدها به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت . از مهمترین کارهای این نویسنده ایرانی می توان به انتشار مجله یادگار و درج مقالاتی انتقادی در مورد اوضاع نابسامان مردم ایران در دوره رژیم شاه اشاره نمود . همچنین تصحیح مجمع التواریخ و تصحیح بیان الادیان و تاریخ کامل ایران نیز از جمله فعالیت های علمی ایشان به شمار می رود . ایشان سالها کرسی تدریس دانشگاه تهران را در اختیار داشت و شاگردانی بزرگ در علوم مختلف به ویژه ادبیات و تاریخ تربیت نمود . این استاد برجسته سرانجام در 24 بهمن 1334 ش در 57 سالگی درگذشت و در شهر ری به خاک سپرده شد.                                                                                 

     2 – آیت الله شیخ سلمان خاقانی در سال 1293 ش ( 1332 ق ) در یکی از شهرهای جنوب عراق به دنیا آمد . پس از طی دوران کودکی ، در 13 سالگی جهت تحصیل به نجف اشرف هجرت نمود و از محضر آیت عظام : محمد جواد بلاغی ، محمد علی کاظمینی ، میرزا باقر زنجانی و سید ابوالقاسم خویی استفاده کرد . ایشان در همان حال از شرکت در فعالیت های جنبی غافل نماند و در انجمن های اجتماعی ، سیاسی و ادبی شرکت می جست . آیت الله خاقانی در 43 سالگی پس از درگذشت پدرش که از علمای خرمشهر بود . در این شهر سکونت گزید و در طی سه دهه اقامت در خرمشهر ، منشا هدایت مردم و خدمات ارزنده ای واقع شد . پس از شروع جنگ تحمیلی خانه ایشان پناهگاه آوارگان بود . تا اینکه منزل وی مورد اصابت توپ و خمپاره قرار گرفت و مجبور به ترک دیار گردید . در جریان جنگ خانه و مسجد و کتابخانه نفیس آیت الله خاقانی تخریب و غارت شد و او به قم هجرت کرد . سرانجام این اسوه مقاومت و الگوی پارسایی در بیست و چهارم بهمن 1366 ش برابر با بیست و چهارم صفر 1408 ق در هفتاد و شش سالگی در قم جان به جان آفرین تسلیم کرد و در یکی از حجره های حرم حضرت معصومه ( س ) آرمید .                                                                                            

     3 – آیت الله میرزا عبدالرحیم سامت در سال 1381 ش ( 1321 ق ) در بیت علم و تقوا در قزوین به دنیا آمد . وی پس از فراگیری دروس مقدماتی در قزوین وارد اصفهان و سپس حوزه علمیه قم گردید و از استادان آن جا بهره جست . از آن پس به نجف رفت و خوشه چین معارف اسلامی آیات عظام شیخ محمد کاظم شیرازی ، شیخ موسی خوانساری ، میرزا ابوالحسن مشکینی ، شیخ محمد حسن غروی اصفهانی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، آقا ضیاء الدین عراقی و میرزای نائینی شد . پس از اقامت ده ساله در نجف اشرف و اخذ اجازه اجتهاد و روایت به زادگاه خود بازگشت و بیش از نیم قرن به تدریس ، تبلیغ دین و اقامه نماز جماعت پرداخت . آیت الله سامت قزوینی در جریان مبارزات اسلامی مردم به رهبری امام خمینی حضوری فعال داشت . وی در تمام راهپیمایی ها در صف مقدم و همراه با دیگر علمای شهر شرکت می کرد و نامش هماره در ذیل اعلامیه ای علیه رژیم دیده می شد . زندگی ایشان در طول سالیان متمادی ساده و طبعش بلند و اخلاقش خوش و زبانش نرم بود . در تیرماه 1378 ش همایش بزرگداشت ایشان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد و کتابی با نام رهپوی هدایت ، در تجلیل از مقام علمی اش منتشر گردید . از این فقیه فرزانه تالیفاتی بر جای مانده که تقریرات درس فقه آیات عظام : سید ابوالحسن اصفهانی ، آقا ضیا عراقی ، میرزای نائینی و میرزا ابوالحسن مشکینی و ... از آن جمله اند . سرانجام این خدمتگزار دین در 25 بهمن 1378 ش برابر با هشتم ذی قعده 1420 ق در سن 97 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه در صحن امامزاده حسین قزوینی به خاک سپرده شد .                                                    



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/24:: 9:32 عصر | نظرات دیگران ()

    <      1   2   3   4   5   >>   >