سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
با همه دل، خدا را دوست بدارید . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174826
بازدید امروز :78
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و هفتم بهمن ماه

- محاکمه و صدور حکم تعدادی از جنایتکاران رژیم پهلوی در دادگاه انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

- تصویب اولین برنامه هفت ساله ایران توسط مجلس شورای ملی ( 1327 ش )

- رحلت فقیه و فیلسوف بزرگ آیت الله « شیخ عبدالحسین رشتی » ( 1332 ش )

- تیر باران ارتشبد « نعمت الله نصیری » رییس سابق ساواک ( 1357 ش )

- آغاز عملیات والفجر 5 ( 1362 ش )

 

1 – آیت الله شیخ عبدالحسین بن عیسی رشتی در سال 1253 ش ( 1292 ق ) در کربلا به دنیا آمد . وی در کودکی به همراه پدر به رشت رفت و مقدمات و سطوح را در این شهر خواند . ایشان در بیست سالگی راهی تهران گردید و از محضر عالم بزرگ شیخ محمد حسن آشتیانی در اصول و فقه بهره برد . وی همچنین حکمت و کلام را نزد شیخ علی نوری ، سید شهاب الدین تبریزی شیرازی و میرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت . ایشان همزمان در مدرسه صدر تهران به تدریس ادبیات و سطوح ادبی نیز اشتغال داشت . آیت الله رشتی پس از اقامت ده ساله در تهران رهسپار نجف اشرف گردید و در محضر درس فقیهان زمان همچون حضرات آیات : آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، شیخ الشریعه اصفهانی و سید محمد کاظم یزدی فقه ، اصول ، حدیث ، رجال ، فلسفه و اخلاق را به نهایت رسانید تا اینکه به دریافت اجازه اجتهاد از استادان خود مفتخر شد . وی از آن پس حلقه درس خارج خود را تشکیل داد و بسیاری از افاضل را از محضر خویش بهره مند ساخت . ایشان همچنین آثار گوناگونی به رشته تحریر در آورد که شرح کفایة الاصول ، الثمرات ، حاشیه الاسفار و حاشیه بر جواهر الکلام و مکاسب از آن جمله اند . این عالم دینی و فقیه و فیلسوف عالی مقام سرانجام در بیست و هفتم بهمن 1332 ش برابر با دوازدهم جمادی الثانی 1373 ق در هفتاد و نه سالگی بدرود حیات گفت و در وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد .

 

2- در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ، دادگاه فوق العاده انقلابی تشکیل جلسه داد و گروهی از سردمداران رژیم پهلوی را به محاکمه کشاند . اینان از جنایتکاران نظام طاغوتی بودند که در سرکوبی مردم انقلابی ایران نقش بسزایی داشتند و دستشان به خون انسان های بیگناه بیشماری آلوده بود . در جریان محاکمه این افراد به جرم شکنجه و کشتن مردم و خیانت به کشور مفسد فی الارض شناخته شدند و تیر باران شدند . برخی افراد عبارت بودند از : ارتشبد نعمت الله نصیری ( رییس ساواک ) سرلشکر رضا ناجی ( اولین فرماندار نظامی در جریان مبارزات مردم ) سرلشکر منوچهر خسرو داد ( فرمانده هوا نیروز ) و سپهبد مهدی رحیمی ( فرماندار نظامی تهران و عامل کشتار مردم بی دفاع تهران پس از فرار شاه )

 

3 – ارتشبد نعمت الله نصیری در مرداد 1289 ش در سمنان به دنیا آمد . پس از گذراندن دوره دانشکده افسری ، در 1313 به درجه افسری نائل شد و از آن پس مدارج نظامی را طی کرد . بعدها به فرماندهی گارد شاهنشاهی رسید و در 1337 به درجه سرلشکری نائل آمد . نصیری در 1339 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد و در مرداد 1341 درجه سپهبدی گرفت . وی در جریان خونین قیام 15 خرداد 42 که رئیس کل شهربانی بود ، فرمانداری نظامی تهران نیز به او محول شد و در نهایت شدت و خشونت با روحانیون و اصناف عمل کرد . نصیری سرانجام در بهمن 1343 در دولت جدیدالتاسیس هویدا به سمت معاونت نخست وزیری و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور دست یافت و این سمت را تا نزدیکی پیروزی انقلاب به مدت 13 سال حفظ کرد . با اوج گیری انقلاب نصیری به علت نفرت شدید مردم از وی در اقدامی عوام فریبانه ، توسط محمد رضا پهلوی در تیرماه 1357 از ریاست ساواک برکنار و به عنوان سفیر به پاکستان اعزام گردید . رژیم پهلوی دوباره او را به تهران فراخواند و در 16 آبان 1357 او را محترمانه بازداشت کرد . این جنایتکار سفاک سرانجام همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 توسط مردم اسیر شد و پنج روز بعد به حکم دادگاه انقلاب اسلامی تیرباران گردید .

 

4 – عملیات والفجر 5 با رمز مقدس یا زهرا در منطقه عملیاتی چنگوله حد فاصل مهران و دهلران با هدف آزاد سازی ارتفاعات منطقه و پاسخ به حملات دشمن به مناطق مسکونی آغاز شد . این عملیات که در دو مرحله انجام شد به نتایج زیر دست یافت : آزاد سازی برخی مانطق مرزی به وسعت 110 کیلومتر مربع ؛ انهدام و غنیمت گرفتن ده ها دستگاه تانک ، نفر بر ، خودرو نظامی و نیز 3600 کشته و زخمی و 170 اسیر .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/27:: 12:12 صبح | نظرات دیگران ()