سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خداوند، سه چیز را دوست می دارد : کم گویی، کم خوابی و کم خوری ؛ و سه چیز را خداوند دشمن می دارد :پُرگویی، پُرخوابی و پُرخوری . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175443
بازدید امروز :86
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سی ام بهمن ماه

- رحلت فقیه بزرگ و عالم مجاهد آیت الله « میر سید علی آیت نجف آبادی » ( 1321 ش ) - گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسراییل در تهران پس از پیروزی انقلاب ( 1357 ش )

- درگذشت خطیب شهیر ، حجت الاسلام و المسلمین « حسن کافی » ( 1379 ش )

- سقوط هواپیمای نظامی ایران در حوالی کرمان و شهادت 276 نفر از نیروهای سپاه پاسداران ( 1381 ش ) 

 1 – عالم مجاهد آیت الله میر سید علی آیت نجف آبادی در سال 1247 ش ( 1287 ق ) در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد . ایشان بعد از سن بیست سالگی در اثر حادثه ای ، به علم و دانش علاقه مند شد و وارد حوزه علمیه اصفهان گردید . وی در اصفهان از محضر استادانی همچون سید محمد فشارکی ، سید ابوالحسن جلوه و سید مهدی نحوی استفاده برد و پس از آن رهسپار نجف اشرف گردید . آیت الله در نجف از محضر استادان نامداری همچون سید اسماعیل صدر ، میرزا محمد تقی شیرازی ، حاج آقا رضا همدانی ، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی کسب فیض کرد و در طی مدت کوتاهی با طی مراحل رشد در فقه ، اصول ، فلسفه و عرفان و اخلاق به مقام تبحر و استادی رسید . وی از آن پس عازم اصفهان گردید و حلقه درس خود را تشکیل داد . ایشان یکی از مشهورترین استادان حوزه اصفهان در دوره سرکوب این پایگاه دینی توسط رضا خان بود . ایشان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت خاصی میداد و با حاکمان مستبد محلی و خوانین زورگو مبارزه می کرد . همچنین در مقطعی که ایران توسط بیگانگان اشغال شد آیت الله با خود کامگی روس ها مجاهده و مبارزه زیادی کرد . در نتیجه خانه اش توسط اوباش تحریک شده و مزدوران و مامورانش غارت شد و خودش نیز در کنسولگری شوروی در اصفهان زندانی گردید . در ان ایام که در اثر حضور متفقین در ایران قحطی و گرانی بیداد می کرد . ایشان و عالم دیگر اصفهان ، میر سید حسین چهار سوقی ابتکاری به خرج داده و مشترکا طی اعلامیه ای از مردم مسلمان و بازاریان متمکن خواستند در نقاط مختلف شهر انجمن های خیریه تشکیل داده و از بینوایان و گرسنگان حمایت برنامه ریزی شده کنند . این اقدام در بین مردم بسیار موثر واقع شد به طوری که انجمن های فعلی اصفهان از بقایای همان انجمن است . از جمله شاگردان آیت الله حضرات آیات ابوالقاسم رفیعی مهر آبادی ، شیخ احمد فیاض ، حیدر علی صلواتی ، سید روح الله خاتمی ، سید علی علامه فانی و سید مرتضی پسندیده از آن جمله اند . ایشان سرانجام در 30 بهمن 1321 ش برابر سیزدهم صفر 1362 ق در 74 سالگی در اصفهان وفات یافت و پس از تشییعی باشکوه در قبرستان تخت فولاد مدفون گشت . این عالم فرزانه و سترگ جد مادری شهید دکتر حسن آیت ، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره اول و عضو حزب جمهوری اسلامی است که در چهاردهم مرداد 1360 ش توسط منافقین کوردل به شهادت رسید .

 

 2 – حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن کافی خراسانی در سال 1307 ش ( 1347 ق ) به دنیا آمد . وی پس از طی دوران کودکی ، ادبیات و سطوح عالیه را از محضر استادان مشهد همچون : شیخ هاشم قزوینی و محمد تقی ادیب نیشابوری آموخت . ایشان پس از چندی رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد و دروس عالی فقه و اصول را از عالمان آن دیار فرا گرفت . ایشان سپس به مشهد بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت . وی در جریان ملی شدن صنعت نفت و مبارزات ضد استعماری مردم ایران به نمایندگی از آیت الله کاشانی به افشای حقایق و روشنگری مردم همت گماشت . او در سالهای 1340 ش به بعد در مشهد بر سخنرانی های روشنگرانه خود افزود و چون به دلیل فشار ساواک امکان حضور در مشهد را نداشت به تهران مهاجرت کرد . وی در تهران به حمایت امام خمینی و مبارزه با رژیم ستم شاهی پرداخت و در این زمینه بارها زندانی و شکنجه شد . و به دلیل پشتیبانی از انقلاب مورد کینه منافقین کوردل قرار گرفت و توسط آنان ترور شد که از این سوء قصد جان سالم به در برد و مجروح گردید . از این خطیب مبارز آثاری بر جای مانده که تعالیم امام حسن مجتبی ، تعالیم امام هفتم در دعا و حدیث ، امام رضا ( ع ) اسوه صراط مستقیم و تعالیم پیامبر اکرم حضرت محمد ( ص ) از آن جمله اند . آن عالم خدمتگذار سرانجام در سی ام بهمن 1379 ش برابر با بیست و چهارم ذی قعده 1421 ق در هفتاد و دو سالگی درگذشت و به لقای معبود رسید .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/30:: 12:4 صبح | نظرات دیگران ()