سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
«و به لقمان حکمت دادیم» ـ فرمود : منظور فهم و خرد است . [امام کاظم علیه السلام ـ در تفسیر گفته خدای متعال]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175054
بازدید امروز :1
بازدید دیروز :21
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز اول اسفند ماه

- امضای عهدنامه ترکمنچای بین «فتحعلی شاه قاجار» و «پاسکویچ» روسی (1206 ش.) - تأسیس مدرسه عالی تلویزیون و سینما (1348 ش.)

- اعدام تعداد دیگری از جنایتکاران رژیم سفاک پهلوی به حکم دادگاه انقلاب (1357 ش.)

- انتخاب اولین گروه از فقهای شورای نگهبان توسط حضرت امام خمینی (ره) (1358 ش.)

- عملیات کوچک امام علی (ع)، در تنگه چزابه، به طور مشترک (13650ش.)

- شهادت حجت الاسلام شیخ «فضل الله محلاتی» در حمله جنگنده عراقی به هواپیمای حامل ایشان (1364 ش.)

- درگذشت عالم و نویسنده توانا حجت الاسلام «مصطفی زمانی» (1369 ش.)

- گشایش دومین دوره مجلس خبرگان رهبری (1369ش.)

- روز روحانیات و دفاع مقدس

 

 1 – در زمان فتحعلی شاه، دو دوره جنگ بین ایران و روسیه درگرفت، که هر دو جنگ با شکست ایران به پایان رسید. پس از شکست دوم، اول سفند 1206 ش. (5 شعبان 1243 ق. 21 فوریه 1828 م.) عهدنامه ای بین ایران و روس در قریه ترکمانچای به امضا رسید که به مراتب از قرارداد گلستان، شوم تر بود. به موجب این معاهده، ولایات ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد و مرزها معین گردید. علاوه بر غرامتی که ایران پرداخت کرد، حق کشتیرانی در دریای خزر، مجدداً برای روسها تأیید شد. به علاوه، اتباع روسیه در ایران از حقوق کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی برخوردار شدند. این امر، حق اجرای مجازات، نسبت به اتباع روس را هم که در ایران مرتکب جرم می شدند از دولت ایران گرفت و بعدها کم کم به جایی رسید که تقریباً اختیار محاکمه از دست دولت ایران سلب شد و استقلال قضایی کشور محدود گردید. دولت روسیه در برابر آن همه منافع، تنها ولیعهدی عباس میرزا و رساندن او را به تخت سلطنت تأیید کرد.

 

2 – وظیفه اصلی شورای نگهبان، بررسی عدم مغایرت مصوبات مجلس با احکام اسلام و قانون اساسی است. اعضای این شورا مرکب از دو گروه شش نفری از فقها و حقوقدانان می باشد. فقها را رهبر انقلاب تعیین می کند و حقوقدانها توسط رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی و سپس به آرای نمایندگان، انتخاب می شوند. همچنین بر اساس قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مختلف همچون انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس اسلامی و هرگونه همه پرسی بر عهده شورای نگهبان است.

 

3 – حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی در سال 1309 ش. در محلات، به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی، از محضر استادانی همچون آیات عظام: محمد تقی خوانساری، علامه طباطبایی از سال 1326 فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی خود را بر ضد رژیم شاه آغاز کرد و پس از کودتای 28 مرداد 1332 دستگیر و تبعید شد. وی با آغاز نهضت اسلامی، فعالیتهای خود را افزایش داد و تا پیروزی انقلاب در این مسیر، ثابت قدم بود. پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی از مردم محلات و دلیجان به اولین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت و در همان زمان به عنوان نماینده امام در سپاه پاسداران منصوب گردید. وی سرانجام در اول اسفند 1364، در حالی که به همراه جمعی از فرماندهان نظامی جنگ، مسؤولان کشوری و نیز تعدادی از نمایندگان مجلس از تهران عازم اهواز بود، هواپیمای حامل آنها مورد تهاجم دو جنگنده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز، سقوط کرد. پیکر پاک شهید محلاتی، پس از تشییعی با شکوه در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

 

4 – استاد زمانی نوری در سال 1313 ش. در نجف آباد اصفهان متولد شد و در خانواده ای اهل فضل و تقوا، پرورش یافت. وی در 17 سالگی در زادگاه خود دروس ابتدایی را همراه با کسب و کار، آموخت و پس از آن، برای ادامه تحصیل، راهی قم گردید. وی پس از طی سطوح عالی حوزوی، در درس خارج فقه و اصول آیت الله بروجردی و امام خمینی و فلسفه و تفسیر علامه طباطبایی شرکت کرد و خود را برای مبارزه ای علمی و عملی آماده ساخت و با سلاح قلم، دست به فعالیتهای فرهنگی زد. وی پس از چندی با همکاری تعدادی از فضلای حوزه، فعالیتهای خود را پیرامون هدایت فرهنگی و سیاسی نسل جوان قرار داد. استاد زمانی، در طی سالهای مبارزه فرهنگی خویش، برای ترویج اندیشه های بلند حضرت امام، تلاش می کرد که در این راه، متحمل یک سال حبس نیز شد. ایشان با احساس مسؤولیت بالایی که نسبت به جوانان احساس می کرد، توانست کتب بسیاری را به ویژه برای نسل جوان منتشر کند و ارتباطات مکاتبه ای و حضوری زیادی با جوانان برقرار نماید. آثار این نویسنده سترگ در شش بخش داستانهای اسلامی و معارف دین، امام علی (ع) و نهج البلاغه، جهان اسلام، مسائل نوجوانان و جوانان، مسائل زناشویی و ازدواج و کتب علمی قرار می گیرند که در حدود نود جلد را تشکیل می دهند. این عالم ربانی سرانجام در اول اسفند 1369 ش. (5 شعبان 1411 ق.) در 58 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

 

5 – در اول اسفند 1364، حجت الاسلام محلاتی نماینده امام در سپاه، همراه هشت تن از نمایندگان مجلس و مسؤولین دیگر، عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز، سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن که نزدیک به 50 نفر بودند به شهادت رسیدند. از آنجا که این گروه، عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند و در جمع آنان، تعداد زیادی از علما و روحانیون مبارز به درجه رفیع شهادت نایل آمدند، این روز به روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری گردید تا همه ساله از مجاهدت این پاسداران اسلام و انقلاب، قدردانی شود.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/1:: 12:3 صبح | نظرات دیگران ()