سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
دانش، بهترین زیبایی است . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175476
بازدید امروز :15
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز دهم دی ماه

 

- شهادت ثقة الاسلام میرزا علی آقا تبریزی توسط قوای متجاوز روس در تبریز ( 1290 ش )      

- سفر جمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا به ایران ( 1356 ش )                                       

- تظاهرات خونین مردم مشهد و دیگر شهرها در اعتراض به رژیم پهلوی ( 1357 ش )               

- تأسیس مجمع جهانی اهل بیت به دستور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (  1369 ش)

- افتتاح رادیو سواحیلی برای شرق و مرکز افریقا در صدا و سیما ( 1373 ش )                            

- تجلیل از سید محمد حسین علم الهدی طباطبایی خردسالترین حافظ قرآن کریم در قم ( 1375 ش )  

- آغاز به کار شبکه سراسری مستقل رادیو قرآن ( 1376 ش )                                             

 

 1- میرزا علی آقا تبریزی معروف به ثقة الاسلام در سال 1239 ش ( رجب 1277 ق ) در تبریز به دنیا آمد. وی در 23 سالگی راهی عتبات عالیات گردید و در محضر شیخ محمد حسین فاضل اردکانی، میرزا حبیب الله رشتی و شیخ زین العابدین مازندرانی در تکمیل معارف اسلامی خود کوشید تا به مقام اجتهاد رسید. ایشان پس از 8 سال به تبریز مراجعت کرد و با نطق و موعظه افکار مردم را هدایت کرد. پس از استقرار نظام مشروطه و پایان یافتن دوره استبداد صغیر در ایران، روسیه که حاوی استبداد بود در صدد اعاده استبداد بر آمد و به دنبال بهانه بود. استخدام مورگان شوستر آمریکایی توسط مجلس شورای ملی برای خزانه داری کل کشور بهانه به دست آنها داد و روسها طی اولتیماتوم شدیدی خواهان اخراج شوستر شد. در این زمان بین مجلس و دولت بر سر این اولتیماتوم بحثهای شدیدی در گرفت که در این حال نیروهای روسیه نیز بخشی از مناطق غرب و شمال ایران را به اشغال خود در آوردند و با ورود روسها به تبریز بسیاری از مردم به دست آنها قتله عام شدند. ثقة الاسلام تبریزی سعی می کرد با گفتگو مانع کشتار مردم گردد در نهایت روس ایشان را در روز 9 محرم 1330 برابر با 9 دی ماه 1290 ش دستگیر کردند. آنها از او خواستند که برای حفظ جان خود مجاهدان تبریزی را آغاز گر جنگ معرفی کنند ولی وی این تقاضا را رد کرد. سرانجام ایشان را در روز 10دی ماه 1290 برابر با عاشورای 1330 ق به شهادت رساندند او مردی فاضل و در عین حال جسور بود ایشان در عرصه ادب نیز دست توانا داشت و به زبانهای فارسی و عربی مسلط بود. مراة الکتب و مقتل سید الشهدا از آثار اوست.

 

 2- جیمی کارتر در حالی برای مذاکره با شاه وارد ایران شد که دانشجویان مسلمان در چندین نقطه تجمعات ضد آمریکایی بر پا کرده بودند. کارتر پس از ورود به تهران در ضیافت رسمی شاه در سخنان غیر واقعی گفت به سبب رهبری بزرگ شاه ایران در یکی از آشوب زده ترین نقاط جهان به جزیره ثبات تبدیل شده است. در پایان گفت هیچ کشور دیگری در جهان برای برنامه ریزی امنیت نظامی مشترک از ایران به ما نزدیکتر نیست. این در حالی بود که شماری از مقامات آمریکایی حاضر در جلسه از شنیدن این سخنان اغراق آمیز کارتر مبهوت شدند. کارتر در زمانی به تهران سفر کرد و ایران زیر سلطه شاه را جزیره ثبات در خاورمیانه نامید که از مدتی پیش از آن، با شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، مرحله ای تازه از مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد رژیم شاه آغاز شده بود. این جزیره ثبات با وقوع حوادث خونین نوزده دی در قم به کانون بزرگترین انقلاب دینی و مردمی در قرن بیستم مبدل گردید و طومار خاندن پهلوی را در هم پیچید.

 

 3 – در روز دهم دی ماه 1357، مردم مشهد در حین تظاهرات ضد رژِیم به چند کلانتری، انجمن ایران و آمریکا و نیز به منزل چند مستشار آمریکایی به مردم حمله شد و در نتیجه، طبق آماری که روزنامه ها منتشر کردند، دویست نفر شهید و دو هزار نفر زخمی بر جای ماند. در همان روز، در کرمانشاه در زد و خورد مردم و مأموران انتظامی ، یک صد نفر کشته و چهار صد تن دیگر زخمی شدند. در شهرهای ملایر، همدان، لنگرود، اردبیل، رشت، شیراز، گرگان، لار، خرم آباد، قم، بروجرد، ورامین، بابل و پل دختر نیز تظاهرات قهر آمیز مردم، صدها شهید و کشته داد. همچنین در تهران مانند روزهای گذشته بین مردم و مأموران درگیری روی داد و چندین ساختمان دولتی به آتش کشیده شد.

 

 4 – مجمع جهانی اهل بیت در دهم دی ماه 1369 با هدف تجمع شیعه، ایجاد رابطه بین خاندان جهان تشیع، رونق بخشیدن به حوزه های علمیه شیعه، حل مشکلات شیعیان با سایر فرق اسلامی و استفاده از امکانات حقیقی و حقوقی اهل تشیع به وجود آمد. شکل گیری این مجمع پس از حکم حضرت آیت الله خامنه ای در چهارم دی ماه آن سال با هدف آشنا نمودن شیعیان سراسر جهان به مبانی انقلاب و تفکر حاکم بر نظام اسلامی ایران انجام شد. ایشان تأکید کردند که اولاً سیاست، سر لوحه اقدامات قرار نگیرد و ثانیاً بر اساس مصلحت اگر نیاز نبود، در کارها به نام ایران تصریح نشود. 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/10:: 12:5 صبح | نظرات دیگران ()