سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
درس و فراگیری دانش، مایه باروری شناخت است . [امام صادق علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175209
بازدید امروز :20
بازدید دیروز :44
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» دانستنیها

بیائیم بهتر بدانیم وآموخته هایمان را بررسی کنیم(41) 

چگونه بنزین، اتومبیل را به حرکت در می آورد؟

امروزه صنعت اتومبیل چنان خوب پیشـرفت کرده که انسان شاید در تمام مدت عمر خود اتومبیلی براند بی آن که اصلاً بداند طرز کارش چگونه است. معمولاً هر روز اتومبیل خود را بنزین زده، آن را روشن می کنیم و از پی کار خود می رویم. اگر هم روزی اشکالی در کارش پیدا شود به تعمیرگاه مراجعه می کنیم و بی آن که خودمان کاری انجام دهیم کارگر فنی برای مان رفع عیب می کند.
با این وصف، همه می دانیم آن نیرویی که اتومبیل را به راه می اندازد از بنـزین حاصـل می شود. اکنون ببینیم چگونه بنزین می تواند چنین نیرویی را در موتور اتومبیل ما پدید آورد. بنزین نخست به وسیله تلمبه از درون مخزن خود به سوی موتور رهسپار و وارد سوختاما می شود.
سوختاما یا کاربوراتر در بالای موتور جا دارد. در این جا بنزین کاملاً با هوا به نسبت معینی مخلوط می شود و گازی از آن پدید می آید که شدیداً انفجار پذیر است.
سپس این گاز از لوله های چند شاخه ای عبور می کند و وارد سیلندر (استوانه) می شود. در سیلندر یک پیستون قرار دارد که پیوسته بالا و پایین می آید و بدین گونه ضربه هایی ایجاد می کند. هر کدام از این ضربه ها برای انجام کاری است.
اکنون نقش حرکت یا ضربه های چهارگانه پیستون را در سیلندر برای تان شرح می دهیم: 1 - چون پیستون، در ضربه ی نخست خود، به پایین ترین نقطه می رسد، دریچه ای در آن جا هست که بسته می شود تا راه گریز را بر گاز ( یعنی همان مخلوط بنزین و هوا ) ببندد.
2 - سپس پیستون، در ضربه ی دوم، به طرف بالا حرکت می کند و گاز حبس شده را چنان در هم می فشرد که حسابی قابل انفجار بگردد. آن گاه همین که پیستون به بالاترین حد خود در سیلندر برسد جرقه ای از شمع اتومبیل بر می جهد و گاز را منفجر می کند.
3 - فشار ناشی از این انفجار سبب می شود که پیستون دوباره به پایین رانده می شود و این ضـربه ی سوم آن است.
وقتی که پیستون خوب پایین آمد، در این حال دریچه ی دیگری باز می شود تا گاز سـوخته از آن جا بیرون رانده شود.
4 - پیستون دوباره برمی گردد بالا و درست در همین حال که ضربه ی چهارم انجام می پذیرد. گاز سوخته هم با فشار بیرون رانده می شود.
این بود شرح حرکات چهارگانه پیستون که در داخل سیلندر، ضربه وار، بالا و پایین می رود.
اگر خوب توجه کرده باشید، خواهید دریافت که اتومبیل تمام نیروی خود را از ضربه سوم می گیرد.
سپس نیروهایی که بر پیستون از بالا فشار می آورد به میل لنگ منتقل شده، آن را به گردش در می آورد. در آخرین مرحله میل گاردان هم به حرکت افتاده چرخ های عقب اتومبیل را به گردش آورده، سـرانجام اتومبیل راه می افتد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 88/1/6:: 5:24 عصر | نظرات دیگران ()