سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
زیور دانش احسان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175527
بازدید امروز :66
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز نهم دی ماه

 

- ترور نافرجام شیخ فضل الله نوری به دست کریم دوات گر عامل کمیته مجازات ( 1287 ش )

- عزویت ایران در جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول ( 1300 ش )                                

- ورود حضرت آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی به قم ( 1323 ش )                        

- معرفی شاهپور بختیار به عنوان نخست وزیر خندان پهلوی ( 1357 ش )                       

 

 1- شیخ فضل الله نوری از جمله عالمانی بود که در رهبری مشروطه مشروعه، نقش مهمی ایفا نمود و زمینه های تحصن مردم علیه استبداد زمان را در حرم حضرت عبدالعظیم فراهم آورد. شیخ شهید از جمله رادمردانی بود که در برابر ظلم سر تسلیم فرود نیاورد از این رو طرح ترور شیخ در سفارت انگلیس تهیه شد و توسط عوامل سفارت به دست جوان ماجراجویی به نام کریم دوات گر داده شد تا به هنگام بازگشت شیخ به خانه به اجرا در آید. در اثر این ترور شیخ و تعدادی از همراهان زخمی شدند هر چند پس از دستگیری کریم، شیخ او را بخشید ولی در بازجویی از وی اسامی افرادی به میان آمد که با سفارت انگلیس در ارتباط بودند. نکته غیرت انگیز این که کریم دوات گر درست پس از 8 سال از شهادت شیخ فضل الله به دست دوستانش به جرم قتل و اخاذی به قتل رسید. وی عضو گروهی بود که به کمیته مجازات شهرت یافتند و هدف ایجاد این تشکل را از بین بردن افراد خائن به مشروطه اعلام نمودند. بعدها با لو رفتن اعضای این کمیته برخی دستگیر و اعدام و برخی فراری شدند.                                

 2- پس از ارتحال حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم در سال 1315 ش مسؤولیت اداره حوزه بر عهده سه تن از مراجع بزرگ عصر به نام حضرات آیات، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره ای و سید صدر الدین صدر قرار گرفت و این مراجع سه گانه به مدت 8 سال حوزه عظیم قم را به نحو احسن اداره کردند. در سال 1323 ش به دنبال بیماری آیت الله سید حسین بروجردی و بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستانهای شهر ری، دانشوران ساکن قم برای دعوت ایشان به قم و اقامت در آن شهر اصرار زیادی ورزیدند و آن عالم بزرگ پس از بهبودی و تفال به قرآن، هجرت به قم را برگزیدند. در نهایت معظم له با حمایت یارانی مجتهد و راستین در 9 دی ماه 1323 ش برابر با 14 محرم 1364 ق وارد قم شد و زعامت شیعیان را به عهده گرفت. آیت الله بروجردی تا پایان عمر به مدت نزدیک به 17 سال در قم ماند و حوزه علمی این شهر را با رونقی روز افزون قرین ساخت. در طی دوران حضور این عالم برجسته و مرجع کل عالمان نامداری در محضرش پرورش یافتند و خدمات و آثار و برکات فراوانی ارایه گردید.                                 

 3- شاه پس از تعیین ارتشبد غلامرضا ازهاری به ریاست دولت نظامی با ایراد نطق معروف خود به اشتباهات خویش اعتراف نمود که این امر به تزلزل کابینه کمک زیادی کرد. در آن تاریخ برای شاه مسلم و یقین شده بود که دوران پادشاهی او پایان یافته است و خیلی زود باید خاک ایران را ترک کند او همچنین اعتقادی به جانشینی ولیعهد خود نیز بر تخت سلطنت نداشت. تنها انگیزه اش این بود که حکومت را به دست دیگری بسپارد و خود از ایران خارج شود. از این رو از همان روزهای نخستین حکومت ازهاری یک دسته از نظامیان برای کنترل اوضاع بر سر کار آمدند. در دوران ریاست ازهاری بر دولت، تظاهرات وسیع مردمی به ویژه در تاسوعا و عاشورای 1357، مشروعیت رژیم پهلوی را زیر سؤال برد و ازهاری برای آرام کردن مردم، به بازداشت ظاهری دولت مردان سابق دست زد. اما این عوام فریبیها نیز راه به جایی نبرد در پی ناکامی دولت ارتشبد ازهاری در سرکوب قیام مردم شاه شاهپور بختیار را در 9 دی 57 به نخست وزیری برگزید و او نیز کابینه اش را در 16 دی ماه معرفی کرد شاه و آمریکا امید وار بودند بختیار بتواند با شعارهای ملی گرایانه مردم ایران را از ادامه انقلاب باز دارد اما مردم که از نیرنگ آنها با اطلاع بودند به مخالفت برخواستند حضرت امام نیز در اطلاعیه ای که از پاریس منتشر نمودند دولت بختیار را فاقد مشروعیت اعلام کرده و مردم را به مقابله با آن فرا خواندند بختیار تا پیروزی انقلاب در این مقام باقی ماند ولی بعد از آن از ایران گریخت.         



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/9:: 12:5 صبح | نظرات دیگران ()