سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
فراخ سینگى و بردبارى دست‏افزار سرورى است و سالارى . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175496
بازدید امروز :35
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز پنجم دی ماه

 

- رحلت عالم جلیل و فقیه کبیر آیت الله سید علی الاطباء مرعشی ( 1277 ش )

 - شهادت استاد کامران نجات الهی در جریان تحصن استادان دانشگاه توسط عوامل پهلوی ( 1357 ش) - اعلام عزای عمومی در مشهد توسط امام خمینی ره ( 1357 ش )

 - در گذشت حبیب الله ذوالقدر شاعر معاصر ( 1367 ش )

 

 1- آیت الله سید علی حسینی مرعشی معروف به سید الاطباء در حدود سال 1176 ش در حدود سال ( 1212 ق ) در تبریز به دنیا آمد. وی پس از طی مقدمات و سطوح حوزوی راهی نجف اشرف شد و در محضر استادانی همچون شیخ مرتضی انصاری و شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر به مدارج والای علمی دست یافت. ایشان پس از سالها اقامت در نجف و اخذ اجازه اجتهاد به تبریز مراجعت نمود و پس از مدتی برای تحصیل علم طب، رهسپار اصفهان گردید. وی به مدت پانزده سال در اصفهان به تکمیل مباحث علمی طب همت گماشت و در این رشته نیز تبحر پیدا کرد. آیت الله مرعشی مدتی نیز در حلقه درس فیلسوف اعظم، حاج ملاهادی سبزواری حضور پیدا کرد و طبیعیات، الهیات و دیگر فنون فلسفه را تکمیل نمود. ایشان از آن پس به تبریز بازگشت و به معالجه و طبابت مشغول گردید. از این مجتهد و طبیب بزرگوار آثار متعددی بر جای مانده که تاریخ تبریز تعیین قبله، حاشیه جواهر الکلام، حاشیه شرح منظومه سبزواری و شرح دعای سمات از آن جمله اند. این عالم ربانی سرانجام پس از عمری طولانی در 5 دی ماه 1277 ش برابر با دوازدهم شعبان 1316 ق در ی کصد و یک سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از انتقال جنازه به نجف اشرف در مقبره خانوادگی در وادی الاسلام به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است که عالم بزرگوار فقیه اصولی و رجالی کبیر آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی نواده آیت الله سید علی مرعشی می باشد.

 

 2- همزمان با اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران علیه رژیم پهلوی در دوم دی ماه 1357 نزدیک به 70 تن از استادان و مدرسین دانشگاهها در اعتراض به رفتار خشونت آمیز مأموران نظامی رژیم شاه و سرکوب مبارزات حق طلبانه مردم مبارز و مسلمان ایران و نیز تعطیلی دانشگاهها از طرف رژیم در ساختمان مرکزی وزارت علوم در مرکز تهران اجتماع و تحصن کردند. این تحصن رژیم را به خشم آورد زیرا دیگر قشرها هم از استادان متحصن عوامل رژیم پهلوی برای در هم شکستن اعتصاب استادان به آنها حمله کردند. در این تهاجم استاد کامران نجات الهی از استادان جوان دانشگاه پلی تکنیک تهران در 27 سالگی به شهادت رسید. فردای آن روز در ششم دی ماه 1357 با حضور دهها هزار نفر که در پیشاپش آنها، آیت الله تشیع شد. مراسم تشییع جنازه استاد نجات الهی یکی از صحنه های خونین دوران انقلاب را رقم زد که با یورش مزدوران پهلوی به شهادت بیش از 250 نفر از مردم مسلمان در میدان انقلاب تهران منجر شد. سرانجام پیکر مطهر شهید نجات الهی در بهشت زهرا دفن شد و این چنین بود که فرزند برومند دانشگاه، پروانه وار، خود را به آتش گلوله جلادان خونخوار زد و با سرخ رویی به لقاء پروردگار خویش شتافت.

 

 3- حضرت امام خمینی (ره) به مناسب شهادت شماری از مردم مشهد در روز دوم دی ماه که در اثر درگیری با ارتش در اطراف بیت آیت الله سید عبد الله شیرازی به شهادت رسیده بودند، امروز را در این شهر، عزای عمومی اعلام کردند. در پی آن حدود دویست و پنجاه هزار نفر از زنان و مردان مسلمان و انقلابی مشهد در خیابانهای این شهر، برای گرامیداشت مقام شهدای دوم دی ماه و در اعتراض به جنایات رژیم سفاک و خون آشام پهلوی، تظاهرات با شکوهی برگزار کردند 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/5:: 12:3 صبح | نظرات دیگران ()