سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
به بازماندگان دیگران نیکى کنید تا بر بازماندگان شما رحمت آرند . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175545
بازدید امروز :84
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز بیست و نهم آذر ماه

 

- هجوم روسها به تبریز و گیلان پس از اولتیماتوم به دولت ایران ( 1290 ش )

- در گذشت استاد ابوالحسن صبا موسیقی دان ایرانی ( 1336 ش )

روز تجلیل از مهندس محمد جواد تندگویان وزیر نفت ایران در دولت شهید رجایی ( 1370 ش )

1- پس از اولتیماتوم روسیه به دولت ایران برای اخراج مورگان شئستر ، کارشناس اقتصادی آمریکایی در ایران دولت ایران این اولتیماتوم را در 28 آذر 1290 پذیرفت . اما پذیرش ذلت بار اولتیماتوم روس ها که به امید پایان یافتن زیاده خواهی ها و بهانه گیری های دولت روسیه انجام گرفت نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه دامنه تجاوزات آنها را گسترش داد در این میان شهر تبریز که به علت مقاومت دلیرانه در برابر عناصر وابسته به روس ها بیش از پیش به خشم مورد خشم روس ها بود روسها به بهانه بی احترامی پاسبان نظمیه تبریز به مامور روسی کشتار مردم شهر را آغاز نمودند و نقاط حساس شهر را به تصرف خود در آوردند سپس با تاراج مردم و قتل آنان پرداخته و هر گونه مقاومتی را با تفنگ پاسخ دادند . همزمان با تبریز ، روسها به گیلان نیز یورش بردند و جنایات مشابهی را رقم زدند در این حال مردم رشت بنابر فتوای مراجع از خرید کالاهای روسی و انگلیسی خودداری می کردند و از مقاومت در برابر نیروهای روس غافل نبودند اما روس ها این استقامت عمومی را با قتل عام مردم به طرق مختلف پاسخ دادند .

2 – استاد ابوالحسن صبا در سال 1281 ش در تهران به دنیا آمد . وی از نوادگان فقتحعلی خان صبای کاشانی ملک الشعرای دربار فتحعلی شاه قاجار بود . پدر ابوالحسن نیز با نام کمال السلطنه طبیبی هنرمند و هنر دوست بود و منزلش محفل ارباب و ذوق و موسیقی محسوب میشد . ابوالحسن صبا موسیقی را نزد پدر و دیگر استادان در کودکی فرا گرفت و به تکمیل معلومات خود در این زمینه پرداخت . هنر استاد صبا تنها در نوازندگی خلاصه نمی شد بلکه علاوه بر نواختن به نقاشی ، ادبیات و پرورش گل نیز علاقه داشت وی در طول سالهای تحصیل در محضر استادانی همچون میرزا عبدالله ، درویش خان و علی اکبر شاهی و علینقی وزیری در نواخت سه تار ، کمانچه ، ویولون و ضرب و ... به استادی دست یافت . صبا در 1308 ش از طرف وزیری به مدریریت مدرسه صنایع ظرفیه رشت منصوب شد و تعداد زیادی از آهنگ های محلی را جمع آوری کرد او سالها در ارکستر موسیقی ملی ، ارکستر نوین رادیو ، ارکستر شماره یک و گلهای رادیو نوازندگی کرد . او صاحب روشی خاص در نواختن ویولون بود . همچنین از محضر درس او شاگردانی چون مهدی خالدی ، روح الله خالقی و حبیب الله بدیعی از آن جمله اند . تالیف و تدوین موسیقی سنتی ملی یکی از دیگر تلاش های استاد بود . او کتابهای تحقیقی درباره شناسایی سازهای ایرانی به نگارش در آورده بود که دستور ویولن ، سنتور و سه تار از آن جمله اند . ایشان سرانجام در 29 آذر 1336 در 55 سالگی دار فانی را وداع گفت .

 3 – محمد جواد تندگویان در سال 1329 ش در تهران به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه و ورود به دانشگاه نفت آبادان با درجه مهندسی نفت فارغ التحصیل شد . وی در دوران تحصیل مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را ادامه داد و در سال 52 توسط ساواک ستگیر شد و به 11 ماه حبس محکوم گردید . ایشان پس از پیروزی انقلاب به مدیریت یک کارخانه در رشت رسید . او پس از مدتی به وزارت نفت دعوت کشد و به عنوان مدیر مناطق نفت خیز جنوب مشغول به کار گردید . پس از آن از سوی شهید رجایی به وزارت نفت انتخاب شد تا اینکه در 12 آّبان 1359 در یکی از بازدیدهایی که از صنعت نفت جنوب داشت توسط قوای بعث عراق اسیر شده تا اینکه به شهادت رسید . پیکر این شهید بزرگوار پس از 11 سال اسارت در 29 آذر 1370 ش به خاک ایران منتقل شد و در جوار شهدای هفتم تیر در بهشت زهرا به خاک سپرده شد .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/29:: 12:47 صبح | نظرات دیگران ()