سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
جنبندگان زمین و ماهیان دریا و هر کوچک و بزرگی در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار نیکی آمرزش می طلبند . [امام صادق علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175035
بازدید امروز :3
بازدید دیروز :2
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» ده توصیه روانشناسان معروف جهان

ده توصیه روانشناسان معروف جهان

یکی از مهمترین دلایل طلاق از دست دادن مهارت شنیدن از طرف زوجین است. این مهارت نیاز به تلاش و کوشش دارد تا نهادینه شود . در اینجا شری و باب استرتف دو روانشناس مشهور به شما 10 نکته برای بالا بردن این مهارت می‌آموزند:

1.جبهه گرفتن:

در این حالت باید بگذارید همسر شما حرف‌های خود را تمام و کمال بزند. خیلی سخت است که ساکت ماند و اعتراض نکرد پس راهی برای آرام شدن خود پیدا کنید. بعضی اشخاص دست رازیر چانه می‌گذارند – طوری که نتوانند صحبت کنند- تا طرف مقابل حرف‌هایش را تمام کند.

2.ذهن باز :

زود قضاوت  نکنید. زود به انتهای قضیه نرسید و یکه به قاضی نروید یا در میان صحبت‌ها مدام دنبال درست و غلط نگردید. قبل از نتیجه گیری کردن در مورد حرف‌های او(زن یا مرد) کمی فکر کنید ؛‌ خصوصا اگر می‌دانید این صحبت فقط از یک احساس زود گذر نشات می‌گیرد.

3.شنیدن در تقدم است:

این افراد اول ترجیح می‌دهند حرفهای طرف مقابل را بشنوند قبل از اینکه بطور ذهنی آنرا فرض کنند.البته نه از نوع سر سری قبل از هر چیز با چشمانتان می‌توانید به او بفهمانید که شنونده خوبی هستید .مثلا تلویزیون تماشا نکنید ، روزنامه نخوانید، از کارهای روز مره دست بردارید؛ فقط به او توجه کنید.

4.تکنیک بازگشت:

تکنیک بازگشت به شما کمک می‌کند طرف بداند که شما هنوز جریان فکری و حواستان معطوف به اوست . برای این کار کافی است هرازچندگاهی جمالاتی مثل: " گوشم با تویه" "می شنوم بگو" این کار به حفظ رابطه شنیداری شما کمک می‌کند و شما چیزی از حرف‌های او را از قلم نمی اندازید.

5.تماشا کردن به نشانه‌ها:

بعضی از احساسات به زبان نمی آیند ولی نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند . این در مورد هر فردی وجود دارد .مثل :شانه بالا انداختن ؛ تون صدا و نغییرات ان ؛ دست به سینه زدن ؛ پاها را روی هم انداختن ؛سر تکان دادن ؛ یا نشانه‌هایی در صورت( خنده ؛ اشک ؛ تعجب ؛ شک ؛ترشرویی ؛ نفرت ؛ چشم غره) عادات شخصی (بازی کردن با کاغذ یا دستمال کاغذی ؛ ضرب با انگشتان) این نشانه‌ها می‌تواند بیشتر از 55% سخنان طرف مقابل را به ما بفهماند.

6. موانع شنیدن را از سر راه بردارید:

کسی که این موانع را از سر راه برداشته شنونده خوبی است : ذهن خوانی ؛ دوباره از اول گفتن ؛ فیلتر کردن ؛قضاوت کردن ؛ عوض کردن موضوع ؛ نصیحت کردن ‌؛ مسدود کردن و راه را بستن ؛ وول خوردن ؛ خیال پردازی کردن ؛ شاسیته تر بودن ؛ با خود همراه کردن.

7.تمر کز کنید :

روی نکات مهم حرف‌های همسرتان تمرکز کنید ؛ خیلی خوب است تابعد از تمام شدن حرفهایش سوال‌هایی را برای بیشتر روشن شدن موضوع شنیده شده بپرسید و با این کار به او بگویید برایش ارزش قائلید.

8. تفاوت‌های جنسیتی :

توجه به تفاوت‌های جنسی  می‌تواند مهارت‌های شنیداری شما را بهبود ببخشد . مثلا : مردان بیشتر دوست دارن اطلاعات در مورد قضیه دریافت کنند و مساله را حل کنند در حالی که زنان دوست دارند اطلاعات بدهند . بیشتر صحبت‌های زنان به روابط شان با همسر ؛ فرزند ؛ و افراد دیگر می‌گذرد اما مردان کمتر به این مساله توجه دارند ....

9.احترام گذاشتن :

به نقطه نظرات همسرتان احترام بگذارید حتی اگر با انچه می‌گوید مخالف باشید در این فضا یک گفتمان سازنده شکل می‌گیرد .

10.نصیحت کردن و صحبت کردن :

هرگز نصیحت نکنید، تازمانی که از شما سوال کند . صحبت هم نکنید چرا که دو مهارت شنیدن و گوش دادن باهم امکان ندارد. همه احساسات ما نه درست است و نه غلط ؛ چرا که هر دو ما انسانیم .

  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/23:: 1:45 صبح | نظرات دیگران ()