سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175312
بازدید امروز :17
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز چهارم فروردین ماه

- رحلت فقیه پرهیزگار و عالم جلیل آیت الله شیخ عالی مرندی (1330ش.)

- رحلت نویسنده و عالم دینی آیت الله سید علی برقعی رضوی قمی (1353ش.)

- درگذشت استاد امیر حسین یزدگردی ادیب و محقق (1365 ش.)

- شهادت عالم ربانی آیت الله علی اصغر احمدی شاهرودی (1371 ش.)

- روز جهانی هواشناسی برابر با 24 مارس

 

1 – آیت الله شیخ علی مرندی در سال 1287 ش. (1326 ق.) در شهرستان مرند به دنیا آمد و مقدمات علوم را در همان شهر به پایان برد. وی در سال 1314 برای فراگیری سطوح بالای علمی راهی نجف اشرف گردید و در محضر استادان علمی زمان همچون: شیخ الشریعه اصفهانی، اخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به درجه رفیع اجتهاد دست یافت. آیت الله مرندی پس از سالیانی حضور در نجف خود یکی از مردان علمی و فقهی آن حوزه گردید و جمعی از فضلا و فرهیختگان در حلقه درس او حاضر می شدند. او فردی پرهیزگار، عابد، متین، خوش اخلاق، متواضع، خوش قلب و پاک نفس بود و به مظاهر فرینده زندگی دلبستگی نداشت. وی در طول حیات پر بار علمی خویش آثار متعدد با ارزشی تالیف کرد که شرح تبصرة المتعلمین علامه حلی در 11 جلد، هدایت المؤمنین، حاشیه بر مکاسب و متقریرات درس شیخ الشریعه اصفهانی از آن جمله اند. این فقیه جلیل در مرند از شان و اعتبار و احترام فوق العاده ای برخوردار بود و برخی از مردم خطه آذربایجان در مسائل علمی به ایشان مراجعه می نمودند. ایشان سرانجام در اوایل فررودین 1339 ش برابر با 14 جمادی الثانی 1379 ق. در 53 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در قبرستان وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 

2 – آیت الله سید علی برقعی رضوی قمی در حدود سال 1260 ش. (1398 ق.) در خاندان سادات معروف به برقعی و در خانواده ای در قم به دنیا آمد. وی در ابتدا مقدمات و سطوح حوزه را فرا گرفت و سپس به درس خارج حضرات آیات محمد ارباب، شیخ ابوالقاسم کبیر قمی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی راه یافت. وی سپس برای تکمیل تحصیلات خویش راهی نجف اشرف گردید و در محضر عالمانی همچون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی به سطوح والای علمی دست یافت. ایشان پس از سالیانی توقف در نجف به تهران عزیمت نمود و به در س و بحث و تألیف و ارشاد مردم همت گماشت و منشأ کارهای خیر گردید. از این دانشور فرهیخته، آثاری بر جای مانده که الهی نامه، بطون خمسون، فلسفه شهادت و دیوان اشعار از آن جمله اند. آیت الله برقعی سرانجام در اوایل فروردین 1353 ش. برابر با 27 صفر 1394 ق. در 93 سالگی وفات نمود.

3 – استاد امیر حسین یزدگردی ضمن تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در تصحیح بعضی مجلات، دیوان کبیر با استاد بدیع الزمان فروزانفر استاد ادب فارسی همکاری داشت. مهمترین کار استاد یزدگردی تصحیح، تحقیق و حاشیه نویسی های محققانه و دقیق و بعضی از کتب تاریخی و همچنین پژوهشهای نوینی در زمینه های مختلف ادبی دارد که به چاپ رسیده اند. استاد در هنگام فوت 53 سال داشت.

4 – آیت الله شیخ علی اصغر احمدی شاهرودی در سال 1332 ش. (1342 ق.) در یکی از توابع شاهرود به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش سپری ساخت. وی سپس در 16 سالگی راهی حوزه علمیه قم شد و پس از چندی از محضر استادانی همچون آیات عظام: سید کوه کمره ای و سید محققق داماد بهره برد. ایشان همچنین در دوره درس اصول امام خمینی در قم نیز شرکت کرد. آیت الله احمدی مدتی نیز در حلقه درس آیت الله سید حسین بروجردی در شهرستان بروجرد حاضر شد و از وجودشان استفاده نمود. این فقیه فرزانه از ان پس در نجف اشرف اقامت گزید و از استوانه های علمی حوزه علمیه نجف از قبیل آیات عظام: آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی مستفیض گردید. ایشان سرانجام در تاریخ 4 فروردین 1371 ش برابر با 7 رمضان 1411 ق. در زمان حکومت خفت بار حذب بعث هنگام تشریف فرمایی به حرم مطهر امام علی (ع) مورد حمله ناجوانمردانه مزدوران بعث عراق قرار گرفت و در 69 سالگی به شهادت رسید. جنازه ایشان سه روز در آنجا ماند تا اینکه برخی از روحانیون توانستند با لباس مبدل جنازه را به خاک بسپارند.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 88/1/4:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()