سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
آن که حق کسى را گزارد که حقش را به جا نیارد ، به بندگى او اعتراف دارد . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175408
بازدید امروز :51
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز اول فروردین ماه

 - تبدیل واحد پول ایران از قران به ریال و چاپ اولین اسکناس توسط بانک ملی ایران (1311ش.)

- تنظیم ماههای هجری بر اساس تاریخ خورشیدی در ایران (1314ش.)

- اولتیماتوم آمریکا به شوروی در مورد لزوم تخلیه قوای روس از ایران (1325ش.)

- تأسیس مدرسه علمیه شهید حقانی (1339ش.)

- تأسیس مدرسه علمیه شهید حقانی (1339ش.)

- اتخاذ استراتژی جنگ در آغاز تحویل سال توسط حضرت امام (1364ش.)

- محکومیت کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق در شورای امنیت سازمان ملل (1365ش.)

- روز مبارزه با تبعیض نژادی (21 مارس)

- عید نوروز و آغاز سال هجری شمسی

- در گذشت دانشمند گرانقدر دکتر ابوالحسن شیخ پدر علم شیمی نوین ایران (1376ش.)

 

1– در ایران تا سال 1268ش. (1889م.) که بانک شاهنشاهی توسط انگلیس تشکیل شد. پول رایج کشور مسکوک نقره و طلا بود در آن سال به موجب یکی از بندهای امتیاز نامه بانک، نشر اسکناس در سراسر ایران منحصراً به بانک شاهنشاهی ایران تعلق گرفت و یک سال اسکناس جدید با علامت شیر و خورشید و عکس ناصرالدین شاه قاجار و ذکر ارزش آن منتشر شد. مجموعاً بانک شاهنشاهی، چهل سال در ایران اسکناس منتشر کرد، تا اینکه در 23 اردیبهشت 1309 حق انتشار اسکناس از آن بانک سلب و به بانک ملی ایران واگذار گردید. در نهایت دو سال بعد و همزمان با آغاز سال 1311ش. واحد پول کشور از قران به ریال تبدیل شد. از آن پس ریال جدید توسط بانک ملی ایران در سراسر کشور پخش گردید و ملاک معاملات قرار گرفت. اسکناس های اولیه بانک ملی در قطعات 5، 10، 20، 50، 100، 500، 1000 ریالی، چاپ می شد.

 

2– هجرت رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه که برابر با سال 622م. است. مبدأ سال قمری می با شد. سال قمری تا سنه 1344ق. مبنای تاریخ رسمی کشور بود. در آن سال که بر حسب تاریخ، 1304 سال شمسی از هجرت پیامبر اسلام (ص) می گذشت تاریخ خورشیدی برای امور دولتی انتخاب شد و به موجب قانون رسمیت یافت. به موجب این قانون که از تصویب مجلس شورای ملی گذشت ادارات دولتی، مؤسسات اداری، اقتصادی و... موظف شدند که از ماههای شمسی یا خورشیدی استفاده کنند. اما پس از گذشت 10 سال در سال 1314 در راستای سیاست اسلام زدایی رضا شاه پهلوی، تاریخ رسمی کشور فقط بر ماههای شمسی تنظیم گردید و استفاده از ماههای قمری ممنوع اعلام شد.

 

3– چون پس از پایان جنگ جهانی دوم حضور قوای روس در ایران باعث نگرانی انگلستان و آمریکا بود، با پیشنهاد چرچیل نخست وزیر انگلیس قرار بر این شد که حدود حضور روس در ایران مشخص شود هری ترومن، رییس جمهوری آمریکا درباره تخلیه ایران به استالین، رهبر شوروی اولتیماتوم داد. بر این اساس چنانچه، روسیه ایران را تخلیه نکند نیروهای آمریکایی وارد ایران خواهند شد. این اولتیماتوم 6 سال بعد افشا گردید.

 

4– در اول فروردین 1339ش. مدرسه علمیه منظریه (حقانی) با تلاش و همت حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی، مهدی حائری تهرانی، علی مشکینی و حسین حقانی با هدف تحول در نظام آموزشی حوزه و کادر سازی برای آینده اسلام در قم تأسیس شد. این مدرسه اولین تشکیلات منظم حوزوی بود که طلاب در آن با رعایت نظم، دفتر حضور و غیاب و نمره امتحان آشنا می شدند. همچون محاوره زبان عربی، ریاضیات و انگلیسی در آن تدریس می شد. این مدرسه در جریان نهضت اسلامی، نقش مهمی در پرورش نیروهای آگاه و پیرو خط امام ایفا کرد و طلاب فاضلی در آن ترتیب شدند. این مدرسه پس از شهادت حجت الاسلام حقانی در جریان بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360به نام وی نامگذاری شد.

 

5– همزمان با اوج گیری جنگ شهرها که طبیعتاً ضایعات و خسارات ناشی از جنگ به صورت گسترده تر و ملموس تر بر مردم تحمیل می شد وقوع پیامدهای سیاسی، اجتماعی و بهره گیری جریانات سیاسی از آن را متحمل می شود. از این رو حضرت امام خمینی (ره) فرماندهی معظم کل قوا، در بیانات خود به هنگام تحویل سال 1364ش. این سال را سال استقامت نامیدند. همچنین ترسیم دور نمای جنگ شهرها و سایر فشارهای وارده به جمهوری اسلامی سبب شد حضرت امام (ره) موضع گیری (جنگ جنگ تا رفع فتنه) را اتخاذ نمایند. در حقیقت در آن برهه خاص، رهبری انقلاب، روند حرکت آتی جنگ و انقلاب را با بیان جنگ تا آخرین خانه و آخرین نفر، تبیین و تعیین کردند. آن حضرت به منظور تعیین مشی آینده جنگ و انقلاب و رفع هر گونه تردید و تزلزل، از جایگاهی والاتر بر ضرورت ادامه نبرد تأکید فرموده و هرگونه سازش را نفی نمودند.

 

6– با شروع عملیات والفجر 8 در منطقه فاو در بیستم بهمن 1364، و پیشروی اعجاب برانگیز رزمندگان اسلام و عقب نشینی مزدوران بعثی، رژیم عراق بار دیگر به سلاحهای شیمیایی متوسل شد و آن را در سطحی وسیع به کار گرفت. جمهوری اسلامی ایران با اعلام موضوع به دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست اعزام هیأت کارشناسی به منطقه را مطرح کرد و با گسیل شدن هیأت کارشناسی به ایران و بازدید از مصدومین حادثه گزارشی تهیه شد که از دامنه گسترده کاربرد سلاحهای شیمیایی به شدت اظهار نگرانی شده و به کارگیری این سلاحها را تأیید کردند. شورای امنیت پس از استماع گزارش هیأت کارشناسی اعزامی به منطقه، طی بیانه 21 مارس 1986 برابر با اول فروردین 1365 از استفاده گسترده عراق از سلاحهای شیمیایی اظهار نگرانی عمیق کرده و این عمل را شدیداً محکوم کرد. در بخشهای دیگری از این بیانیه با اشاره به بیانیه های قبلی رعایت قوانین مربوط به جنگ خواسته شده و ادامه جنگ محکوم گردیده است. در این بیانیه برای نخستین بار عراق با ذکر نام به عنوان به کار برنده سلاحهای شیمیایی مورد خطاب قرار گرفته و نیز ارتباط کاربرد سلاحهای شیمیایی با کل مسأله جنگ ضعیف تر و کمرنگ تر شده است.

 

7– استاد دکتر ابولحسن شیخ در سال 1286ش. در تهران در خاندانی مذهبی به دنیا آمد. پدرش مرحوم دکتر محمد شیخ معروف به احیاء الملک از نوادگان علامه بزرگوار شیخ حر عاملی صاحب کتاب گران سنگ وسایل الشیعه متوفی 1104 ق. بود وی پس از اتمام دوره ابتدایی و متوسطه وارد مدرسه صنعتی ایران و آلمان شد و در رشته شیمی و داروسازی به تحصیل ادامه داد. سپس در 20 سالگی به همراه نخستین گروه دانش آموزان ایرانی برای ادامه تحصیل عازم آلمان گردید تا این که اقامتی 8 ساله موفق شد تا به عنوان اولین ایرانی دکترای شیمی دریافت کند. دکتر ابوالحسن شیخ سپس به کشور بازگشت و به تدریس همت گماشت او در مدت 32 سال تدریس صدها نفر از دانشجویان را در این رشته تربیت نمود و در سال 1322 نقش مهمی در تأسیس دانشکده علوم دانشگاه تهران ایفا کرد. دکتر شیخ در سال 1322 به نمایندگی از سوی آیت الله کاشانی در کنفرانس اسلامی بیت المقدس شرکت کرد و در سال 1365 باز نشسته شد وی همواره به مطالعه کتابهای دینی و عرفانی اشتغال داشت و در تربیت دینی خود و اطرافیان می کوشید و همچنین سالیان بسیار از محضر عرفان و اخلاق بزرگان بهره مند گردید از این دانشمند بر جسته که به عنوان بنیانگذار و پدر علم نوین شیمی ایران یاد می شود تألیفاتی به جای مانده که تئوریهای شیمی آلی در 2 جلد و عملیات شیمی آلی در 2 جلد و... از آن جمله اند سرانجام این دانشمند گرانمایه در ساعات آغازین سال 1377 ش. در 90 سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

8– منظور از آپارتاید که در آفریقای جنوبی به اجرا گذاشته شده بود، جدا کردن سفید پوستان از غیر سفید پوستان برای جلوگیری از اططحکاک و تصادم آنها است. این سیاست خشن که از جانب سفید پوستان سرمایه دار جهت اهداف استثمار گرایانه خود ارایه شده بود اثر جامعه سیاهان را زیر یوغ تبعیض خود قرار می داد. این سیاست ننگین سرانجام با مبارزات طولانی، وسیع و گسترده آزادی خواهان آفریقایی در سال 1991م. (1370ش.) لغو شد. در حال حاضر روز اول فروردین برابر با 21مارس به طور نمادین در سراسر جهان برای مبارزه با این پدیده شوم تعیین شده است.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/30:: 12:29 صبح | نظرات دیگران ()