سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
یارى خدا آن اندازه رسد که به کار دارى . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175528
بازدید امروز :67
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام28/12

مناسبتهای روز بیست و هشتم اسفند ماه

 

 - اجتماع جمعیت زیادی از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوری «رضاخانی» (1302ش)

- رحلت فقیه و مورخ بزرگوار شیعه آیت الله «ملا محمد هاشم خراسانی» (1312ش)

- تشکیل نخستین جلسه کمیته مرکزی حزب ملل اسلامی با هدف مبارزه علیه رژیم (1340ش)

- انجام پاتک سنگین دشمن بعث علیه نیروهای ایران در جریان جنگ تحمیلی (1360ش)

 

1 – پس از سفر احمد شاه قاجار به اروپا و به دست گرفتن قدرت توسط رضاخان، کم کم زمزمه های جمهوری توسط طرفداران وی بلند شد و آنان با تبلیغات خود، مردم را به حمایت از جمهوری تشویق می کردند. در این حال رضاخان سردار سپه، برای تسهیل کار و رسیدن به مقام ریاست جمهوری درصدد برآمد از ولیعهد استعفا بگیرد و در این گیر و دار، در مجلس درگیریهایی نیز روی داد. در اثر القائات، روز 28 اسفند 1302، عده ای از مردم تهران به جانبداری از رضاخان برخاسته و خواستار جمهوری شدند. به دلیل اهانتی که روز قبل به وی شده بود در مسجد شاه تهران تجمع کردند و علیه جمهوری دست به تظاهرات زدند. در مقابل فشارهای جمهوری خواهان، مدرس به تنهایی در مقابل توطئه گران ایستاد و برای جلوگیری از رسمیت یافتن مجلس جهت طرح جمهوری،َ عده ای از نمایندگان اقلیت را به قم فرستاد تا مجلس، در نبود ایشان به حد نصاب نرسد و توطئه جمهوری خنثی شود. اما پس از حلول سال جدید ورق برگشت و شهید سید حسن مدرس، سخت به تلاش و فعالیت افتاد تا اینکه عده زیادی را علیه جمهوریت بسیج نمود. چرا که قرار بود مجلس شورای ملی در دوم فروردین 1303 نسبت به جایگزینی جمهوریت، به جای پادشاهی قاجاریه تصمیم گیری نماید. در این میان، بر اثر برخوردی که بین مردم و سردار سپه روی داد، به دستور رضاخان عده ای از مردم توسط قوای قزاق به گلوله بسته شدند و اوضاع دگرگون شد. این عمل رضاخان عکس العمل شدید برخی نمایندگان مجلس و مردم را برانگیخت و در نهایت سردار سپه از جمهوری ساختگی اش، صرف نظر کرد.

 

2 – ملا محمد هاشم خراسانی معروف به ثقة الاسلامی در سال 1242 ق. در مشهد به دنیا آمد. پس از فراگرفتن مقدمات علوم، رهسپار نجف اشرف گردید و در مدت دوازده سال از محضر عالمانی همچون آخوند خراسانی و سید اسماعیل صدر بهره مند شد. ملاهاشم خراسانی پس از بازگشت از نجف، راهی مشهد گردید و در حوزه درس آیت الله سید علی حائری یزدی شرکت جست و از آن پس به تحقیق و تألیف همت گمارد. آثار متعددی از ملا محمد هاشم خراسانی به جای مانده که مهمترین آنها عبارتند از: منتخب التواریخ به فارسی در تاریخ معصومان و برخی از امامزادگان مدفون در ایران و نیز علمایی که در مشهد، هرات، اصفهان، شیراز به خاک سپرده شده اند؛ حسن العاقبة فی سعادة الخاتمه؛ و نیز غایة الامال فی حسن خواتیم الاعمال. این عالم و مورخ گرانقدر سرانجام در بیست و هشتم اسفند 1312 ش. برابر با سوم ذیحجه 1352 ق. در هفتاد سالگی در مشهد به لقاء الله پیوست و در همان شهر، به خاک سپرده شد.

 

3 – قرار بود عملیات بزرگ فتح المبین در 22 بهمن سال 1360 علیه جبهه دشمن آغاز شود. ولی دشمن که حدس زده بود عملیاتی در شرف وقوع است سعی می کرد با انجام برخی حملات، از قدرت عملیات ایران کاسته و به نیروهای بعث روحیه دهد. یکی از پاتکها در 28 اسفند همان سال، صورت گرفت و از آنجا که دژهای دفاعی ایران، به خاطر انجام قریب الوقوع عملیات فتح المبین حالت تهاجمی داشت، نیروهای دشمن موفق شدند در چند محور، نفوذ کرده و در برخی محورها تا چند کیلومتر پیشروی کنند. در این میان، مقدار زیادی از معابر نفوذی و راههای هجومی نیروهای خودی برای دشمن کشف شد و خطری بزرگ عملیات آینده ایران را تهدید کرد. با این حمله، عراق مدعی شد که دست ایران را خوانده و حمله بزرگ را کشف و خنثی کرده و ایران، دیگر نخواهد توانست در آن منطقه، اقدام به عملیات کند. از آن طرف، تأخیر در اجرای عملیات، ضربه ای سنگین به آن وارد می آورد و حتی مانع از اجرای عملیات فتح المبین می گردید. با تمامی این اوضاع، عملیات فتح المبین که با عکس العمل دشمن به تأخیر افتاده بود، سرانجام چهار روز بعد در دوم فروردین سال 1361 انجام گرفت و حماسه ای پرشور و به یاد ماندنی در اذهان بر جای گذاشت و شکستی تلخ برای دشمن به ارمغان آورد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/29:: 1:50 صبح | نظرات دیگران ()