سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
مرد را سرزنش نکنند که چرا حق خود را دیر درخواست نمود ، بلکه او را عیب کنند که دست بدانچه از آن او نیست گشود . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175452
بازدید امروز :95
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و پنجم اسفند ماه

 

- تغییر یافتن مبدأ تاریخ ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی (1355ش)

- شهادت سردار شهید «حاج کاظم نجفی رستگار» (1363ش)

- شهادت مهندس «مهدی باکری» فرمانده لشکر 21 عاشورا (1363ش)

- بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط مزدوران رژیم بعث عراق (1366ش)

- درگذشت «حسین امیرفضلی» بازیگر(1370ش)

- افتتاح شبکه جام جم 2 (1378ش)

 

1- محمدرضا پهلوی، در جریان افتتاح مجلس دوره بیست و چهارم، یکباره کینه توزی خود را نسبت به اسلام و ملت مسلمان ایران بر زبان آورد و خواهان از میان بردن آثار مظاهر ناپسند دورانهای انحطاط اجتماعی و اخلاقی گردید. به این ترتیب، شاه، تلویحاً کلیه ضعفها و عقب ماندگیها و فساد و زبونیهای گذشته را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی مهاجمین و بیگانگان اشغالگر نسبت داد. بی شک، منظور وی از اشغالگران بیگانه، اربابانش انگلیس و آمریکا نبود. او اسلام را هدف قرار داده بود و می خواست اسلام زدایی را تنها راه رسیدن به ترقی و تمدن قلمداد نماید و مظاهر فرهنگ اسلامی را ناسازگار با فرهنگ شاهنشاهی معرفی کند. از این رو، در پایان سال 1354 ش. دو مجلس شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدأ تاریخ ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمانهای دولتی، موظف شدند تا تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجری که تاریخی اسلامی و بر اساس هجرت پیامبر اسلام به مدینه است، مورد استفاده قرار نگیرد. از این پس مقرر شد که تاج گذاری کوروش هخامنشی در سال 599 قبل از میلاد، مبدأ سال خورشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت، اول سال 1355 هجری خورشید، آغاز سال 2535 شاهنشاهی، سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد. این عمل، با مخالفت علما و تحریم حضرت امام خمینی ( ره) مواجه شد. در نهایت مبدأ تاریخ شاهنشاهی دوام چندانی نیافت و سرانجام در سال 1357 ش. به دستور دولت جعفر شریف امامی برچیده شد.

 

2 – شهید مهدی باکری در سال 1333 ش. در شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان، به دنیا آمد. با ورود به دانشگاه، مرحله جدیدی از زندگی علمی و سیاسی او آغاز شد و وارد عرصه مبارزات سیاسی و انقلابی گردید. شهید باکری و دوستانش، نقش مهمی در برپای تظاهرات شهر تبریز در 15 خرداد 1354 و 1355 داشتند. وی، در دوران سربازی که در بحبوبه انقلاب، سپری می شد، به فرمان امام خمینی از پادگان گریخت و از این زمان، زندگی مخفی او و تلاش برای سازماندهی نیروهای جوان و تربیت آنها برای یاری انقلاب، آغاز شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، باکری، نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه ایفا کرد و پس از مدتی، مسؤولیت شهرداری ارومیه را برعهده گرفت. با آغاز جنگ تحمیلی، مهدی باکری در جبهه های غرب و جنوب، حضوری دائمی داشت و در راه پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی، چندین بار، مجروح شد. با تشکیل لشکر 31 عاشورا، شهید باکری به فرماندهی آن برگزیده شد و در چندین عملیات، شرکت جست. سرانجام این فرماده غیور و دلاور که در جریان عملیات بدر زخمی شده بود، در راه انتقال به درمانگاه توسط قایق، بر اثر برخورد گلوله توپ به درجه رفیع شهادت نایل آمد و پیکر مطهرش به دریا پیوست.

با پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات والفجر 10 و آزادسازی بسیاری از مناطق کردنشین از جمله شهر استراتژیک حلبچه و استقبال مردم شهرها و روستاها از طلیعه سپاهیان نور و آزادی، رژیم بعثی عراق، در یک اقدام غیرانسانی، به قصد انتقام گیری از این شکست فاحش و دشمنی با مردم، شهر حلبچه و اطراف آن را هدف بمبهای شیمیایی قرار داد. آن رژیم با ارتکاب به این عمل ضد بشری، هیروشیمای دیگری آفرید و برگ سیاه دیگری بر پرونده سراسر ننگ خود افزود. در این فاجعه بزرگ، حدود پنج هزار کرد عراقی به شهادت رسیده و هفت هزار تن دیگر مصدوم شدند. فاجعه حلبچه علاوه بر جنبه های انسانی و اخلاقی، زیانهایی در روابط خارجی رژیم بعثی عراق در پی داشت و حتی بسیاری از حامیان آن را برآشفته کرد. انعکاس صحنه های دلخراش قربانیان گازهای سمی حلبچه در سراسر جهان، موقعیت بین المللی رژیم عراق و حامیان وی را بسیار تضعیف نمود. اعزام خبرنگاران خارجی به ایران و بازدید از منطقه، تدریجاً ابعاد این جنایت دهشتناک را افشا کرد و واکنشهای متعددی را برانگیخت. به کارگیری سلاحهای شیمیایی از سوی عراق در حالی صورت می گرفت که این کشور، جزو 120 کشور امضا کننده پروتکل ژنو راجع به منافع استفاده از سلاحهای سمی و خفه کننده قرار داشت. تا پس از حدود یک ماه از بمباران حلبچه، بازتاب آن در رسانه های خبری خارجی مشاهده می شد. لیکن با اتمام حملات عراق به شهرهای ایران و نیز اعزام نمایندگان ایران و عراق به سازمان ملل و مذاکره با دبیرکل سازمان ملل، تدریجاً از جنایات عراق در حلبچه همه چیز به فراموشی سپرده شد.

3- حسین (هوشنگ) امیرفضلی بازیگر رادیو، تئاتر، تلویزیون و سینما از نوجوانی به کارهای نمایشی علاقمند شد و بازیگری تئاتر را به طور رسمی در سال 1322 ش. آغاز کرد. او از ابتدای تأسیس رادیو، جزو بازیگران نمایشهای زنده رادیویی بود و خودش نیز نمایشهای فراوانی را کارگردانی نمود. حاصل فعالیت امیرفضلی در مقام بازیگر، نزدیک به چهل فیلم سینمایی و شش مجموعه تلویزیونی بود. هوشک امیرفضلی فعالیت تلویزیونی را تا پایان عمر، ادامه داد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/25:: 9:38 صبح | نظرات دیگران ()