سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
بر [شمار] برادران خود بیفزایید ؛ زیرا هرمؤمنی را در روز قیامت، شفاعتی است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175291
بازدید امروز :35
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و چهارم اسفند ماه

 

 - تولد یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین حاج «سیداحمد خمینی» (1324ش)                     

- تصویب ماده واحده ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی (1229 ش)

- افتتاح فرستنده رادیوی صد کیلوواتی در تهران (1336 ش)

- برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی (1358ش)

- رحلت عالم بزرگوار آیت الله «عبدالرحمن محمدی هیدجی» (1379ش)

- انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافقین کوردل (1363ش)

- شهادت «شیخ عبدالعلی مزاری » دبیرکل حزب وحدت افغانستان به دست گروه طالبان( 1373 ش)

- آغاز عملیات کوچک ام الحسنین در کرخه نور، توسط سپاه (1360ش)

 

1 – تصویب ملی شدن نفت ایران مرهون تلاشهای پیگیر برخی از اشخاص مذهبی و سیاسی کشور، از جمله آیت الله کاشانی و جمعیت فداییان اسلام و قیام ملت مسلمان ایران است. اعدام انقلابی رزم آراء، نخست وزیر که با ملی شدن نفت به شدت مخالفت می نمود، به این حرکت مردمی شتاب فزاینده ای بخشید . تا اینکه مجلس شورای ملی در 24 اسفند و مجلس سنا در 29 اسفند 1329 ش ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران را به تصویب رساندند.

 

2 – با برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی تحقق یافت و مردم ایران در انتخاباتی آزاد، نمایندگان خود را برگزیدند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که دشمنان اسلام با توطئه های مختلف خود، در صدد تضعیف نظام نوپای جمهوری اسلامی و جلوگیری از شکل گیری ازکان آن بودند. اما مردم ایران،تحت رهبری امام خمینی ، تمامی توطئه ها را خنثی کردند و مجلس، با قدرت ، کار خود را آغاز کرد.

 

3 – عملیات ام الحسنین با رمز مبارک یا زهرا (س) بنت رسول الله اشفعی در بامداد 24 اسفند 1360 توسط سپاه به منظور انهدام نیروهای دشمن و جلوگیری از ایجاد جبهه جدید از سوی دشمن ، آغاز شد. دشمن که تمامی تلاش خود را معطوف حمله بزرگ ایران ، فتح المبین ، نموده بود تا بداند کجا و در چه تاریخی انجام خواهد شد، ناگهان خود را در محاصره رزمندگان ایرانی دید و با وجود انجام پاتک نتیجه ای نگرفت. در این عملیات چندین دستگاه تانک و نفربر و خودروی دشمن منهدم شده و هفتصد نفر از قوای بعث کشته و زخمی و یکصد و پنجاه تن دیگر اسیر شدند.

 

4 – در زمانی که رژیم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه برحذر می داشت و به بمباران موشک باران نماز جمعه تهدید می کرد، منافقان نیز بیکار ننشته و با یک طرح از قبل تعیین شده و هماهنگ با رژیم عراق، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 63 به خاک و خون کشیدند. در این جنایت 14 نفر شهید و 88 نفر مجروح شدند. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای که در آن زمان در مقام ریاست جمهوری و امامت جمعه تهران در حال ایراد خطبه های نماز بودند، پس از انفجار بمب، با صلابت و بدون هیچگونه نزولی به خطبه هایش ادامه دادند و این امر موجب تقویت روحیه ضداستکباری نمازگزاران و امت شهید پرور ایران گردید.

 

5 – حجت الاسلام عبدالعلی مزاری د رنزدیکی مزار شریف افغانستان به دنیا آمد. پس از فرا گرفتن مقدمات علوم اسلامی ، به حوزه علمیه قم رفت و چندین سال به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. وی در سالهای قبل از پیروزی انقلاب در مبارزات اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بر ضدرژیم شاه شرکت کرد و یک بار نیز به دست عوامل ساواک دستگیر و زندانی شد. او پس از کودتای کمونیستی سال 57 در افغانستان و اشغال این کشور توسط ارتش سرخ شوروی، فعالانه در جهاد اسلامی مردم افغانستان شرکت کرد. هنگامی که از ادغام تمام گروهها و سازمانهای سیاسی – نظامی شیعیان افغانستان در سال 1368 ،ْ حزب وحدت اسلامی افغانستان تأسیس گردید. شهید مزاری به سبب شایستگی هایش به عنوان نخستین دبیرکل این حزب که بر بخشهای وسیعی از مناطق مرکزی افغانستان تسلط داشت، برگزیده شد. ایشان همچنین در پیروزی مجاهدین افغان بر دولت کمونیستی محمد نجیب الله و اخراج ارتش سرخ شوروی در اردیبهشت 1371 نقش اساسی ایفا کرد. شهید مزاری سرانجام در آخرین روزهای سال 1373 ش به دنبال هجوم نیروهای جنایتکار طالبان به مناطق جنوب و غرب کابل، با شعاری از یارانش اسیر شد و پس از چند روز تحمل شکنجه های شدید طالبان، به دست آنان به شهادت رسید.

6 – آیت الله شیخ عبدالرحمن محمدی هیدجی در سال 1304 ش( 1344 ق) در هیدج از توابع زنجان در خانواده ای اهل علم و تقوا به دنیا آمد. وی مقدمات و ادبیات را در زادگاهش فرا گرفت و سطوح عالیه را در حوزه علمیه قم گذراند. آیت الله محمدی هیدجی سپس در محضر درس خارج حضرات آیات سید حسین بروجردی و سیدمحمد حجت کوه کمره ای حاضر شد و مبانی علمی اش را استوار ساخت. وی در حدود سال 1337 ش ، بنا به درخواست مردم، به زادگاهش بازگشت و همزمان با تدریس علوم دینی و تاسیس کتابخانه و اقامه نماز جماعت ، اداره مدرسه علمیه آنجا را برعهده گرفت. آیت الله هیدجی پس از اقامتی 23 ساله در زادگاهش ، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به قم بازگشت و به تدریس و تألیف پرداخت. از این عالم وارسته که در فقه، حدیث ، تاریخ و شعر و ادب مهارتی بسزا داشت . آثار متعددی برجامانده که عهد پدری، عوامل صلاح و فساد، انتقادات اخلاقی و چهل حدیث مستند در آخر الزمان و .. از آن جمله اند. آیت الله هیدجی سرانجام در 24 اسفند 1379 ش در 75 سالگی ندای حق را لبیک گفت و در قم به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/24:: 11:7 عصر | نظرات دیگران ()