سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
آن کس که بی دانش دست به کاری زند، بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175579
بازدید امروز :14
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست وسوم اسفند ماه

- تصویب تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور در مجلس شورای ملی (1335 ش.)

- رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارز آیت الله «سید ابوالقاسم کاشانی» (13240ش.)

- اعلان موضع سرکوب از طرف رژیم پهلوی (1341 ش.)

- شهادت حاج «عباس کریمی» فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در جریان جنگ تحمیلی (1363ش.)

- اولین اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران علیه موشک باران تهران (1363ش.)

- آغاز عملیات کوچک ظفر 7 در منطقه سلیمانیه عراق توسط سپاه پاسداران (1366ش.)

- آغاز عملیات والفجر 10 در منطقه حلبچه (1366 ش.)

- آغاز عملیات بیت المقدس 3 توسط سپاه (1366 ش.)

- روز همبستگی مردم ایران با مردم لبنان

- تصویب لایحه مدارس غیرانتفاعی در کشور از سوی مجلس شورای اسلامی(1366ش.)

 

1 – کلمه ساواک مخفف "سازمان اطلاعات و امنیت کشور" است که طرح تشکیل آن در 23 اسفند 1335 توسط مجلس شورای ملی به تصویب رسید. این سازمان مخوف از ابتدای سال 1336، همزامان با آغاز به کار دولت منوچهر اقبال، با ریاست سپهبد تیمور بختیار عملاٌ تأسیس شد. فلسفه وجودی ساواک، برقراری سیستم سرکوب به منظور مقابله با حرکتهای سیاسی مخالف رژیم و نیز از بین بردن مبارزه و مقاومت ملت مبارز ایران بود. از آنجا که حکومت نظامی، برای سرکوب مخالفین و در وضعیت ویژه، خواه ناخواه حالتی موقتی داشت، سیستم ساواک به صورت دائمی با همان اهداف، جایگزین حکومت نظامی گردید. ساواک که از یک سو با سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" و از سوی دیگر با سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی "موساد" در ارتباط بود، به تدریج به یک سازمان مخوف و جهنمی مبدل شد. ساواک در طول حیات سیاه خویش، شرم آورترین فجایع و رقت بارترین تراژدیها و ننگین ترین جنایتها را علیه ملت ایران و به ویژه در مورد مبارزان نهضت اسلامی ایران آفرید. ساواک دارای تیمهای تعقیب و مراقبت بود که با تجهیزات پیشرفته، هرکس را که به هر اتهامی دستگیر می نمود، نخست برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر به شکنجه گاهها روانه می کرد و سپس تسلیم دادگاههای فرمایشی نموده، آنگاه به زندانهای مخوف، گسیل می نمود. قساوت و بی رحمی ساواک در شکار متهمان و شکنجه دادن و زندانی کردن در سیاه چالها تا به آنجا رسید که دبیرکل سازمان عفو بین الملل، در سال 1353 ش. اعلام کرد، کارنامه هیچ کشوری در جهان، سیاهتر از کارنامه ایران در زمینه حقوق بشر نیست. اعمال ساواک از تعقیب، دستگیری، شکنجه و محاکمه، گرفته، تا زندانی کردن، بر خلاف قانون و کاملاٌ خودکامه بود و تنها با فرمان شخص محمدرضا شاه انجام می شد. این روش، به مدت حدود بیست و دو سال در کشور جاری بود تا آنکه در روزهای پایانی عمر ننگین رژیم پهلوی، شاپور بختیار برای فرونشاندن خشم مردم، لایحه انحلال ساواک را به مجلس برد و در حالیکه انقلاب، تمام کشور را در بر گرفته بود و عملاٌ قدرت از دست رژیم خارج شده بود، لایحه انحلال ساواک در اقدامی عوام فریبانه و بسیار دیر، یک روز قبل از پیروزی انقلابی اسلامی، به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

 

2 – آیت الله سید ابوالقاسم، فرزند سید مصطفی حسینی کاشانی در سال 1261 ش. (1300 ق.) در تهران متولد شد. وی در 16 سالگی در خدمت والد بزرگوارش به قصد حج بیت الله الحرام راهی مکه شد و پس از آن، در نجف اقامت گزید. سیدابوالقاسم، علوم مختلف را در محضر والد معظم خود و بزرگانی نظیر آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی و سایر علما، تلمّذ نمود و در 25 سالگی به درجه رفیع اجتهاد نایل آمد. وی در جریان جنگ جهانی اول، زمانی که انگلیسیها با نیروی عظیمی به قصد تسلط بر عراق، به مناطق شرقی حمله ور گردیدند، به همراه جمعی از علما، وارد جنگ با آنان گردید و باعث شکست انگلیسیها شد. از این رو، وقتی که آیت الله کاشانی وارد تهران شد، انگلیسیها به دلیل شکستی که خورده بودند با ایشان دشمنی داشتند و در زمان دولت قوام السلطنه به دستور آنها چند بار او را تبعید کردند، به طوری که 18 ماه در حبس و زندان متفقین به سر برد.وی پس از رهایی از زندان، علیه سه جناح ضد اسلامی، یعنی استعمارگران، استبداد حکومتی و احزاب ضد دینی به مبارزه برخاست. یکی از خط مشی های اصولی آیت الله کاشانی، حفظ وحدت و یکپارچگی ملت در برابر دشمن خارجی بود و بارها در پیام و اعلامیه های خود، مردم را به هوشیاری در برابر توطئه های آنان، فرا می خواند. آیت الله کاشانی ترجیح می داد به عنوان یک رهبر اسلامی در پشت صحنه سیاست کشور، نیروهای سیاسی و توده های وسیع مسلمان را در صحنه نگه داشته و از یک دولت ملی و مردمی حمایت کند. از این رو با روی کار آمدن دولت دکتر مصدق، زمینه های این حمایت باعث قدرت دولت و مجلس در تصویب لایحه ملی کردن صنعت نفت شد، هر چند در نهایت با ایجاد اختلاف بین نیروهای ملی و مذهبی، کار به کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 و انزوای آیت الله کاشانی انجامید. سالهای پایانی عمر این مجاهد فی سبیل الله در خانه نشینی و بیماری سپری شد تا این که سرانجام در 23 اسفند 1340 ش. برابر با 7 شوال 1381 ق. در هشتاد سالگی، دعوت حق را لبیک گفت و به سوی حق تعالی شتافت. در آن روز، تهران در مرگ پیشوای خود تعطیل عمومی بود و تشییعی بسیار باشکوه برگزار گردید تا اینکه پیکر این عالم مجاهد در جوار حضرت عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

3 – پس از رد لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز تحریم لوایح شش گانه شاه و ملت معروف به انقلاب سفید از جانب حضرت امام خمینی (ره)، محمدرضا پهلوی درصدد بود تا به هر قیمت، مخالفان خود را سرکوب کند. از این رو یک روز پس از اعلام تحریم عید نوروز توسط امام خمینی، شاه در یک سخنرانی و با لحنی خشن، خواهان سیاست سرکوب مخالفان گردید. نطق یاوه گویانه شاه در 23 اسفند ماه 1341 در پایگاه وحدتی دزفول، پرده از چهره فریبکارانه رژیم برداشت و شاه، رسماٌ با روحانیت و رهبری نهضت، اعلام جنگ نمود و مخالفان را به مرگ، تهدید کرد. اعلام موضع سرکوب از طرف شاه، موجی از بگیر و ببند و اسارت و زندان و شکنجه و تبعید و محدودیتهای غیرقانونی در سراسر کشور به وجود آورد و خود، موجب اوجگیری بیشتر مبارزه گردید. این امر، علما و مردم را به مقاومت در برابر رژیم مصمم تر ساخت و در طی مسیر مبارزه علیه ستمکاریهای طاغوت استوارتر نمود. اولین عکس العمل رژیم پس از سخنرانی شاه، یورش وحشیانه مزدوران پهلوی به مدرسه فیضیه در قم در دوم فروردین 1342 بود که سرآغاز حرکتی نوین، بر ضد رژیم منحوس پهلوی گردید.

4 – سردار رشید اسلام، برادر حاج عباس کریمی در سال 1336 ش. در یکی از روستاهای اطراف کاشان به دنیا آمد و پس از طی دوران تحصیل و اخذ دیپلم، به عنوان درجه دار، وارد ارتش شد. وی در دوران سربازی، اعلامیه های امام خمینی را مخفیانه تهیه می کرد و بین سربازان، پخش می نمود. همزمان با تشکیل کمیته استقبال از امام، عباس کریمی نیز به این کمیته پیوست و جزو نیروهای انتظامی مراسم بود. پس از پیروزی انقلاب، شهید کریمی اولین کسی بود که برای تشکیل سپاه پاسداران در کاشان، اقدام کرد و به عضویت رسمی آن درآمد. او در جریان غائله کردستان و فتنه عناصر ضد انقلاب، راهی مریوان شد و در ریشه کنی این تحریکات، نقشی فعال ایفا کرد. این شهید گرانقدر با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های نور علیه ظلمت شتافت و در عملیاتهای گوناگون سپاه، فرماندهی برخی از نیروهای جان بر کف سپاه را به عهده گرفت. سردار عباس کریمی، پس از چندی به فرماندهی تیپ سوم سلمان از لشکر 27 محمد رسول الله منصوب گردید و تا عملیات بزرگ و غرور آفرین خیبر در این مسؤولیت، انجام وظیفه کرد. با شهادت سردار رشید سپاه اسلام، شهید محمد ابراهیم همت در عملیات خیبر، حاج عباس کریمی فرماندهی این لشکر را بر دوش کشید تا اینکه پس از جانفشانی های بسیار، در تاریخ 23 اسفند 1363 ش. در عملیات غرور آفرین بدر در منطقه شرق رود دجله، عاشقانه به آرزوی دیرین خود رسید و شربت شهادت نوشید.

5 – متعاقب تهدید عراق مبنی بر حمله موشکی به تهران و بمباران این شهر در اوایل زمستان 1363، اقدام تلافی جویانه ایران در برابر رژیم بعث عراق، با پرتاب سیزده موشک به شهرهای بغداد و کرکوک، شکل گرفت و موجبات وحشت دشمن و پشتیبانان غربی اش گردید. عراقیها پس از وقوع چهار انفجار در بغداد، همچنان اصابت موشک به این شهر را تکذیب می کردند و این انفجارها را حاصل اقدامات خرابکارانه داخلی اعلام می نموند. اما وقوع انفجارهای پی در پی در بغداد و سردرگمی مقامات عراق، اوضاع را در این شهر دستخوش تغییر کرد و دیپلماتهای غربی ساکن در بغداد را در هراس و نگرانی فرو برد. این حملات که تا چند ماه ادامه یافت، وضعیت ناهنجاری را برای عراقیها در شهر بغداد به وجود آورد و علاوه بر آن، با همت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سیستم موشکی زمین به هوا برای دفاع از تهران در برابر هواپیماهای عراقی تقویت شد.

6 – عملیات والفجر 10 از بامداد 23 اسفند 1366 با رمز مقدس یا رسول الله (ص) توسط دلیر مردان سپاه اسلام و در منطقه حلبچه، با هدف آزادسازی بخش وسیعی از استان سلیمانیه و انهدام ماشین جنگی دشمن در پنج مرحله به اجرا گذاشته شد. این عملیات زمانی صورت گرفت که شهرهای مختلف ایران، به شدت از سوی دشمن بمباران می شد و عملیات مقابله به مثل نیز با قاطعیت از طرف جمهوری اسلامی انجام می شد. نتایج این عملیات عبارتند از: تلفات نیروی انسانی دشمن 6000 نفر اسیر، 11000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: به تصرف درآمدن120 کیلومتر مربع شامل بخشی از استان سلیمانیه عراق موسوم به دشت زور شامل شهرهای حلبچه، دوحیله و خورمال؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 450 دستگاه انهدامی، 90 دستگاه اغتنامی، دستگاه مهندسی: 13 دستگاه انهدامی 800 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 10 فروند انهدامی، هلیکوپتر: 1 فروند انهدامی، واکنش رسانه های خبری و کارشناسان و تحلیل گران محافل سیاسی – نظامی نسبت به عملیات والفجر 10 در فضای ناشی از حملات موشکی عراق به تهران انجام گرفت. ابعاد و تبعات موشک باران تهران که برای نخستین بار انجام می گرفت، قبل از عملیات والفجر 10 در کانون توجهات قرار داشت؛ ولی نتایج درخشان این عملیات، اعجاب و تحسین رسانه های خبری دنیا را برانگیخت. البته این عملیات، بیشتر بدان جهت مورد توجه قرار گرفت که شهر کردنشین حلبچه، دو روز بعد، در 25 اسفند 1366 هدف سلاحهای مرگبار شیمیایی قرار گرفت و هزاران نفر از کردهای ساکن آن را به کام مرگ فرستاد.

7 – عملیات بیت المقدس 3 بار رمز مقدس یا موسی بن جعفر (ع) در منطقه عمومی استان سلیمانیه عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه و پاسخ به شرارتهای عراق در بمباران مناطق مسکونی صورت گرفت. در این عملیات که در دو مرحله انجام شد، علاوه بر انهدام مقدار قابل توجهی ادوات سنگین و نیمه سنگین دشمن، تعداد 1100 تن از نفرات دشمن کشته و زخمی و تعداد هشتاد تن از آنها به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. همچنین علاوه بر ساقط کردن یک فروند هواپیما و انهدام یک تیپ پیاده دشمن، ارتفاعات و مناطق مورد نظر، به دست رزمندگان اسلام افتاد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/23:: 12:34 صبح | نظرات دیگران ()