سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
انسان خطای آموزگارش را نشناسد، تا آنکه اختلاف [و دیگر نظرات] را بشناسد . [ایّوب علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175258
بازدید امروز :2
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیستم اسفند ماه

 - تشکیل نیروی هوایی ایران با هفت فروند هواپیما (1304 ش.)

- ترور «احمد کسروی» یکی از نویسندگان ضد مذهبی زمان طاغوت توسط فداییان اسلامی (1324ش.)

- رحلت فقیه برجسته و عالم مجاهد، آیت الله «حاج آقا حسین خادمی» (1363ش.)

- درگذشت «عبدالحمید عرفانی» شاعر پاکستانی (1368ش.)

- روز آبخیزداری

1 – در اواخر سال 1304 ش، چند فروند هواپیمای فرانسوی و روسی خریداری شد که با نام پرندگانی از قبیل عقاب، سیمرغ، کرکس، تیهو و ... خوانده می شدند. محل استقرار این هواپیماها، آبادی قلعه مرغی در جنوب غربی تهران انتخاب شد که وسعت کافی جهت نشستن هواپیما را داشت. پس از آن، عده ای دانشجو جهت گذراندن دوره های آموزشی خلبانی به کشورهای روسیه و فرانسه اعزام شدند. تا اینکه در همان سال، نیروی هوایی ایران تشکیل گردید. پس از مدتی، با تأسیس آموزشگاهها و دانشکده های خلبانی و فنی و دیده بانی، تربیت و آموزش نیروها نیز در داخل کشور انجام گرفت.

2 – سید احمد کسروی یکی از نویسندگانی بود که علیرغم این که در ابتدا خود در سلک روحانیت قرار داشت، ولی پس از مدتی، در اثر انحرافات فکری، به هتاکی علیه مقدسات دینی اسلام دست زد. آرای او در نقد مذهب شیعه، مسایلی بود که پیش از وی بر قلم برخی از نویسندگان اهل سنت جاری شده بود و علمای شیعه نیز پاسخ آنها را داده بودند، اما او با زبانی که از بی نزاکتی و هتاکی خالی نبود، همان انتقادها را رواج داد. کسروی ضمن اینکه مرتباً بر ضد علما و روحانیت شیعه هرزه گویی می کرد، وقتی که معارض و مبارزی در این مسیر برای خود ندید، پا را فراتر نهاده و شروع به هتاکی به ساحت مقدس امام جعفر صادق (ع) نمود و درصدد بود که با این بی شرمی و دریدگی، آخرین میزان غیرت و سرمایه های نهفته مکتبی شیعیان را ارزیابی کند. وقتی کار کسروی به این مرحله رسید، در تمام محافل دینی به ویژه در حوزه علمیه نجف اشرف، شور و غوغایی برپا شد. در این حال، هنگامی که کتابی از او در اهانت به ساحت مقدس امام صادق (ع) به دست سید مجتبی نواب صفوی رسید، وی کتاب را نزد علمای نجف برد و حکم ارتداد کسروی را از آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی، از مراجع بزرگ نجف، گرفت. از این رو، راهی ایران گردید و پس از چند بار مناظره، وقتی که کسروی را غیر قابل اصلاح دید، درصدد از میان بردن این مهره منحرف برآمد. اما در زمان حمله به کسروی، گلوله در تفنگ نواب، گیر کرد و تنها توانست او را زخمی کند. با این حال، پس از مدتی که از زندانی شدن نواب می گذشت، بر اثر فشار مردم و علما از حبس، آزاد شد و توانست علیه کسروی شکایت کند. پرونده ای برای کسروی تشکیل گردید و سرانجام هنگامی که او به دادگستری مراجعه نمود توسط یاران فداییان اسلام اعدام انقلابی شد. برادران امامی که عامل اصلی این ترور بودند نیز پس از مدتی بر اثر درخواستهای مکرر مردم و دفاع قاطع علما از زندان آزاد شدند. بدین ترتیب، نخستین اقدام انقلابی فداییان اسلامی به بار نشست و کسروی و اندیشه های پلیدش به گورستان تاریخ پیوست.

3 – آیت الله حسین خادمی اصفهانی در سال 1280 ش. (1317 ق.) در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطح، به نجف اشرف رفت و از محضر استادانی چون میرزای نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی و شیخ محمد جواد بلاغی بهره مند شد. آیت الله خادمی در 26 سالگی به مقام رفیع اجتهاد نایل گشت و پس از بازگشت به اصفهان، حلقه درس فقه و اصول خود را تشکیل داد و شاگردان فراوانی تربیت نمود. ایشان در جریان کشف حجاب، با سخنرانیهای آتشین خود به مبارزه با رژیم رضاخان برخاست و در ملی شدن صنعت نفت نیز در کنار آیت الله کاشانی و شهید نواب صفوی فعالیت زیادی نمود. آیت الله خادمی از آغاز نهضت امام خمینی، در تشویق و ترغیب مردم در برپایی جنبش اسلامی ضد سلطنتی و بیان اهداف امام، در اصفهان نقش ارزشمندی ایفا نمود. از آیت الله سید حسین خادمی تألیفات متعددی بر جای مانده که کتاب رهبر سعادت در زمینه اثبات دین اسلام با دلایل علمی، فلسفی، تاریخی و با تحلیلهای منطقی، شهرت دارد. این عالم بزرگوار در 20 اسفند 1363 ش. در 86 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در آن شهر مدفون گردید.

4 – دکتر عبدالحمید عرفانی شاعر معاصر پاکستانی، در احیای فرهنگ اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، سهم به سزایی داشت و از شاگردان برجسته محمد اقبال لاهوری، فیلسوف و شاعر معروف پاکستان بود. دکتر عرفانی بیش از چهل کتاب در زمینه های مختلف ادبی تألیف کرد که تعدادی از آنها در ایران به چاپ رسیده است. وی قبل از تأسیس کشور پاکستان به عنوان استاد زبان انگلیسی به ایران می آمد و پس از تشکیل کشور مستقل پاکستان، رایزن فرهنگی و مطبوعاتی سفارت پاکستان در تهران شد. دکتر عرفانی در سالهای آخر عمر، در دانشگاه پنجاب هند به تدریس مشغول بود تا این که در هشتاد سالگی درگذشت.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/20:: 12:5 صبح | نظرات دیگران ()