سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خیرخواهی، دوستی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175396
بازدید امروز :39
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز نهم اسفند ماه

 

- مرگ «احمد شاه قاجار در پاریس» (1308ش.)

- صدور حکم «امام خمینی»(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد مستضعفان (1357 ش.)

- برگزاری دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا (1381ش.)

- روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان

 

 1 – احمد شاه قاجار، پسر محمدعلی شاه قاجار در سال 1274 (1314 ق.) در تبریز به دنیا آمد. وی در خردسالی به ولایتعهدی پدر دست یافت و در دوازده سالگی پس از فتح تهران توسط مشروطه طلبان و خلع محمدعلی شاه، به مقام سلطنت رسید. اما فاتحان تهران به علت صغر سن او، عضدالملک را به سمت نیابت سلطنت احمد شاه انتخاب کردند و سپس ابوالقاسم خان ناصر الملک، عهده دار این سمت شد. وقتی احمد میرزا به سن قانونی رسید، طی مراسم پرهزینه ای، تاج گذاری کرد و رسماًً قدرت را در دست گرفت. در دوران سلطنت وی، حوادث مهمی در عرصه بین المللی و داخلی اتفاق افتاد که شهادت شیخ فضل الله نوری، اولتیماتوم روسیه تزاری به ایران و اشغال برخی نقاط کشور توسط قوای روس، آغاز جنگ جهانی اول و تجاوز متفقین به ایران، انعقاد قرارداد ننگین ایران و انگلیس معروف به قرارداد 1919 وثوق الدوله، وقوع نهضت جنگل و قیام شیخ محمد خیابانی و نیز کودتای اسفند 1299، از این جمله می باشد. احمد شاه به گمان اینکه رضاخان سردار سپه، سلطنت او را حفظ خواهد کرد، از او حمایت ننمود و او را تأیید کرد. رضاخان هم در ظاهر، مطیع اوامر احمد شاه بود ولی پس از کودتا، به طور مخفیانه و سپس علنی، موجبات برکناری شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و سلطنت او را فراهم آورد.احمد شاه، مدتی پس از آنکه از سفر دوم خود به اروپا که ده ماه به طول انجامیده بود بازگشت، فرمان ریاست وزرایی سردار سپه را صادر نمود و چند روز بعد، عازم اروپا گردید، سفری را که دیگر بازگشت نداشت، فرمان ریاست وزرایی سردار سپه را صادر نمود و چند روز بعد، عازم اروپا گردید، سفری که دیگر بازگشت نداشت. غیبت طولانی احمدشاه، زمینه را برای هر گونه فعالیت رضاخان به دست او داد و رضاخان پس از شکست طرح جمهوری، خواستار براندازی و انقراض قاجار گردید که در نهایت به آن کار، موفق شد. پس از آن، تلاش احمد شاه برای بازپس گیری قدرت به جایی نرسید و سرانجام در نهم اسفند 1308 ش. در 34 سالگی درگذشت و در عتبات عالیات به خاک سپرده شد. احمد شاه بر خلاف پدرش، فردی گوشه گیر و منزوی بود و علاقه ای به سلطنت و قدرت نداشت. احمد شاه در حالی به سفرهای متعدد و طولانی اروپا می رفت که مردم ایران دوران قحطی و فقر هولناکی را طی می کردند و بیش از هر زمان، به امنیت و رفاه نیازمند بودند. ولی او بدون توجه به این مسائل، بارها به بهانه معالجه و در واقع برای خوشگذرانی به اروپا سفر کرد و بار مالی فراوانی بر دوش ملت نهاد.

2 – بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در نهم اسفند 1357 ش. با دستور حضرت امام خمینی (ره) خطاب به شورای انقلاب، تأسیس شد. امام خمینی (ره) در قسمتی از فرمان خویش فرمود: «شورای انقلاب اسلامی به موجب این مکتوب، مأموریت دارد که تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسله پهلوی و شاخه ها و عمال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت سلسله غیرقانونی از بیت و المال مسلمین اختلاس نموده اند، به نفع مستضعفان و کارگران و کارمندان ضعیف، مصادره و منقولات آن در بانکها و شماره ای به اسم انقلاب به اینجانب سپرده شود و غیرمنقول از قبیل مستغلات و اراضی، ثبت و ضبط شود تا به نفع مستمندان صرف گردد.» به دنبال صدور این فرمان از سوی امام خمینی (ره) تشکیلاتی به نام بنیاد مستضعفان، جهت حفظ و حراست از اموال عمومی مصادره شده، توسط شورای انقلاب تشکیل گردید و اولین اساسنامه بنیاد، مشتمل بر 25 ماده در هفتم تیر 1358، تصویب و به تأیید شورای انقلاب رسید. حساسیت و ضرورت نظارت دقیق تر بر این مجموعه عظیم و هماهنگی بیشتر با برنامه های دولت، موجب شد که حضرت امام در 26 شهریور 1359 ش، شهید محمد علی رجایی، نخست وزیر وقت را برای اداره بنیاد، منصوب نمایند.

3 – دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز نهم اسفند ماه 1381 برگزار شد. در این دوره از انتخابات شوراها، در حدود 220 هزار نفر از ایرانیان سراسر کشور برای حضور در عرصه دومین دوره از انتخابات شوراها، 905 شورا در شهرها، 34 هزار و 205 شورای روستایی و 17 شورا در شهرکهای جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت. این در حالی است که در دوره اول، فقط 742 شهر دارای شورای شهر بودند. آمارهای موجود از دور اول فقط 742 شهر دارای شهر بودند. آمارهای موجود از دو دوره اول و دوم انتخابات شوراهای اسلامی کشور حاکی از رشد 20 درصدی تعداد داوطلبان زن در این انتخابات نسبت دوره اول در سال 1377 است. این در حالی است که بیش از 41 درصد از کل داوطلبان انتخابات شورا را جوانان سنین 25 تا 35 ساله تشکیل می دهند. جمع کل شرکت کنندگان در این دوره بیش از بیست میلیون نفر و در حدود 51 درصد کل واجدین شرایط اخذ رای بود که به انتخاب 180 هزار نفر برای عضویت در 35 هزار شورای شهر و روستا انجامید.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/9:: 12:17 صبح | نظرات دیگران ()