سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
دانش نور و پرتوی است که خداوند در دلهای دوستانش می تاباند و بدان بر زبان آنان سخن می راند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175394
بازدید امروز :37
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» تشکیل خانواده

تشکیل خانواده

قسمت اول:

خانواده ارزشمندترین بنیاد اجتماعی نزد خداست که با پیوند زن و مرد شروع و با آمدن فرزندان کامل میشود

 

رسول خدا (ص) : در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوبتر از ازدواج نیست.   از زیباترین وحساس ترین تصمیم های زندگی انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک است.

 

زنان و مردان ویژگی های فطری یکسان و هدف واهدی دارند همه مردان و زنان به دنیا آمده اند تا با استفاده از کرامت های ذاتی خود به هدف نهایی خلقت –یعنی تقرب به خداوند و رسیدن به زیباییها- دست یابند و در بهشت جاوید الهی منزل گزینند.

 

خانواده یک نهاد طبیعی و لازمه خلقت انسان است و بدون این نهاد, حیات وتکامل انسانی با خطر جدی رو به رو میشود زمینه های طبیعی در نزدیکی زن و مرد و تشکیل خانواده وجود دارد که این زممینه ها عبارتند از:

 

1.نیاز جنسی

 

2.نیاز به آرامش و انس روحی با همسر

 

3.رشد و پرورش فرزندان

 

4.تسهیل در رشد معنوی و اخلاقی.

 

ابتدایی ترین زمینه شکل گیری نهاد خانواده نیاز جنسی مردو زن به یکدیگر است و نیاز برتری که زن و مرد را به بودن در کنار یکدیگر فرا

 

 می خواند آرامشی است که تنها با بودن در کنار همسر حاصل می شود و راه دیگری برای دست یابی به آن نیست.برخی ازدواج های نا موفق ریشه در این موضوع دارند که زن یا مرد به این نیاز همسر خود توجهی ندارند ودر همان نیاز اول متوقف مانده اند اگر زن و مرد به نیاز دوم بیشتر توجه کنند , استحکام خانواده افزایش میابد. - و یکی از نشانه های او این است که همسرانی از خودتان برای شما آفرید تا با ایشان آرامش یابید و میانتان دوستی و مهربانی نهاد. در این نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند.(روم,21)-

 

خانواده بستر رشد و بالندگی فرزندان است و هیچ نهاد دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. زن و مرد دوام خود را در فرزند می بینند و رشد و بالندگی او را پایداری وجود خود می یابند.- و خدا برای شما همسرانی از خودتان قرار داد و از همسرانتان برای شما فرزندان و نوادگان خلق کرد و از پاکیزه ها روزیتان داد آیا با وجود این (مردم) به باطل می گروند و به نعمت خدا کافر می شوند؟ (نحل,72)-

 

زن و مردی که ازدواج می کنند در حقیقت با خداون پیمان می بندند که این هدیه الهی (فرزند) را شکوفا کنند هر یک از استعداد های فرزندان که به خاطر بی تدبیری و سهل انگاری پدر و مادر  و تسلیم در برابر آداب و رسوم ساختگی سرکوب شود در پیشگاه خداوند مجازاتی را به همراه دارد عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده , نیاز به فرستی مناسب برای رشد معنوی , اخلاقی و اجتماعی زن و مرد و فرزندان است.

 

پس تا اینجا درباره محبت دو جنس به یکدیگر که در عرف با نام عشق خوانده می شود و دلایل نیاز مردو زن به یکدیگر و هدف از ازدواج یه چیزایی حالیمون شد و با جایگاه هدف این محبت(عشق)که همون ازدواج هست در اسلام آشنا شدیم حالا بریم سر اصل مطلب و تشخیس رابطه و پیوند مقدس:

 

 

پس از از تعیین هدف ازدواج انتخاب زوج مناسب مطره می شود طبق مقررات اسلامی رضایت کامل زن و مرد برای ازدواج ضروری است و اگر عقدی به زور انجام گیرد باطل است و مشروعیت ندارد پس باید سعی کنید کسی که مورد علاقه شما هست رو انتخاب کنین

 

-جوانی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت:(پدر و مادرم می خواهند مرا وادار به ازدواج با کسی کنند که مورد علاقه ام نیست , نظر شما چیست ؟ )

 

امام فرمود :( ازدواج با همسری را بپذیر که مورد علاقه توست. )

 

     پیشوایان دین ما که آگاه ترین انسان ها هستند , از ما خواسته اند که در مورد همسر آینده با پدر و مادر خود مشورت کنیم و به انتخابی دست بزنیم که رضایت آنان را به دنبال داشته باشد.

    پدر و مادر به علت علاقه و محبت به فرزند , معمولا مصالح و خوشبختی او را در نظر می گیرند و به علت تجربه و پختگی شان , بهتر می توانند خوصوصیات افراد را دریابند و عاقبت ازدواج را پیش بینی کنند.

   در ازدواج اذن پدر برای دختر الزامی است.

     لطافت های روحی و ظرافت های عاطفی دختر احتمال نادیده گرفتن برخی واقعیت ها و کاستی ها را به دنبال دارد.

      دختران به علت حیا و عزت نفس قوی خود , در ازدواج پیشقدم نمی شوند.

      طلب و خواست از جانب پسر و پذیرش و قبول از جانب دختر است.

 علاقه شدید به چیزی آدمی را کور و کر می کند.(امام علی (ع)) 

 

پس بهتر است اگر کسی را مد نظر داریم اونو به خانواده معرفی کنیم تا اولین قدمو برا ایجاد اطمینان از رابطه سالم برداریم و اگه احساس کردیم طرف مقابل از این کار تفره میره سریعا جمله "مارو به خیرو شمارو به سلامت"و در موردش به کار ببریم نترسین اگه واقعا بخوادتون خیلی زود نظرش عوض میشه از این به بعدو به خانواده بسپرین.

 

حالا معیارهای انتخاب همسر شایسته:

 

اولین سنگ بنای خانواده انتخاب همسر خوب است. هر گونه سهل انگاری و تصمیم گیری عجولانه که بیشتر تحت تاثیر احساسات یا اجبار و تحمیل بستگان و دوستان صورت می گیرد , پشیمانی بعدی را به دنبال دارد.

پیامبر اکرم (ص): وقتی خواستگاری نزدتان آمد که دین داری و اخلاق او برایتان راضی کننده بود با او ازدواج کنید.

 

پیامبر اکرم (ص):  با کسانی که همتا و هم شان شما هستند ازدواج کنید واز میان آنها همسر انتخاب کنید.

امام صادق (ع): مرد مناسب همسری , کسی است که پاک دامن وبر تامین زندگی توانا باشد.

 

امام سجاد (ع): به یکی از دوستان خود که به سرشناس بودن خانواده به عنوان معیار انتخاب همسر اهمیت زیادی می داد فرمود "خداوند اسلام را فرستاد ودر پرتو آن طبقاتی راکه پایین شمرده می شدند , بالا برد و کاستی ها را جبران کرد و کاری کرد که دیگر کسی نا چیز و بی ارزش شمرده نشود. بدان که هیچ مسلمانی حقیر وکوچک نیست.

 

 

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/5:: 4:6 صبح | نظرات دیگران ()