سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
هیچ بنده ای در پی دانش جویی نعلین به پا نکرد و کفش نپوشید و جامه برتن ننمود، جز آنکه خداوند گناهانش را در همان درگاه خانه اش آمرزید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175314
بازدید امروز :19
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و هشتم بهمن ماه

 - رحلت فقیه متکلم و واعظ بزرگوار ، آیت الله « میرزا علی اکبر نوقانی » ( 1329 ش )

- آغاز مذاکرات سه جانبه صلح ایران و عراق در نیویورک ( 1367 ش )

- شهادت حجت الاسلام « سید عباس موسوی » دبیر کل حزب الله لبنان توسط صهیونیست ها ( 1370 ش )

- درگذشت استاد « محمد دیهیم تبریزی » ادیب و مورخ آذربایجانی ( 1378 ش )

 

1– آیت الله میرزا علی اکبر فرزند موسی نوقانی در سال 1261 ش ( 1300 ق ) در محله نوقان مشهد به دنیا آمد . وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی ، ادبیات را در محضر استاد میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری معروف به ادیب نیشابوری اول و فقه و اصول را نزد شیخ حسنعلی تهرانی و آیت الله سید عباس شاهرودی فرا گرفت . آیت الله نوقانی در 26 سالگی برای تکمیل تحصیلات خود رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف گردید و از محضر استادان بزرگی چون آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی استفاده نمود . وی پس از رحلت آخوند خراسانی از عالم بزرگ میرزا عبدالله مازندرانی و آیت الله میرزا عبدالله مازندرانی و آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی به دریافت اجازه اجتهاد نائل آمد و به مدارج بالای علمی دست یافت . آیت الله نوقانی در سال 1291 ش به مشهد مقدس بازگشت و به تدریس و انجام امور دینی پرداخت . وی از جانب آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی ، عهده دار تولیت مدرسه نواب ، از مدارس مهم مشهد گردید . او دارای ذوق شعری نیز بود و در شعر به فقیر تخلص می نمود . ایشان همچنین در خطوط نسخ و نستعلیق تبحر داشت . کتبی از قبیل تعلیقاتی بر شرح نهج البلاغه و سه مقاله نوقانی و دو مقاله نوقانی در اصول عقاید و رد عقاید مادیون ، از آثار ایشان است . ایشان سرانجام در 28 بهمن 1329 ش ( 10 جمادی الاول 1370 ق ) در 68 سالگی درگذشت و در حرم رضوی ( ع ) به خاک سپرده شد .

 

2– در شرایطی که مذاکرات پس از جنگ در شهریور و آبان 1367 ، نتیجه ملموسی به دست نداده بود و حتی امکان شکست مذاکرات نیز وجود داشت جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را به جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و به ویژه شخص دبیر کل ثابت کرده و از اعتمادی که به دبیر کل ابراز داشته بود نتیجه مثبت و مطلوبی گرفت که حاصل دیگر این امر تغییر جو بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود . با توجه به توقف پیش آمده در مذاکرات دبیر کل مشورت هایی با شورای امنیت داشت و از شورا درخواست کرد برای خروج مذاکرات از بن بست ، اختیارات بیشتری به وی داده شود که شورای امنیت با این درخواست موافقت کرد . در این راستا در 28 بهمن 68 مذاکرات سه جانبه مقامات ایران و عراق با حضور دبیر کل سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت . در این مذاکرات که به خاطر اکراه عراقی ها برای ادامه مذاکرات در نیویورک به رغم پیشنهاد صریح دبیر کل و تاکید او این بار نیز مذاکرات بسیار دقیق و کوتاه مدت صورت گرفت و نتیجه مطلوب اخذ شد . بن بست در جریان مذاکرات بین ایران و عراق ، تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل و پس از استقرار آتش بس بین دو کشور ، نشان دهنده تعلل عراق در اجرای مفاد قطعنامه 598 به رغم فشارهای بین المللی بود .

 

3– حجت الاسلام سید عباس موسوی دبیر کل جنبش انقلابی حزب الله لبنان و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت ، در بازگشت از مراسم سالگرد شهادت شیخ راغب حرب ، از روحانیون مبارز جنوب لبنان در جریان حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس در جنوب لبنان به شهادت رسید . در این عملیات تروریستی تعدادی از همراهان سید عباس موسوی از جمله همسر ، فرزند و سه تن از یارانش نیز شهید شدند . این عمل موجی از خشم را علیه رژیم صهیونیستی برانگیخت ولی مدعیان غربی حقوق بشر نه تنها این عمل را محکوم نکردند بلکه با تبلیغات دروغین سعی داشتند این عمل وحشیانه را توجیه کنند . اگر چه تل آویو با ترور دبیر کل حزب الله لبنان قصد اختلال در مبارزه این مجاهدان را داشت اما با انتخاب سید حسن نصر الله به جانشینی شهید عباس موسوی ، مبارزه با اشغالگران با شدت بیشتری ادامه یافت تا آنکه در خرداد سال 1378 ، نظامیان

این رژیم را با خواری از جنوب لبنان بیرون راندند .

 

4– استاد محمد دیهیم تبریزی در سال 1286 ش ( 1325 ق ) در تبریز به دنیا آمد . وی بر اثر راهنمایی های پدر ، به تحصیل روی آورد و رشته های ادبی و ریاضی را به خوبی فرا گرفت . استاد پس از آن ضمن فعالیتهای فرهنگی به روزنامه نگاری اشتغال پیدا کرد و از سال 1311 ش خدمات مطبوعاتی در صحنه های مهم سیاسی روز نیز حضور داشت و در سال 1325 ش در بیرون راندن فرقه دموکرات از آذربایجان کوشش زیادی مبذول نمود . وی سرانجام تهران را برای فعالیتهای مهم خود برگزید و در سال 1335 ش به آن سامان رهسپار شد . از اقدمات فرهنگی او می توان به تاسیس انجمن های ادبی مولوی ، صائب و آذربادگان اشاره نمود . ضمن اینکه در کار سازماندهی بیش از پانزده مورد انجمن ادبی در تهران مشارکت داشت . از وی آثار متعددی بر جای مانده که جبر ، شرعیات ، هندسه ، دستور زبان فارسی ، تعلیمات مدنی و حساب نو هر کدام در دو جلد و نیز تاریخ در 3 جلد و تذکره شعرای آذربایجان در 5 جلد از آن جمله اند . ایشان سرانجام در اواخر بهمن 1378 ش برابر با اوایل ذی قعده 1420 ق در 92 سالگی در تهران درگذشت و به سرای جاوید شتافت .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/29:: 11:16 عصر | نظرات دیگران ()