سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خداوند، تباه کردن مال، پرسش بسیار، و قیل و قال را دوست ندارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174750
بازدید امروز :2
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست وسوم بهمن ماه

 - رحلت عالم ربانی « آخوند ملا محمد حسین فشارکی » ( 1313 ش )

- آغاز اولین برنامه مذهبی در رادیو تهران ( 1320 ش )

- آغاز به کار رسمی دولت موقت انقلاب ( 1357 ش )

- تشکیل کمیته انقلاب اسلامی ایران به فرمان امام ( 1357 ش )

- افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس ( 1362 ش )

- حمله موشکی مقابله به مثل ایران علیه شهرهای عراق ( 1362 ش )

- سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف 154 ایران در حوالی خرم آباد ( 1380 ش )

 

1 – آخوند ملا محمد حسین بن محمد جعفر فشارکی در سال 1228 ش ( 1266 ق ) در اصفهان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در آن شهر پشت سر گذاشت . وی سپس برای تکمیل تحصیلات خود عازم نجف اشرف گردید و در محضر استادان نامداری چون : میرزا حبیب الله رشتی ، شیخ زین العابدین مازندرانی و میرزا محمد حسن شیرازی زانوی ادب زد . آخوند ملا محمد حسین فشارکی پس از کسب مدارج عالی و اجتهاد به اصفهان بازگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت . این عالم ربانی در فقه و اصول تبحر داشت و محضرش ، مرکز فضلا و اهل دانش بود . همچنین تقوا و زهد ایشان شهره خاص و عام بود و مردم اصفهان مسائل خود را از ایشان استفتا می کردند تا این که در اواخر عمر به مرجعیت تامه دست یافت . از ایشان تالیفاتی بر جای مانده که حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ انصاری از آن جمله اند . آخوند فشارکی سرانجام در 23 بهمن 1313 ش برابر با 8 ذی قعده 1353 ق در 85 سالگی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان مدفون شد .

 

 2 – با وجود سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، نیروهای مردمی همچنان درگیر نبرد برای درهم شکستن مقاومت آخرین بقایای این رژیم وابسته بودند . همچنین گروهی دیگر از مردم پاسداری و حفاظت از مراکز مهم و حساس را در شهرها به عهده گرفتند . از این رو وجود سازمانی منظم و متشکل برای به عهده گرفتن این مسئولیت و نیز مبارزه با عناصر وابسته به رژیم شاه ، ضروری به نظر می رسید به همین جهت یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی کمیته انقلاب اسلامی برای کنترل اوضاع و برقراری نظم و امنیت تشکیل شد . از آن پس این نهاد انقلابی به اداره و انتظام امور و حراست از انقلاب اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم کمر بست . همچنین به فرمان حضرت امام سلاح هایی که در دست مردم بود توسط این نهاد جمع آوری شد . از اهم وظایف کمیته انقلاب اسلامی می توان به مقابله توطئه های بیگانگان ، دستگیری وابستگان رژیم پهلوی ؛ جلوگیری از قاچاق اسلحه ، توقیف اموال مفسدان و فراریان رژیم پهلوی ، انتظامات و حفظ امنیت شهرها ، روستاها و مرزها ؛ مبارزه با فسا د و بی بند و باری ؛ حراست از اماکن مهم ؛ مقابله با منافقان و خرابکاران و ... اشاره کرد . سرانجام در سال 1369 بنا به ضرورت های تشخیص داده شده و با تصویب مجلس شورای اسلامی ، این نهاد انقلابی با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد و نیروی انتظامی واحدی با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت .

 

3 – پالایشگاه گاز خانگیران خراسان به عنوان یکی از کم نظیرترین پالایشگاههای گاز ، در نوع خود از بزرگترین و مدرن ترین پالایشگاههای مشابه در جهان است که در آستانه ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رئیس جمهور وقت آیت الله سید علی خامنه ای و تعدادی از مسئولان افتتاح شد . این پالایشگاه با نام شهید هاشمی نژاد با ظرفیت 15 میلیون متر مکعب گاز می تواند به مدت هشتاد سال گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور را تامین کند . تاسیسات عمده پالایشگاه گاز خانگیران که در 35 کیلومتری غرب شهر مرزی سرخس و تحت مدیریت و نظارت مستقیم مسئولان ایرانی شرکت ملی گاز ایران انجام گرفته است شامل واحدهای تصفیه گاز ، بازیافت گوگرد ، واحد برق ، بخار ، واحد آب و ... می باشد . این مجتمع به صورت یکی از مراکز عمده و قطب فعال صنعتی کشور به شمار می آید .

 

4 – با گذشت نزدیک به چهل ماه از آغاز جنگ تحمیلی و در حالی که مردم و مسئولان کشور خود را برای برپایی مراسم سالگرد یوم الله 22 بهمن آماده می کردند رژیم بعث عراق با بهانه تراشی ، زمینه را برای بمباران و موشک باران شهرهای مرزی عراق از سوی ایران ، هفت شهر ایران مورد حمله موشکی و هوایی قرار خواهند گرفت . با حملات موشکی عراق به شهرهای ایران دولت جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به مردم شهرهای بصره ، خانقین و مندلی اعلام داشت که ایران در صدد مقابله به مثل است و اهالی این مناطق هر چه زودتر آنجا را تخلیه کنند . در 23 بهمن ماه 1362 ، اولین حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به 118 حمله موشکی و هوایی به شهرهای ایران ، با گشوده شدن آتش توپخانه های ایران به روی شهرهای یاد شده انجام گرفت .

5 – در 23 بهمن 1380 ، هواپیمای مسافربری توپولوف 154 که از تهران عازم خرم آّباد بود ، با ارتفاعات سفید کوه در نزدیکی خرم آباد برخورد کرده و تمام 119 سرنشین آن کشته شدند . اجساد قربانیان این حادثه در روزهای بعد ، از شیارها و حفره های کوه جمع آوری شدند .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/23:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()