سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
در سختی، دوست آزموده می شود . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174743
بازدید امروز :23
بازدید دیروز :7
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیستم بهمن ماه

 - شهادت آیت الله سید مصطفی موسوی پدر امام خمینی ( ره ) به دست اشرار منطقه ( 1281 ش )

- واگذاری امتیاز خط آهن بندر محمره ( خرمشهر ) خرم آباد به انگلستان ( 1291 ش )

- حمله گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی در پی بیعت همافران با حضرت امام ( 1357 ش )

- درگذشت استاد ابوالفتح عرب زاده پدر فرش نو ایران ( 1357 ش )

- آغاز عملیات بزرگ والفجر 8 در فاو ( 1364 ش )

 1 – آیت الله سید مصطفی خمینی پدر بزرگوار امام خمینی ( ره ) در حدود سال 1238 ش ( 1277 ق ) در خمین به دنیا آمد . ایشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی ، برای تحصیل مدارج عالی راهی نجف اشرف گردید و پس از اخذ اجتهاد ، در خمین اقامت گزید . این عالم ربانی در دوران اقامت در خمین در قطعه زمینی متعلق به خود کشاورزی می نمود و در عین حال به هدایت و ارشاد مردم اشتغال داشت و ملجا و پناهگاه آنان بود . از این رو در مقابل زورگویی خوانین دست نشانده حکومت وقت به مقاومت برمی خواست . سرانجام طاغوتیان ندای حق طلبی او را با گلوله پاسخ دادند و در مسیر خمین به اراک وی را در 42 سالگی به شهادت رساندند . به هنگام شهادت ایشان بیش از 5 ماه از تولد امام نگذشته بود و از آن پس تحت تکفل مادر و عمه خویش قرار گرفتند .

2 – دولت انگلستان که به راههای ارتباطی مطمئن و امن در جنوب ایران نیاز ضروری داشت تا به وسیله آن ، تجارت بازرگانان انگلیسی و منافع حیاتی آن کشور را تضمین و حفظ کند در این تاریخ موفق به اخذ امتیاز احداث راه آهن محمره ( خرمشهر ) – خرم آباد و بروجرد شد . این امتیاز سه روز پس از امتیاز مشابهی بود که از جانب دولت ایران به روسیه واگذار گردیده بود .

3 – در پی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی ایران و بیعت با حضرت امام مزدوران گارد شاهنشاهی در شاهمگاه 20 بهمن به یکی از پادگان های نیروی هوایی در تهران حمله ور شدند . به محض انتشار این خبر مردم مسلمان از تمام نقاط تهران برای یاری رساندن به پرسنل نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند ، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند . مردم انقلابی که سلاح های ناچیز و ابتدایی در اختیار داشتند با رشادت های خود ، حمله مزدوران رژیم شاه را با شکست مواجه کردند و به این ترتیب مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد .

4 – عملیات بزرگ والفجر 8 با رمز یا زهرا ( س ) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 کیلومتر مربع از بیستم بهمن ماه 1364 آغاز شد . در این عملیات هزاران تن از نیروهای ایرانی از رودخانه خروشان اروند رود گذشتند و در اولین روز عملیات شهر مهم فاو را در جنوب شرقی عراق فتح کردند . این عملیات به قدری غیر منتظره و از لحاظ نظامی پیچیده و موفقیت آمیز بود که باعث اعجاب کارشناسان نظامی و سیاسی جهان و غافلگیری رژِیم عراق شد . این عملیات با هدف فشار بر رژِیم صدام برای پایان دادن به اشغال خاک ایران و تن دادن به جبران خسارت های وارد شده بر ایران انجام شد و برتری نظامی ایران بر عراق را در دفع تجاوز نظامی این کشور ثابت کرد . نتایج این عملیات عبارتند از : تلفات نیروی انسانی دشمن 3000 نفر اسیر ، قریب به 000 / 50 نفر کشته و زخمی ؛ سایر نتایج : آزاد سازی : آزاد سازی حدود 800 کیلومتر مربع و تصرف شهر و تاسیسات نفتی فاو و کارخانه نمک ؛ تجهیزات و امکانات : تانک و نفربر : 600 دستگاه انهدامی ، 120 دستگاه اغتنامی ، هواپیما 45 فروند انهدامی ، هلیکوپتر : 10 فروند انهدامی ، خودرو : 500 دستگاه انهدامی ، 250 دستگاه اغتنامی ، توپ 150 قبضه انهدامی ، 20 قبضه اغتنامی و دستگاه مهندسی : 34 دستگاه اغتنامی . نبرد سرنوشت ساز فاو ، به عنوان برجسته ترین و پیچیده ترین عملیات جنگی جمهوری اسلامی ایران ، سرانجام پس از هفتاد و پنج شبانه روز درگیری ، که در طول جنگ بی سابقه بود ، با پیروزی کامل رزمندگان اسلام پایان یافت . از نظر سیاسی ، تبعات ناشی از فتح فاو به منزله تغییر در ماهیت سیاسی جنگ بود ، به این معنا که اتخاذ استراتژی دفاع متحرک از سوی عراق ، پس از فتح خرمشهر ، با این هدف بود که جنگ در روند فرمایشی ، سرانجام منتهی به پذیرش صلح از سوی ایران شود . اما فتح فاو و ارتقای موقعیت سیاسی و نظامی ایران در شمال خلیج فارس عملا منجر به پیدایش شرایط جدیدی شد که هیچ گونه مطابقتی با مشخصه های جنگ فرمایشی نداشت .

5 – استاد ابوالفتح عرب زاده مشهور به رسام در سال 1293 در تبریز به دنیا آمد . ایشان که به او لقب پدر فرش نو ایران را داده اند از کودکی با طرح ها و رنگ ها آشنا شد و این هنر را از پدر فراگرفت . وی در تبریز ، نقاشی و طراحی روی فرش و در تهران نقاشی و طراحی بر روی کاشی را دنبال کرد . او علاوه بر این به هنرهای دیگری چون موسیقی ، نمایشنامه ، مجسمه سازی ، خطاطی ، نقاشی رنگ و روغن و ... علاقه داشت . رسام عرب زاده در 1373 با اهدای 66 قطعنامه فرش نفیس از مجموعه دست بافته های خود ، پایه های اولیه تشکیل نهادی تحت عنوان بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب زاده را با همکاری شهرداری تهران ایجاد کرد . قفس رنگ ها ، خم معرفت ، ساحل خیال و فتح سومنات از آثار طراحی فرش اوست . وی در آخرین روز از ماه رمضان ، بر اثر ایست قلبی در گذشت و در بهشت زهرا مدفون گردید .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/20:: 10:57 عصر | نظرات دیگران ()