سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
[ و در خبر دیگر است که به اشعث پسر قیس در تعزیت وى فرمود : ] چون بزرگواران شکیبایى ، و گرنه چون چارپایان فراموش نمایى . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175363
بازدید امروز :6
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز نوزدهم بهمن ماه

- اعلام همبستگی هما فران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمینی ( ره ) ( 1357 ش )

- راهپیمایی عظیم مردم در تایید دولت موقت به فرمان امام خمینی ( 1357 ش )

- فرار « جعفر شریف امامی » نخست وزیر رژیم پهلوی در پی فراگیر شدن نهضت اسلامی ( 1357 ش )

- روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی

 

 1 – به دنبال آغاز به کار دولت موقت امام خمینی از مردم خواست از طریق تظاهرات آرام ، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمایند . پس از این درخواست جامعه روحانیت مبارز تهران مردم را به یک راهپیمایی بزرگ و همگانی در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود . در اعلامیه ای که به همین منظور صادر شد خاطر نشان گردید « پس از 75 سال ، این نخستین بار است که ملت ایران ، تشکیل دولتی را به راستی جشن می گیرند » در این حال و در شرایطی که آمریکا همچنان از بختیار پشتیبانی می کرد و زمینه های کودتا را در ایران فراهم می نمود و مردم توسط بازمانده های رژیم به آتش سوزی و قتل تهدید می شدند ، این راهپیمایی خط بطلانی بر تمامی پندارهای سلطنت طلبان کشید و خوابهای پریشان آنها را بی تعبیر گذاشت . در این زمان امام خمینی ادامه نهضت را به عنوان یک تکلیف الهی اعلام نمود و راهپیمایی ملیونی مردم به عنوان پشتیبانی از دولت موقت منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران ، تهران و شهرستانها را غرق در تظاهرات نمود . در پایان این راهپیمایی عظیم قطعنامه هفت ماده ای قرائت شد و نخست وزیری بازرگان مورد تایید قرار گرفت .

 

 2 - شریف امامی در دوران دوم نخست وزیری خود ، برای آرام کردن اوضاع ، دست به یک سلسله کارهای نمایشی و غیر عادی از نظر رژیم زد . اولین کار او این بود که گفت با حزب رستاخیز ، تنها حزب سیاسی کشور که پارلمان را در اختیار داشت ، کاری ندارد و به این ترتیب عملا موجبات انحلال این حزب را فراهم ساخت . وی همچنین تاریخ موهوم و مجعول شاهنشاهی را لغو کرد و مجددا تاریخ هجری شمسی را برقرار نمود . او همچنان قمار خانه ها و مراکز فساد را بست ولی هیچ کدام از این اقدامات عوام فریبانه و تسکینی محبوبیت برای او نزد مردم به وجود نیاورد . اقدامات شریف امامی و آزادی عملی که به مخالفان داده شد بر دامنه تظاهرات و اغتشاشات ضد رژیم افزود به طوری که در چندین شهر بزرگ کشور ، حکومت نظامی اعلام شد و فجایع خونینی از قبیل جمعه سیاه تهران در 17 شهریور 1357 و کشتار دانش آموزان تهران در 13 آّبان 1357 به وجود آمد . جعفر شریف امامی نخست وزیر سر سپرده محمد رضا پهلوی ، پس از آنکه نتوانست اوضاع دگرگون مملکت را به نفع رژیم تغییر دهد ، پس از 57 روز نخست وزیری ، از این سمت استعفا داد و به جمع و جور کردن ثروت خود درایران پرداخت . وی به سرعت اموال خود را به خارج منتقل کرد و در نهایت سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، در نوزدهم بهمن 1357 ، بدون کوچکترین مانع راه آمریکا را پیش گرفت و دور از غوغا و سرو صدا به زندگی ننگین خود ادامه داد .

 

3 – از شکننده ترین ضربات بر پیکر رژیم شاهنشاهی ، حرکت شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود که به حق می توان آن روز را ایام الله خواند . در این روز به دنبال گسترش انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور و دعوت حضرت امام خمینی ( ره ) از نظامیان برای پیوستن به ملت ، جمع کثیری از همافران و پرسنل نیروی هوایی ارتش به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل آن حضرت و دیدار تاریخی خود با امام همبستگی خود را با انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی اعلام نمودند . از آن پس روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، گرامی داشته می شود .

 

4 – در روز نوزدهم بهمن 1357 ، نظامیان متعهد نیروی هوایی با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با آن حضرت ، سندی از افتخار ، حماسه ، رشادت و ایمان را در برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند . نقش ارزنده همبستگی باشکوه ارتش و خصوصا نیروی هوایی در اضمحلال و شکست رژیم ، نشان دهنده شعور ایمانی و انقلابی این عزیزان فداکار و عشق ورزیدن به آرمان های مقدس و آزادی خواهانه ملت در این سرزمین بود که موجب شد تا علارغم فشارها و اختناق شدید آن روز این عزیزان گام در میدان مبارزه با ظلم و جور نظام پهلوی برداشته و یک صدا با ملت دلاور در 19 بهمن 1357 ، حماسه پرشکوه این بیعت را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ثبت نمایند . عظمت رویداد با شکوه 19 بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب ، بلکه در اذهان نسلهای آتی این کشور نیز ، همیشه به عنوان یک حماسه جاویدان متجلی و منور خواهد ماند . همچنین نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب و در طول دوران جنگ با همان روحیه والا ظاهر شد و به عنوان نیروی پیشتاز در تمامی صحنه ها از دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری نموده است .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/19:: 12:9 صبح | نظرات دیگران ()