سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
انسان خطای آموزگارش را نشناسد، تا آنکه اختلاف [و دیگر نظرات]را بشناسد . [ایّوب علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174758
بازدید امروز :10
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز هجدهم بهمن ماه

- شهادت سید یوسف کابلی فرمانده تیپ ذوالفقار ( 1365 ش )

- رحلت فقیه بزرگوار آیت الله سید هبة الدین حائری حسینی شهرستانی عالم بزرگ عراق ( 1345 ش )

- عملیات کوچک محدود در سوسنگرد توسط سپاه ( 1359 ش )

- آغاز عملیات بزرگ والفجر مقدماتی در فکه به فرماندهی سپاه ( 1361 ش )

- قتل ارتشبد غلامعلی اویسی عامل کشتار مردم در جریان انقلاب اسلامی ( 1362 ش )

- افتتاح خانه هنرمندان ( 1378 ش )

- درگذشت حسین حزین بروجردی شاعر ( 1374 ش )

- افتتاح 1122 ایستگاه فرستنده تلویزیونی در کشور ( 1376 ش )

- تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران ( 1286 ش )

 

 

1 – سید محمد بن حسین ملقب به هبة الدین معروف به حائری حسینی شهرستانی در سال 1262 ش در سامرا متولد گردید . چون آخوند خراسانی ، سید کاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی کسب فیض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد . آیت الله شهرستانی پس از استقلال عراق از سلطه انگلیس به وزارت معارف منصوب شد و به اصلاحات امور دینی و مذهبی و مراقبت در حفظ دیانت محصلین پرداخت و مدتی نیز ریاست دیوان عالی آن کشور را به عهده داشت . ایشان مدتی عضو مجلس شورای ملی عراق بود و پس از آن تمامی وقت خود را به تالیف کتاب و دفاع از اسلام در مقابل حملات قلمی معاندین مصروف داشت . آیت الله شهرستانی جهت بیداری مسلمانان با اندیشمندان جهان اسلام ارتباط برقرار میکرد و در پرورش روح اتحاد و بیداری مسلمین تلاش فراوانی از خود نشان میداد . از ایشان آثار ارزنده ای بر جای مانده است که فیض الباری ، الشریعه الطبیعه و الدلایل و المسائل از آن جمله اند . ایشان سرانجام در 18 بهمن 1345 ش برابر با 26 شوال 1386 ق در 83 سالگی وفات یافت و در حرم مطهر کاظمین ( ع ) به خاک سپرده شد .

 

 2 – عملیات والفجر مقدماتی با هدف دستیابی به شهر العماره عراق ، از 18 بهمن سال 1361 آغاز شد و به مدت چهارماه به طول انجامید . عملیات والفجر مقدماتی را باید جنگ موانع نامید . زیرا دشمن بعثی بعد از دریافت ضربات متعدد در عملیات گذشته و وحشت از حملات گسترده ایران به ایجاد 15 مانع در مقابل مواضع خود پرداخت . با این حال علارغم دژهای مستحکم رزمندگان اسلام موفق شدند تعداد زیادی از جنگ افزارهای بعثیان را منهدم و چند پاسگاه عراقی و ایرانی را آزاد سازند . نتایج این عملیات : 120 نفر اسیر ، 4500 نفر کشته و زخمی ، تامین بخشی از مرز جمهوری اسلامی ایران در شمال چزابه و انهدام 80 دستگاه تانک و نفر بر ، 5 فروند هواپیما و 120 دستگاه خودرو .

 

3 – ارتشبد غلامعلی اویسی عامل کشتار مردم تهران در دو فاجعه بزرگ 15 خرداد 42 و 17 شهریور 57 ، در سال 1297 به دنیا آمد . وی پس از پایان دوره دانشکده افسری در 1317 ش در مشاغل گوناگون نظامی به خدمت پرداخت و پس از کودتای 28 مرداد 1332 به تدریج ترقی وی در هرم دیوان سالاری نظای آغاز گردید . اویسی پس از طی دوره دانشگاه جنگ در تهران دوره ستاد و فرماندهی در آمریکا در 1339 ش به ریاست ستاد گارد و در 1341 به فرماندهی لشگر یک گارد رسید . در همین سمت بود که به عنوان فرماندار نظامی تهران به قتل عام قیام کنندگان 15 خرداد 1342 دست زد . اویسی در 1348 فرماندهی ژاندارمری کل کشور و در 1351 فرمانده نیروی زمینی ارتش گردید . او در جریان انقلاب اسلامی بار دیگر عهده دار سمت فرماندار نظامی تهران شد و کشتار خونین 17 شهریور 1357 تهران را به راه انداخت . اویسی در دی ماه 1357 به بهانه معالجه از ایران خارج شد و تقاضای بازنشسگی نمود . او در زمره نخستین افسران عالی رتبه متواری رژیم پهلوی بود که با سرمایه سرویس های اطلاعاتی غرب فعالیت تروریستی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را از خاک عراق و ترکیه اغاز کرد. این نظامی جنایتکار سرانجام در هجدهم اسفند 1362 ش توسط افراد ناشناسی در پاریس به قتل رسید .

 

4 – حسین حزین بروجردی در سال 1287 ش در بروجرد به دنیا آمد . وی به دفعات با پای پیاده به زیارت آستان امیرالمومنین و حضرت عبا عبدالله الحسین رفت . استاد حزین بارها اشعارش را که در مدح ائمه اطهار سروده بود در محضر آیت الله العظمی بروجردی قرائت کرد و مورد تشویق معظم له قرار گرفت . از مهمترین اقداماتی که حزین در فن تاریخ نویسی در طول حیات خویش انجام داد جمع آوری زندگانی بسیاری از بزرگان و شعرای بروجرد بود . سوز و گداز ، دیوان غزلیات ، ساقی نامه یا آیینه عبرت و ... از آثار این شاعر مسلمان است . استاد حزین بروجردی به هنگام فوت 87 سال داشت .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/18:: 12:6 صبح | نظرات دیگران ()