سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
دانش، شریف ترین تبار است . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175294
بازدید امروز :38
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز هفدهم بهمن ماه

- اعطای امتیاز ایجاد راه آهن جلفا – تبریز به بانک استقراضی روس ( 1291 ش )

 - رحلت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی قمی از مدرسین حوزه علمیه نجف و قم ( 1325 ش )  - فرار ژنرال هایزر مستشار آمریکایی از ایران ( 1357 ش )

 - راهپیمایی عظیم مردمی در حمایت از دولت موقت ( 1357 ش )

- تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به امر امام خمینی ره ( 1366 ش )

- درگذشت استاد محقق ابراهیم میر فخرایی ( 1366 ش )

 - عقب نشینی مفتضحانه نیروهای نظامی آمریکا از خلیج فارس در جریان جنگ تحمیلی ( 1366 ش )

 - روز خانواده

1- به دست آوردن امتیاز معادنی که ضمیمه راه آهن محسوب می شد از اعمال مشترک کشورهای غربی به ویژه انگلیس و نیز روسیه قبل از آغاز جنگ جهانی اول بود کمپانی های روسی تنها فصد کشیدن راه آهن را نداشتند بلکه می خواستند حق استخراج معادن را در کنار امتیاز راه آهن به دست آورند . این خطوط راه آهن در زمان جنگ سهم عمده ای در انتقال نبرو در درون کشور ایفا کردند و به نیاز های مردم توجهی نداشتند بانک استقراضی روس که با کمک های دولت روسیه و بانک دولتی روس نفوذ فراوانی در میان بازرگانان و مالکان یافته بود در آستانه جنگ بین المللی اول دایره غعالیت خویش را از اعطای وام در مقابل دریافت وثیقه فراتر نهاد و به فعالیت های گوناگونی چون به دست گرفتن راه های شوسه ، راه آهن و استخراج معادن ، روی آورد . به دنبال این سیاست در این روز برابر با ششم فوریه 1913 م بانک استقراضی روس با دولت ایران قراردادی امضا کرد که به موجب این قرار داد آن بانک راه آهن جلفا به تبریز و خط فرعی آن را تا ارومیه ایجاد می کرد . مدت قرارداد 75 سال و بانک از پرداخت مالیات معاف بود نیمی از درآمد به شرکتی تعلق می گرفت که بانک تشکیل می داد . پس از انعقاد قرار داد بین دولت ایران و روسیه دولت انگلیس که همواره در کسب امتیازهای گوناگون از کشورهای ضعیف با روسیه رقابت داشت از این امر نگران شد و این امتیاز را تبعضی علیه خود عنوان کرد . دولت علاءالسلطنه نیز که ریاست کابینه وقت را بر عهده داشت برای حفظ به اصطلاح تعادل بیو دو دولت روس و انگلیس سه روز بعد یعنی در روزز بیستم بهمن آن سال حق احداث خط آهن ازز محمره ( خرمشهر ) به خرم آباد را به سندیکای انگلیس واگذار کرد و سود سرشار نصیب بیگانگان و ضرر بی پایان و ذلت نصیب مردم ایران نمود .

 2- آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی در سال 1243 ش ( 28 رجب سال 1282 ق ) در شهر قم دیده به جهان گشود ایشان تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مکتب خانه های قم شروع کرد و پس از آن درس های مقدماتی از قبیل صرف و نحو و منطق را فرا گرفت . پس از آن راهی تهران شد و از محضر استادانی همچون میرزا ابوالحسن جلوه ، شیخ فضل الله نوری ، میرزا محمد حسن آشتیانی ، شیخ علی مدرس یزدی و میرزا محمود قمی بهره برد وی همچنین تهذیب اخلاق را در محضر علامه سید مرتضی کشمیری و علم حدیث را در محضر علامه میرزا حسین نوری فراگرفت . آیت الله قمی پس از نزدیک به بیست سال اقامت در نجف به مشهد بازگشت و حوزه درس خود را تشکیل داد و مرجعیت مردم را نیز عهده دار شد وی در واقعه خونین مسجد گوهر شاد مشهد در اعتراض به کشف حجاب اعتراض خود را مطرح ساخت که به تبعید ایشان به عراق انجامید ایشان از مراجع وارسته ای بود که در مقاطع مختلف به خصوص در دوران خفقان رضا خانی به پا خاست و شجاعانه به ستیز با دشمن پرداخت که به حق می توان او را قامت قیام نامید . آیت الله قمی ار مشایخ حدیث و اجتهاد زمان خود بود که بعد از شیخ الشریعه اصفهانی ، ریاست و زعامت شیعه به او منتهی شد . از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که حاشیه بر عروه الوثقی ، حاشیه بر رساله ارث و نفقات مختصر الاحکام ، طریق النجاه ، مناسک حج و ... از آن جمله اند . این فقیه عالی مقام و عالم نستوه سرانجام در 17 بهمن 1325 ش برابر با 14 ربیع الاول 1366 ق در 82 سالگی رحلت کرد و پس از تشییعی باشکوه در صحن امام علی ( ع ) دفن گردید .

 

 3- ژنرال هایزر فرستاده ویژه آمریکا در 14 دی ماه 1357 به منظور کمک به بقای رژیم پهلوی و اعلام حمایت آمریکا از فرماندهان ارتش شاه و زمینه سازی کودتا علیه انقلاب اسلامی به تهران آمده بود . وی در سفرش به ایران ارتش را به تحت کنترل گرفتن ایران تشویق نمود و ار ارتش خواست تا از دولت بختیار حمایت کرده نظم را مستقر کند . هایزر معتقد بود که ارتش قدرت مهار تشنجات را دارد اما در صورتی که نیروهای مذهبی طرفدار امام خمینی قصد سرنگونی دولت را داشتند او کودتا را به اجرا می گذاشت . اما ژنرال هایزر پس از یک ماه تلاش بیهوده و شکست در ماموریت خود به کشورش بازگشت .

 

4- در پی اعلام تشکیل دولت موقت انقلابی راهپیمایی های وسیعی از سوی میلیونها نفر از مردم مسلمان و انقلابی ایران برای پشتیبانی و تایید این تصمیم حضرت امام در شهرهای مختلف بر پا شد . در این روز مردم مسلمان ایران با اجتماع در خیابان ها همه یک صدا خواستار برکناری دولت سرسپرده بختیار شدند . در این راهپیمایی تمام طبقات از جمله روحانیان اصناف ، کارگران ، دانشجویان و زنان مشارکت داشتند و شعارهایی در تایید اقدام امام داده شد و در پایان طی قطعنامه ای به دولت غیر قانونی بختیار هشدار داده شد که هر چه زودتر از رودررویی ملت کنار بروند .

 

 5- پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مواردی به وجود آمد که این دو نهاد با هم اختلاف نظر پیدا می کردند و در هر بار نظر حضرت امام را اعمال می نمودند سرانجام در اواسط بهمن 1366 از سوی رییس جمهور ، رییس مجلس ، رییس دیوان عالی کشور ، نخست وزیر و حاج احمد خمینی نامه ای خطاب به امام نگاشته و از ایشان درخواست شد که برای حل عملی مسائل ، مرجعی را تعیین کرده که باعث حل اختلاف مجلس با شورای نگهبان گردد . حضرت امام نیز در 17 بهمن آن سال فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام مرکب از اعضای شورای نگهبان ، روسای سه قوه و ... را صادر کردند . مشروعیت و قانونی بودن تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام تا قبل از بازنگری قانون اساسی در سال 1368 با توجه به اختیارات ولایت مطلقه فقیه که قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته ، قابل توجیه بود . ولی پس از بازنگری قانون اساسی این مجمع برای تشخیص در مواردی که مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان بر خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی تشخیص داده شود و از آن سو مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند و همچنین مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می دهد و سایر وظایفی که در قانون ذکر شده است به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می شود اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام معظم رهبری تعیین می نمایند .

 

 6- استاد ابراهیم میر فخرایی در شهرستان رشت به دنیا آمد . وی در 16 سالگی برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در اوج نهضت جنگل علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی به زادگاهش بازگشت او با میرزا کوچک خان جنگلی آشنا شد و تصدی تحریرات میرزا کوچک خان را به عهده گرفت . میرفخرایی در جریان نهضت جنگل همراه و یار میرزا کوچک خان بود . کتب تاریخ ایران سردار جنگل و گیلان در جنبش مشروطیت از جمله آثار این محقق معاصر ایرانی است.

 

7- دولت ریگان به دنبال رسوایی ایران گیت به منظور باز یافتن اعتبار خود در میان کشورهای عرب با درخواست حکام منطقه جهت اعزام نیرو به خلیج فارس به بهانه حفاظت از کشتیرانی آزاد موافقت نمود . این اقدام همچنین به خیال تحریک و تحت فشار قراردادن ایران و منحرف ساختن تمرکز و توجه ایران بر ادامه جنگ تا پیروزی نهایی طرح ریزی گردید . علی رغم مخالفت های وسیع اغلب اعضای کنگره و سایر محافل سیاسی آمریکا با اقدام جنگ طلبانه این کشور در خلیج فارس دولت ریگان با سماجت و تلاش های گسترده سیاسی – تبلیغاتی و برخورداری از حمایت و همکاری صهیونیست ها و عواملشان در آمریکا پس از مدتی توانست تا حدود زیادی منتقدان را خاموش سازد . رسانه های آمریکایی نیز تا مدتی اغلب حملات به کشتیرانی منطقه را نادیده گرفته و بیشتر به موفقیت عملیات اسکورت آمریکا و عدم وقوع حمله علیه کشتی های آمریکایی پرداختند . این رسانه ها غالبا آن چه را که حملات قایق های توپ دار ایران به تانکرهای متعلق به عربستان و کویت و تانکرهایی که عازم این منطقه هستند می خوانند با آب و تاب خاص و با هدف معرفی ایران به عنوان یک نیروی تندرو و تهدید کننده جریان آزاد کشتیرانی در خلیج فارس منعکس می کرد و به ندرت از حملات وسیع عراق علیه تانکرهای نفتی بین المللی یاد می کردند نیروهای نظامی آمریکا مانعی بر افزایش حملات به نفت کش ها نشد به طوری که رسانه های آمریکا نیز به آن اعتراف کردند در نهایت وحشت نیروهای آمریکا از حملات انتحاری ایرانیان و مخارج سنگین حضور آنان در خلییج فارس باعث عقب نشینی مفتضحانه آن ها در این روز گردید .

 

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/17:: 11:48 عصر | نظرات دیگران ()