سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
دل، سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175047
بازدید امروز :15
بازدید دیروز :2
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز پانزدهم بهمن ماه

- گذاشتن سنگ بنای دانشگاه تهران ( 1313 ش )

 - ترور ناکام محمد رضا پهلوی در جریان مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه تهران ( 1327 ش )

  - رحلت عالم فقیه و ادیب بزرگوار آیت الله ملا محمد جواد صافی گلپایگانی ( 1337 ش )

 - پیام امام خمینی ره مبنی بر ادامه مبارزه و اعتصاب تا پیروزی نهایی ( 1357 ش )

- راه اندازی پالایشگاه بید بلند ( 1362 ش )

- مخالفت بختیار با تشکیل دولت موقت انقلاب ( 1357 ش )

 - شروع مجدد حملات هوایی عراق به جزایر و لوله های نفتی و کشتی های نفتکش ( 1364 ش )

 

 1- طرح تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 ش به صورت لایحه قانونی به مجلس شورای ملی ارائه شد و پس از تصویب به مرحله اجرا در آمد . دانشگاه تهران از مدارس عالی آن زمان مانند مدرسه عالی طب و مدرسه حقوق و علوم تشکیل در بدو تاسیس شامل شش دانشکده به نام های علوم طبی ، انسانی ،تربیتی ، سیاسی ، اقتصادی و فنی بود و ریاست آن را از سال تاسیس تا سال 1317 ش دکتر عیسی صدیق با همکاری دکتر علی اصغر حکمت به عهده داشتند . استقلال دانشگاه تهران از نظر اداری و فنی در زمان وزارت دکتر علی اکبر سیاسی در 1321 ش عملی شد و نخستین بار بر طبق مقررات قانون استقلال دانشگاه ، رئیسان دانشکده ها از میان استادان و با موافقت نظر و رای آنان برگزیده شدند . همچنین رییس داشنگاه نیز از میان رییس داشنکده ها به رای شورای دانشگاه انتخاب گردید .

 

 2- در روز 15 بهمن 1327 ش طبق معول سالهایی گذشته محمد رضا پهلوی در مراسم جشن سالگرد تاسیس دانشگاه تهران شرکت کرد که با سوء قصد یکی از عکاسان مواجه گردید ولی آسیبی به وی وارد نشد . پس از این حادثه حکومت نظامی در شهر اعلام گردید و تحقیقات درباره ضارب آغاز شد و نتیجه تحقیقات به این منجر شد که ضارب از اعضای حزب توده ایران بوده است از این رو حزب توده نیز غیر قانونی اعلام شد و فعالان آن به زندان افتادند . این ترور زمینه تاسیس مجلس موسسان را برای افزایش اختیارات شاه پدید آورد که در آن شاه حق انحلال مجلس شورای ملی را به دست آورد این مجلس در هنایت دو ماه و نیم در اول اردیبهشت 1328 ش گشایش یافت .

 

3- آیت الله ملا محمد جواد صافی گلپایگانی در سال 1294 ش ( 1287 ق ) در بیت علم و تقوا در گلپایگان به دنیا آمد . وی به اقتضای شوق فطری و سیرره خانوادگی از همان آغاز نوجوانی به تحصیل علوم دینی روی آورد و پس از اتمام مقدمات و سطح در محضر حضرات آیات : سید محمد باقر درچه ای ، میرزا جهانگیر خان قشقایی ، حاج نورالله اصفهانی ، آقا محمد تقی نجفی اصفهانی ، میرزا هاشم چهار سوقی خوانساری و شیخ محمد علی ثقه الاسلام به مدارج بالا علمی دست یافت . از جمله اقدامات ایشان می توان مبارزه بی امان با انحرافات و مفاسد دینی مانند بهائیت و تصوف دروغین ، مخالفت با خان ها و فئودال ها ، رویارویی با کشف حجاب و مفاسد دوران پهلوی و احیاء شعائر دینی و بزرگداشت های مذهبی نام برد . همچنین از آیت الله صافی تالیفات گوناگون بر جای مانده که رساله های متعدد فقهی ، مصباح الفلاح در 2 جلد در اخلاق ، گنجینه گهر در حدیث و دیوان اشعار از آن جمله است سرانجام آن بزرگوار در شب 15 بهمن 1337 ش برابر با 25 رجب 1378 ق در 88 سالگی در گلپایگان بدرود حیات گفت و پس از تشییع با شکوه در زادگاهش و نیز قم و نماز آیت الله بروجردی در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه ( س ) مدفون گردید .

 

4- در حالی که پس از ورود امام به ایران مبارزات مردم با رژیم شاه با سرعت بیشتری به هدف خود نزدیک می شد شاپور بختیار آخرین نخست وزیر این رژیم در مصاحبه ای تلاش کرد تا مردم را آرام کند . وی که با تظاهر به دموکراسی و آزادی خواهی می کوشید مردم را از ادامه انقلاب منصرف کند در این مصاحبه اعلام کرد که به امام خمینی اجازه نمی دهد دولت موقت تشکیل دهد . این در حالی بود که به خاطر تشدید تظاهرات و اعتصاب های مردم در شهرهای مختلف تمرد و فرار نظامیان از پادگان ها و همچنین استعفای پی در پی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس کنترل کشور عملا از دست حکومت خارج شده بود .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/15:: 12:29 صبح | نظرات دیگران ()