سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خردهایتان را متّهم کنید که خطا از اعتماد به آنها پدید می آید . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175215
بازدید امروز :26
بازدید دیروز :44
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز نهم بهمن ماه

 - افزایش اعتراضات مردم نسبت به بختیار ( 1357 ش )

- بازگشایی فرودگاه های کشور به دستور بختیار در نتیجه فشار مردم انقلابی ( 1357 ش )

- درگذشت سالک الی الله حاج اسماعیل دولابی ( 1381 ش )

- رحلت استاد اخلاق و عارف کبیر آیت الله میرزا علی آقا قاضی طباطبایی ( 1325ش )

- امضای پیمان تحمیلی سه جانبه بین انگلستان ، شوروی و ایران در مجلس شورای ملی ( 1320 ش )

 

1- پس از تجاوز نیروهای شوروی و انگلستان به ایران در شهریور 1320 و نقض بی طرفی ایران ، انگلستان و شوروی به امضا رسید . براساس این پیمان تحمیلی دولت وقت ایران به نخست وزیری محمد علی فروغی به ناچار پذیرفت که راه ها و وسایل ارتباط زمینی ، هوایی و دریایی خود را در اختیار متفقین قرار دهد تا آنان با ارسال تجهیزات از طریق ایران جبهه شوروی را در برابر آلمان نازی تقویت کنند . در برابر دولت های شوروی و انگلستان تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که حداکثر شش ماه پس از پایان جنگ خاک ایران را ترک کنند . انگلستان و شوروی با اشغال ایران نه تنها خساراتی جبران ناپذیر به کشور وارد کردند ، بلکه پس از پایان جنگ نیز بر خلاف پیمان 9 بهمن 1320 ارتش شوروی تلاش کرد با تاسیس دولتی دست نشانده در شمال غربی ایران زمینه های تجزیه این بخش از خاک ایران را فراهم کند اما این توطئه با مقاومت مردم مسلمان ایران به ویژه مبارزان و آزادی خواهان آذربایجان شکست خورد و ارتش شوروی در نهایت مجبور به ترک خاک ایران شد .

 

 2- آیت الله سید علی قاضی طباطبایی در سال 1248 ش ( 13 ذیحجه 1285 ق ) در تبریز ئ در خانواده ای اهل علم و ادب و تقوی زاده شد . وی در تبریز ار برخی فضلا و نیز پدر استفاده های علمی برد و در جوانی برای ادامه تحصیلات راهی نجف اشرف گردید . آیت الله قاضی در نجف از محضر درس استادان نامداری همچون محمد فاضل شربیانی ، محمد حسن مامقانی ، شیخ الشریعه اصفهانی ، آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی بهره های فراوان برگرفت و در درس عارف کامل سید احمد کربلایی و نیز شیخ محمد بهاری شرکت کرد . این شخصیت والامقام پس از سالیانی توقف در نجف در فقه ، اصول ، حدیث و تفسیر متخصص و ماهر شد و از رجال اخلاق و عرفان گردید . سرانجام این عارف کامل در 9 بهمن 1325 ش برابر با 6 ربیع الاول 1366 ق در 77 سالگی به دیار قدس پر کشید و در وادی السلام نجف اشرف نزدیک مقام حضرت مهدی ( عج ) به خاک سپرده شد .

 

3- روز نهم بهمن 1357 تهران یک بار دیگر شاهد یک جنگ خونین شش ساعته بود و طی این درگیری ها در نقاط مختلف شهر صدها نفر شهید و زخمی شدند . در این حال صدای رگبار مسلسل ها از بالای بام ستاد ژاندارمری و میادین تهران ساعت ها به گوش می رسید و مردم در تهران و شهرستانها با همبستگی کم نظیری دست به تشکیل گروه های امداد زده و خیابانها را سنگربندی کرده بودند . همچنین در این روز آیت الله سید محمود طالقانی به جمع متحصنین روحانیان مبارز و انقلابی در مسجد دانشگاه تهران پیوست و استادان و طلاب حوزه علمیه قم نیز در مسجد اعظم این شهر متحصن شدند . طبق اظهارات مطبوعات روز دو میلیون شهرستانی برای استقبال از حضرت امام خمینی در تهران بست نشستند و از طرف اهالی تهران در مساجد و خانه های شخصی مورد پذیرایی قرار گرفتند . در این شرایط خبرگزاری ها با تفسیر و گزارش از تشکیلات عظیم اسلامی مردم سخن می گفتند و کمیته برگزاری مراسم استقبال در مدرسه رفاه تهران با تعیین مقررات استقبال مردم را برای نمایش قدرت بی سابقه ملی بسیج می نمودند .

 

4- با گسترده تر شدن مخالفت ها و اعتراضات مردمی و پس از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه نیز با اعلام همبستگی به جمع آنان پیوستند . در حالی که تعداد متحصنین هر لحظه بیشتر می شد و فشار افکار عمومی در اعتراض به بسته بودن فرودگاه ها جهت جلوگیری از ورود حضرت امام به کشور شدت می گرفت دولت به ناچار در 9 بهمن 57 دستور بازگشایی فرودگاه ها را صادر کرد و اعلام شد که به مناسبت فرود هواپیمای حامل حضرت امام فرودگاه ره فرودگاه برای سایر پروازها بسته است پس ازآن کمیته استقبال از امام اعلام کرد که معظم له ساعت 9 صبح روز دوازدهم بهمن ماه وارد تهران خواهند شد . این کمیته همچنین از مردم خواست تا در مسیر حرکت دیگر با باز شدن فرودگاه مهرآباد تهران هواپیمای نظامی آمریکا شروع به خارج کردن آمریکایی ها از ایران کردند



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/9:: 10:41 عصر | نظرات دیگران ()