سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روزبرای سه کس آمرزش می طلبند : دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175049
بازدید امروز :17
بازدید دیروز :2
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز ششم بهمن ماه

- آغاز نخست وزیری امیر عباس هویدا مهره مطیع دستگاه طاغوتی شاه ( 1343 ش)  

- برگزاری رفراندوم فرمایشی رژیم محمد رضا پهلوی تحت عنوان انقلاب سفید ( 1341 ش )

 - اجتماع بزرگ مردم تهران برای ملی شدن نفت ایران به دعوت آیت الله کاشانی ( 1329 ش )

 - برخورد شدید نظامیان مزدور رژیم پهلوی با مردم تظاهر کننده در شهر های مختلف ( 1357 ش )

 - تهاجم گروهک ضد انقلاب مسلح اتحادیه کمونیست ها به شهر هزار سنگر آمل ( 1360 ش )

 

1- ضد انقلابیون مسلچ در قالب اتحادیه کمونیست ها با جمع آوری تمام امکانات خود در شب ششم بهمن 1360 به شهر هزار سنگر آمل حمله آورده تا به تصور خویش آن را مرکز حمله های بعدی در خطه شمال ایران قرار بدهند ولی نیروهای رزمنده و مردم انقلابی این شهر در انددک زمانیی تهاجم ضد انقلاب را دفع نمودند گر چه تعدادی از اهالی این شهر در این هجوم وحشیانه ضد انقلابیون به شهادت رسیدند ولی تعداد بسیاری از مهاجمان به هلاکت رسیده تعدادی اسیر شده و مابقی در جنگل های اطراف پراکنده گشتند .

 

2- پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر رژیم پهلوی توسط محمد بخارایی از اعضای هیئت موتلفه اسلامی دست اندرکاران دستگاه طاغوت تا چند روز حال وی را رضایت بخش اعلام می کردند .ولی در ایین روز این تلاش ناکام ماند ومرگ نخست وزیر سرسپرده را اعلام نمودند . پس از منصور امیر عباس هویدا که در کابینه منصور وزیر دارایی بود مامور تشکیل کابینه گردید . هویدا تا سال 1356 در حدود 13 سال در این پست باقی ماند . دوران صداررت طولانی هویدا که با طول وزارت 25 نخست وزیر برابر بود دوران آرامش و ثبات سلطنت محمد رضا پهلوی به شمار می رود . کابینه هویدا مطلوب شاه بود و همه چیز و همه کس بر وفق و نیت شاه در سنگر خود جای گرفته بودند . هویدا پس از اتمام دوران صدارت به مشاغلی دیگر گمارده شد تا این که در آبان 1357 در اقدامی عوم فریبانه توسط دولت نظامی ازهاری بازداشت شد . امام این بازداشت با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و سرانجام چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حکم دادگاه انقلاب تیرباران شد .

 

3- پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت دولت اسد الله علم تصمیم گرفت تا این اصول را به رفراندوم بگذارد . همزمان با اقدامات دولت جهت برگزاری مراسم رفراندوم حوزه علمیه قم و سایر روحانیون و علمای بزرگ ضمن مخالفت با جنبه های خلاف شرع قانون اصلاحات ارضی و حضور زنان و مخاللفت با تقسیم و اجاره دادن املاک موقوفه دست به مبارزه زدند و از طریق ایراد سخنرانی و تلگراف و غیره دولت را تحت فشار قرار دادند . در نهایت علی رغم تحریم رفراندوم توسط علما و مراجع و ناکامی شاه در سفر به قم و جلب نظر حوزه و نیز با وجود تمام مخالفت ها ، اعتصاب و تظاهراتی که در شهرهای مختلف به ویژه در مراکز مذهبی صورت گرفت ، رفراندوم شاه انجام شد . در این میان بلندگوهای وابستگان دستگاه پهلوی با شعار جاوید شاه سعی داشتند به مردم از جمله کارگران ، کارمندان و مستخدمان شرکت ها فشار وارد آوردند تا رای مثبت بدهند . با این وجود محل رای گیری صندوق ها خلوت بود . ولی سرانجام دستگاه تبلیغاتی رژیم اعلام داشت که اصول پیشنهادی شاهنشاه با استقبال پر شور و بی نظیر مردم روبرو گردید و اکثریت مردم به انقلاب سفید شاه آری گفته اند .

 

4- از آغاز اکتشاف و استخراج نفت در ایران شرکت های نفتی بیگانه همواره دست اندر کار امور نفت بوده و ثروت هنگفتی از این راه به جیب می زدند ، ولی در این میان سود اندکی عاید ایران می گردید . از این رو کمیسیون نفت مجلس شورای ملی در نظر گرفت تا قرار دادهای خارجی را لغو و نفت را مای اعلام نماید اما در این مسیر سپهبد رزم آرا نخست وزیر پهلوی با حمایت انگلستان درصدد انعقاد قراردادهایی به نفع انگلیس و به ضرر کشور بود . در این میان اختلاف مجلس و مردم با نخست وزیر شدت گرفت تا این که آیت الله کاشانی رهبر مذهبی و روحانی سرشناس وقت برای آگاهی مردم و نیز در خواست جهت ملی شدن نفت اجتماع بزرگی را در ششم بهمن 1329 در مدرسه شاه برگزار کرد . در نهایت رزم آرا که تصمیم جدی برای تصویب لایحه الحاقی نفت داشت توسط خلیل طهماسبی از یاران فداییان اسلام ترور شد و در پایان اسفند 1329 مجلس ملی شدن صنعت نفت را به تصویب رساند .

 

5- با آغاز جنگ جهانی اول و علی رغم اعلام بی طرفی ایران در این جنگ سپاه عثمانی در اوایل دی ماه 1293 ش به آذربایجان ایران یورش برد و آن را به تصرف خود در آورد . پس از تجاوز عثمانی دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایرات نمود و بر سر تصرف شهرهای ایران نبرد سختی بین دو طرف در خاک ایران صورت گرفت . این جنگ با شکست عثمانی در 8 دی ماه 1293 به پایان رسید و تا چند سال سپاه روسیه در شمال و غرب ایران به انواع جنایت و غارتگری ادامه داد . در این زمان دولت ایران نهایت ضعف خود را می گذارند و کمترین مقاومتی در برابر متجاوزان که شمال و جنوب کشور را به اشغال خود در آورده بودند از خود نشان نمی داد .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/6:: 1:9 صبح | نظرات دیگران ()