سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
[ و بر پلیدیى که در پارگین بود گذشت و فرمود : ] این چیزى است که بخیلان در آن بخل مى‏ورزیدند . [ و در روایت دیگرى است که فرمود : ] این چیزى است که دیروز بر سر آن همچشمى مى‏کردید . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175550
بازدید امروز :89
بازدید دیروز :104
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز چهارم بهمن ماه

 - ورود سپاه روسیه به ایران در جریان جنگ جهانی اول ( 1293 ش )

- مسافرت محمد رضا پهلوی به قم در آستانه رفراندوم انقلاب سفید ( 1341 ش )

- بستن فرودگاه مهرآباد به دستور بختیار برای جلوگیری از ورود امام به ایران ( 1357 ش )

 - ارایه لایحه عوام فریبانه انحلال ساواک توسط بختیار به مجلس در اوج انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

 - درگذشت استاد حسن هریسی خوشنویس معاصر ( 1362 ش )

- افتتاح پخش رادیو پیام و رادیو تهران در میدان ارک ( 1375 ش )

 

 1 – هنوز مدتی از تاجگذاری احمد شاه قاجار نگذشته بود که جنگ جهانی اول آغاز شد . در این جنگ ، دولتهای روسیه ، انگلستان وفرانسه با دولت های آلمان ، اتریش ، مجارستان و ایتالیا به نبرد برخاستند و پس از مدتی حکومت عثمانی نیز اتحاد خویش را با آلمان اعلام کرد و عملا وارد جنگ گردید . طرفین جنگ تلاش زیادی به عمل آوردند تا در دولت ایران نفوذ کرده و آن را به نفع خویش وارد کارزار نمایند و از منطقه سوق الجیشی ایران ضربه سهمگینی به دشمن خود وارد کنند . در این زمان مستوفی الممالک ریاست دولت را در اختیار داشت . وی گرچه بی طرفی ایران را در جنگ اعلام نمود ، اما هیچ کدام از طرفین جنگ اعتنایی به این امر نکرده و وارد خاک ایران شدند . انگلستان از جنوب و روسیه از شمال کشور متجاوزانه وازد ایران شدند و منطقه وسیعی را در اشغال خویش قرار دادند . روسیه پس از هجوم به ایران به جنگ با نیروهای عثمانی که در آذربایجان به خاک ایران تجاوز کرده بودند پرداخت و هر دو اشغالگر به جان هم افتادند تا این که نیروهای امپراتوری عثمانی شکست خوردند . حاکمیت ایران در این زمان به ضعیف ترین درجه رسید و اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور به شدت پریشان و بحران زده بود . اشغال قسمت شمالی ایران از سوی دولت تزار روسیه به مدت سه سال طول کشید . در نهایت در سال 1296 ش ( 1917 م ) انقلاب کمونیستی روسیه به وقوع پیوست و نیروهای روسی به دلیل لوضاع پریشان داخلی روسیه شمال ایران را تخلیه کردند .

 

 2- پس از ارتحال آیت الله بروجردی محمد رضا پهلوی درصدد انجام برنامه های به اصطلاح اصلاحات بر آمد یکی از این برنامه ها اصول ششگانه شاه و ملت بود که با تبلیغات و سر و صدای فراوانی عنوان گردید و قرار شد در ششم بهمن 1341 ش به رفراندوم گذاشته شوند از این رو شاه ظاهرا برای تقسیم املاک قم و باطنا برای قدرت نمایی تصمیم به مسافرت به این شهر گرفت . بامداد روز سوم بهمن شهر قم به یک پایگاه نظامی و امنیتی تبدیل گردید و عده ای از شهر تهران برای استقبال ظاهری از شاه به قم آمده بودند . محمد رضا شاه که می خواست تکلیف خود را با روحانیون روشن ساززد و به اصطلاح نفوذ و قدرت خود را در شهر مذهبی به رخ حوزه علمیه بکشد در 4 بهمن سال 1341 به قم رفت ولی چون حضور در مراسم استقبال از شاه توسط علما تحریم شده بود به جز عده ای که از تهران آماده بودند و تعداد اندکی از مردم قم کسی در سخنرانی شاه حاضر نشد شاه از شدت خشم حتی وارد حرم نشد و در سخنان خود روحانست را ارتجاع سیاه خواند و آنان را خائن تر از حزب توده و کمونیست ها شمرد او به زعم خود خواست به جامعه روحانیت پاسخ دهد و آنان را تهدید و ارعاب نماید این سخنان صفوف رژیم را فشرده تر کرد و اختلاف شاه و روحانیون را آشتی ناپذیر گردانید .

 

3- وقتی که خبر بازگشت حضرت امام خمینی ره به کشور قوت گرفت دولت بختیار برای جلوگیری از ورود امام به کلیه شرکت های هواپیمایی بین المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند علاوه بر این به دستور بختیارتعداد زیادی تانک و زره پوش در فرودگاه تهران مستقر شدند تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری نمایند . همچنین کلیه فرودگاه های کشور برای سه روز بسته لعلام شد و در نتیجه نزدیکان امام اعلام کردند به مناسبت بسته بودن فرودگاه سفر امام به تهران دو روز به تعویق افتاد . عکس العمل مردم در برابر این بختیار به حدی شدید بود که دستور بختیار در ظرف چند روز لغو شد .

 

4- استاد حسن هریسی در سال 1282 ش در تبریز به دنیا آمد . از دوازده سالگی به مدرسه طالبیه آن شهر رفت و پس از فراگیری قرآن ، گلستان سعدی ، صرف ، نحو ، منطق و فقه و اصول به خوشنویسی روی آورد و خط نستعلیق و نسخ را در محضر استادان شهر آموخت . استاد هریسی از 25 سالگی خدمات فرهنگی خود را به عنوان معلم خوشنویسی در مدارس تبریز آغاز کرد و از 1347 در خانه فرهنگ تبریز به آموزش خوشنویسی پرداخت . علاوه بر کتابخانه ها و جزوات رسم الخط ، از استاد هریسی کتابت سه نسخه قرآن سه نسخه مفاتیح الجنان ، منتهی الامال ، معراج السعاده ، صحیفه سجادیه و خوشنویسی طراحی سر فصل کتابها را نیز انجام می داد که صفحات اول کتابت قرآن از آن نمونه است . استاد هریسی سرانجام در 80 سالگی بر اثر سکته مغزی در تبریز درگذشت .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/4:: 12:42 صبح | نظرات دیگران ()