سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
کسى را که چهار چیز دادند از چهار چیز محروم نباشد : آن را که دعا دادند از پذیرفته‏شدن محروم نماند ، و آن را که توبه روزى کردند ، از قبول گردیدن ، و آن را که آمرزش خواستن نصیب شد ، از بخشوده گردیدن ، و آن را که سپاس عطا شد از فزوده گشتن . و گواه این جمله کتاب خداست که در باره دعاست « مرا بخوانید تا بپذیرم . » و در آمرزش خواستن گفته است : « آن که کارى زشت کند یا بر خود ستم کند سپس از خدا آمرزش خواهد ، خدا را بخشنده و مهربان مى‏یابد . » و در باره سپاس گفته است : « اگر سپاس گفتید براى شما مى‏افزاییم . » و در توبت گفته است : « بازگشت به خدا براى کسانى است که از نادانى کار زشت مى‏کنند ، سپس زود باز مى‏گردند ، خدا بر اینان مى‏بخشاید و خدا دانا و حکیم است . » [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175214
بازدید امروز :25
بازدید دیروز :44
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست وسوم دی ماه

- اشغال تبریز توسط نیروهای آلمان و امپراتوری عثمانی در جریان جهان اول ( 1293 ش )

- تشکیل شورای سلطنت توسط محمد رضا پهلوی در آخرین روزهای حیات رژیم پهلوی ( 1357 ش )

- وقوع درگیری شدید مردم با مأموران رژیم شاه ( 1357 ش )

- اولین حمله و بمباران شیمیایی عراق علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی ( 1359 ش )

- عملیات کوچک امیر المؤمنین در منطقه ریجاب ( 1360 ش )

- عملیات کوچک کربلای 6 در سومار توسط ارتش ( 1365 ش )

1- پس از کشتار خونین 13 آبان 57 تهران محمد رضا پهلوی رسماً شنیدن صدای انقلاب ملت ایران را اعتراف کرد. در این حال بود که در حقیقت شمارش معکوس سقوط رژیم پهلوی آغاز شد. شاه ایران که توان مقاومت در مقابل امواج خروشان انقلاب اسلامی را نداشت تنی چند از مهره های سیاسی مورد اعتماد خود را مأمور تشکیل شورای سلطنت کرد تا به تصور خود امواج اعتراضهای مردمی را فرو بنشاند. این شورا قرار بود مقدمات انتقال قدرت را از شاه به فرزندش فراهم کند و بدین ترتیب ملت مسلمان و مبارز ایران را به ادامه حیات رژیم شاهنشاهی متقاعد سازد. هر چند هدف اصلی محمد رضا از تشکیل این شورا خروج از ایران و در نتیجه جان سالم به در بردن بود؛ اما مردم آگاه ایران با تجمع در خیابانها، ضمن مخالفت با این اقدام حمایت خود را از حضرت امام خمینی (ره) اعلام کردند. حضرت امام در همین روز در پاریس اعلام نمودند که به زودی یک دولت جدید انقلابی تشکیل خواهند داد. پس از انتشار این خبر سید جلال الدین تهرانی برای دیدار با امام راهی فرانسه شد امام دو شرط برای پذیرفتن وی معین کردند: استعفای او از ریاست شورای سلطنت و اعلام غیر قانونی بودن این شورا از جانب او سرانجام رییس شورای سلطنت در اول بهمن از سمت خود استعفا داد و شورای سلطنت بدون هیچ اقدامی در راستای اهداف شاه پس از فعالیتی یک هفته ای عملا منحل شد.                                                                                               

2- در جریان برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در چندین شهر ایران درگیری شدیدی میان مأموران رژیم پهلوی و مردم درگرفت و عده ای از مردم مبارز شهید یا مجروح شدند. همچنین در همین روز دانشجویان تهران اجتماع کرده بودند مخالفت خود را با رژیم شاه اعلام کردند و خواستار بازگشت حضرت امام خمینی (ره) از پاریس به ایران شدند. این حرکت دانشجویان در حالی صورت گرفت که محدوده دانشگاه توسط سربازان مسلح و نیروهای نظامی محاصره شده بود. پس از این تظاهرات گسترده حضرت امام، در پیامی ضمن فراخواندن مردم به هوشیاری ملت ایران را از وقوع توطئه ها و شایعات تفرقه افکنانه از سوی ایادی رژیم آگاه کردند.                                                                                                  

3- با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در 31 شهریور 1359 ش رژیم بعث بارها با استفاده از سلاحهای میکروبی بین المللی را نقض نمود. ناکامی ارتش تا بن مسلح عراق در تأمین اهداف سردمداران رژیم بعثی فرماندهان این ارتش را بر آن داشت تا پس از مشورت با کارشناسان عالی رتبه دولتهای استکباری به خصوص کارشناسان شیمیایی شوروی سابق، استفاده از سلاحهای شیمیایی را نیز در کنار دیگر سلاحهای جنگی و مرگبار خویش مورد توجه قرار دهند. سابقه اولین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به 23 دی ماه 1359 ش باز می گردد که نیروهای ایرانی را در 50 کیلومتری غرب ایلام با گلوله شیمیایی مورد حمله قرار داد و شماری را مصدوم کرد. از آن پس عراق به استفاده از این سلاح ادامه داد. با ادامه این روند ایران طی نامه های متعدد رسمی به دبیر کل سازمان ملل با اعلام کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق تقاضای اعزام گروه کارشناسی برای بررسی موضوع نمود هر چند دبیر کل این موضوع را به شورای امنیت ارجاع داد و گروه کارشناسی پس از سفر به ایران این حملات را تأیید کرده و عراق را محکوم نمودند، با این حال اولاً شورای امنیت عکس العمل مناسب و کافی در برابر این نقض مقررات بین المللی نشان نداد و بدین وسیله راه را بر تکرار این جنایت بازگذاشت. در ثانی از کشور به کارگیرنده سلاحهای شیمیایی نامی نبرد و موضوع را با کل مسأله جنگ مرتبط ساخت. در نتیجه عدم اقدام فوری و جهانی سازمان ملل متحد رژیم عراق از آن پس بارها نیروهای ایرانی را مورد حمله شیمیایی قرار داد که به شهید و مجروح شدن دهها هزار نفر انجامید و با گذشت سالها از پایان جنگ اثرات این سلاحهای کشنده هنوز قربانی می گیرند.                                                                        

4- عملیات کربلای 6، در تاریخ 22 دی ماه 1365 با رمز مبارک یا فاطمه الزهرا (س) در غرب و شمال سومار و با اهداف آزاد سازی ارتفاعات منطقه پاسخ به شرارتهای دشمن در بمباران مناطق مسکونی انهدام ماشین جنگی دشمن و متفرق کردن نیروهای عراق آغاز شد. رزمندگان اسلام با عبور از موانع گوناگون از جمله میدانهای وسیع مین، سیم خاردار و تله های انفجاری، به دشمن بعثی یورش بردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن بیش از شصت کیلومتر از خاک میهن اسلامی را آزاد کردند. در این عملیات علاوه بر آزادی ارتفاعات منطقه تعداد یازده فروند هواپیما دو فروند هلی کوپتر، 20 دستگاه تانک، تعداد زیادی خودرو و چندین انبار مهمات منهدم و علاوه بر انهدام 5 گردان و 5 تیپ دشمن، تعداد سه هزار نفر از مزدوران بعثی کشته و زخمی شده و تعدادی تانک و نفربر و انواع سلاحهای سبک و سنگین به غنیمت سربازان اسلام در آمد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/23:: 12:58 صبح | نظرات دیگران ()