سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
سخت‏ترین گناهان آن بود که گنهکار آن را خوار بشمرد . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175300
بازدید امروز :5
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و دوم دی ماه

- صدور فرمان تأسیس عهدالتخانه توسط مظفر الدین شاه قاجار ( 1284 ش )

 - رحلت عالم امامی و فقیه اصولی آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی اصفهانی ( 1313 ش )

 - محکومیت انتشار مقاله توهین آمیز روز نامه اطلاعات علیه امام توسط مراجع تقلید ( 1356 ش )

 - تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام خمینی (ره) ( 1357 ش )

- عملیات کوچک ظفر 5 در استان کرکوک و دیاله عراق توسط سپاه ( 1366 ش)

 

 1- پافشاری و مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری روحانیت، برای به دست آوردن حق تصمیم گیری در امور خویش و برقراری حکومت مشروطه سرانجام استبداد گران را منزوی و شاه قاجار را به پذیرش در خواست ایشان ناچار ساخت. بست نشینان در حرم حضرت عبدالعظیم با واسطه قرار دادن سفیر عثمانی خواسته های خویش از جمله تأسیس عدالت خانه در سراسر کشور را به دولت اطلاع دادند. مظفر الدین شاه نیز که شور و هیجان مردم را در این امر دیده بود، بدون هیچ درنگی حکم تأسیس عدالت خانه را صادر نمود. بدین ترتیب نخستین کوششهای مردم آزادمنش ایران و رهبرانشان به خصوص آیت الله سید محمد طباطبایی که اولین بار تأسیس عدالت خانه توسط وی مطرح شد به ثمر نشست و راه برای تحقق خواسته های مهمتر که همان پذیرش مشروطیت بود، هموار گشت. به دنبال صدور این فرمان آیت الله سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی به همراه سایر علما پس از یک ماه تحصن با شکوه و احترام فراوان و با استقبال مردم وارد شهر شدند.

 

 2- آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی اصفهانی در حدود سال 1234 ش ( 1272 ق ) از پدر و مادری فرهیخته در دهکرد از توابع شهرکرد به دنیا آمد. وی در ابتدا در اصفهان از محضر بزرگوارانی همچون میرزا ابوالمعالی کلباسی و محمد باقر مسجد شاهی و ... استفاده برد و سپس در نجف نزد حضرات آیات: میرزا بزرگ شیرازی، میرزا حبیب الله رشتی، شیخ زین العابدین مازندرانی و میرزا حسین نوری کسب فیض نمود. آیت الله دهکردی سپس به اصفهان بازگشت و به تدریس، تالیف و تبلیغ مشغول گشت و متجاوز از سیصد تن از فضلا در مجلس درس او در مدرسه صدر حاضر می شدند. وی علاوه بر مراتب علم و دانش، خطیبی توانا بود و مردم بسیاری از خواص و عوام از مجالس وعظ او استفاده می کردند. برخی از آثار این عالم بزرگ از این قرارند: شرح بر شرایع در دو جلد، جنة المأوی در اخلاق، حاشیه بر تفسیر صافی و وسیله النجاة. سرانجام آیت الله دهکردی اصفهانی در 22 دی ماه 1312 ش برابر با ششم شوال 1353 ق در 79 سالگی بدرود حیات گفت و جنازه این مرجع بزرگ پس از تشییعی با شکوه در جوار مقبره حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (ع) در اصفهان به خاک سپرده شد.

 

 3- در پی قیام خونین 19 دی ماه 1356 در قم و تبلیغات کاذب و انحرافی رسانه های رژیم شاه و پشتیبانان خارجی آن بر ضد این قیام، حضرت آیت الله گلپایگانی در نامه ای به آیت الله سید احمد خوانساری در تهران، خواستار کمک ایشان در مقابله با این تبلیغات شد. همچنین حضرات آیات مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری یزدی با انتشار اعلامیه هایی، چاپ مقاله توهین آمیز در روزنامه اطلاعات بر ضد امام خمینی و فاجعه 19 دی ماه قم به دست عوامل رژیم پهلوی را به شدت محکوم کردند.

 

 4- با اوج گیری نهضت اسلامی در سال 1357 اندیشه طرح تشکلی به نام شورای انقلاب در میان روحانیون معتمد حضرت امام (ره) پدید آمد که در سفر شهید مطهری به پاریس این طرح با امام در میان گذارده شد. با موافقت معظم له این شورا تشکیل گردید و اعضای آن انتخاب شدند. پس از آن امام خمینی (ره) طی اطلاعیه ای اعضای شورای انقلاب اسلامی را تعیین و وظایف آن را برای مردم تشریح نمودند. معظم له در بخشی از اطلاعیه خویش فرمودند: به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد. اعضای این شورا عبارتند از: حضرات آیات سید علی خامنه ای، سید محمود طالقانی، سید محمد بهشتی، مرتضی مطهری، اکبر هاشمی رفسنجانی، سید عبدالکریم موسی اردبیلی، محمد رضا مهدوی کنی و آقایان ید الله سحابی، مهدی بازرگان و عباس شیبانی و ... . در آستانه پیروزی انقلاب، اعضای این شورا، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت پیشنهاد کردند که حضرت امام با این پیشنهاد موافقت نمودند. پس از پیروزی انقلاب این شورا با مشروعیت حاصله از حمایتهای مردمی، زمام امور را به دست گرفت. از جمله اقدامات شورای انقلاب می توان به تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ملی شدن بانکها، سامان بخشیدن به دادگاههای انقلاب، برگزاری همه پرسی در رابطه با نظام جمهوری اسلامی، بررسی پیش نویس قانون اساسی، تصویب آیین نامه های مجلس خبرگان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و ... اشاره کرد. مسؤولیت شورای انقلاب تا زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی به طول انجامید و از تاریخ 7 خرداد 1359 وظایف این شورا به مجلس و شورای نگهبان واگذار گردید.

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/22:: 1:22 صبح | نظرات دیگران ()