سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
آن که حساب نفس خود کرد سود برد ، و آن که از آن غافل ماند زیان دید ، و هر که ترسید ایمن شد و هر که پند گرفت بینا گردید . و آن که بینا شد فهمید و آن که فهمید دانش ورزید . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175264
بازدید امروز :8
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز چهاردهم دی ماه

 

- فرار ازهاری و اویسی از مزدوان رژیم طاغوت به خارج از کشور ( 1357 ش )

- روز جهاد کشاورزی

- عملیات محدود چغالوند در گیلان غرب به طور مشترک به فرماندهی سپاه پاسداران ( 1359 ش )

- درگذشت عالم وارسته آیت الله شیخ محمد لاکانی ( 1379 ش )

- عملیات کوچک محدود در تنگه حاجیان توسط سپاه ( 1359 ش )

- سفر مخفیانه ژنرال هایزر مستشار عالی رتبه نظامی آمریکا به تهران ( 1357 ش )

- ورود اولین هواپیما به ایران ( 1292 ش )

 

1- در پی اجرای یک برنامه پرواز نمایشی در آسمان تهران توسط خلبانی لهستانی با یک هواپیمای دو باله سبک در زمان احمد شاه قاجار، اولین هواپیما به ایران وارد شد. در ازای این برنامه دست اندرکاران این هواپیما با فروش مبلغ گزاف بلیط، نمایش مختصری داده بودند. تا سالها بعد پروازها غالباً نمایشی بود و هواپیماها برای این منظور به ایران می آمدند. همچنین تا نیمه سال 1301 ش در تهران زمین مشخصی برای فرود و برخاستن هواپیما وجود نداشت تا آن که در پی درخواست دولت انگلستان برای فرود هواپیما، دولت ایران زمینی در جنوب تهران برای این کار اختصاص داد. پس از مدتی خطوط هوایی ایجاد شد و پس از انجام مذاکراتی با شرکتهای اروپایی، اولین سرویس هوایی در آذر ماه 1303 ش دایر گردید.

 

2- غلامرضا ازهاری و غلامعلی اویسی دو تن از ارتشبدهای عالی رتبه ارتش رژیم پهلوی بودند که در روزهای پایانی عمر رژیم ستم شاهی احساس کردند که این رژیم نابود شدنی است و حضور آنان در ایران ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود. از این رو پس از انتقال اموال بی شمار خود به خارج از کشور به اروپا گریختند. ازهاری تا پیش از آن نخست وزیر دولت نظامی بود که در اواخر کار به علت عدم توانایی در کنترل اوضاع کشور از این سمت استعفا داده بود. اویسی نیز به عنوان فرماندار نظامی تهران در 17 شهریور 1357 دستور قتل عام وسیع مردم را صادر کرده و پس از روی کار آمدن ازهاری سرپرست وزارت کار گردید که آن هم دوام نیاورد.

 

3- ژنرال رابرت هایزر معاونت وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا بود و برای مأموریتی ویژه به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم گیریهای بعدی و اطلاع از اوضاع ایران در زمان انقلاب بزرگ ملت مسلمان ایران یاری کند. هایزر در مدت اقامت سی و چند روزه خود در ایران تنها یک بار با شاه ملاقات کرد و در آن جلسه روز و ساعت خروج محمد رضا پهلوی از ایران تعیین شد. هر چند سفر هایزر به ایران به صورت محرمانه صورت گرفت ولی خبر ورود وی در دو روز بعد یعنی شانزدهم دی ماه فاش شد. هایزر در کتاب خاطراتش می نویسد: "من برای بررسی این مسأله، مخفیانه به تهران آمدم که کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه پس از بررسیهای بسیار از واشنگتن دستور رسید که دولتی قوی به رهبری شاپور بختیار تشکیل شود. در صورتی که این کار شکست بخورد کودتای نظامی انجام شد. به طور کلی از مطالعه و بررسی مجموع اخبار و اسناد چنین استنباط می شود که مأموریت ژنرال هایزر در ایران بر اساس چهار مسأله دور می زد. نخست آن که از عملیات خودسرانه و حساب نشده ارتش پس از فرار شاه از ایران جلوگیری شود؛ دوم آن که ارتش را موظف سازند از دولت بختیار پشتیبانی نماید و در صورت لزم مبادرت به کودتای نظامی شود؛ سوم آن که تکلیف قراردادهای فروش سلاحهای پیشرفته آمریکا در ایران روشن گردد؛ چهارم آن که وسایل و سلاحهای مدرن آمریکا در ایستگاههای رادار در ایران به تصرف شوروی در نیاید. با این حال نهضت اسلامی ملت ایران به حدی گسترش یافت که کاری از دست ژنرال هایزر و کاخ سفید بر نیامد و او چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از تهران گریخت.

 

4- آیت الله شیخ محمد لاکانی رشتی در سال 1290 ش برابر با 1331 ق در نجف اشرف و در بیت آیت الله شیخ مهدی لاکانی از علمای دوران به دنیا آمد. وی در ده سالگی به همراه پدر راهی رشت گردید و پس از پشت سر گذراندن مقداری از تحصیلات جدید به فراگیری علوم دینی پرداخت. آیت الله لاکانی در سال 1310 ش جهت ادامه تحصیلات خود وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر درس آیات عظام: سید احمد خوانساری، سید صدر الدین صدر، سید محمد حجت کوه کمره ای و پدر خویش استفاده نمود. وی پس از چند سال به عتبات رفت و پس از موفقیت در امتحان از حضرات آیات: سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء الدین عراقی اجازه اجتهاد دریافت کرد. ایشان پس از مراجعت به قم، به مدت 7 سال از درس خارج فقه و اصول آیت الله بروجردی بهره برد و همزمان به تدریس دوره سطح و فلسفه پرداخت. آیت الله لاکانی بعدها به دلیل ارتحال پدر و نیز بیماری راهی رشت گردید و مقیم آنجا شد. وی در مدت نیم قرن اقامت در رشت شاگردان بسیاری را پرورش داد و تألیف و تدریس اهتمام ورزید. از این فقیه جلیل، آثار متعددی بر جای مانده که شرح مکاسب شیخ انصاری و کفایة الاصول و نیز رسالاتی در علم اخلاق، علم درایه، نفس و قواعد فقیهه و اصولیه از آن جمله اند. این عالم ربانی سرانجام در تاریخ 14 دی ماه 1379 ش برابر با 8 شوال 1421 ق در 89 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در مسجد کاسه فروشان رشت به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/14:: 12:16 صبح | نظرات دیگران ()