سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
هرکس گفتن «نمی دانم» را واگذارد، به هلاکت گاه خود درآید [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174746
بازدید امروز :26
بازدید دیروز :7
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز دوازدهم دی ماه

- رحلت عالم ربانی آیت الله ملا محمد باقر فشارکی ( 1275 ش )

- تصرف شهرهای تبریز و ارومیه توسط قوای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول ( 1293 ش )

- رحلت فقیه اصولی آیت الله فیاض زنجانی ( 1320 ش )

- شروع به کار اولین کارخانه ذوب آهن ایران در کارخانجات تعمیرات اساسی راه آهن ( 1344 ش )

- برگزاری نخستین همایش طنز در تهران ( 1374 ش )

- افتتاح اولین فرستنده رادیو مشهد با قدرت یک کیلو وات ( 1327 ش )

1- آیت الله ملا باقر فشارکی در حدود سال 1207 ش ( 1244 ق ) در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از طی دروس حوزوی به مدارج بالای علمی دست یافت و به وعظ و ارشاد و تدریس و تألیف همت گماشت. شهرت آیت الله فشارکی به غیر از مراتب علمی از دو جنبه بوده است: اول به وسیله منبر و ارشاد مردم با بیانات جذاب و رسا؛ دوم احیا و شب زنده داری شبهای جمعه و خواندن دعای کمیل در مسجد مصلای تخت فولاد اصفهان به هنگام سحر می باشد به طوری که این سنت پس از سالها از درگذشت او توسط دیگران ادامه یافت. همچنین وی دارای محفل درسی پر رونق بود که شاگردان وی را بالغ بر یک صد نفر ذکر کردند. از این عالم ربانی کتب متعددی به جای مانده که آداب الشریعه، ذخیره المعاد و حاشیه بر شرح لمعه از آن جمله است ایشان سرانجام در 12 دی ماه 1275 ش برابر با 26 رجب 1314 ق در 68 سالگی بدرود حیات گفت و در اصفهان به خاک سپرده شد.

2- با آغاز جنگ جهانی اول و حمله آلمان به روسیه و طرفداری عثمان از آلمان و یورش انگلیس و ژاپن به نیروهای آلمانی، جنگ جنبه جهانی پیدا کرد. در این حالت دولت ایران اعلام بی طرفی کرد ولی این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نگردید تا این که سپاه امپراتوری عثمانی به کمک کردها تجاوز به خاک ایران را آغاز کرد و شهرهای ارومیه و تبریز بی دفاع را به تصرف خود در آورد و به سمت شمال ایران پیشروی نمود. پس از تجاوز عثمانی دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان جنگ شدیدی بین قوای روسیه و عثمانی در گرفت در این جنگ خونین سرانجام روسها پیروز شدند و بر آذربایجان استیلا یافتند و روسها تا مدتها در آن منطقه ماندند تا این که پس از تغییر حکومت، آنان آنجا را ترک کردند.

 3- آیت الله فیاض مدرس زنجانی در سال 1247 ش ( 1285 ق ) در یکی از روستاهای زنجان به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر مجتهدش آخوند ملا محمد استفاده برد. سپس در تهران در حلقه درس بزرگانی همچون میرزا ابوالحسن جلوه و میرزا ابوالحسن آشتیانی دروس حکمت، فقه، اصول، کلام، منطق و تفسیر را آموخت و در علوم عقلی و نقلی مهارت یافت. ایشان چند سال نیز در عتبات از کرسی درس علامه شیخ هادی تهرانی و استادان دیگر بهره جست و خود فقیهی محقق و متبحر گشت. ایشان از سال 1287 ش تا پایان عمر به مدت بیش از 30 سال در زنجان اقامت گزید و مرجع تقلید آن دیار شد. وی طی این سالها یکی از مروجین و مدرسین بزرگ مکتب شیعه و از نظر اجتماعی پناهگاه و مرجع مردم عصر خویش به شمار می رفت. از این فقیه جلیل آثاری چون ذخایر الامت و رساله در خُمس، ذکات و ماهیت وجود، بر جای مانده است. ایشان سرانجام در 12 دی ماه 1320 ش برابر با 14 ذی الحجه 1360 ق بدرود حیات گفت و در زنجان به خاک سپرده شد.

4- عملیات متوسط محمد رسول الله (ص) در تاریخ 12 دی ماه 1360 ش با رمز مقدس لا اله الا الله، محمد رسول الله، با هدف انهدام نیروهای دشمن و نشان دادن قدرت نفوذی و تهاجمی ایران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا 13 دی ماه به طول انجامید. در این عملیات نیروهای سپاه ضمن عبور از منطقه کوهستانی و تله های انفجاری به مصاف دشمن رفتند و با عبور از این مناطق پایگاه بعثیان را درهم کوبیده و مقرر فرماندهی یکی از تیپهای دشمن منهدم شد و رزمندگان پس از ورود به شهرهای عراق ضربات سختی بر عراق وارد آوردند. نتایج این عملیات، تلفات نیروهای انسانی: 100 نفر اسیر 700 نفر کشته و زخمی. تجهیزات و امکانات: تانک 4 دستگاه انهدامی، هلیکوپتر 2 فروند انهدامی، هواپیمای میگ 1 فروند انهدامی. این عملیات آرامش دشمن را در غرب کشور بر هم زد و به رژیم بعث نشان داد که از این پس نیروهای متجاوز عراق در هیچ منطقه از خاک ایران از حملات نیروهای جمهوری اسلامی ایران مصون نیستند.     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/12:: 12:17 صبح | نظرات دیگران ()