سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
رسول خدا فرمود : «نزد خداوند، هیچ چیز دشمن تر از خانه ای که بر اثرطلاق ویران شود، نیست» . سپس امام صادق علیه السلام فرمود:«خداوند ـ عزّوجلّ ـ، به سبب دشمنی ای که با جدایی داشت، درباره طلاق تأکید ورزید و سخن را در آن باب، بارها بازگفت. [صفوان بن مهران ـ از امام صادق علیه السلام نقل می کند ـ]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175423
بازدید امروز :66
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز یازدهم دی ماه

- اولین وام گیری ایران از روسیه در زمان مظفرالدین شاه قاجار ( 1278 ش / 28 شعبان 1317 ق )

- تجاوز سپاه عثمانی به خاک ایران ( 1293 ش )

- درگذشت ادیب و نویسنده برجسته یوسف اعتصامی پدر پروین اعتصامی ( 1316 ش )

- رحلت عالم مجاهد و فقیه نستوه آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی ( 1365 ش )

- درگذشت عبدالجواد فلاطوری اندیشمند مسلمان و مؤسس دانشکده علوم اسلامی هامبورگ (1375 ش )

1- پس از شروع جنگ جهانی اول، دولت ایران برای بر کنار ماندن از آسیبهای جنگ، اعلام بی طرفی کرد. اما این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نگردید و هر کدام به نحوی بر خاک ایران یورش آوردند. سپاه عثمانی با کمک کردها شروع به تجاوز به خاک ایران نمود و شهرهای بی دفاع تبریز و ارومیه را به تصرف خود در آورده به سمت شمال کشور پیشروی کرد. پس از تجاوز عثمانی دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و بر سر تصرف آذربایجان جنگ شدیدی بین نیروهای روسیه و عثمانی در گرفت. در این نبرد سهمگین عده زیادی از مردم آذربایجان مجروح و مقتول شدند. اموال آنان به غارت رفت و سرانجام قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز گشت. در نهایت عثمانیها عقب نشینی کرده و روسها منطقه آذربایجان را به تصرف در آوردند. در این حال با ورود انگلیسیها به خاک ایران، خاک این مرز و بوم عملاً به یکی از جبهه های جنگ جهانی تبدیل شد که حاصلی جز قحطی و قتل و غارت مردم ایران در پی نداشت.

2 – آیت الله حاج شیخ عبدالرحمان حیدری ایلامی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در شهر ایلام دیده به جهان گشود. وی پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات به معلمی روی آورد؛ اما پس از رویایی صادق به فراگیری علوم اهل بیت روی آورد و به عتبات عالیات هجرت کرد. ایشان سالیانی در کربلا، سامرا و سپس نجف اشرف مدارج علمی را پیمود و سرانجام با حضور در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خوئی، حاج محمد شاهرودی و شیخ حسین حلی به درجه اجتهاد دست یافت. با تبعید حضرت امام خمینی به نجف اشرف آیت الله حیدری ضمن شرکت در درس خارج اصول و فقه آن بزرگوار در بحث ولایت فقیه امام نیز حاضر شد. این عالم مجاهد از سال 1350 ش برای ارشاد و تبلیغ راهی بغداد گردید که فعالیت دینی او بر دستگاه، گران آمد و او را از کشور اخراج نمودند. ایشان پس از دو سال اقامت در قم در سال 1354 به شهر ایلام وارد شد و روحانیت مبارز ایلام را متشکل ساخت. خنثی کردن تبلیغات بهائیت در استان، تأسیس مدارس علمیه، تأسیس بیش از هشتاد حسنیه و مسجد در استان و ارشاد مردم به دین برخی از فعالیتهای این عالم بزرگوار بود. ایشان بعد از پیروزی انقلاب با رأی قاطع مردم ایلام به مجلس خبرگان راه یافت. ایشان پس از آغاز جنگ بارها در جمع رزمندگان حضور یافت و باعث روحیه بخشی بشتری به رزمندگان اسلام می گردید. سرانجام این عالم مبارز و نستوه در یازدهم دی ماه 1365 ش برابر با بیست و نهم ربیع الثانی 1407 ق در 61 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

3- پرفسور عبدالجواد فلاطوری در سال 1304 ش در اصفهان دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان رسانید. وی سپس برای تحصیل علوم دینی راهی حوزه علمیه مشهد شد و از محضر: میرزا هاشم قزوینی و میرزا محمد تقی ادیب نیشابوری و ... بهره برد. عبدالجواد فلاطوری پس از آن به تهران آمد و به ادامه تحصیل علوم دینی نزد استادان نام آوری همچون علامه محمد تقی آملی، میرزا مهدی آشتیانی، محمد علی شاه آبادی و سید احمد خوانساری پرداخت. دکتر فلاطوری در همان زمان در رشته فلسفه اسلامی از دانشگاه فارغ التحصیل شد و از آیت الله شیخ محمد رضا کلباسی به اخذ اجازه اجتهاد نائل آمد. وی در سال 1333 برای آگاهی از علوم انسانی و فلسفه غرب عازم آلمان گردید و در رشته فلسفه و دین شناسی تطبیقی و روانشناسی تحصیل نمود. ایشان در سال 1341 موفق به اخذ درجه دکتری در فلسفه تطبیقی، حقوق، تاریخ ایران، اسلام معاصر، کلام و علوم اسلامی را بر عهده گرفت و دمی از تدریس، تحقیق و تألیف باز نایستاد. دکتر فلاطوری در راه بسط و توسعه تفکر اسلامی در اروپا، فعالیتهای چشمگیری داشت و برای نیل به این هدف دانشکده علوم اسلامی هامبورگ آلمان را تأسیس کرد. این اندیشمند مسلمان در آلمان به عنوان یک مرجع اسلامی دانشمند فلسفه و علوم اسلامی مطرح بود. هر زمان که محافل علمی اروپا در تجزیه و تحلیل و بیان مسائل اسلامی و تفاهم و همفکری و گفت و گوی بین پیروان ادیان اسلام و مسیحیت و یهودیت، دچار مشکل می شدند، به وی مراجعه می کردند. وی در طول بیش از چهل سال اقامت در آلمان مقالات متعدد در نشریات معتبر آلمانی در جهت دفاع از اسلام نگاشت. استاد فلاطوری برای ایجاد مباحثه، هم فکری و همکاری بین پیروان ادیان مختلف تلاش می کرد. از جمله آثار وی ترجمه تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، تألیف اخلاق علمی کانت و دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی در اثر طرز اندیشه اسلامی، می باشد. دکتر فلاطوری سرانجام در 11 دی ماه 1375 ش بر اثر سکته قلبی در 71 سالگی در گذشت و به سرای باقی شتافت.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/11:: 12:32 صبح | نظرات دیگران ()