سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
[ و انس پسر مالک را نزد طلحه و زبیر به بصره فرستاد تا آنان را حدیثى به یاد آرد که از رسول خدا ( ص ) شنیده بود . انس از رساندن پیام سر برتافت و چون بازگشت گفت : « فراموش کردم . » امام فرمود : ] اگر دروغ میگویى خدایت به سپیدى درخشان گرفتار گرداند که عمامه آن نپوشاند [ یعنى بیمارى برص . از آن پس انس را در چهره برص پدید گردید و کس جز با نقاب او را ندید . ] [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175325
بازدید امروز :30
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز هشتم دی ماه

 

- امضای نخستین قانون اساسی ایران توسط مظفر الدین شاه با نام نظامنامه سیاسی ( 1285 ش )

 - اجتماع بزرگ مردم در میدان بهارستان تهران برای ملی شدن نفت و آزادی            مطبوعات ( 1329 ش )

 - تصویب قانون اداره صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ( 1359 ش )

 - تغییر نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی ( 1360 ش)

 - انتصاب چندین تن از فضلای حوزه توسط رهبر انقلاب برای پاسخگویی به مسائل و نیازهای روز(1371 ش )

 

 1- نخستین قانون اساسی مشروطه با نام نظام نامه سیاسی که توسط اولین مجلس شورای ملی ایران در 51 ماده تهیه و تدوین شده بود در 8 دی ماه 1285 ش به امضای پادشاه وقت ایران مظفر الدین شاه قاجار رسید و مظفرالدین شاه خود پس از 10 روز درگذشت. قانون اساسی امضا شده توسط شاه در برگیرنده خواست واقعی مردم و علما نبود و اصولاً بدون وقت کافی و با عجله به طور عمده در جهت مسائل مجلس شورای ملی تدوین شده بود. این قانون همچنین از بسیاری از مسائل مهم اساسی حقوقی که می بایست در آن مطرح می شد بی بهره بود. از سوی دیگر روشنگریهای روحانیت که در صف مقدم نهضت مبارزات مشروطیت حضور داشتند، علی رغم کارشکنیهای درباریان شرایطی به وجود آورد که پس از مرگ مظفر الدین شاه در همان آغاز سلطنت محمد علی شاه کمیسیونی در مجلس شورای ملی به منظور تهیه متمم قانون اساسی تشکیل شد. متمم قانون اساسی سرانجام در 107 ماده تصویب و در 15 مهر 1286 ش به امضای محمد علی شاه رسید. قانون اساسی مشروطه در طول سالهای متمادی به ویژه در دوره دیکتاتور پهلوی دستخوش تحول بسیار شد به طوری که در زمان محمد رضا پهلوی چندین بار اصول آن تغییر یافت و یا مواردی به آن اضافه شد. حذف و اضافه این اصول معمولاً به ضرر حاکمیت مردم و اسلام در کشور و در جهت تثبیت سلطه استبدادی پهلوی بود و در نهایت با طلوع آفتاب پر شتاب انقلاب اسلامی قانون اساسی کشور مورد بازنگری کلی قرار گرفت و قانون اساسی فعلی جایگزین آن شد.

 

2- پس از آنکه از اول تیر ماه سال 1329 ش مجلس شورای ملی برای رسیدگی به مسأله نفت کمیسیون خاصی را تعیین نمود، بحث بر سر ملی کردن نفت بر سر زبانها افتاد و این مسأله پس از مدتی به طور جدی مطرح شد در این میان سپهبد رزم آرا، نخست وزیر رژیم پهلوی به شدت با ملی شدن نفت مخالفت ورزید و ایران را ناتوان از استخراج و تولید نفت معرفی کرد به دنبال نطق نخست وزیر و وزیر دارائی وقت در مجلس مبنی بر عدم توانایی مردم ایران در استخراج و فروش نفت، در روز 8 دی ماه 1329 ش آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی رهبر مذهبی و پیشوای مردم طبق دعوت عام از همگان خواست تا درباره تصمیم گیری در مورد نفت در میدان بهارستان تهران اجتماع نمایند. در این اجتماع عظیم ناطقان تنها راه نجات ملت ایران را ملی کردن نفت دانستند. مطبوعات نیز به تبعیت از پیشوای روحانی خود مقالات اساسی خود را به ملی کردن نفت اختصاص دادند این تجمعات در روزهای ششم بهمن و 12 بهمن آن سال نیز تکرار شد ولی باز هم نخست وزیر با آن مخالفت نمود. سرانجام با اعدام انقلابی رزم آرا توسط جمعیت فدائیان اسلام در 16 اسفند آن سال مجلس رأی به ملی شدن صنعت نفت داد و دست اجانب به ویژه انگلیس از این نعمت خدادادی کوتاه شد.

 3- خبر گزاری یا آژانس خبری پارس به عنوان خبرگزاری رسمی ایران در سال 1313 ش به عنوان یکی از واحدهای تحت نظر وزارت امور خارجه تأسیس شد. آژانس پارس در سال 1319 ش که در اداره انتشارات رادیو به وجود آمد از آن وزارت به این اداره منتقل گردد پس از پیروزی انقلاب نام آن از پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت و کار خود را وسعت بیشتری بخشید. این خبرگزاری در آغاز دفتری بیش نبود ولی در حال حاضر دستگاهی مجهز ای که آخرین خبرهای ایران و جهان را اعلام می نماید.

4- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب طی حکمی در 8 دی ماه 1371 ش هیأتی از صاحب نظران حوزه های علمیه را به منظور بررسی موضوعات جدید فقهی و تهیه پاسخ فقهی عالمانه به مسائلی که وضع کنونی جهان و پیشرفتهای علمی نو برای فرد و جامعه مسلمانان مطرح می سازد منصوب فرمودند. ایشان در این حکم یادآور شدند برای تکمیل نقش علما در طرح و حل سؤالهای فقهی با توجه به نیازهای روز لازم است هیأتی از صاحب نظران این امر را پیگیری کرده و نابترین دستاوردهای فقه امامیه را برای طرح در مجامع فقهی بین المللی آماده سازند.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/8:: 12:26 صبح | نظرات دیگران ()