سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
هر کس نیکو بپرسد، بداند . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174748
بازدید امروز :0
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز هفتم دی ماه

 

- شهادت روحانی مجاهد آیت الله حسین غفاری در زندان رژیم پهلوی ( 1353 ش )

 - کشتار وحشیانه مردم قزوین توسط رژیم طاغوت ( 1357 ش )

 - فرمان امام خمینی ره برای تشکیل نهضت سوادآموزی ( 1358 ش )

 - رحلت آیت الله سید باقر موسوی همدانی مترجم تفسیر شریف المیزان ( 1379 ش )

 - روز سواد آموزی

1- آیت الله شیخ حسین غفاری در سال 1295 ش برابر با 1335 ق در آذر شهر تبریز متولد گردید. وی در ابتدا در کنار تحصیل کارمی کرد و زندگی فقیرانه ای داشت. ایشان پس از مدتی تصمیم گرفت برای بهره گیری از استادان حوزه علمیه قم راهی این شهر گردد. از این رو وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر استادانی چون محمد فیض قمی، سید محمد تقی خوانساری، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، علامه طباطبایی، سید حسین بروجردی و امام خمینی (ره) بهره های وافر یافت و به درجات بالای علمی رسید. این روحانی والامقام که در کمال سادگی و قناعت زندگی می کرد، در جریان نهضت مقدس امام خمینی (ره) بارها به زندان افتاد و شکنجه های سختی را متحمل شد. مزدوران پهلوی برای در هم شکستن اراده این عالم مجاهد فرزندان، برادر و همسرش را نیز دستگیر کردند اما آیت الله غفاری چنان کوه استوار و پر صلابت ایستادگی می کرد و این رنج و درد را در راه هدف والا و مقدمش به جان خرید. به طور کلی حبسهای ایشان از سال 1340 آغاز و تا پایان عمر به مدت 13 سال ادامه یافت. آیت الله غفاری در طول سالهای سیاه زندان در برابر انواع شکنجه های روحی و جسمی مقاومت می نمود و وقتی در زندان نظر ایشان را درباره امام خمینی (ره) سؤال کردند، گفت: من فکر می کنم تنها کسی که می تواند ایران را نجات دهد آیت الله خمینی است. سرانجام این مجاهد سخت کوش و روحانی مبارز پس از تحمل شکنجه های وحشتناک عوامل مزدور پهلوی در 7 دی ماه 1353 ش در 58 سالگی به شهادت رسید و در قم به خاک سپرده شد.

 

 2- اوجگیری نهضت اسلامی و انجام تظاهرات سراسری در تمامی شهرهای ایران به ویژه در چند ماهه آخر حاکمیت رژیم شاهنشاهی باعث شد تا در بسیاری از شهرها این راهپیماییها با دخالت مأموران حکومت نظامی و کشتار مردم بی گناه به خاک و خون کشیده شود. در قزوین نیز این وضعیت ادامه داشت و مردم خشمگین علاوه بر راهپیمایی، به تشییع جنازه شهدا می پرداختند و در طی آن مراتب انزجار خود را از جنایات رژیم اعلام می کردند. در این میان در روز 7 دی ماه 1357 مأموران انتظامی به سوی مردم شلیک کردند و در حدود بیست نفر را به شهادت رساندند. از این رو، تشییع جنازه شهدای حوادث هفتم دی در فردای آن روز با حضور هزاران نفر از مردم معترض قزوین انجام گرفت که این مراسم نیز با هجوم مأموران به خاک و خون کشیده شد. قتل عام مردم در شهرهای مختلف کشور در نهایت باعث اتحاد بیشتر آحاد ملت برای سرنگونی رژیم پوسیده شاهنشاهی گردید و در کمتر از یک ماه و نیم بعد بهار آزادی را برای ایران به ارمغان آورد.

 

 3- در 7 دی ماه 1358 حضرت امام فرمان بسیج عمومی برای مبارزه با بی سوادی در کشور و تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر کردند. در این فرمان به همه مردم ایران توصیه شده بود که در این نهضت مردمی شرکت کنند و در با سواد کردن افراد بی سواد بکوشند. بر اساس آخرین گزارشهای منتشره میزان با سوادی در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و ایران اسلامی از چهار چوب کشورهای بی سوادی جهان خارج و در ردیف کشورهای باسواد قرار گرفته است. در سال 1355 تنها 47 در صد جمعیت شش سال به بالا با سواد بوده اند که این رقم در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی هشتاد درصد می باشد.

 

 4- آیت الله سید محمد باقر موسوی همدانی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در همدان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در بیجار پشت سر گذاشت. وی در 16 سالگی به قصد تحصیل علوم دینی راهی قم و تهران شد و از استادان آن بهره گرفت. با ورود آیت الله بروجردی به قم، آیت الله موسوی به درس ایشان حاضر شد و همزمان از درس اصول امام خمینی و درس تفسیر علامه طباطبایی بهره جست. پس از مدتی به در خواست و تشویق علامه طباطبایی، آیت الله موسوی همدانی برای اولین باره ترجمه دقیق و کاملی از تفسیر شریف الویزان را به فارسی به انجام رساند و در چهل جلد منتشر نمود. از دیگر تألیفات این فقیه بزرگوار، ترجمه تحریر جواهر در 3 جلد می باشند. آیت الله موسوی همدانی سرانجام در 7 دی ماه 1379 ش برابر با اول شوال 1421 ق در 75 سالگی در گذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/7:: 12:29 صبح | نظرات دیگران ()