سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
روزى را با دادن صدقه فرود آرید . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175268
بازدید امروز :12
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز ششم دی ماه

 

- رحلت فقیه جلیل و مرجع کبیر آیت الله سید صدر الدین صدر ( 1332 ش )

 - در گذشت آیت الله میرزا احمد کفایی فرزند آخوند خراسانی ( 1350 ش )

 - قطع صادرات نفت ایران در پی اعتصابات کارکنان شرکت نفت ( 1357 ش )

- صدور پیام امام خمینی (ره) مبنی بر تشکر از اعتصاب شرکت نفت در اعتراض به رژیم پهلوی ( 1357 ش  )

 

 1- آیت الله سید صدر الدین صدر عاملی فرزند سید اسماعیل در سال 1260 ش ( 1299 ق ) در خانواده ای اصیل و مشهور به فضل، ادب و تقوا در کاظمین به دنیا آمد و بعد از عزیمت به کربلا، دروس مقدمات و سطح را فرا گرفت. آیت الله صدر در نوزده سالگی راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و میرزا حسین نایینی بهره مند شد تا به اخذ اجازه اجتهاد از آن بزرگوار نائل شد. آیت الله صدر در سال 1299 ش به ایران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا (ع) به تدریس و ارشاد پرداخت. ایشان بعد از یک سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدریس و اقامه نماز در مسجد گوهر شاد پرداخت. آیت الله صدر در نهایت با پیشنهاد آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، به شهر قم آمد و به عنوان جانشین موسس حوزه علمیه قم به فعالیت پرداخت. آیت الله سید محمد تقی خوانساری و آیت الله سید محمدحجت کوه کمره ای، سرپرستی آن حوزه شریف را به عهده گرفت و تا زمان ورود آیت الله العظمی بروجردی به قم در سال 1323، به مدت 8 سال به حفظ و توسعه این حوزه پرداختند. ایشان در حوززه علمیه قم، خدمات علمی، مذهبی، اجتماعی و درمانی و بهداشتی شایان توجهی از خود به یادگار گذاشت. همچنین اصول دین، حاشیه بر کفایة الاصول و خلاصة الفصول از جمله تألیفات این مرجع بزرگ دینی است. آیت الله سید صدر الدین صدر، پدر بزرگوار امام موسی صدر رهبر مفقود شیعیان لبنان نیز می باشد. سرانجام این عالم ربانی در ششم دی ماه 1332 ش برابر با نوزدهم ربیع الاول 1373 ق در 74 سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر روضه منوره حضرت معصومه (س) در کنار آیت الله حائری یزدی به خاک سپرده شد.

 

 2- آیت الله میرزا احمد کفایی فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، در نجف اشرف دیده به جهان گشود و پس از تحصیل نقدمات و سطوح عالیه، از محضر پدر ارجمندش آخوند خراسانی و دیگر بزرگان حوزه علمیه نجف بهره مند گردید. وی پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزیمت نمود و در مسجد گوهر شاد به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال ورزید. این عالم ربانی سرانجام در ششم دی ماه 1350 برابر با هشتم ذی قعده 1391 ق بدرود حیات گفت و در آستان مقدس رضوی مدفون گردید. حاشیه بر کفایة الاصول از آثار وی می باشد.

 

 3- مهمترین شاخصهای بحران انقلابی در ایران در واپسین ماههای عمر رژیم پوسیده پهلوی اعتصاب کارخانجات، ادارات و بخشهای آموزشی کشور بود. در این میان کشتار مردم توسط عوامل مزدور رژیم به جای این که انقلاب را متوقف نماید به آن شتاب بیشتری بخشید و باعث گسترش اعتصاب شد. در این میان کارکنان صنعت نفت کشور در 19 شهریور 1357 اولین اعتصاب خود را از پالایشگاه تهران آغاز کردند و این اعتصاب به تدریج مناطق نفتی جنوب و آبادان را نیز در بر گرفت. در پی اعتصاب گسترده شرکتهای نفتی در ایران، سرانجام در روز ششم دی ماه 1357 صادرات نفت کشور به خارج به کلی متوقف شد و سوخت تنها در حد نیاز های داخلی عرضه گردید. با قطع کامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازی شاه، محمد رضا پهلوی از اصل منبع در آمد خود محروم گردید و مراحل سقوط او تشدید و تسریع گردید. به این ترتیب اعتصاب به همراه راهپیمایی مبدل به مؤثرترین ابزار بر اندازی انقلابی شد و اعتصاب صنعت نفت، محوری ترین آنها بود که هم به طور روانی موجب فلج ذهنی شاه گردید و هم به طور واقعی قلب اقتصاد و قدرت مالی نظام را از کار انداخت. این عمل مورد حمایت و پشتیبانی حضرت امام خمینی نیز قرار گرفت.

 

 4- پس از گسترده شدن اعتصاب کارکنان شرکت نفت ایران و قطع صدور نفت، حضرت امام خمینی (ره) در ششم دی ماه 1357 طی پیامی از پاریس ضمن محکوم کردن اعمال وحشیانه دولت نظامی و غیر قانونی ازهاری، در کشتار مردم از این اعتصاب پشتیبانی کرد و از شرکت کنندگان در آن تشکر نمودند. ایشان همچنین در این پیام مردم را به حمایت از کارکنان شرکت نفت فراخوانده و سفارش کردند که باید جلوی صدور نفت به دولت غاصب اسرائیل گرفته شود در پی صدور این پیام کارکنان شرکت نفت نیز از این روز کلیه صادرات نفتی کشور به خارج را قطع کرده و به مقدار مصارف داخلی نفت و سوخت عرضه کردند. 

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/6:: 12:43 صبح | نظرات دیگران ()