سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
[ و چون خبر کشته شدن محمد پسر ابو بکر بدو رسید فرمود : ] اندوه ما بدو همچند شادمانى آنهاست ، جز که از آنان دشمنى کاست و از کنار ما دوستى برخاست . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175275
بازدید امروز :19
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز چهارم دی ماه

 

- میلاد حضرت عیسی (ع) 570 سال قبل از تولد پیامبر اسلام (ص)

- شهادت عالم مجاهد آیت الله آقا نور الله نجفی اصفهانی ( 1306 ش )

- مرگ ناصر الملک سیاستمدار و نایب السلطنه قاجار ( 1306 ش ) 

- تظاهرات عظیم مسلمانان در حمایت از قیام اسلامی مردم فلسطین ( 1366 ش )

- در گذشت حسن پور صناعی هنرمند قلم کار ایرانی ( 1375 ش )

 

 1- حضرت مسیح (ع) از پیامبران اولوالعزمی است که اصل و خلقتش توأم با معجزه و سرانجام زندگیش در این جهان نیز با معجزه پایان یافت. نام حضرت عیسی در قرآن همراه با فضیلت و عظمت بسیار ذکر شده و به عنوان عبدالله، کلمه خدا، روح خدا و تأیید شده به روح القدس، مفتخر و در 45 مورد به نام عیسی و در 15 مورد لقب مسیح یاد شده است. حضرت مسیح (ع) پیام محبت ورزیدن به دیگران را برای بشریت به ارمغان آورد، به اقامه عدل و نفی ظلم همت گماشت و دنیا طلبی را مذموم شمرد. وی خود همواره با تقوا و با فقرا و فرودستان همراه بود و از زیاده طلبان و مستکبران دوری می جست تا آنجا که مترفین و عوام دین او را منحصر به رعایا و فقرا می دانستند. کتاب آسمانی حضرت عیسی (ع) انجیل، به معنی بشارت خیر و مژده می باشد و شامل گفتارها و معجزات و تعالیم آن پیامبر الهی بوده است.

 2- آیت الله مهدی معروف به آقا نور الله نجفی اصفهانی از روحانیون مجاهد، مهاجر، مصلح، متفکر در سال 1240 ش ( 1278 ق ) در اصفهان به دنیا آمد. پدرش شیخ محمد تقی اصفهانی صاحب هدایة المسترشدین و مادرش دختر آیت الله العظمی سید صدر الدین عاملی از مراجع بزرگ شیعه می باشد. وی در ابتدا در محضر پدر ارجمندش به دانش اندوزی مشغول شد و پس از چندی برای ادامه تحصیلات، عازم عتبات عالیات گردید. آقا نور الله در آنجا در محضر استادان نامداری همچون میرزا حبیب الله رشتی بهره ها برد و به مقام رفیع اجتهاد دست یافت. این عالم مبارز در نهضت تحریم تنباکو در سطح اصفهان فعالیت داشت. از دیگر اقدامات وی فعالیت علیه مبلغین مسیحی با تأسیس انجمن صناخانه و انتشار روزنامه الاسلام می باشد. آیت الله نجفی اصفهانی با ظل السلطان فرزند خون خوار ناصر الدین شاه که 30 سال حاکم اصفهان بود مبارز کرد و وی را از ارکان نهضت عدالت خانه و مهاجرت کبرای قم نیز به شمار می رود. وی انجمن مقدس ملی اصفهان را تأسیس و بعد از اخراج ظل السلطان دست به اصلاحاتی مانند تأسیس بیمارستان و مدرسه زد. این عالم مجاهد سرانجام از سوی رضاخان مسموم و در 4 دی ماه 1306 ش برابر با اول رجب 1346 ق در 66 سالگی به لقاء الله پیوست پیکر این عالم ربانی به نجف منقل شد و در مقبره جد مادری خود آیت الله العظمی شیخ جعفر کاشف الغطاء دفن گردید.

 3- ابوالقاسم قراگوزلو معروف به ناصر الملک پس از تحصیلات مقدماتی راهی انگلستان گردید و در زمان ناصر الدین شاه از نزدیکان وی شد. او در زمان مظفر الدین شاه به وزارت مالیه دست یافت ولی کار مثبتی انجام نداد. وی مدتی نیز از طرف محمد علی شاه به صدر اعظمی رسید ولی از آمدن به ایران خودداری نمود تا این که بر اثر معرفی اعضای کابینه به صورت تلگرافی، این دولت نیز با تشنجاتی مواجه شد و شکست خورد. با روی کار آمدن احمد شاه قاجار ناصر الملک پس از مرگ عضد الملک نایب السلطنه به نیابت سلطنت انتخاب شد و همچنان با ارسال تلگراف از اروپا دستورات خود را صادر می کرد و به اداره امور کشور می پرداخت این طرز حکومت، کشور را با مشکلات متعددی روبرو ساخت تا این که ناصر الملک را مجبور به سفر به ایران نمود. وی حکومت قانون و مشروطه را برای ایران زود می دانست و از این رو با مشروطه خواهان هماهنگی نکرد. با وجودی که سالها در انگلستان و فرانسه اقامت داشت، معذلک روح دیکتاتوری در او به شدت ریشه دوانده بود. هنگامی که به نیابت سلطنت رسید از انجام انتخابات طفره رفت و در مدت سه سال و نیم نیابت سلطنت او، ایران مجلس نداشت و مطبوعات به شدت در فشار و مضیقه بودند. او بعدها نیز بار دیگر برای گردش و تفریح راهی اروپا شد و امور سلطنت را با مکاتبه و تلگراف انجام می داد. در این هنگام تصمیم به برکناری او گرفته شد ولی نه استعفا داد و نه به ایران آمد و تا روز آخر نیز حقوق خود را کامل وصول نمود. ناصر الملک علی رغم دارا بودن ثروت فراوان و نفوذ بسیار در ایران و انگلستان هیچگاه از نفوذش به نفع ممکنش استفاده نکرد و در دوران نیابت سلطنت و قبل از آن کوچکترین آثار خبری از وی باقی نماند. سرانجام این سیاستمدار عیاش در چهارم دی ماه 1306 پس از آن که مدتی قبل به دعوت رضاخان پهلوی به ایران آمده بود در تهران در گذشت.

 4- استاد حسن پور صناعی کار هنری را ازز 5 سالگی در محضر پدرش مرحوم مشهدی عبدالخالق آغاز کرد و در زمانی کوتاه در زمره یکی از بهترین طراحان و نقشه پردازان در آمد. پرده ها، کتیبه ها، خیمه ها، سجاده ها و مجالس بسیاری از استاد پور صناعی به جای مانده است. آثار وی همواره زینت بخش حسینیه ها، تکایا و اماکن مذهبی شهرهای ایران بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی از وی دعوت شد تا در دانشگاه به تدریس عملی هنرش بپردازد استاد پور صناعی به هنگام فوت 85 سال داشت. 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/4:: 12:22 صبح | نظرات دیگران ()