سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
پنهان کننده دانش، به درستیِ دانشش بی اعتماد است . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174769
بازدید امروز :21
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سوم دی ماه

 

- درگذشت استاد شیخ حبیب الله ذوالفنون منجم و شاعر معاصر ( 1326 ش )

- تشکیل کمیسیون مطبوعات در وزارت کشور ( 1331 ش )

 - در گذشت سید محمد صادق طباطبایی از رجال مشروطه ( 1340 ش )

- آغاز عملیات بزرگ کربلای 4 ( 1365 ش )

- ترور ناکام برادر جواد پاک آیین دیپلمات ایرانی در بغداد ( 1370 ش )

1- استاد حبیب الله ذوالفنون تهرانی عراقی در سال 1239 ش ( 1278 ق ) در سلطان آباد اراک به دنیا آمد. او به مدت بیست سال بدون آن که استاد معینی داشته باشد به تحصیل علوم مختلف پرداخت. ذوالفنون سپس به نجف رفت و مدت 10 سال به فراگیری زبان عربی و علوم دینی به ویژه تفسیر قرآن همت گماشت. استاد ذوالفنون در نجف به مجلس درس استادانی همچون میرزا حبیب الله رشتی، محمد فاضل شرابیانی، حاج میرزا حسین میرزا خلیل و سید مرتضی کشمیری پیوست. وی سپس به ایران بازگشت و یک چند در بوشهر و شیراز و اصفهان گذراند تا اینکه در اصفهان از حوزه درس بزرگانی چون میرزا جهانگیر خان قشقایی، آقا میرزا حسن کرمانشاهی و آخوند ملا فتحعلی اراکی بهره مند گردید. استاد سپس به تهران آمد و تا پایان عمر در این شهر به سر برد وی چندی در دارالمعلمین مرکزی و مدرسه عالی سپهسالار علوم ریاضی را تدریس کرد و آثاری را نیز از خود به یادگار گذاشت که حرکت قمر و دیوان اشعار از آن جمله اند. ذوالفنون عراقی منجمی فاضل و مستخرج تقویم بود و تقویم استخراجی ذوالفنون تا چندین سال در سالنامه پارس چاپ و منتشر می شد. وی در حکمت الهی فقه، ادب، تفسیر، ریاضیات و هیأت و نجوم، اسناد بود و آنها را تدریس می کرد. او همچنین به دو زبان فارسی و عربی شعر می سرود. استاد ذوالفنون عراقی سرانجام در سوم دی ماه 1326 ش برابر یازدهم صفر 1367 ق در 87 سالگی در گذشت و در جوار امامزاده عبدالله در شهر ری به خاک سپرده شد.

2- سید محمد صادق فرزند سید محمد طباطبایی یکی از دو رهبر مشروطیت در سال 1262 ش (1300 ق ) در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در نجف اشرف ادامه داد. او در اوایل سلطنت مظفر الدین شاه قاجار به تهران آمد و مدرسه الاسلام را تأسیس کرد. سید صادق در کنار پدر و سایر مراجع فعالیت زیادی برای نهضت مشروطه نمود. او در دوره استبداد صغیر به مشهد و سپس به اروپا تبعید شد و بعدها در سه دوره به مجلس راه یافت. سید صادق طباطبایی در سال 1303 ش سفیر کبیر ایران در ترکیه گردید ولی از سال 1306 تا 1320 ش انزوا و گوشه گیری اختیار کرد. او در دوره چهاردهم نیز به وکالت رسید و با اکثریت ضعیفی رییس مجلس گردید. سید محمد صادق در مجلس در مقابل سید حسن مدرس فعالیت می کرد و از دوستان نزدیک رضاخان به شمار می آمد وی نقش مؤثری در روی کار آمدن رضاخان به نخست وزیری داشت و پس از آنکه به سفارت ایران در ترکیه رفت، عبا و عمامه را به کت و شلوار و کراوت تبدیل نمود. او در طول فعالیت سیاسی خود پستهای متعددی اشغال کرد و در دوران سلطنت رضاخان روابط حسنه ای با او داشت. طباطبایی در سال 1332 ش سناتور انتخابی تهران شد و سرانجام در سوم دی ماه 1340 ش در 78 سالگی در گذشت.

 3- عملیات بزرگ کربلای 4 با رمز محمد رسول الله (ص) از سوم دی ماه 65 در جبهه جنوب خرمشهر در وسعت تقریبی 120 کیلومتر مربع آغاز شد و تا 5 دی ماه به طول انجامید. این عملیات در حالی صورت گرفت که دشمن بعثی مناطق مسکونی و صنعتی، کارگری کشور را مورد تهاجم قرار داده بود. در این عملیات، رزمندگان اسلام پس از دو روز نبرد سخت و وارد کردن ضربه به 6 تیپ عراق، انهدام مقدار قابل توجه ای ادوات زرهی و خودرو و نیز به اسارت در آوردن تعدادی از نیروهای دشمن طی دستوری به مواضع اولیه خود بازگشتند. نتایج عملیات کربلای 4: تلفات نیروی انسانی دشمن 7000 نفر کشته و زخمی، عدم تثبیت مواضع جدید و بازگشت به مواضع قبلی، هواپیما 3 فروند انهدامی، خودروی سبک و سنگین 100 دستگاه انهدامی. رژیم عراق در پایان نبرد کربلای 4 در یک نمایش تبلیغاتی مدعی شد که این حمله بسیار گسترده بوده و از فاو تا بصره امتداد داشته است؛ لذا ایران با شکست مواجه شده و به اهداف خود دست نیافته است ولی این عملیات از نظر نظامی یک عملیات تحسین برانگیز بود زیرا دشمن هرگز تصور نمی کرد که رزمندگان اسلام با این سرعت و قدرت بتواند خطوط آنها را در این منطقه بشکنند و به مواضع آنها نفوذ کنند.

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/3:: 2:58 صبح | نظرات دیگران ()