سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
انصاف خواهی از برادران، از انصافْ به دور است . [امام صادق علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175424
بازدید امروز :67
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز دوم دی ماه  


- تشکیل مجلس عالی با شرکت مقامات مملکتی با هدف بررسی اولتیماتوم روسیه به ایران ( 1290 ش )

 - آغاز به کار تلویزیون آمریکاییها در ایران ( 1338 ش )

- افتتاح دانشکده عالی فرماندهی و ستاد مشترک ( 1340 ش )

 - تحصن استادان دانشگاهها در ساختمان وزارت علوم در تهران ( 1357 ش )

- شهادت سعید شاهدی و محمود غلامی از نیروهای گروه تفحص شهیدان ( 1374 ش )

 - در گذشت منوچهر حامدی بازیگر ( 1374 ش )

 

 1- پس از اولتیماتوم دولت روس، مبنی بر اخراج مستشار اقتصادی بیگانه از ایران و نپذیرفتن مجلس، قوای روس به آذربایجان ایران یورش برده و دست به قتل عام و کشتار مردم زدند. در این میان و در حالی که روسیه تهدید به حمله به پایتخت نموده بود در روز دوم دی ماه 1290 ش یک مجلس عالی و فوق العاده مشتمل بر نمایندگان مجلس شورای ملی، وزرا، رجال، اعیان و اشراف و مقامات مملکتی در دربار تشکیل شد و جریانات اخیر را که بین دولت ایران و روسیه پیش آمده بود بررسی کردند. در این جلسه وثوق الدوله وزیر خارجه، از رویه مجلس نسبت به رد اولتیماتوم روسیه سخت انتقاد کرد و خواهان نرمش در برابر تهدیدات روسیه گردید. پس از این سخنرانی تصمیم به انحلال مجلس گرفته شد ولی نمایندگان سعی کردند در برابر دیکتاتوری ناصر الملک نایب السلطنه و لجام گسیخته صمصام السلطنه نخست وزیر مقاومت کنند که کاری از پیش نبردند. در این میان با آن که دولت ایران اولتیماتوم را پذیرفت و شوستر آمریکایی را از خزانه داری کل کشور معزول گرداند، باز روسها دست از شرارت و آدم کشی و عارت برنداشتند و پس از آن که تبریز را در اول دی ماه، اشغال کردند اقدام به اعدام ثقه الاسلام تبریزی نمودند. دولت هراسناک صمصام السلطنه، با پذیرش تهدیدات روسیه هم راه را برای دخالت بیشتر روسها بازگذاشت و هم اقتدار ملی را فدای مصالح گروهی نمود.

 

 2- در دوم دی ماه 1357 ش دهها تن از استادان دانشگاهها در اعتراض به دخالت نظامیان رژیم شاه در امور دانشگاهها و تعطیل شدن کلاسهای درس به دستور حکومت نظامی، ساختمان وزارت علوم را تصرف کرده و در آن تحصن کردند. در این تحصن استادان دانشگاهها خواستار از سر گرفته شدن تدریس و بیرون رفتن نظامیان از دانشگاهها شدند. این اعتراض با شهادت استاد نجات الهی در 5 دی ماه صورت گرفت و گستره انقلاب را وسعت بخشید.

 

 3- رضا حامدی خراسانی مشهور به منوچهر حامدی در سال 1318 در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت تئاتری خود را در سال 1337 آغاز کرد و در همان سالها از کلاسهای هنر پیشگی تئاتر نصر، فارغ التحصیل شد. او همچنین به بازی در نمایشهای تلویزیونی که به شکل زنده پخش می شد پرداخت. حامدی کارهای هنری خود را پس از پیروزی انقلاب ادامه داد و در جشنواره یازدهم و سیزدهم فیلم فجر در سال 1371 و1373 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد. شب گرد، بوی گندم، کمال الملک، طائل، مشت، ترن، آوای فاخته و ... از جمله آثاری است که منوچهر حامدی در آنها ایفای نقش پرداخته است. وی سرانجام پس از پایان تصویر برداری فیلم نخل محبت در عباس آباد تنکابن هنگام عبور از عرض جاده بر اثر بر خورد با یک خودروی سواری در 56 سالگی جان سپرد. پیکر او را در بهشت زهرا به خاک سپردند.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/2:: 12:38 صبح | نظرات دیگران ()