سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزمتا بدانید . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175279
بازدید امروز :23
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

 

 

 

مناسبتهای روز اول دی ماه

- کشتار وحشیانه مردم تبریز به دست قزاقان روسی ( 1290 ش )

- شروع به کار رسمی بانک مرکزی (1339 ش )

- تأسیس خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران ( 1350 ش )

- عملیات قوچ سلطان در مریوان به طور مشترک ( 1359 ش )

- شهادت مجتبی استکی نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی توسط منافقین کوردل (1360ش )

- روز کشاورزی و دهداری

 

1- پس از آن که دولت روسیه به خاطر استخدام مورگان شوستر آمریکایی به عنوان خزانه دار کل کشور در ایران به دولت صمصام السلطنه اولتیماتوم داد، مجلس شورای ملی این اولتیماتوم را نپذیرفت. در نهایت با فشار و تهدید روسها مبنی بر تصرف تهران، دولت ایران ناچار شد که اولتیماتوم را قبول کرده، مورگان شوستر را معزول نماید. در آن هنگام که بین مجلس و دولت درباره رد یا قبول اولتیماتوم مذاکره و گفتگو جریان داشت، قوای نظامی روسیه به اقدامات وحشیانه ای در چند شهرستان دست زدند. در تبریز بین مأموران نظمیه و سربازان روس، زد و خورد روی داد و به کشته و زخمی شدن تعدادی از دو طرف انجامید. شهر تبریز در نهایت در پنجم دی ماه آن سال به اشغال کامل نیروهای روسیه در آمد و سربازان روسی در تبریز در سطحی وسیع دست به کشتار مردم زدند. روسها به وضع دلخراشی عده ای را با نفت و بنزین آتش زدند، دسته ای را در تنور آتش سوزاندند و چند روز بعد ثقة الاسلام تبریزی، عالم بزرگ آن شهر نیز به همراه عده ای دیگر از مشروطه خواهان توسط روسها به دار آویخته شدند.

2- بانک ملی ایران تا سال 1339 ش که قانون بانکی و پولی کشور به تصویب رسید دارای حق انحصار نشر اسکناس بود و علاوه بر عملیات یک بانک تجارتی، وظایف بانک مرکزی کشور را نیز بر عهده داشت سرانجام به موجب قانون 7 خرداد ماه سال 1339 ش، عملیات بانک ملی به دو قسمت تقسیم شد و آن قسمت که مربوط به حفظ ارزش پول می باشد به بانک مرکزی ایران واگذار گردید. همچنین قسمت عملیات تجاری و اداره کردن صندوق پس انداز و ... مانند سابق به عهده بانک ملی ایران باقی ماند. این قانون از اول دی ماه 1339 ش به طور رسمی به اجرا در آمد.

3- در اول دی ماه 1350 ش واحد مرکزی خبر با عنوان خبرگزاری رادیو و تلویزیون ملی ایران در چار چوب واحد اطلاعات و اخبار، کار خود را آغاز کرد. وظیفه این واحد کسب خبر، تهیه عکسها و تصاویر خبری از خبرگزاریهای خارجی و دریافت خبر از سوی خبرنگاران داخلی در تهران و شهرستانها و انتشار آن از طریق رادیو، تلویزیون و مطبوعات بود. این واحد از بخشهای مختلفی از قبیل اخبار داخلی، اخبار شهرستانها، اخبار خارجی و ... تشکیل شده بود. اخبار دریافتی از داخل کشور و سراسر جهان پس از ترجمه تنظیم و بازبینی برای کابران داخل و خارج ارسال می شد. خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران که بعدها به واحد مرکزی خبر تغییر نام داد به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خبرگزاریهای مهم خاورمیانه و حتی قاره آسیا محسوب شده و هم اکنون در کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، مالزی، ژاپن، پاکستان، هند، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، بوسنی، سوریه، لبنان و ترکیه و ... دارای نمایندگان می باشد. هزینه های این خبرگزاری را دولت تهیه می کند امام واحد مرکزی خبر در اجرای وظایف استقلال نسبی دارد.

4- با آغاز جنگ تحمیلی بسیاری از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران اشغال شد و یا در تیررس مستقیم آتش دشمن بعثی قرار گرفت. در این میان، شهر مقاوم آبادان که از همان اوان جنگ از سه طرف محاصره شده بود همچنان به صورت پراکنده مقاومت می نمود. در این شرایط هواپیماهای عراقی به طور مرتب این شهر و سایر شهرهای مرزی را بمباران می کردند. در اولین روز زمستان 1359 سه فروند هواپیمای توپولوف و میگ عراقی به آسمان آبادان تجاوز کرده و مناطق مسکونی بسیاری ویران شد و گروهی از مردم بی گناه به شهادت رسیده و یا مجروح شدند. با این حال دو فروند از هواپیماهای عراقی در بازگشت توسط جنگنده های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و متلاشی شدند.

5- شهید مجتبی استکی در سال 1334 ش در شهرکرد به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دروس دبیرستان وارد دانشگاه شد و از انیستیتو تکنولوژی اهواز فارغ تحصیل گردید. شهید استکی پیش از انقلاب با تشکیل جلسات مذهبی به ارشاد مردم پرداخت و به سازماندهی نیروهای انقلابی در جریان تظاهرات ضد رژیم اهتمام می ورزید. این شهید گرانقدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آمد و در مبارزه با طاغوت و فساد فعالیت نمود. شهید استکی که در ابتدا معلم دوره راهنمایی بود بعدها مسؤول آموزش و پرورش شهرستان فارسان در استان چهار محال بختیاری شد. این شهید گرانقدر سرانجام در حالی که از طرف مردم شهرکرد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود در اول دی ماه 1360 در 26 سالگی توسط عوامل مزدور و منافق در مشهد مقدس به شهادت رسید و در شهرکرد به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/1:: 12:58 صبح | نظرات دیگران ()