سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
ای کمیل ! محبوب ترین چیزی که بندگان، پس از اقرار به خدا و اولیایش ، به درگاهش پیش می آورند، خویشتنداری، تحمّل و شکیبایی است . [امام علی علیه السلام ـ به کمیل بن زیاد ـ]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174784
بازدید امروز :36
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» دانستنیها

بیائیم بهتر بدانیم وآموخته هایمان را بررسی کنیم(40) 

درباره بنزین اتومبیل چه می دانید؟

آیا می دانید چرا بنزین برای اتومبیل ها یک سوخت کامل به شمار می آید؟ زیرا که بنزین مایع است، سبک است، به آسانی تبدیل به گاز می شود و خوب شعله ور می گردد.
بنزین مخلوطی از ئیدروکربور است. ئیدروکربور یعنی ترکیب کربن با ئیدروژن.
امریکایی ها بنزین را « گازولین » می خوانند که آن را از واژه ی « گاز » گرفته اند. انتخابی چنین، برای آن است که به ما بفهماند بنزین، همین که شعله ور می شود در سیلندر به راحتی مبدل به « گاز » می گردد. یعنی آن که کاملاً می سوزد و مواد زایدی که بر جای می نهد بسیار ناچیز است. بنزین که می سوزد چنان حرارتی تولید می کند که از هر سوخت مایع دیگر شدیدتر است.
بنزین از کجا تهیه می شود؟ بنزین را از نفت خام به شیوه ی تقطیر جدا می سازند.
عمل « تقطـیر » بدین گونه انجام می پذیرد:
نفت مایع را در ظرف های بسیار بزرگی می ریزند و تا 210 درجه حرارت می دهند. در چنـین حـرارتی حدود یک چهارم نفت خام به صورت گاز در می آید که حاوی ئیدروکربن هایی است.
سپس گاز به دست آمده را به درون لوله هایی که در مجاورت هوای سردند، می فرسـتد تا مجـدداً مایع شود. آن را بار دیگر تا 210 درجه حرارت می دهند و همین که به صورت گاز در آمد، دوباره به درون همان لوله ها می فرستد تا باز مایع شود.
این جریان، تقطیر است و آن را آنقدر تکرار می کنند تا سرانجام بنزین تصفیه شده، به دست آید. ارزش هر بنزینی بسـتگی به کاردهی آن دارد. یعنی باید ببینیم که مثلاً با یک لیتر بنـزین، موتور چند کیلومتر راه می رود، یا هواپیما با سرعت بسیار به چند لیتر بنزین نیاز دارد.
بنـزین هر چند که تصـفیه هم شده باشد باز، باعث « تپق » زدن موتور است. وقتی که موتور تپق می زند معنایش این است که کاردهی بنزین ضعیف است. پس باید مواد « ضد تپق » بر آن بیفزاییم.
با افزودن این مواد درجه اکتان بنزین بالا می رود. امروزه کوشـش بر آن است که تا می توانند درجه اکتان بنزین ها را بالا ببرند تا کار دهی شان در اتومبیل ها افزون گردد



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 88/1/5:: 12:16 صبح | نظرات دیگران ()