سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
هر آوندى بدانچه در آن نهند تنگ شود جز آوند دانش که هر چه در آن نهند فراختر گردد . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174726
بازدید امروز :6
بازدید دیروز :7
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز دوم فروردین ماه

 - روز جهانی آب (22مارس)

- آغاز عملیات بزرگ فتح المبین در منطقه دزفول (1361ش.)

- تهاجم مزدوران رژیم سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه در قم (1342ش.)

- ضرب وشتم آیت الله محمد تقی بافقی در قم به فرمان رضاخان (1306ش.)

- تظاهرات مردمی علیه حکومت جمهوری رضاخانی در تهران (1303ش.)

 

1– رضاخان پس از به دست گرفتن قدرت، در صدد بر آمد تا خود پادشاهی پهلوی را تأسیس نماید. از این رو در ابتدا شعار جمهوری خواهی سر داد تا مقدمه ای برای انتقال از قاجار به پهلوی باشد. با اعلام این خبر عده زیادی از مردم و روحانیون در میدان بهارستان، روبروی مجلس شورای ملی اجتماع نموده و علیه جمهوری و رضاخان شعار می دادند. در نتیجه بین مردم و نظامیان زد و خورد شدیدی روی داد که به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم منجر شد. این واقعه رییس مجلس را به واکنش سریعی واداشت و دستور داد تا مجلس، تکلیف سردار سپه را معین کند. این عکس العمل تند رضاخان را به ترس و عذر خواهی انجامید و سرانجام با اوج گیری تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف علیه جمهوری ساختگی رضاخانی سردار سپه انصراف خود را از جمهوریت اعلام نمود.

 

2– در شب اول فروردین سال 1306ش. به هنگام تحویل سال همسر بی شرم رضاخان به همراه عده ای از زنان درباری با وضعی زننده و دو راز عفت، به آستانه حضرت معصومه (س) در قم رفته و در ایوان آینه جای گرفتند. چون زنان درباری بدون حجاب وارد حرم شده بودند یکی از وعاظ به طرز حجاب آنان اعتراض کرد. در این حال عالم پرهیزگار و شجاع، شیخ محمد تقی بافقی بر آنان شورید و مردم را نیز علیه آنان وادار به اعتراض کرد. وقتی که این خبر را به رضاخان گزارش نمودند، وی در روز دوم فروردین با حالتی غضبناک به اتفاق عده ای از مسؤولان نظامی وارد قم شد و یکسره به سمت حرم رفته، دستور ضرب و شتم روحانیون و تبعید آیت الله بافقی را به شهر ری داد. سرانجام چند سال بعد این عالم مجاهد، پس از اخراج رضاخان از ایران به قم باز گشت. برخی از محققان، واکنش تند آیت الله بافقی را نسبت به حضور زنان بی حجاب در حرم حضرت معصومه (س) سبب نزدیک به 8 سال تأخیر در اعلام رسمی کشف حجاب می دانند. همچنین شجاعت آیت الله بافقی در رویارویی با رضاخان تأثیر شایانی در حوزه علمیه قم برجای نهاد به طوری که امام خمینی (ره) در درس اخلاقی که در دهه 1310-1320 در قم می دادند آیت الله بافقی را نمونه ای ذکر می کردند که باید سرمشق قرار گیرد.

 

3– عصر روز دوم فرودین 1342ش. برابر با 25 شوال 1382ق. و مصادف با شهادت امام صادق (ع) بود. به همین مناسبت از طرف آیت الله گلپایگانی، مجلس سوگواری در مدرسه فیضه قم بر پا گردید. پس از شروع مراسم ناگهان افرادی که خود را به شکل دهقانان و مردم عادی در آورده بودند مجلس را به هم زدند. با واکنش مردم و طلاب نسبت به این موضوع، نیروهای پلیس وارد عمل شدند و به ضرب و جرح مردم و طلاب پرداختند. در این واقعه مزدوران پهلوی تعدادی از طلابها را از طبقه دوم و پشت بام فیضیه به حیاط پرت کردند. عده زیادی کشته و زخمی شدند. این تهاجم وحشیانه باعث خشم شدید امام، موضع گیری علیه رژیم و انزجار مردم از نظام گردید. همزمان با هجوم مأموران رژیم شاه به فیضیه، در گیریهای مشابهی در مشهد و تبریز روی داد و علاوه بر ضرب و جرح مردم تعدادی نیز دستگیر شدند.

 

4– این عملیات که با مراجعه به قرآن کریم فتح المبین نامگذاری شده بود، در 4 مرحله از دوم تا دهم فروردین 1361صورت گرفت. رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین در جبهه جنوب و غرب دزفول و شوش با دشمن درگیر شده و نتایج ذیل را را به دست آوردند: تلفات نیروی انسانی دشمن 15 هزار نفر اسیر و 25 هزار نفر کشته و زخمی، آزادسازی قریب به 2400 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی شامل مراکزی چون سایت و رادار دزفول – دهلران، رهایی یافتن از زیر دید و توپخانه دشمن در شهرهای شوش، دزفول و اندیمشک و پایگاه شکاری دزفول و... تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر 360 دستگاه انهدامی و 320 دستگاه اغتنامی، هواپیما 18 فروند انهدامی، خودرو 300 دستگاه انهدامی و 500 دستگاه اغتنامی، توپخانه 50 قبضه انهدامی و 165 قبضه اغتنامی.

 

5– در راستای آگاه ساختن جهانیان به اهمیت روز افزون آب و ایجاد سیستمهای جهانی و توسعه منابع آب و به دنبال برگزاری کنفرانس جهانی توسعه و محیط زیست در سال 1371ش. (1992م.) در شهریور دوژانیروی برزیل، دوم فروردین برابر با 22مارس به عنوان روز جهانی آب در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 88/1/2:: 12:45 صبح | نظرات دیگران ()